Vinterstarter der vil bytte? (KU)

Nogen der er friske på at bytte med en sommerstarter? Du kommer til at starte halvvejs på 1 semester, og kan evt. tage TPK-kursus på anden semester (det en meget let kursus, men kræver vist nok at man har været har fra start). Skriv hvis det er…

Hej

Må jeg spørge, hvorfor du er interesseret i at bytte? Du er jo selv halvvejs på 1. sem. (=halvvejs færdig med semestret)
Er du kommet dårligt fra start? Eller er der noget andet der gør, at du gerne vil bytte?

Ja jeg kom rigtig dårligt fra start. Tutor var god til at fortælle os en masse som egentlig ikke var vigtig, og dårlig til at fortælle os om det vigtigste, herunder hvad vi skulle læse til første forelæsning, læserlister osv. (blev slet ikke omtalt). Så det endte med at mange mødte op til første forelæsning, allerede bagud med lidt over 100 sider. Ikke det store i sig selv når man kigger tilbage, men som ny er det noget af et chok der tager pusten af en. For mig gav det en ekstra bagslag og startede en kædereaktion. Hertil kommer også at jeg havde nogle personlige problemer i privatlivet, men dårlig intro hjalp hellere ikke.

Nu overvejer jeg at tage 1 og 2. semester samtidigt. Ingen alternativ.

Jeg tror ikke universitetet vil acceptere en ny studerende som begynder på medicin midt, eller rettere rettere 2/3 igennem, første semester. Det er jo en opskrift på at personen kommer til at dumpe.

Ja nu det ihvertfald forsent, men dengang hvor jeg skrev indlægget for ca. 1 måned siden, da var man kun halvvejs i studiet. Samtidigt med mit indlæg tilbød KU eventuelle pladser til dem på standbylisten, så jeg tror godt at det kunne have lade sig gøre. Men nu er det som sagt forsent da vi som du jo selv siger er 2/3 inde i semestret.

Har du snakket med din tutor om det? Altså at du vil stoppe og tage 1. + 2. semester samtidigt og evt. grunden til det (at han/hun ikke har været god nok til at informere om læsning mv.) Jeg har selv været tutor og ville i hvert fald gerne have haft det at vide, hvis det var mig. Din tutor kommer jo til at have et nyt 1. semester hold efter jul, så kan vedkommende jo sørge for ikke at begå den samme fejl :slight_smile:

Ps. du skriver du at du overvejer at tage 1. og 2. sem. sammen næste år. Er det helt udelukket at du kan bestå 1. sem. her til januar?

Jeg skrev til tutor i starten af studiet, men fik ikke svar. De samme spørgsmål mht. læselister kom dog senere op til et af timerne med vores tutor, og da var svaret at læselister ville blive gennemgået til forelæsning. Til forelæsning hvor vi så allerede var bagud med 100+ sider, var svaret så en henvisning til sau-undervisningen og at det ville blive gennemgået der. Sau-undeviseren gennemgik det dog ikke, men det behøvede han hellere ikke for da havde vi alle selv funder frem til læselisterne. Men det ville selvfølgelig have været meget bedre hvis vi have fået info om læselisterne som noget af det aller første på studiet. God studiestart er alt, og den manglede i mit tilfælde både pga. personlige problemer og manglende struktur og klaritet på KU.

Ift. første semester og eksamen til Januar, så er det udelukket ja. Det 1 og 2 samtidigt eller ud og finde et nyt studie, evt. universitet til sommer. Men jeg er ikke sikker på om jeg kan klare 1 og 2 semester samtidigt…

Det er da rigtig bittert du har haft sådan en dårlig studiestart og under al kritik, at din tutor ikke har reageret på den besked du skrev i starten af studiet. Hvordan kontaktede du ham/hende (facebook, mail, sms)? Har han/hun generelt være svær at få fat i også for dine holdkammerater?

Jeg tænker du bliver nødt til at snakke med studievejledningen om at tage 1. og 2. semester sammen. De må have erfaring med, hvordan det bedst kan lade sig gøre.

Hvorfor vil du vil tage begge semestre på én gang og ikke “bare” tage 1. semester igen (uden også at tage 2. sem.)? (Hvis du tænker på Fremdriftsreformen, er den jo ikke vedtaget endnu)

Ja det er bittert… Men sådan er livet nogen gange. Jeg kontaktede tutor via facebook, efter at han selv sagde at vil kunne det. Men som sagt spillede det ikke den store rolle at han ikke svarede på min besked, da spørgsmålet kom op til et af timerne. Og her var svaret så som sagt at det ville blive forklaret til undervisningen. Desværre vidste jeg ikke på det tidspunkt at der allerede var pensum for til den undervisning, og at vi jo ligesom skulle have det at vide FØR undervisningen.

Generelt oplevede jeg at der gennem introkurset var en masse fokus på en masse ting som vi kunne være foruden (fx. studiejura som ingen alligevel forstod). Til gengæld manglede der fokus på noget af det aller vigtigste, nemlig læselister og “lektier”. Det blev hverken gennemgået af tutor, eller andre besøgende undervisere. Desuden passe læselisten i Basal Humanbiologi slet ikke med forelæsningerne. Hverken numre, rækkefølgen eller titler passede på forlæsningerne. Her kunne kursuslederen VIRKELIG have lært noget fra Cellens Kemiske Komponenter og den pragtfulde læseliste som der var til den. Skemaet var også meget billig. Jeg finder det mærkeligt at man kan få den slags basale ting til at fungere perfekt på gymnasiet, men ikke på KU. Alt i alt en meget dårlig oplevelse som jeg har haft indtil videre på KU. Havde jeg vidst det, havde jeg uden tvivl søgt anden steds.

Du har ret, jeg skal tage en snak med en studievejleder om at tage 1. og 2 semester sammen.

Jeg skrev til en studievejleder fra studiet, og her fik jeg at vide at den eneste mulighed var at søge dispensation og koble 1 og 2 sammen. Juraen omkring studiet er ikke nem at forstå, så jeg stoler på vejlederen, men som sagt må jeg ud og snakke med en selv. Her kan jeg så få en “second-opinion”. Vi må se, men surt er det ja.