Adgangskoefficienten for medicin studerende 2009

Dette emne virker til at vække rigtig mange ansøgeres interesse, og selvom dette sites fokus ligger mange andre steder kunne det være spændende at lave en afstemning på siden (FROLD tsk tsk host). Om ikke andet så for at se om folk generelt skyder over fordi de er bange for ikke at komme ind, eller om man faktisk kan få et reelt bud ved at spørge netop de mennesker som søger ind.

Så det du efterspørger er?

Jeg efterspørger en afstemning om hvad folk tror adgagnskoefficienten kommer til at ligge på i år for henholdsvis KU, AU og SDU.

Ved ikke om man kan lave det således at den der stemmer indtaster hvad han/hun tror snittet kommer til at ligge på de tre steder og så tage gennemsnittet af folks stemmer, eller om man bliver nødt til at lave multiple choice, ligesom i afstemningen om en uddannelse i aalborg. Man kunne fx. dele afstemningen op efter universitet og lave følgende svarmuligheder for hvert sted:under 9 , 9-9,5 , 9,6-10 , 10,1-10,5 eller over 10,5…

Giver det mening?

Ja, det giver mening, men min personlige holdning er en sådan afstemning er nonsens. Så med mindre der kommer en folkelig opstand, så er en sådan afstemning ikke planlagt fra min side.

Jeg er ellers gerne lydhør, men synes en sådan afstemning er uden mening…

Jeg er rørende enig med Frold.
Alt det karaktertalsrytteri og -snak i medier m.m. må have en kant.

Det er helt fint, fornuftigt og forståeligt at diskutere adgangskoefficienter m.m., men der er nu gået noget stemningsafsmitning i det (ekkotymi). Jeg er med andre ord glad for, der ikke bliver en medicinadgangskoefficientsafstemning her på forummet.

Fair nok. Kan godt se at det måske virker lidt meningsløst. Jeg går selv og venter ængsteligt på at få et svar den 30., så alt hvad der kan virke lidt afklarende eller på nogen måde beroligende tager jeg imod med kyshånd. Selv den falske tryghed der måske ville ligge i et afstemningsresultat. Jeg kan godt se at den er falsk. Det kunne nu have været et spændende eksperiment at se om folk skød over eller under ift. d. 30 juli.

Glæder mig til jeg forhåbentlig kommer ind på medicin en dag så jeg kan diskutere noget andet end adgangskoefficienten herinde :wink:

Håber sku ikke der kommer en afstemning.

For jeg er en af dem, som sidder og venter spændt, og er virkelig nervøs for jeg ikke kommer ind.

Har kun 10,2 (justeret) i snit, så når folk anslår kvotienten til f.eks. 11, så er det som at give mig en direkte billet ned til lægen, for at få en recept på noget beroligende :expressionless:

Mit bud:

AU:omkring 9,5
SDU:omkring 9-9,5
KU:10,5 (flere ansøgere)

Hmmm… burde tråden ikke flyttes til Kommende Studmed?

done

Salma, jeg er fuldstændig enig. Jeg har samme snit som dig, og jeg tror på at vi kommer ind! Har også set at folk snakker om snit over 11, det kan jeg bestemt ikke forestille mig.

I hvor jeg håber du har ret, så vi kan studere det vi gerne vil, ikke som en del andre, som kun gør det for prestige!

:lol:
Jeg har ikke lige noget at sige til debatten, men jeg synes det ville klæde jer godt at sige adgangskvotienten
og ikke adgangskoefficienten, og helst inden dansk sprognævn får endnu en hjerneblødning og gør en fejl til rigsdansk… Tænk “bjørnetjeneste” :roll:
se: Berlingeren kan godt - http://www.berlingske.dk/article/20090716/danmark/90716097/

Kvotient:
http://da.wikipedia.org/wiki/Division_%28matematik%29
Koefficient:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Koefficient

Foerst og fremmest tror jeg ikke at snittet kommer over 11, og for det andet tror jeg heller ikke at forskellen i snittet mellem KU vs. AU/SDU bliver saa stort. Jeg er helt enig i, at adgangskvotienten bliver “fiktivt” hoejt pga. mange for lov til at gange med 1.08 men forskellen vil jeg tro bliver ca. 0,2-0,4 …saadan har det vaeret alle de andre aar.

Hvorfor tror du, at snittet bliver højere i Odense end Århus. Jeg har nemlig selv søgt ind på AU, med et snit med 9,4 inkl. bonus, og jeg er bare så bange for ikke at komme ind.

Jeg mener ik, at snittet med sikkerhed bliver højere i SDU end i Århus. AU og SDU ligger normalt meget tæt på hinanden.

Hvis du har 9,4 x 1,08 = 10,2 så TROR jeg at du har en rigtig go chance… :wink: but you never know when it comes to medicin

Jeg ville nu nok mene, at når det kommer til stykket, så stiger kvoterne helt sikkert. Men med det øgede antal pladser så tror jeg simpelthen ikke på et niveau som forrige år.
Argumentet for, at det generelle gennemsnit for de studenter fra den nye karaktérskala, skulle være lavere tror jeg heller ikke på. Det generelle mål med den reform var jo at bringe studerende op på et højere karaktérniveau og det er også det jeg ser ved de fleste mennesker jeg støder på.

Mit bud er at det bliver højere end sidste år, men ikke så højt som forrige år. Primært fordi de specifikke krav er blevet opgraderet. Men det bliver nu spændende at se. Specielt når man, som mig, kan læne sig tilbage uden at være nervøs, da min plads allerede er sikret :wink:

Søren

ja, hvis det var tilfældet, behøvede jeg jo ikke at være bange. Men desværre er mit snit 9,4 (og bonus er allerede medregnet). Tror i seriøst stadigt, at chancen er lille på AU vinterstart? please sig nej…

Chancen for at komme ind paa vinterstart er lige saa stor som sommerstart, medmindre du har krydset af ved vinterstart. Jeg tror du har en rimelig chance for at blive optaget, men hvis ikke du kommer ind saa husk at du ogsaa har mulighed for at faa en standby plads… :wink:

Det håber jeg også… Jeg er ret klar over, at jeg er lige på grænsen, men ved ikke om jeg er på den rigtige side af grænsen. Der er intet at gøre, end at vente:(