Anno 2006 -kvote 2 snit?

Jer som blev optaget anno 2006 via kvote 2, hvilket snit havde I? Og hvad lavede I af relevante ting for at optjene de points?

Pointjagten var fra juli 04 – juli 06 og havde 8.8 i snit fra en alm.gym…

blev iår optaget på sdu fra feb 07…

  1. 1 år som lærervikar på skole for børn med adfærdsrelaterede diagnoser.
  2. 18 mdr som tolk i somalisk/dansk (primært i sundhedsvæsenet)
  3. 18 mdr aktivitet i selvstiftet forening
  4. 4 mdr udlandsophold (London)
  5. Selvstudium anatomi og fysiologi (via udlandsopholdet)
  6. 6 mdr på OUH som serviceassistent

håber det hjalp lidt…

abdi

1 Synes om

Tak for besvarelsen! Er der andre?

Hej -

Udd.:
Matematisk student
2 dags kursus i transaktionsanalyse
2 ugers højskoleophold for at få en pædagogisk grundudd.

Erhvervserfaring:
Ophold på et mental hospital i Indien i 4 måneder
Lærevikar i 3 måneder
Hjemmehjælper i 6 måneder

Andre aktiviteter:
Pre-med anatomi kursus på SDSU, 2 uger
Leder for frivillig forening i 7 måneder
Lab. ass. på SDSU hvor vi opererede grise, 4 uger
2 ugers praktik på sygehus i Danmark

Mit snit var på 9,3.

Mike

Att Mike

[quote]Lab. ass. på SDSU hvor vi opererede grise, 4 uger
2 ugers praktik på sygehus i Danmark [/quote]

Hvordan fik du de to ovenstående aktiviteter arrangeret?

Louise

Hej Louise -

Praktikopholdet: der kontaktede jeg et hospital, dog efter jeg havde snakket med en overlæge først.

Operationerne: min far laver eksperimenter på grise :slight_smile: Så det var rimelig let at komme med. Jeg kunne forestille mig de laver noget ligende på KVL.

Mike

Er der flere?

Er ikke kommet ind i år, men vil bare lige henlede opmærksomhed på, at når du søger kvote 2 er det levnedsbeskrivelsen (efter du har fået skrabet de nødvendige point ind) og ikke dit snit der er relevant.
I princippet er det ligegyldigt om du har et “lige-ved-og-næsten”-snit eller en elendig studentereksamen, bare du har en god motivationsbeskrivelse og de nødvendige point…
Lykke til… :slight_smile:

Matematisk student '05, snit: 9,2

Arbejdet 1½ år på deltid og 1 år på fuldtid på et plejehjem, demensafsnit.
Enkelte timers frivilligt arbejde for Rødekors på et sygehus
1 uges praktikophold ved en ortopædkirugisk reservelæge
1 uges praktikophold ved en medicinsk reservelæge
Selvstudium i Psykologi, C-niveau ved VUC
2 års organisatorisk arbejde

Som jeg skrev i et andet indlæg er kvote 2 procedurene for de alle 3 universiteter altså MEGET forskellige derfor vil d være en meget god idé at læse inde på deres hjemmesider om deres optagelses-metoder.

Hos SDU kigger de ikke på gennemsnittet når d via kvote 2:
Inde på dette link http://www.studieguide.sdu.dk/studier/i … =9&id=2169 kan følgende læses:
Hvad der IKKE har betydning for vurderingen i kvote 2
Syddansk Universitet foretager vurderingen i kvote 2 ud fra de ovennævnte kriterier, og ikke andet. Der bliver altså ikke skelet til faktorer som ansøgerens prioriteringsrækkefølge, eller hvilken slags adgangsgivende eksamen ansøgeren besidder, når ansøgerne vurderes. Når det er konstateret, at ansøgerens eksamen lever op til adgangskrav og minimumsbetingelser, kigges der ikke på eksamensgennemsnit eller karakterer i enkelte fag, i kvote-2 vurderingen. Det er med andre ord kun de faktorer, som er nævnt på denne side, der afgør, hvem der optages i kvote 2.

MEN hos AU skal man først have et vist antal point for at blive vurderet i kvote 2 (altså før man går videre til at læse den motiverede ansøgning…) har de et slags skema for hvor meget point der tildeles forskellige aktiviteter.
På samme måde giver de point for forskellige snit; et antal for 8,5-8,9 og et antal for 9 - og over.
Det varierer fra fra år til år hvor mange point man ska ha, i år var d 16.

Tjek dette link http://www.au.dk/da/sun/umedicin/opt-stud.htm og se den boks med “Pointgivende kriterier” og derunder kan du klikke videre under de forskellige ting og læse nærmere om hvad der skal til :slight_smile:

Håber du finder ud af d - held & lykke!

/Lilje

Det er godt at mange bidrager med erfaringer med hensyn til kvote 2, og ønsker at flere kan skrive ligeledes herinde.

Kære Jan,

Jeg tror, du skal være lidt varsom med at overveje alle de erfaringer, kvote2-ansøgerne har gjort sig. Jeg mistede selv helt modet nogle gange, fordi jeg læste om ansøgere, der nærmest havde rejst rundt med Læger uden Grænser i det mørke afrika.

Hvis jeg må give dig et par råd, til hvad du kan gøre, vil jeg opfordre dig til:

  1. være aktiv på dit studie - det er også medicinstuderende, der læser ansøgningerne, og det er også vigtigt for dem, at de optagne, er studerende, der har noget at give under studiet.
  2. find dig et fritidsjob i sundhedssektoren, så du allerede har en fod indenfor i den verden. Plejehjem er nok det nemmeste sted at finde et.
  3. de erfaringer du senere gør dig, skal ikke kvalificere dig til at være læge (!) men til at være lægestuderende. Bliver du optaget, har du 6 år (+1½) til at lære at være læge, så koncentrer dig om at styrke dine kvalifikationer til at være studerende.
    Jeg tror du skal gøre dig erfaringer i to forhold:
    a) undersøg om det virkelig er læge, du vil være: overvær et par forelæsninger, når den tid kommer. Snak med nogle medicinstuderende, og studievejledere. Søg om praktikophold på et sygehus (prøv at undersøg, om du ikke kan skrive til de enkelte afdelinger, så du kommer uden om det store uddannelsessystem - det virkede for mig på skadestuen)
    b) kvalificer dig til studiet. Tag på kurser om studieteknik e.lign. Koncentrer dig om de af dine fag, der er relevante for studiet. Og tag så et enkelt på aftenskole når du er færdig, hvis du skal bruge flere point.

Og så den motiverede ansøgning! Forestil dig, hvor mange af dem, de stakkels mennesker skal læse igennem hvert år - sørg for at de ikke keder sig igennem din.
-Den skal være godt og flydende skrevet - den enkelte sætning skal altid lede videre til den næste.
-Der skal være en klar rød tråd igennem hele ansøgningen, så man fra start til slut er klar over, hvor man er, hvor man bevæger sig hen, og (vigtigst) hvorfor!
-Start i rigtig god tid - 4-6 måneder før du skal aflevere den. Så har du rig tid til at skrive den om et par gange.
-Sørg for at du har et godt forhold til din dansklærer, så han vil hjælpe dig med at få den skrevet. Han kender din skrivestil og kan hjælpe dig med dine styrker og svagheder.
-Kender du en journalist? Ellers find en! De har uddannelsen indenfor kommunikation til at hjælpe dig med at målrette din ansøgning til modtageren.
-Og ellers læs diverse publikationer om, hvordan man skriver en god jobansøgning. Dem finder du ved de fleste jobbanke på nettet, og der er meget i dem, du kan bruge.

Skriv endelig, hvis du har spørgsmål eller vil høre mere - det er en skidehård verden som kvote2-ansøger!

Kiil> Jeg er helt enig med dig! Virkelig velforklaret :smiley: Det er nogle rigtig gode punkter du kommer frem med som alle kommende stud.med’er kan bruge!

Jelly>
Det skal siges at jeg selv oz mistede modet lidt og blev ret så nervøs for aldrig at blive optaget da jeg først hørte om alle de ting folk har lavet for at kvalificere sig! Dog så skal der helt klart gives stort ros til dem der har formået så meget for at komme ind på deres drømmestudie, inkl. mig selv :stuck_out_tongue:

Og TAK fordi de gider skrive det herinde så man kan få noget INSPIRATION.

Men d jeg tror der virkelig tæller det er hvad universiteterne skriver de kræver og det er mange forskellige ting som jeg skrev i et tidligere indlæg.

Jeg selv blev student sidste år anno 05
-Arbejdede som ufaglært sygehjælper på plejehjem i England i 6 mdr. og her fik jeg diverse kurser indenfor sundhed/sygepleje.
-Efter jeg kom hjem har jeg arbejdet som lærervikar på en folkeskole
-og er frivillig krisevagt på et krisecenter. Før jeg rejste gav jeg frivilligt lektiehjælp til børn ved byens multietniske forening hvilket jeg stadig gør.

  • den motiverede ansøgning som virkelig tæller!!

Som du nok kan se er det meget forskelligt hvad folk har lavet og det er da oz helt klart dejligt at få lidt inspiration til idéer, men til tider kan d oz virke skræmmende og forvirrende :roll: Derfor synes jeg at du helt klart skal tage de råd som Kiil giver til dig :slight_smile:

/Lilje

[quote=“Kiil”:2cw39fds]Kære Jan,

Jeg tror, du skal være lidt varsom med at overveje alle de erfaringer, kvote2-ansøgerne har gjort sig. Jeg mistede selv helt modet nogle gange, fordi jeg læste om ansøgere, der nærmest havde rejst rundt med Læger uden Grænser i det mørke afrika.

Hvis jeg må give dig et par råd, til hvad du kan gøre, vil jeg opfordre dig til:

  1. være aktiv på dit studie - det er også medicinstuderende, der læser ansøgningerne, og det er også vigtigt for dem, at de optagne, er studerende, der har noget at give under studiet.
  2. find dig et fritidsjob i sundhedssektoren, så du allerede har en fod indenfor i den verden. Plejehjem er nok det nemmeste sted at finde et.
  3. de erfaringer du senere gør dig, skal ikke kvalificere dig til at være læge (!) men til at være lægestuderende. Bliver du optaget, har du 6 år (+1½) til at lære at være læge, så koncentrer dig om at styrke dine kvalifikationer til at være studerende.
    Jeg tror du skal gøre dig erfaringer i to forhold:
    a) undersøg om det virkelig er læge, du vil være: overvær et par forelæsninger, når den tid kommer. Snak med nogle medicinstuderende, og studievejledere. Søg om praktikophold på et sygehus (prøv at undersøg, om du ikke kan skrive til de enkelte afdelinger, så du kommer uden om det store uddannelsessystem - det virkede for mig på skadestuen)
    b) kvalificer dig til studiet. Tag på kurser om studieteknik e.lign. Koncentrer dig om de af dine fag, der er relevante for studiet. Og tag så et enkelt på aftenskole når du er færdig, hvis du skal bruge flere point.

Og så den motiverede ansøgning! Forestil dig, hvor mange af dem, de stakkels mennesker skal læse igennem hvert år - sørg for at de ikke keder sig igennem din.
-Den skal være godt og flydende skrevet - den enkelte sætning skal altid lede videre til den næste.
-Der skal være en klar rød tråd igennem hele ansøgningen, så man fra start til slut er klar over, hvor man er, hvor man bevæger sig hen, og (vigtigst) hvorfor!
-Start i rigtig god tid - 4-6 måneder før du skal aflevere den. Så har du rig tid til at skrive den om et par gange.
-Sørg for at du har et godt forhold til din dansklærer, så han vil hjælpe dig med at få den skrevet. Han kender din skrivestil og kan hjælpe dig med dine styrker og svagheder.
-Kender du en journalist? Ellers find en! De har uddannelsen indenfor kommunikation til at hjælpe dig med at målrette din ansøgning til modtageren.
-Og ellers læs diverse publikationer om, hvordan man skriver en god jobansøgning. Dem finder du ved de fleste jobbanke på nettet, og der er meget i dem, du kan bruge.

Skriv endelig, hvis du har spørgsmål eller vil høre mere - det er en skidehård verden som kvote2-ansøger![/quote]

jeg kunne ikke være mere enig med kiil og Lilje… erfaringer skal udvikle dig som person og derfor handler det i højt grad om at finde det man bedst kan argumentere for at have dannet en… ellers mister man helt modet hvis aber efter…

hvis jeg måtte give dig et par råd, til hvad du kan gøre, ville jeg helt klart finde noget andet end plejehjem og de samme rejser alle tag til london for at arbejde i plejesektorenn… ville helt klart gribe tingene an som mikeb… en rejse til indien el. usa har gjrot gode ting for hans ansøgning…

for hvis jeg skulle læse ansøgningerne ville det sikkert ubevidst gøre et indtryk at folk havde lavet andet end at rejse til london eller arbejdet på plejehjem…

ved ikk helt hvad du laver nu?? men en læge sagde til mig inden jeg skrev min ansøgning, at det bedste var ansøger der havde lavet noget der var lidt anderledes, men stadig levede op til krævene… håber det kan bruges…

abdi

Det kan godt være det er en fordel at have lavet noget anderledes og nyt, men derfor tror jeg nu ikke at det er en ulempe at have arbejdet på et plejehjem i England som Doc A mener “alle gør”. På SDU’s & AU’s hjemmeside skriver de bla. om at erhvervsarbejde skal være relevant og giver også eksempler såsom plejehjem og sygehuse. Det samme fik jeg at vide da jeg ringede rundt til de forskellige studievejledere for ca.1 år siden. Jeg lyttede derfor til deres råd og forsøgte at gå målrettet efter det.

På det plejehjem jeg arbejdede på i England, var der også 5 andre danske piger udover mig; hele 5 ud af i alt 6 for at “samle points” til at blive optaget på medicin-studiet, enkle havde lavet noget andet inden og andre intet. Og til vores alle sammens glæde er vi alle kommet ind i år via kvote 2, 2 på AU og 3 i SDU! :smiley: Jeg er sikker på vi ikke er de eneste der har arb. på plejehjem og for den sags skyld i England…

Så selvom mange har lavet det samme, så trækker det ikke ned - det handler meget om den motiverede ansøgning hvor man skal relatere til det man har lavet og forklare hvorfor det er relevant for medicin-studiet og hvorfor det lige netop skulle kvalificere “dig” til at blive optaget.

Jelly, og andre kommende stud.med’er> Det kunne sikkert oz være fedt at prøve noget nyt og anderledes som Doq A skriver, men I skal ikke være bange for at hvis I laver noget som andre har gjort før; så bliver i streget væk fra listen - det gør I ik så vidt jeg har erfaret :roll: :wink:

Ring og spørg studievejlederne på Uni’erne om råd - hvad de synes & har af idéer… Mon ik de ved hva de v ha! :stuck_out_tongue:

synes der ligger noget meget rigtigt i begge udsagn ovenfor…

  • det er klart, at man ikke bliver sorteret fra hvis man har lavet det samme som flertallet. Det kan jo under ingen omstændigheder forsvares.

  • samtidig, så mener jeg også abdi/doc a har en pointe i, at dem som læser ansøgningerne, bevidst eller ubevidst, kommer til at tænke positivt over dem som har noget “ekstraordinært” i deres papirer…

mvh,

docihope

hej

Var en af de uheldige der fik sig en lang næse da man fik brevet i fredags. Havde ellers regnet 100% med at komme ind på SDU med et snit på 9,6 - øv bøv. Havde kun søgt SDU var ellers kommet ind på AU. Nåh til spørgsmålet: Vil det være meget positivet at have studeret 1 eller ½ års medicin på et andet uni. Fx i mit ved kommende på Au, som jeg måske også kan komme ind på næste år. Og derefter søge kvote 2 på SDU når man har taget 1-2 semester på Au, hvor man selvfølgelig har fuldt undervisningen og bestået eksamnerne. Eller vil kvote2-udvalget tænke at det er svineri, at tage en andens plads på au for kvaleficere sig til et sdu-medicinstudie? Forstår i hvor jeg vil hen med mit spørgsmål.
Vil helst bo i odense og har været total fortivlet de sidste par dage over hvad jeg nu skal. Så endnu en stor tak til frold for denne side, hvor man virklig har kunnet finde inspiration til, hvad man nu skal igang med i sine bestræbelser på at komme ind på kvote2.

