AFLYST: Lægestuderende demonstrerer 25. sep! AFLYST

Foreningen af Danske Lægestuderende (FADL) planlægger ny demonstration mod uddannelsesaftalen, som Lægeforeningen og Yngre Læger indgik med Indenrigs- og Sundhedsministeriet i april.

Demonstrationen finder sted i København 25. september – lige inden Folketingets åbning.

Følg med her på siden og på http://reform.fadl.dk/

Vi ses til fornyet kamp!

Så var der massiv mediedækning af en demonstration foran Christiansborg igen.

TV2 nyhedernes tophistorie idag gik på op til tusinde social- og sundhedsassistenter fra hele landet der demonstrerede og strejkede mod ringe lønvilkår udenfor overenskomstforhandlingerne - ud af den ca. 20 minutters nyhedsudsendelse blev der brugt omkring 6 minutter på at høre kommentarer fra talmænd, FoA og politikere - samtidig har TV2 de sidste dage dækket sagen massivt, igår var der bl.a. et indslag om hvordan de ældre støttede op omkring den overenskomstridige, og ulovlige, strejke.

Det irriterer mig gevaldigt at alle andre faggrupper tilsyneladende ikke har nogen problemer med mediedækning og sympati i befolkningen overfor ulovlige strejker mens een strejke med op til 1000 læger og medicinstuderende fra hele landet end ikke nævnes i selvsamme nyhedsudsendelse og der for øvrigt ikke er nogen bevægelser i vores faggruppe til at rykke mod ulovlige strejker (eller bare strejker som Falck for tiden) - det er lige til at ødelægge aftensmaden over :x:

Hej jensemand (og i andre),

Deler din frustration - dog er min mest rettet mod 4-års reglen, der vil forpeste vores alles lægeliv.

Når det så er sagt, så bemærk, at disse faggrupper rent faktisk strejker for deres sag (endda ulovligt) - vil de medicinstuderende gøre det? Tør de? Svaret blafrer indtil videre lidt i luften!

Husk på, at der immervæk er forskel på at bruge en sølle eftermiddag på at afsynge protestsange foran Christiansborg og så til at fx blokere alle FADL-vagters adgang til hospitaler mv.

Skal ikke her kloge mig på, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert - blot undre mig over, at i ikke i højere grad understreger, hvad der adskiller fx FALCK-reddernes og vore initiativer.

mvh
DFN

Husk man forsat kan komme med indlæg på laeger.dk Der er nogle der synes tonen er blevet skinger, samt at det er meget få der debattere, og derfor måske slet ikke er så mange der er utilfredse…

Det er fuldstændig meningsløst at bruge tid på at skrive indlæg på laeger.dk - svarene bliver jo tydeligvis ikke taget alvorligt eller svaret på - og man behøver jo ikke at være ret snedig for at regne ud at den såkaldte debat (hvis man kan kalde den det om en beslutning der allerede er taget) udelukkende er lavet for at folk kan komme af med deres vrede - ikke fordi indlæg overhovedet kan ændre på noget som helst, eller nogens holdning - den melodi gider jeg ikke spille med på så jeg gider personligt ikke spilde min tid derinde for døve ører.

Omvendt kommer man vel heller ikke så langt, hvis man kun vil diskutere med dem, man er enige med. Jeg har også min tvivl ved, om indlæggene vil ændre på Winther og co ´s holdninger, men debatten læses måske også af andre læger, hvis holdninger vi kan påvirke, og vi har brug for al den støtte vi kan få. Jeg synes ikke, man skal give op på forhånd. Og det skal da slet ikke være sådan, at de kan bruge den manglende debat som argument for at folk er tilfredse med aftalen.

jeg har ikke givet op på forhånd (selvom en del andre synes at have efter den første uges protester) - jeg regner da med at tage til demo igen d. 25 trods jeg bor i Århus - og andre aktiviteter jeg nu kan deltage i, jeg gider bare ikke bruge mere tid på diskussionen inde på lægeforenings side - hvis man ellers var deltager til Worsøe’s møder (som man med hvis retfærdighed kan kalde dem) og deltog der i debatten (i hvert fald i Århus) burde der ikke være så megen tvivl om at det er lettere at overbevise ænderne i universitetssøen uden for auditoriet om det forkerte i forslaget end Worsøe og YL

Godt, kampen fortsætter! Der er jo også forskellige måder man kan protestere og vise sin utilfredshed på.

En mulighed for at “blogge” med formanden…

http://jenswintherjensen.dk/portal/page/portal/JWJ_Blog

se mit svar her:
http://jenswintherjensen.dk/portal/page … mentarbund

:slight_smile:

“Give that man a cigar!”

For nu at vende tilbage til det med mediedækningen, er jeg helt enig med Jensemand. Demostrationen med over tusinde lægestuderende i hvide kitler, var da bestemt noget af et syn, men den blev stort set ikke nævnt i medierne. Har man fra FADLs side ikke gjort medierne tilstrækkeligt opmærksom på demonstrationen, eller har der bare ikke været tilstrækkelig interesse fra pressen?

Opfordringen om at flytte til Sverige har tiltrukket sig stor opmærksomhed, så mon ikke næste demonstration vil opnå en bedre dækning?

Der var for det første en række uheldige omstændigheder til den første demo - en del andre store begivenheder i medierne.

For det andet var der for lidt tid. Halvdelen af lægeverdenen anede ikke endnu hvad poblemet var!

Derfor kan vi vel alle være med til at gøre mere opmærksom på problematikken op til den næsten demo - nu bør vi have tid nok.

Skriv endelig nogle læserbreve osv op til, der er med til at rette fokus på problemet. Sørg for at læger og studerende I kendr, bliver opmærksomme på det - helst nok til at de dukker op i Kbh d. 25., lige meget hvor de bor!

Og følg med på fadl.dk, der er kommet nogle rimelig gale svar fra den dersens minister på det sidste!

Det er da vist en underdrivelse!
Fra fadl.dk:

[quote]svar på spørgsmålet om hvordan ministeren forholder sig til de læger, der uværgeligt vil blive tvangsplaceret i uønskede specialer, med deraf følgende forringelse af patientsikkerheden:

Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at se, hvordan dette er ensbetydende med, at læger bliver tvangsplaceret i specialer, som de ikke brænder for. Alle specialer er trods alt lægeligt arbejde.[/quote]

Er den mand virkelig überchef for vores sundhedsvæsen? :wallb:

Nej, han er håndlanger for Anders Fjogh og ikke en dyt sundhedsmand - kunne vel lige så godt være kulturminister eller undervisningsminister… Bare det at sundhedsministeren og indenrigsministeren er den samme, er vel svar nok på hans indsigt i vores verden!

nogen der ved hvornår høringen til det der lovforslag om 4 års reglen slutter. Kunne ikke lige finde det igen, men tænkte om det nåede at slutte inden vi fik demonstreret eller skiftet ledelse i lægestyrelsen?

Generelt kunne jeg godt bruge at blive lidt klogere på hele proceduren… Nogle tidligere politter, der kan hjælpe?

Men jeg ved at folketinget åbner efter sommerferien lige efter vores demonstration!

Den nye turnus og speciallægebekendegørelse er i høring. Høringsliste, svar og brev kan ses her:

http://borger.dk/forside/lovgivning/hoe … dighed=949

Høringssvar vil løbende blive postet. Der er høringsfrist d. 23./24. august.

Jeg har ikke fulgt så grundigt med, men så vidt jeg har forstået er det dette som der vil blive demonstreret imod (right?):

[quote]§ 9. Hoveduddannelsen i et speciale skal være påbegyndt senest 4 år efter første ansættelsesdag
i den kliniske basisuddannelse.
Stk. 2. Tidsfristen forlænges ved afholdt orlov efter gældende regler, ved gennemførelse af en
godkendt ph.d. samt ved ansættelse i forsvaret.
Stk. 3. Ved gennemførelse af godkendt ph.d. forlænges tidsfristen med 3 år. [/quote]
citat fra “uddannelse af speciallæger” fra denne hjemmeside.

Hvordan vil man konkret tvinge os ud i specialer vi ikke vil beskæftige os med? Helt konkret! Vil man tage autorisationen fra dem som nægter, og så mangle endnu flere læger? En eller anden form for økonomisk lussing?
Eller hvis de virkelig mener business, komme i ly af natten, storme vores huse, behændigt passificere med gaffatape og så plante os på et gudsforladt hospital i hadespecialet med ordren: BEHANDL SÅ!:wink:

Svenskerne vil da få løst deres lægemangel, hvis det skal være med kniven for struben at arbejde herhjemme.

Hehehe…

Tja, Simon, næsten. HELT KONKRET vil de (det må være politikerlogik) NÆGTE dig at påbegynde et hovedforløb og derved blive speciallæge i Danmark, hvis det ikke er indenfor de 4 år.

Tror du mig ikke? Nej, det kan jeg fandeme godt forstå, det giver jo ingen mening! Men så se det sort på hvidt fra ministeren her:
http://ft.dk/samling/20061/almdel/SUU/s … 386572.PDF

Se evt mere på fadl.dk under “fakta om aftalen”. Man tror det ikke rigtigt før man ser det selv…