Alder nogen betydning?

Ja, folk herinde på STUDMED er virkelig generelt af den slags, der bare fremstiller medicinstuderende som en flok hippie-tabere og samfundsnassere.

Hvad?? :blink2:

Mizz:
Ikke tag tingene så tungt, folk siger generelt ting på et internetforum de normalt ikke ville sige om de stod ansigt til ansigt med den de talte med. Tror folk glemmer sig lidt i blandt.
Lyt til det, der bliver sagt herinde, og vælg selv om du gider at følge de råd der bliver givet. Synes juks har et godt argument, det er nemt at blive opslugt af dette studie og miljøet omkring, og så er det rart at have noget andet at trække på ind i mellem.
Og jeg tror stadigvæk at man med fordel kan være noget ældre end 23-24 år når man bliver færdig som læge, både for sin egen del, men også i forhold til patienter og øvrigt personale. Alder skaber også noget tryghed for dem.

stud.med???:
Hvad snakker du om?

Sveinar

Hey Mizz,

Alt det med alder og modenhed er sgu ikke mere end man selv gør det til. Startede selv som 18-årig, og nu sidder jeg med snotten i 5. sem. pensum, og der har ingen problemer været. Kort sagt: det er kun et problem, hvis du hele tiden går og tænker på det. Sådan har jeg heldigvis ikke oplevet det, og som det i øvrigt tidligere er blevet pointeret kommer du til at starte med den yngste halvdel (ca. 19-22).

Hvis du føler det sandsynligvis er det rette valg (for man kan jo ikke vide det før man har prøvet det - vel?), og det er det, du har mest lyst til, skal du bare søge ind til februar (for du kommer 100% ikke ind før!).

Nicolai

PS: Eneste tanke der bør cirkulere er, at du jo efter al sandsynlighed vil blive relativt yngre og yngre i forhold til de andre (som jeg er blevet), såfremt du ikke dumper, tager sabbatår eller lign…

Netop! Generelt skal man bare lad være med at lytte når folk udtaler sig om andres “modenhed”.

Netop! Generelt skal man bare lad være med at lytte når folk udtaler sig om andres “modenhed”.[/quote]

HØRT!

Der har været en del debatteren frem og tilbage i dette indlæg.

Personligt er jeg definitionen på en kvote 2 ansøger:
Har brugt 3 år på at kunne blive optaget.
Hver gang jeg har snakket med en studievejleder, så har jeg fået afvide at jeg skal lave noget mere for at blive optaget på studiet.
Og i år gav det så bonus, jeg blev optaget på SDU.

Derfor er jeg jo selvfølgelig af den mening af at man skal have noget erfaring for man begiver sig ind i dette hårde studie.

Men hvis jeg havde haft muligheden for at blive optaget lige efter gym, så ville jeg havde taget den uden at blinke to gange.

Derfor vil jeg sige til dig: hvis det virkelig er det du vil, så go for it

Glæder mig til at studere med dig (hvis du skal på SDU).

Mvh
Lars

Hej Mizz_Thing Jeg syntes at du bare skal gøre det, hvis det er det du virkelig ønsker. Min søster var også 17 da hun startede og hun er 23 nu og færdig med medicin. Og hun fortryder ik at hun startede så tideligt, jeg har også tænkt mig at starte til feb. Så hvis du er klar Age aint nothing but a number… :smiley:

Jeg synes personligt det er synd, at nogle folk er så meget ude med riven på så svagt et grundlag. Jeg ville selv være ked af, at få smasket nogle af de ting i hovedet, som er blevet sagt her…

Hvis du føler du er klar til studiet og motiveret til at læse endnu en 6-7 år med det samme synes jeg bare du skal gå i gang. Du kommer til at starte til vinter og har jo dermed et ½ år til at “modnes” i eller hvad man kalder det.

Jeg synes det er en mærkelig holdning at have at man ikke kan være “moden” til at læse medicin før man er oppe i tyverne.
Mine egne erfaringer fra forsvaret og universitetet har for mig gjort det klart, at modenhed langt fra altid har noget at gøre med om man er teenager eller nærmer sig de 30.

Jeg er langt mere imponeret af en person, som har haft nosserne og fornuften til at knokle for karakterene i gymnasiet mens resten af klassen gik på druk (jeg går ikke ud fra, at et snit på 11 opnås ved rent talent eller held til eksamen). Dette viser i min bog mere modenhed end at slappe den i gymnasiet, backpacke i Thailand og ryge hash i et halvt års tid, finde ud af at man vil være læge og så først HER begynder at gå målrettet efter en kvote 2 optagelse vha. mere eller mindre relevante aktiviteter.

Mizz kender til faget fra et familiemedlem, har åbenbart ikke berøringsangst overfor patienter og det boglige kan der ikke stilles spørgsmålstegn ved. Så jeg kan ikke se nogen grund til ikke at søge med det samme. Det er jo stadig muligt at tage orlov, hvis lysten til dette skulle melde sig.

mvh Kristian
Optaget på kvote 2 i andet forsøg, 24 år (inklusive 1 flimre år, en afbrudt uddannelse + et “kvote 2-år” og pisse misundelig på en som havde mere rygrad end jeg i gymnasiet.

P.S. Hvordan H… får man et snit på 11. Hvis det var mig ville jeg have det tatoveret i panden :slight_smile:

Jeg synes det er noget flot at sige, at Mizz ikke har berøringsangst overfor patienter ud fra det scenario hun selv beskriver. Jeg ville immervæk også godt kunne behandle en del patienter og udskrive en del recepter, hvis jeg havde min “læge-onkel” siddende bagved mig.
Jeg tror ikke der er mange mennesker, der har berøringsangst overfor patienter, så længe de ikke har et reelt ansvar - i mine øjne er patienterne i dette tilfælde jo bare almindelige mennesker man snakker med så.
Havde Mizz derimod haft noget erfaring fra et plejehjem eller noget i den retning, hvor hun rent faktisk havde et reelt ansvar for en person, så ville jeg straks være mere tilbøjelig til, at give dig ret i dit “ingen berøringsangst” argument.

