4-års reglen, FADL høring, de 3K underskrifter

Så fik FADL holdt sin høring på Christiansborg i går - hvad er der mon kommet ud af det? Der er intet i aviserne i dag, intet på dagensmedicin.dk, intet lå læger.dk… Er 4-års-reglen nu afskeffet? Er Statens tvangsudskrivning af borgere til visse arbejdsområder aflyst?
Hvad sagde Lars Lykke til det, når han blev konfronteret med, at han har inddraget en gruppe borgeres ret til indflydelse på, hvor de vil bruge deres arbejdsliv?

Well, budskabet er ikke kommet så langt ud i medierne - kan ikke finde noget nogen steder - hvad blev resultatet af høringen? Hvad er næste skridt?

VH
Niels

og blev underskrifterne afleveret?

Hvad var responsen på det?

steen

Læs http://www.fadl.dk/reform/initiativer/k … ober-2007/

og denne uges MOK på http://mok.info

Sjovt at lægeforeningen ikke mener det er værd at nævne på deres nyhedsside, at der har været en større høring om deres egen regl…

[quote=“steen”:2ffgipa1]og blev underskrifterne afleveret?

Hvad var responsen på det?

steen[/quote]

Jeg spurgte FADL om de ville bruge underskriftssamlingen, jeg fik følgende svar:

[quote]Tak for mailen.

Det er planen at fokus på mandag - fra FADLs side - er på “de positive vinkler” med konstruktive forslag og et reelt ønske om at afdække andre løsningsmuligheder. I det forum vinder vi næppe noget ved at trække underskriftsindsamlingen frem. Dagen skulle helst munde ud i et billede af FADL som en ligeværdig aktør på linje med Lægeforeningen ift. at tage “fælles ansvar” osv.

Mvh,
Mikkel Fode [/quote]
Så underskrifterne er ikke blevet brugt. Men ja, det er mærkeligt at det er intet at finde hos dagensmedicin og andre medier. Ville være rart at vide om vi er kommet et skridt nærmere af afskaffelsen af 4-års-reglen, eller om intet er forandret.

Hejsa

Så begyndte Dagens Medicin at røre på sig, og har skrevet en artikel om FALDs konference.

http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 … /index.xml

Så vidt man kan se kommer vi nok ikke meget i den sag før lægeforeningen indrømmer at de har handlet mod deres (fremtidige) medlemmers interesser og trækker deres opbakning til aftalen og begynder at arbejde mod den. Men det er måske nok ved at være ønsketænkning.
Personligt er jeg ved at være ret opgivende og venter efterhånden bare på at den træder i kraft, så det bliver klart for alle at den ikke kan fungere uden i det mindste en overgangsordning. Tænker efterhånden at det gælder om at trække sin kandidatuddannelse ud så meget som muligt for ikke at blive brugt som 4-års-regels prøveklud.

Mette

Efterhånden er vores eneste chance nærmest, at Anne Baastrup bliver indenrigsminister - men det er nok for meget forlangt (og vil muligvis have nogle andre utilsigtede bivirkninger).

En af konklusionerne er for mit vekommende blevet, at jeg har fået slået fast, hvor jeg IKKE skal sætte mit kryds den 13/11, og jeg kan ikke forstå hvis nogle andre beskæftigede i sundhedssektoren finder på at sætte deres kryds ved den nuværende regering, der trods fine ideer om frihed og sygehusvæsen i verdensklasse har svinget pisken over de offentligt ansatte og fjernet alle muligheder for at opnå forbedringer ved en ensidig fokuseren på effektivisering og økonomi.

  • Mikkel

Hej igen

Hermed en opfordring til at få gang i debatten igen inde på laeger.dk’s debatside så det kan være man kan få YL i tale, omkring hvordan de forholder sig til reformen af speciallægeuddannelsen efter de nu har fået ny ledelse og sommeren er forbi. Samt hvad de siger til at næsten samtlige politikeres svar på kommende lægers kritk er “jamen, I (lægeforeningen) sagde jo selv ja…”
Samt prøve at få et svar ud af dem omkring hvordan det skrider frem med de såkaldt faglige profiler der skal erstatte pointsystemet. Så fremtidige kolleger kan få bare en lille smule vished omkring hvilke regler de skal uddanne sig under.

Jeg kan dog godt forstå hvis der er ved at sprede sig en noget opgivende stemning omkring 4-årsreglen, den er jeg også selv blevet grebet af, men efter at have læst politikernes svar på FADL, og andres kritik/bekymringer omkring reformen er jeg blevet rigtig godt vred igen :x: og det nytter ikke noget at vi lægger os på ryggen og spiller døde slagne krigere. Vi må finde vores (kvalte) kampgejst igen og prøve at få lægeforeningen i tale, eller i hvert fald få dem til at indse at vi stadig er meget frustrerede, sure og ueninge.

