Vinterstarter - ulemper?

Hej

To korte, men præcise spørgsmål:

Er der nogle ulemper ved at være vinterstarter ift. sommerstarter?

Hvad var aldersgrænsen for at blive sommerstarter, og hvor bliver denne information publiceret?

Mange tak for hjælpen

2 korte og præcise svar:

  1. Nej.

  2. De bliver publiceret d. 28. Juli 2007 (bl.a. i dagspressen) - du skal lede efter hovedtal for 2007 - her vil du kunne se en oversigt over alt hvad du har brug for.

Vinterstart:

  • Møder en masse dejlige mennesker på rustur om sommeren, men energien bliver ikke ført direkte videre til klasseværelset.
  • Får en ekstra rustur!
  • Kender folk på studiet (fra første rustur), der ved ting om 1. semester.
  • “Bliver lillen” i forhold til de kammerater man var lige nybegyndere med på rustur, men som nu er “erfarne universitetsstuderende”.

Alt i alt totalt ligegyldigt hvilket semester man starter på, det bliver alligevel så blandet i løbet af kort tid, fordi folk holder semesterfri i tide og utide. Men jeg var vinterstarter og var glad for det!

Bare sørg for at bruge efteråret til noget fornuftigt. Jeg tog til St.Etienne og lærte fransk (og fik en kæreste - dumt). Men jeg havde også planlagt efter at blive vinterstarter… vidste godt den nok ikke gik, så kunne man jo lige så godt vælge det.

Knus Dorthe - og tillykke med pladsen (går jeg ud fra?)

En vinterstartsfordel var der da jeg i sin tid startede. Der havde man hele anatomieksamen efter 2. sem. Var man feb. starter kunne man bruge sin sommerferie på en af de kendte dissektionsture - hvis anatomien havde sin interesse. Som sommerstarter skal man fandme have anatomiinteresse, hvis man efter eksamen tager til Tjekkiet :smiley:

Jeg ved ikke hvordan anatomieksamen ligger idag og der hvor du skal læse, men den “fordel”/“ulempe” må jo stadigvæk være gældende?

[quote=“Furstrand”:489zuixp]Vinterstart:

  • Møder en masse dejlige mennesker på rustur om sommeren, men energien bliver ikke ført direkte videre til klasseværelset.
  • Får en ekstra rustur!
  • Kender folk på studiet (fra første rustur), der ved ting om 1. semester.
  • “Bliver lillen” i forhold til de kammerater man var lige nybegyndere med på rustur, men som nu er “erfarne universitetsstuderende”. [/quote]

Jeg ved ikke hvilket universitet 200788rtc er optaget på, men jeg var vinterstarter ved SDU sidste år og vi var kun med på den éne rustur for vinterstarterne ved medicin og ikke med på den for sommerstarterne.
Så den “ulempe” findes ikke på SDU. :slight_smile:
Men har ingen anelse om KU eller AU. :roll:

-ellers så var jeg utrolig glad for at være kommet ind på drømmestudiet så det var lige godt hvornår. Men selvfølgelig vil de fleste (inkl. jeg selv) ønske at kunne komme i gang med det samme og ikke vente et halvt år.
Men som Furstrand skrev kan man sagtens finde på noget spændende at lave såsom rejse eller arbejde og få tjent lidt penge til de kommende dyre studiebøger og fattige studieliv :stuck_out_tongue:

Nu er jeg selv vinterstarter på KU, og kan umiddelbart kun komme i tanke om fordele:

  1. Hvis du kommer direkte fra gymnasiet får du et tiltrængt frisemester - et hårdt studie venter forude. Men du kan stadigvæk komme til medicinerbar! :slight_smile:

  2. På KU kommer vinterstarterne også på rustur med sommerstarterne (2x bonus) - og dermed har man en fordel af at kunne nasse noget (bitter) erfaring fra dem som er ét semester forude. Det være sig bogvalg, læseteknik etc.

  3. Du kommer til at være sammen med dem på din alder! Der er alt andet lige forskel på en nyudklækket student og en 25-årig som har fundet manden/kvinden i sit liv og overvejer at få børn osv (no offence).

  4. Som vinterstarter vil du, såfremt du består, afslutte 3. semester (killeren) med en velfortjent sommerferie, mens du som sommerstarter må tage 3. og 4. semester i streg. Har jeg hørt folk beklage sig voldsomt over på Panum…