Som der også tidligere er nævnt (så vidt jeg husker), så mener jeg også modenhed er noget man “oparbejder” gennem livet. Det er ikke det samme som at læse uafbrudt i 3 år og derfor få 11 i snit. Hvis Mizz starter som 17 årig på SDU, så er hun 20 år når hun skal i klinik for første gang. Det er meget ungt i mine øjne og jeg er ikke sikker på, at man i den alder er klar til at tage det ansvar man trods alt får tildelt. Jeg ville - alt andet lige - være lidt betænkelig ved at en 20 årig skulle behandle mig. Jeg er ikke engang sikker på, at jeg føler mig “moden” nok til, at behandle mennesker i klinik til efteråret og jeg er immervæk 25 år nu.

Ps. det skal lige siges, at jeg lige har været til kernepensum i går og derfor ikke er helt i nul mht [alkohol] i blodet - derfor måske også diverse fejl og mangler i mit indlæg - Bær over med mig :smiley:

[color=green]Hej Mizz
Håber dette hjælper dig lidt, selvom du har fået mange svar kan jeg se! Jeg vil også nok sige at du er en smule for ung, ikke at ung er dårligt overhoved, men hvis du bare tager et års pause, så er du jo kun 18, og det er jo ingen alder. Jeg har selv ventet nogle år inden jeg søgte ind, og det er jeg glad for nu. Jeg har lært meget om mig selv, på de år, og de erfaringer tror jeg er vigtige når man skal læse et så svært fag. Jeg ville ihverfald ikke være for min uden mine oplevelser i de her år. Jeg er ikke i tvivl om at du kan klare læsningen osv. men nogen gange får man også nok, der tror jeg det er godt at have prøvet noget andet, ikke nødvendigvis rejse til thailand, men et eller andet… Så har man prøvet det, og så er man måske ikke så tilbøjelig til at bruge sine studieår på at gøre disse ting… Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med din beslutning![/color]

Hej og tak for jeres mange svar. Hmm… Jeg har endeligt besluttet mig for at holde et års pause hvis ik mere. Men det er takket være jer at jeg har indset at jeg nok er for ung og jeg har talt med min studievejleder om det. Hun synes også det er godt at jeg holder en pause, hvad jeg skal lave ved jeg ik endnu. Men det finder jeg nok ud af med tiden. Any ways tak :smiley:

Hej, det er så mit første indlæg herinde :slight_smile: ,
jeg er også lige blevet student, dog ikke med et snit på 11, men nok til at kunne komme ind via kvote 1 ved KU.

Jeg er snart 19 og regner med at søge ind med det samme… Studser bare over det at man automatisk bliver vinterstarter hvis man ikke er ældre, dette har jeg ikke læst nogen steder hvordan kan det være?

Jeg gik direkte fra 9. i gymnasiet som lige er afsluttet (fedt at være blevet student :smiley: ), og har jo derfor ikke den store erfaring. Har lige nu et job i en brugs som jeg har sagt op og skal i næste uge starte i hjemmeplejen, da jeg synes at dette ville være en fordel i forhold til studierne. Så jeg håber da at det kommer til at gå da jeg er 100% afklaret med at det ER læge jeg vil være.

Prøv at søg på vinterstarter her i forummet. Det er helt hundrede besvaret før.

God sommer

men for øvrigt holder den der med at du pga. din alder er 100% sikker på at starte på det ene eller andet hold ikke, du kan selv være med til at påvirke beslutningen i ansøgning, og holdene er altid blandet en smule

Hey Frold, hvorfor forsvinder mit indlæg hver gang jeg trykker “vis prøve”???

Tredje og sidste forsøg…

http://www.au.dk/da/41-04.htm
Studiestart, paragraf 13
[i]Uddannelser på Aarhus Universitet har studiestart 1. september. På medicin er der tillige studiestart 1. februar.

Hvis de nyoptagne medicinstuderendes ønske om studiestart afviger fra universitetets fordeling af pladser på de to studiestarttidspunkter, anvendes alder som kriterium for fastsættelse af studiestart. Det tilsigtes ved ændring af studiestarttidspunktet, at de ældste studerende placeres på sommerstart og de yngste placeres på vinterstart.[/i]

Man bliver jo nødt til at fordele ansøgerne på en eller anden måde, da langt de fleste søger optagelse til sommer. Det er selvfølgelig irriterende når man er motiveret til at læse nu, men i sidste ende betyder et halvt år ingenting. Forresten så plejer vinterstartere at klare sig langt bedre end sommerstartere, i hvert tilfælde de første par år…

Ok,
har også lige læst de andre indlæg… så jeg må jo bare håbe at jeg kan komme til at starte i september og hvis dette ikke er muligt så må jeg jo bare vente lidt længere det er nok heller ikke det værste når jeg ikke er ældre.

Tak for svarene, det er da en genial side denne her :smiley:

Ja, man kan ansøge om enten start i september eller start i februar. Dette gøres via KOT. Og gæt hvor mange, der søger februar…? :smiley: Derfor udvælger man på baggrund af alder, således at de yngste rykkes til start i februar. Mener du, man kan gøre mere end det?!? Sådan er det vist ikke på SDU…

Offtopic:

Øhhh… det har jeg ikke oplevet før - hvis der er andre der oplever det, så sig lige til

Jamen, dejligt du kan lide siden :smiley: - men det er nu brugerne du skal takke :wink: