Ambitiøs elev: Vil gerne til USA. Er cand.med da en god idé?

Hey.

Alle gym. elever og folk fra videregående uddannelser. Hvis nogle er jer ved nogen om medicin eller selv har overvejet det, så må i gerne kommentere lidt på nedenstående…

Jeg er en matematiker i 2.g. Der er rigtig mange fra min klasse, som gerne vil læse medicin ved Københavns Universitet. Jeg er en af de heldige, som har et snit på 9,9-10,0, og af den har jeg nok muligheden for at læse medicin med start pr. 1. Februar 2007 (ja, af en eller anden grund, så kan man ikke være sommerstarter som 19-årig kvote 1’er). Men altså, hvad er det fede ved at være læge, og hvad er det der gør uddannelsen så god (hvorfor er medicin så populært)0? Med andre ord: Hvorfor skal jeg blive læge? Her er nogle af de ting jeg selv har gået rundt og reflekteret over.

  • Fagligt indhold (Hvordan er KU sammenholdt med øvrige Europa? Er det bedre end Lund’s Uni., og hvordan er det sammenlignet med førende steder i Tyskland og England, f.eks. University of Cambridge eller University of Münich).

  • Udlandsophold -altså, er det muligt at få længere ophold ved Cornell University’s Medical School i New York City f.eks.? Det er ikke mega dyrt?.

  • Løn (ja, de tjener efter sigende godt, men hvis man kommer til USA, hvad tjener man så når man begynder? Hvad tjener en overlæge sådan ca. i USA? Hvor svært er det at blive big-shot - kræver det at man er 40-50 år?).

  • Er der nogle skriftlige opgaver og kurser på engelsk (altså, ellers lærer jeg jo ikke sproget, så jeg kan komme til U.S. Forrresten er min far fra Boston, så jeg er to-sproget, yes yes, får 13 i engelsk :D).

  • Prestige?

  • Hvordan er Panum? Er der et fedt studiemiljø?

  • Mulighed for at blive anerkendt læge i USA eller lave en “Skønhedsklinik” i Los Angeles :slight_smile: Det kræver en bestemt eksamen, men er denne svær at opnå som cand.med?

Forresten, så er mine valgfag flg: Samf. B (2.g), Psykologi C (3.g), Engelsk A (3.g) og Matematik A (3.g)… Altså, som det fremgår, så har jeg ikke Kemi på A som vist er det bedste, hvis man vil være læge. Men altså, jeg har jo også ½ år til at læse op m.v. Så det kan vel godt gå??

P.t. ser jeg et CV à la flg… Er dette realistisk, eller … Hvordan betragter I i det hele taget flg. forestilling om at danne bro mellem medicin ved KU og så dét at være en godt lønnet læge i USA?

Feb. 2007 - Jul. 2013: M.D., University of Copenhagen.
Oct. 2013 - Jul. 2014: M.Sc in Pharmacology, University of Oxford.
2014-2015: Turnus ved et Hospital i USA.

Hej ???,

Hermed en lille hilsen og et forsøg på besvarelse af dine mange spørgsmål af en 3.g matematiker og præ-mediciner :slight_smile:

Uden at støde de gode folk her på http://www.studmed.dk, kan jeg vidst godt svare på, hvorfor medicin er så populært blandt gymnasieelever: Mange (d.v.s. ofte pigerne) forbinder lægegerningen med at “redde verden”. Bevares, man skal da yde en vis form for omsorg og selvfølgelig behandle mange patienter, og endvidere er der mulighed for at tage til u-lande og arbejde med fx IMCC eller Læger uden Grænser - men der må og skal være en lyst til det faglige, ellers tror jeg ikke, den går.

Tja, nu kører der for øjeblikket en hetz mod universitetsundervisningen i DK, men det er mit indtryk, at KU er et godt universitet - medicinerne her på siden kan dog svare meget bedre på dét end jeg.

Jeg har selv undersøgt mulighederne for optagelse på udenlandske universiteter; For at blive optaget på Cambridge (og andre eliteuniversiteter), skal man have en IB-score på mindst 40 (=10,2). Mine muligheder for at blive optaget dér var meget, meget gode, men jeg vælger i stedet at studere på KU, og jeg vil evt. søge om overflytning senere. Hvis du bare vil “snuse” til udlandet, kan du fx tage klinikophold i USA, Australien og alle andre vestlige lande - selvom du studerer i DK…

Øhh, tror det er 7,000£ p.a. på Cambridge - men der er god mulighed for at søge stipendier, hvis dine forældre tjener mindre end x kroner p.a. Desuden har Venstre jo lovet, at de vil arbejde for, at man skal kunne studere i udlandet GRATIS… Også en mulighed…

´
Gennemsnitligt tjener amerikanere det dobbelte af deres danske modstykker - frold har posteret et link til en tabel i et tidligere indlæg…
Big-shot? Tja, forholdene er vel de samme som i Danmark - d.v.s., at du er mindst 40 år, når du er overlæge…

På medicinstudiet i Danmark er der ingen skriftlige opgaver på engelsk - kun dansk. Men du har rig mulighed for at anvende dine engelskkundskaber, da det meste af lærestoffet er på engelsk, samt at reviews og forskningsartikler i reglen er på engelsk - dem skal du bl.a. bruge, når du skal skrive OSVALI og -II (KU).

Og jeps, dine valgfag er fine - har selv bio A, mat A, psy C. Jeg har tænkt mig at læse kemi op til B-niveau inden studiestart feb. 2006 =)

Forresten: Angående dit “CV” - turnus skal gennemføres i henhold til de regler, der gælder i det land, hvorfra man har taget sin udd., så 6mdr. i privatpraksis kan fx ikke gennemføres i USA, da de ikke tilbyder dette.

Håber, at du trods alt kan bruge mine svar til noget…

M.v.h.

Nicki.

Hej

Hermed nogle synspunkter fra en 7. semesters studerende på AU.

Alt respekt for din ambition om at blive et stort Big-Shot i staterne - det er meget få 19 årige, der er så målrettet. Det er bestemt ikke dårlige egenskaber at besidde. Jeg synes dog du skal huske på at der er så mange andre ting end gode karakterer, faglige kvalifikationer og sprogkundskaber, der spiller ind på hvorvidt dit uddannelsesforløb bliver succesfuldt.
For det første er det vigtigt med erfaring - meget erfaring - inden man overhovedet skal overveje rollen som Big-Shot. Det er simpelthen så komplekse ting du skal til at beskæftige dig med, at det tager tid selv for den mest velfungerende hjerne at processere det. Der er jeg enig med Niemann - overlæge er nok noget man skal vente med til man er klar (man har faktisk heller ikke andet valg - først skal man være speciallæge og dernæst være “overlæge-moden” - det tager den tid, det tager).

Det vigtigste for at blive en dygtig læge er evnen til at være ydmyg. Ydmyg overfor det faktum, at man rent faktisk får en enorm indflydelse på andre menneskers liv, ydmyg overfor det faktum at man skal kunne stille en fyldestgørende diagnose - hvilket gør én i stand til at behandle patienten på baggrund af evidensbaseret medicin og ydmyg i forhold til det ansvar man tager, når lægeløftet aflægges.

Mit bedste råd til dig inden du vælger hvorvidt du vil læse i på KU, Lund eller Cambridge er således at kigge op fra bøgerne og få noget balast på andre områder end de rent boglige - den del har du tydeligvis fuldstændig styr på. Så brug det halve år (gerne mere!!), du har til rådighed inden studiestart til at prøve noget helt andet end studier - måske endda noget du ikke står så stærkt i. Det vil du virkelig kunne lære af og drage fordel af i dit senere virke som læge. Jeg har selv fløjet gennem uddannelsessystemet med samme fart og resultater som dig, men brugte 1½ år inden jeg startede på medicin med helt andre ting - de sejre og specielt de nederlag jeg erhvervede der ville jeg ikke være foruden.

Hvorvidt du skal vælge KU eller et udenlandsk universitet er vist et spørgsmål om prestige mere end om fagligt udbytte. Den danske lægeuddanelse er fuldt ud konkurrencedygtig med de udenlandske. Selv læser jeg i Århus og synes, udbyttet er stort - men jeg tror det afhænger meget af ens egen indstilling.

MVH
Morten

P.S. Med hensyn til kemien - så tag ud og dyk efter rap-ænder eller noget i stedet for og lad kemikerne om den slags - du får simpelthen ikke brug for det.

Vet ikke hva slags kemi dere har på AU, men jeg vil si at kemi på A eller B nivå er en nødvendighet for å kunne komme seg gjennom 1. semester på KU - uten å måtte ta det 2 ganger! Så har du mulighet anbefaler jeg på det sterkeste at du kikker litt i kemi-bøkene før studiestart. Må jeg minne om at dumpeprosenten på 1 semester på KU var 40%… det er dog første gangen i historien at folket dumpet på hum.bio delen og ikke kemi delen…men det hjelper VELDIG å ha styr på kemien allikevel…

Hey!

Ang. eksamen i år, så var det en ny en der lavede opgaverne, men da det i sagens natur ikke er holdbart for nogen som helst at have folk rendende rundt på 2. semester, hvoraf halvdelen er dumpet, så er det nok sidste gang vi har set det…Og ikke mindst fordi de har klaget i stort omfang. Jeg vil her gerne rette en varm tak til de modige 2.semester, for at ha taget skuddet for os :slight_smile:
Tilbage til dit spørgsmål…Du har engelsk på A-niveau - det får du brug for da mange af bøgerne er på englesk, ikke noget helt vildt svært, men du får nok brug for det.
Ang. kemi, så kan jeg kun tilslutte mig Kjersti, læs i hvertfald B-niveauet op, så er du godt med fra start. Jeg har selv C-niveau, og kemi ER svært, men hvis man bare læser og frem for alt laver opgaverne så sidder man godt med i timerne. Og så bare husk at under normale omstændigheder er der kun er 10% der dumper på KU…

Så det kan vel godt gå?? Jeg har svært ved at forestille mig at alle 90% der består har et A/A+ eller B, så selvfølgelig er det overkommeligt.

Ok, hvis du er ude efter penge, så hedder stedet CBS, linjen hedder Cand.merc.fir (el.l) eller HA-IB, snittet skal hedde 10+ og din arbejdsplads hedder formegentlig McKenzie…Men det er jo ikke DÈT vi er her for…Jeg tror at ens syn ret hurtigt ændres på alt det der med at være læge når man har været til et par foredrag, på besøg i sygehuset og alt det andet…

Om Panum: Super fedt miljø, der er plads til alt, især pga. basisgrupperne, alt fra dykning til traumatologi. Desuden er stedet indrettet så man kan gå fra at være 100% studiemiljø til 100% fritidsmiljø på ca. 20 skridt (jeg tænker her på studenterklubben).

om udladsophold: Ring til panum og tag en snak med IMCC, det er dem der har udvekslingsprogrammer med udlandet (med alle mulige sjove vinkler), så kan du kombinere KU med udlandet…

Er der nogle skriftlige opgaver og kurser på engelsk ? ikke hvad der er mig bekendt, men rigitg mange bøger er på engelsk.

  • Mulighed for at blive anerkendt læge i USA eller lave en “Skønhedsklinik” i Los Angeles :slight_smile: Det kræver en bestemt eksamen, men er denne svær at opnå som cand.med?
    JEg kender ikke indholdet af denne eksamen, men en læge der holdt foredrag for os sagde at denne prøve ikke var for børn og sarte sjæle…
    Desuden tror jeg, at hvis man skal ha en vellønnet post, så skal man have erfaring.

Feb. 2007 - Jul. 2013: M.D., University of Copenhagen.
Oct. 2013 - Jul. 2014: M.Sc in Pharmacology, University of Oxford.
2014-2015: Turnus ved et Hospital i USA.

Ok, bare så du er forberedt, det er kun 2% af de studerende der gennemføre studiet på nommeret tid - og det er bestemt ikke fordi at de resterende 98% er retarder, vi snakker om folk med snit på over 9 hele bundtet…
Herudover er der stop-prøverne. F.eks. 2. semester og 6. semester (3semester+andre?). hvis du dumper dem, så får du lov til at læse det semester om igen, inden du må gå videre…
Hvis det ER penge du er ude efter så tag en tur op til nord-norge…et skodjob, men du får en milliard for det…

Ps. et godt råd: Det lader til at du har MEGET travlt. Bare slap af, og vær fokuseret på de her første 3 år til at begynde med. Studiet er i bedste fald dobbelt så langt som gymnasiet, og langt, langt hårdere - til forskel så vil du kunne li det du læser, hvis du brænder for det…

nå men det var mine ydmyge synspunkter herfra.

Ha det godt, og held og lykke

På KU gør du!!!

Og “Stud Med ???” - jeg synes det lyder lidt som om du kun overvejer medicin for at tjene penge - Hvis det er tilfældet synes jeg du burde overveje mange andre uddannelser, hvor du vil kunne tjene flere penge med meget bedre arbejdstider og forhold (ihvertfald i DK - læger tjener jo styrtene i USA) - både for din og evt. kommende patienters skyld.

Jeg er helt enig med Diemer. Hvis du vælger medicin skal du tage USMLE step I, II og III for, at få arbejdstilladelse i USA. Og efter hvad jeg kan forstå så er det nogle temmeligt offensive eksaminer.
Step I svarer nogenlunde til Kernepensum eksamen (Molekylær biomedicin A+B+C, Fysiologi A+B+C og diverse videnskabsteori- og psykologi fag) på SDU 5. semester. Derudover inkluderer den også noget patologi og alt anatomi så vidt jeg ved. Desuden koster den omkring $800 at tage og der er ingen refund, hvis man skulle dumpe den.

Hvis det bare er penge du vil tjene og det skal være i USA så ville jeg også vælge en anden uddannelse. Der vil det kun kræve et Green Card - midlertidigt eller permanent - at få lov til, at arbejde i USA.

Hej. Tag en dyb indånding. det ser ud til at du er meget ambitiøs og har mange fremtidsprojekter kørende i dit hoved. Der er ikke noget i vejen for at være så ambitiøs. Men med tiden og erfaring vil du finde ud hvilken hylde du hører til. Jeg vil sige med din alder er der tid til at tage 1 års fri og prøve nogen andre ting her i livet end det faglige. Du skal nok komme til det faglige senere hen. Mht. til det faglige så har Danmark nogen af de bedste læge uddannelser i verden. Man kan bare kigge på antal og kvaliteten af danske lægevidenskabelige publikationer i de forgangne år. Desuden skal man ikke vælge at være læge for pengenes skyld. Du kommer nok til at tjene godt, men det skal ikke være det som skal motivere dig. Er det penge du søger skal du nok vælge andre retninger. Prestige? jooo da, at læse til læge og være læge har altid været prestigefuld og vil nok være det i fremtiden, men i sidste ende kan du ikke rigtig bruge det til noget. Du skal se efter om du ser dig selv som læge med hårde vagter, svære beslutninger, stress og klager osv. Men også med alt det gode der følger med det at være læge. For at kunne arbejde i USA med en dansk lægeuddannelse skal man bestå nogen ret krævende eksaminer, USMLE 1, 2 og 3 samt en række andre eksaminer som CSE og TOFEL (sprog). Når du har bestået denne “2. lægeeksamen”, kan du glæde dig over 70 timers arbejdsuge som en resident doctor i nogen af de offentlige sygehuse i USA. Hvis de vil have fat i de rigtig gode specialer der er rift om skal du have bestået USMLE med god resultat (at bestå det er en kæmpe opgave i sig selv), og kende nogen osv.

stud.med ???

Ambitioner kan være en god ting og drive dig mod dit mål, men prøv at tænke lidt mere indhold fremfor form. Det virker (jeg beklager mit ligefremme sprog) ret hjernedødt at stræbe mod en overlægetitel i USA, på så tidligt et tidspunkt i din karrierre… Jamen indenfor hvad?