Mette

Er for såvidt enig, men hvor er det alternativet ligger? - Du synes måske S har gjort det meget bedre med Bent Hansen og regionernes forslag til en reform som alternativ? Nu kunne man selvfølgelig sige at så kunne man stemme på SF, men for mig er det i hvert fald lige lovligt ekstremt, for at sende et signal hvad angår sundhedspolitik.

Hejsa

Noget man kunne overveje når man skal sætte sit kryds :slight_smile:
http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 … /index.xml
Hvis man i øvrigt kan tilslutte sig deres politik
Han lægger i hvert fald ikke skjul på sine kritiske holdninger omkring reformen af speciallægeuddannelsen.

Mette

Ja, det er sgu lidt småt med reelle alternativer. Jeg er nok på vej over i den Radikale gyde, selvom det ikke er et ubetinget atraktivt valg.

  • Mikkel

[quote=“steen”:3cuj16yg]og blev underskrifterne afleveret?

Hvad var responsen på det?

steen[/quote]

Nææ det blev de ikke - jeg kunne som i andte indlæg skrevet ikke selv deltage, men ingen fuldt op på det og ingen henvendte sig, så de er endnu ikke brugt - og tiden løber til lægeforeningens/YLs fordel.

En sidste mulighed, som jeg ser det, er YL repræsentantskabsmøde til November, hvor jeg selv deltager… Der kan jeg få et punkt på - overrakelse af underskirfter til den nye bestyrelse! Eller hvad tænker I?

Jeg synes helt klart at de skal bruges, men hvor meget opmærksomhed/presse kan vi lave på det hvis de bliver overrakt på et møde. Man kunne håbe at nogle i kbh. kunne skrive en pressemeddelelse så man kunne prøve at slå igennem i mediemuren.

Jeg synes også at vi skal prøve at udnytte valget til vores fordel - hvis man nu kunne få dem til at love noget under valgkampen havde man noget at hænge dem op på - men jo det er svært så længe lægeforeningen støtter aftalen.

Jeg mener bestemt også at underskrifterne skal bruges, synes egentlig det er en god ide til mødet som ovenfor nævnt.

Dog synes jeg du skal “cleare” det med FADL, Morten Andreasen eller Bjarne Worm, så vi er sikre på at vi gør fælles front. Det virker mere organiseret end at 20 folk her på sitet beslutter fremgangsmåden.

steen

Er der tilfældigvis nogen der har nogle billeder fra konferencen???

Som der bliver sagt: hvor meget opmærksomhed/presse kan vi lave på det hvis de bliver overrakt på et møde? De 3k undeskrifter vil nok ikke få den nye bestyrelse til at gå ind for afskaffelsen af 4-års-reglen.

Men det er næsten vores sidste mulighed.

Hejsa
Rigtig god ide med at aflevere underskrifterne til det møde, nu kan det vel snart heller ikke vente længere.
Kunne dog være godt hvis det kunne være mere en bare et tørt punkt på dagsordenen, så jeg er enig i at forsøge at få FADL med op på dupperne og få lidt debat til det møde, eller lave en happening eller noget, og måske kunne man også drømme om noget medieomtale.
Men jeg er endnu ikke læge og ved ikke om stemningen er til sådan noget på sådan et møde og hvor meget ballade man kan lave.
Jo mere debat, ballade og brok man kan slippe afsted med i forbindelse med underskriftsafleveringen desto bedere :slight_smile:

Forresten var der nogle der efterlyste at udnytte folketingsvalget til at få vores holdninger frem i lyset. Samt blive klogere på hvem der mener hvad om sundhedspolitik inden vi sætter vores kryds.
Jeg faldt over dette arangement fra FADL
http://www.fadl.dk/fadldk/nyhed/artikel … ngsvalget/
De er godt nok gået stille med dørene omkring det arrangement, men nu er det hermed givet videre. Nu er det også postet idag så FADL gør nok også noget mere reklame for det.

Mette

Ikke at de har vist overvældende interesse for underskrifterne indtil videre, mærkeligt nok…

  • Mikkel

Ikke at de har vist overvældende interesse for underskrifterne indtil videre, mærkeligt nok…

  • Mikkel[/quote]

Uden at oplyse det præcise indhold, så kan jeg sige at jeg har jævnlig mail korrespondence med MA og der arbejdes mod 4 års reglen i kulissen!

Sundhedsstyrelsen har offentliggjort de endelige regler for lægers videreuddannelse.
Dagens Medicin

Så er det vel ikke så meget vi kan gøre :frowning:
De nye bekendtgørelser ligger på retsinfo.dk og træder i kraft 1. februar 2008.