Anno 2006 -kvote 2 snit?

Mit snit var på 8,9. Jeg gik ud af gymnasiet i 2005 og har lavet følgende for at komme ind.

-Studerede naturvidenskab på SDU fra sept. 2005 til nu.
-Arbejdede på et plejehjem i min fritid.
-Arbejdede som frivilig for red barnet ungdom.

hej herakles…

allerførst - ærgerligt med afslaget i fredags, men du må op på hesten igen, det skal nok lykkes hvis du virkelig vil det!!

for nu at være helt ærlig, så synes jeg du skal søge alle 3 steder igen til næste år…
hvis du så kommer ind i århus, så må du bide i det sure æble (synes nu personligt århus er en ret dejlig by) og tage pladsen dér. søg eventuelt om overflyttelse senere på studiet.
Mener bare i bund og grund, at hvis du virkelig vil være læge, så er du også klar til at bo i Århus og læse i et års tid eller to - eller tre :slight_smile:

mvh, docihope

Til Docihope!

Det gør jeg helt sikkert også altså søge alle 3 steder næste år. Og må og er næsten/skal også værë indstillet på at må ligge en 4 års drøm om at studere medicin i odense til side for et medicinstudie i en anden by.

Mine planer for kvote2 er følgende:

Arbejdede på et plejehjem/pædagogmedhjælper/skolelærevikar.
-3 måneder til tanzania social- og sundhedsprojekt.
-4-6 måneder til london på plejehjem.
-6 højskoleophol på Oure-skilinje. (med anatomi, fysologi, massage og psykologi som fag.) Er klaret forår 2006
-9,6 i snit matematisk student 2005 med idræt B, bioteknologi A (tæller for kemi b og bio B), matematik A med karakter fra 10-13 i matematiske fag med flest 11-taler.

• Utrolig god motiveret ansøgning:-D

Hvis jeg ikke komme ind på Au eller SDU næste år på kvote 1 eller med ovenstående kvalifikationer i 2007 bliver det sikkert 1 år på tandlægestudie i KBH eller en tur til indien på et hospital som mikeb
sankkede om kunne være utroligtspændende. Altså hvis kvote2 stadig eksisterer som det gør nu på sdu til den tid.

Jeg sad med til interviews på SDU i år og jeg ville nok stille lidt spørgsmålstegn ved dit engagement overfor medicinstudiet, hvis du “kun” er interesseret i at læse i Odense (altså hvis du starter i Aarhus og herefter søger optagelse i kvote 2 på SDU). Men hvis du virkeligt kan argumentere for det (jf. en god studieordning, “dejlig” by :smiley: , osv), så vil jeg da ikke udelukke at du kan komme ind på SDU.

Generelt spurgte vi folk om de havde søgt andre steder (vi spurgte ikke om prioriteringen af stederne, men udelukkende om de havde søgt mere end SDU). Hvis folk kun søgte Odense, skulle der ligge en rimeligt god forklaring bag, da vi ellers ikke helt syntes folk virkede motiverede nok, hvis de ikke engang kunne se sig selv flytte fra Odense for at læse på deres “drømmestudie”.
Der kan selvfølgelig være mange gode forklaringer på det, men nogle af dem vi snakkede med virkede ikke som om, at de havde gennemtænkt det ordentligt. Man sætter jo automatisk lidt spørgsmålstegn ved folk når de proklamerer, at medicin er deres drømmestudie, men samtidigt gider de ikke flytte sig for det.

Mht overflytning mellem universiteterne, så er det bestemt ikke noget man skal satse på. Der skal være en meget god grund til dette før det bliver godtaget.

Men held og lykke med det.

Ps. Hvis jeg er lidt usammenhængende og uforståelig, så skyldes det en netop afsluttet FADL-vagt, som totalt har drænet mig for energi :smiley:

Jeg er ikke 100% på det her, men det var i hvert fald det jeg fik af vide da jeg ringede ind til KU’s studievejledning her i foråret:

Jeg spurgte om det var muligt at blive overflyttet fra SDU eller AU til KU senere, hvis man nu kom ind der og der var beskeden at det kunne man bestemt ikke regne med da studierne er opbygget helt forskelligt og at der nærmere var tale om en dispensationsordning.

Derefter spurgte jeg om det var muligt at læse på SDU eller AU et år fx og derefter søge KU og så starte forfra (hvis man ikke kunne blive overflyttet) for så lærte man jo noget det ene år. Her var beskeden at hvis jeg kom ind på medicin et sted i landet og derefter søgte ind på samme studie et andet sted, så ville jeg kun kunne komme ind hvis der var ledige pladser… eh… dvs aldrig :frowning:

Nu kan jeg ikke love at hun gav mig de rigtige svar, men det var i hvert fald hvad de sagde om den sag på KU’s studieadministration.

Hej Luxus

Du siger du sad med til interviews på SDU i år. Ved du noget om SDU’s bestræbelser på at videreføre den nuværende optagelseproces i 2008 og frem er blevet accepteret.