Du bliver nødt til at sætte dig nogle delmål. Start i første omgang på medicin og find ud af om studiet er noget for dig. Som bekendt er medicinstudiet fyldt med fest og glamour, men hvad man måske ikke lige tænker på, er at medicin desværre ikke altid lugter lige godt. Det er svært at vide på forhånd, om man bryder sig om at være på et sygehus mellem syge patienter, så hop ud i det… and you will learn!

En tur til USA kan på mange måder være fristende, men lad (igen) indhold komme før form; vil du være læge? og hvilken slags? Det kan være logisk at tage til USA, hvis du brænder efter at forske inden for et bestemt felt, eller hvis du som ‘stjernekirurg’ skal lære de nyeste teknikker. Eller blot knokle løs og tjene penge for den sags skyld… Har du motivationen, når den dag kommer, skal du nok finde vej derover, om den så er brolagt med nok så mange USMLE eksamener.

Mange hilsner og god vind!

Martin

Jeg fik tilfældigvis en mail tidligere i dag vedrørende udlandsophold på Cornell Medical School. Det koster 2000 $ pr 4 uger, og man skal selv skaffe bolig i NY.

http://www.med.cornell.edu/education/programs/int_stu.html?name1=International+Students&type1=2Active

Frold, hvordan aktiverer jeg dette link?

??? Panum stinker … der er for få læsepladser, for få grupperum, kantinen er elendig og selve bygningen er ikke vedligeholdt siden starten af 80’erne hvor skidtet blev bygget.
Det eneste dekanen tænker på er neurobiologisk forskning og at spare nogle m2, så han kan få sin personlige bonus.

Nu kan jeg kun tale for 1.-4. og starten af 5. sem. … og jeg synes hele tiden man siger “nu kan det ikke blive dårligere” … men jo. Der mangler kvalitetskontrol af undervisningen. Det er nemmere at lave en liste over gode undervisere end dårlige! Det er alt fra forelæsere der kun har nået at lægge halvdelen af deres forelæsningen i Powerpoint og så glemt resten hjemme til undervisere der møder til øvelsesefterbehandling medbringende - sig selv og intet andet. Eller en forelæser der sagde at “cerebellum er no’et med no’e baner, men det kan jeg ikke ikke” - i forelæsningen om cerebellum!

Det var vist mavesurt nok for 1 dag.

[quote=“MG”:357ej25m]

Frold, hvordan aktiverer jeg dette link?[/quote]

hehe du kan starte med ikke at have http:// 2 gang :smiley: :wink: :stuck_out_tongue:

Er det ikke sådan det skal være?

??? Panum stinker … der er for få læsepladser, for få grupperum, kantinen er elendig og selve bygningen er ikke vedligeholdt siden starten af 80’erne hvor skidtet blev bygget.
Det eneste dekanen tænker på er neurobiologisk forskning og at spare nogle m2, så han kan få sin personlige bonus.

Nu kan jeg kun tale for 1.-4. og starten af 5. sem. … og jeg synes hele tiden man siger “nu kan det ikke blive dårligere” … men jo. Der mangler kvalitetskontrol af undervisningen. Det er nemmere at lave en liste over gode undervisere end dårlige! Det er alt fra forelæsere der kun har nået at lægge halvdelen af deres forelæsningen i Powerpoint og så glemt resten hjemme til undervisere der møder til øvelsesefterbehandling medbringende - sig selv og intet andet. Eller en forelæser der sagde at “cerebellum er no’et med no’e baner, men det kan jeg ikke ikke” - i forelæsningen om cerebellum!

Det var vist mavesurt nok for 1 dag.[/quote]

Jeg kan overhovedet ikke genkende det billede du tegner. Så jeg vil bare gøre opmærksom på at jeg ikke har hørt andre udtale sig så negativt om medicin på KU før. Og jeg er da selv nået til 7. sem uden at have ret meget at beklage mig over.

JEg vil altså også give Antzbo delvist ret. Det med kantinen kan jeg sagtens leve med, men det kan ikke være rigtigt at man nærmest kommer op og slås for at få et grupperum på biblioteket(man har vel og mærket kun en chance hvis man kommer senest kvart i 9 om mandagen!). Underviserne synes jeg til gengæld indtil videre har været ok(der er selvfølgéligt nogle(lidt flere end nogle…) brodne kar), men så kan man bare lade være med at komme til undervisningen(det er det smukke ved den nye studieordning… eller?).
MEn alt i alt er det da et ok sted at læse, men det er ikke prangende!