Rasmus

[quote=“herakles”:gdumymls]hej

Var en af de uheldige der fik sig en lang næse da man fik brevet i fredags. Havde ellers regnet 100% med at komme ind på SDU med et snit på 9,6 - øv bøv. Havde kun søgt SDU var ellers kommet ind på AU. Nåh til spørgsmålet: Vil det være meget positivet at have studeret 1 eller ½ års medicin på et andet uni. Fx i mit ved kommende på Au, som jeg måske også kan komme ind på næste år. Og derefter søge kvote 2 på SDU når man har taget 1-2 semester på Au, hvor man selvfølgelig har fuldt undervisningen og bestået eksamnerne. Eller vil kvote2-udvalget tænke at det er svineri, at tage en andens plads på au for kvaleficere sig til et sdu-medicinstudie? Forstår i hvor jeg vil hen med mit spørgsmål.
Vil helst bo i odense og har været total fortivlet de sidste par dage over hvad jeg nu skal. Så endnu en stor tak til frold for denne side, hvor man virklig har kunnet finde inspiration til, hvad man nu skal igang med i sine bestræbelser på at komme ind på kvote2.

Rasmus[/quote]

Hej Herakles!

Puha du har da godt nok været ret så uheldig! :frowning: -Ikke for at grave i det, men hvorfor havde du ik søgt Aarhus for en sikkerheds skyld som fx 2. prioritet, så ville du ha kommet ind,i AU hvis du ik var kommet ind i SDU eller fået standby ved SDU… :roll: Man kan jo søge i alt 8 steder… så kan man altid takke nej hvis det ikke lige er sagen alligevel… Men ja håber virkelig du kommer ind næste år, du har jo formået at få et rigtig godt snit :slight_smile:

Hmm okay tilbage til sagen… Hvis nu du kommer ind på AU næste år så tror jeg tror faktisk slet ik du behøver søge gennem kvote 2 igen til året efter, når du nu allerede er medicin-studerende på et af Uni’erne… tror/eller har hørt om folk der får lov til at overflytte efter et vist antal semestre med en god begrundelse hvorfor. Det er vidst nok noget med de pladser der er fra dem som evt. er sprunget fra midt i studiet…
Men jeg er OVERHOVEDET ikke sikker, synes derfor du skal snakke med en studievejledere om mulighederne for at skifte universitet under studiet…
:roll: :slight_smile:

Held & lykke med det hele!!

/Lilje

herakles:

Jeg mener snittet på AU var 9,7 dette år og 9,8 på SDU…
Så du kan vel ikke være sikret en plads lige meget hvad?

Sådan udefra set vil jeg nok synes det er lidt noget svineri at tage en andens plads, når intentionen ikke er at studere der…
Men fra din side må du vel gøre det der skal til for at du kan opnå det du vil…
Hvordan kvote2-udvalget vil se på det ved jeg ikke… men hvis jeg var i udvalget ville jeg nok smide dig bagerst i bunken, idet min tanke vil være at du jo har fået en plads på medicin-studiet og at hvis du er kommet ind på det, der for mange er drømmestudiet…så må du vænne dig til at bo der…

Jeg har fx fået en plads i Odense… og den ville jeg skam gerne ha byttet med en plads i Århus… men anyway… det er her jeg blev optaget og her jeg agter at blive… men tro mig… der er skam andre byer der tiltrækker mig mere end denne…

Men det er et valg man må tage og så leve med…
Og set i betragtning af alle de som har fået afslag som sikkert brændte for at have fået min plads… bør jeg vel bare være lykkelig over overhovedet at have fået en plads… hvor det så end er henne af i verden… ik??

"Jeg mener snittet på AU var 9,7 dette år og 9,8 på SDU…
Så du kan vel ikke være sikret en plads lige meget hvad? "

medicin
kvote 1: 9,6 (060286)
standby: 9,6 16

Er jo ikke sikret en plads men der har da en større chance for at komme ind ifh. de andre uni’er vil jeg mene.

Jeg er også ked af at jeg ikke søgte alle 3 steder, men det er dels fordi at sdu altid har haft den mindste optagelse kvotient og fordi jeg var syntes jeg var sikkert på at komme ind på SDU. Så tænkte hvis man ikke kommer ind på SDU kvote1, komme man heller ikke ind nogle af de andre steder da kvotient er højere der.

Det lyder meget interessant det du har fat i der lilje, mon ikke der er nogle der ved noget mere herind ellers gør de måske på SDU. Selv studievejleder ved tit ikke det helt store, har jeg erfaret mig.
Det sker jo sikkert også man bliver glad for århus og ikke ønsker en overflyttelse:D Men pt kan jeg ikke se mig selv andre steder end i odense eller KBH. Men det er nok fordi jeg kun har været i århus med billedkunst i gym på aros eller hvad det nu heeder.