Hvaba, har de virkelig droppet konf 3 og 4 på 6??? Hvis Antzbo synes der er dårlige forhold i biblioteket og på Panum, så kan du glæde dig til konf. 3 en varm sommmerdag med håndværkere i gården. (Det er værre end en kold 6 timers vintereksamen ved vinduet på PB36).

Mht. USA, så skal du ikke føle dig for sikker på at det er det du har lyst til. Jeg har boet i USA i 9 måneder. Det var facinerende ja, men jeg ville ALDRIG lade mine børn vokse op i det fucket op samfund de har. Det skal siges jeg var derovre før 9/11 og det er ikke blevet bedre siden. Ja man kan tjene kassen og mere til i USA, men om man har lyst til at bo derovre er en anden sag.

Dertil mht at læse derovre. Jeg gik et år på et billigt college (uden master programmer) i en billig stat (Oregon) og det kostede inkl. leveomkostninger 130.000 (kursen var noget højere dengang). Jeg tror ikke man kan læse et års medicin for under 200.000 i USA, og det er lavt sat. Der er selvfølgelig fonde osv, men det vil jeg tvivle på du kan få fra første år

Find ud af hvad du helst vil: medicin, USA eller penge.

Er det USA du vil og har du eller din familie 100.000 kr så er det pengene værd. Så tag derover og få bekræftet eller afkræftet din drøm. Find et billigt college i en storby på østkysten, i San Fransisco, eller San Diego og bo på kollegie (dormatory). Det er en oplevelse uden lige. Tag TOEFL hjemmefra, der er et sted i KBH man kan tage den og det er ikke ret svært. Jeg arrangerede mit ophold inkl. visa mv fra lige omkring 1. juli og var i USA 1. september.

Penge: læs cand.merc eller lign. En af mine gymnasiekammerater læser cand.merc.aut og arbejder i et revisionsfirma mere end han læser nu (mangler ½ år og specialet.) Han tjener kassen (citat) og har både lejlighed i KBh, sommerhus og bil i en alder af 24.

Medicin: Start med at læse i DK, og sørg for at tage nogle FADL vagter så du ved hvordan det er at arbejde på et hospital og du får set hvad lægernes arbejde egentlig går ud på.

:lol:

Tak du, det kan være jeg sku’ lære mig lidt af det der HTML

Og så lige til snakken om læsepladser på Panum; herovre på SDU kan man heldigvis altid finde et ledigt grupperum… NOT! Tror problemet er landsdækkende med mange studerende på for lidt plads.

Øhm… Hvad er konf 3 og 4 ??

Øhm… Hvad er konf 3 og 4 ??[/quote]

Rigshospitalet mangler undervisningslokaler, så derfor har de taget konferencelokalerne på blegdamsvej 60 (rigshospitalets opgang 94) i brug. De er bittesmå, man kan ikke komme ind uden et nøglekort, som hverken de studerende eller underviserne har, og indeklimaet er rædselsfuldt.

Jeg arbejder i øvrigt samme sted, og det er så også sk*de irriterende, med de horder af studerende, som render rundt deroppe, og ringer på i tide og utide, fordi de ellers ikke kan komme til undervisningen :evil:

Ja det er da så det første du ikke skal gøre hvis du vil vide noget om hvordan en læge arbejder!

[quote]??? Panum stinker … der er for få læsepladser, for få grupperum, kantinen er elendig og selve bygningen er ikke vedligeholdt siden starten af 80’erne hvor skidtet blev bygget.
[/quote]

Det er meget muligt kantinen stinker og der er for få grupperum - men studielivet på Panum er heldigvis meget meget mere end dét. Der er masser af aktiviteter for den friske studerende og efter min mening rigelig med muligheder for ikke at løbe tør i det faglige stof!

:roll: Den kommentar må bunde i dårlige oplevelser på vagt!

Alvorlig talt, tag nogle vagter. Det lærer du meget ved - også om lægearbejde!