Tænkte også på hvor meget mc-testen tæller med i den samlede vurdering da jeg overveje at tage 3 måneder til tanzania og arbejde med social- og sundhedsmæssige projekter. Dette vil bestyde at man ikke ville kun følge hvad der rør sig i medierne helt så godt vil jeg formode- og derved ikke være helt så´godt forberedt til mc-teste.

Jeg ved kun at SDU gerne vil fortsætte med samme optagelsesprocedure. Hvorvidt de får lov ved jeg ikke.
Dog må det hjælpe en del på det, hvis de kan fremvise tal der siger at færre kvote 2 ansøgere falder fra, end det er tilfældet på kvote 1 (og det er der kommet tal der siger - dog er undersøgelsen ikke færdig endnu, så vidt jeg har forstået).

Mht multiple choice, så tæller den meget lidt i den samlede bedømmelse. Den har en vis værdi, men ikke noget der batter i forhold til levnedsbeskrivelse og interview. Den kan eventuelt anvendes som tie-breaker, hvis der skulle opstå en situation, hvor 2 ansøgere er lige kvalificerede, men dette er meget teorestisk.
Ligesom levnedsbeskrivelse og interview bedømmes MC og tæller i den samlede vurdering, men dens procentvise inflydelse på den samlede vurdering er ikke stor.

Hvis du kan holde dig opdateret med nyheder via nettet en gang i mellem, så tror jeg du er rigeligt beredt på MC.
Det er derimod - som tidligere skrevet af en del andre - vigtigt, at få skrevet en rigtig god levnedsbeskrivelse og gøre et godt indtryk ved interviewet.

Hey!

Håber det er i orden at jeg lige stiller mit spørgsmål her…

Søger man i kvote 2 KU skal man mindst have 10 timers erhversarbejde om ugen, før det tæller med, men hvad med frivilligt? Jeg tænkte her på Dansk Røde Kors, hvor man bl.a. kan være besøgsven, der er der måske ikke tale om 10 timer ugeligt…? En anden ting er at på KU giver man et antal point på ens gennemsnittet, det kommer an på hvor meget man har i gennemsnittet, men hvad så med de aktiviteter? fx erhversarbejde, ulønnet osv.? Er det kun 1 point for hver…?

Jeg mener bestemt at f.eks. røde kors (og andet frivilligt) tæller. Men jeg er ret sikker på at man skal knokle en del mere med det. 25 timer pr. uge eller sådan. Men du må hellere tjekke det hos eksperterne.

KOT har et ret detaljeret system for hvad der giver hvor meget.

Har tjekket det og fået styr på det :slight_smile: tak…

bøgsvens for dansk røde kors er acceptabelt på alle uni’er…

abdi

Tænkte på om 1 år var nok til at optjene ens points?Self vil man da se på dem der har knoklet i flere år, men men er det muligt med kun 1 år lige efter den afsluttede studentereksamen??

Hey. Hvis man har følgende portfolio, hvordan vil I (jer der har været igennem hele møllen med kvote 2) vurdere mine chancer for at blive optaget på kvote 2. Det hele er forudsat at jeg har nok point til at få min motiveret ansøgning læst. Det her er udelukket det der vurderes på efterfølgende, når der skal træffes endelig beslutning om optagelse:

• Sproglig student: Snit = 9,4
  • GSK-supplering: Kemi-B og fysik-B
  • 6 måneders arbejde som vikar
  • 5 måneders arbejde som portør på Skejby Sygehus (med deltagelse i adskillige operationer o. lig., samt gået stuegang med læger)
  • 5 måneders frivilligt arbejde som besøgsven for sindslidende (ca. 2 timer om ugen)
  • 2 års frivilligt arbejde (bestyrelsesmedlem, ca. 10 timer om ugen)

Jeg har en dansklærer til at rette min motiverede ansøgning, og adskillige kvote-2 medicinere til at rådgive omkring indhold og komposition.

Håber I har nået input. På forhånd tak!

Mvh,
Mads

PS: Jeg ved godt der er en milliard af sådanne indlæg/spørgsmål og jeg ved godt at der konstant henvises til studievejledningen, og den har jeg også prøvet og fået semi-gode svar fra… Men jeg kunne godt tænke mig andre kvote-2 ansøgeres mening.

[quote]- Sproglig student: Snit = 9,4

• GSK-supplering: Kemi-B og fysik-B
  • 6 måneders arbejde som vikar
  • 5 måneders arbejde som portør på Skejby Sygehus (med deltagelse i adskillige operationer o. lig., samt gået stuegang med læger)
  • 5 måneders frivilligt arbejde som besøgsven for sindslidende (ca. 2 timer om ugen)
  • 2 års frivilligt arbejde (bestyrelsesmedlem, ca. 10 timer om ugen) [/quote]

Med mine øjne set gode, men det er jo ikke mig der bestemmer den slags :frowning: :wink:

Dit spørgsmål burde nok snarre være, hvad kan jeg gøre for at blive yderligere kvalificeret? Jeg kan ikke lige komme på noget, men det kan andre her sikkert :smiley:

1. er alle aktiviteterne efter gym?
  2. vikar for hvad? (bare for at vide om det er studierelevant. Der er da forskel på at være lagervikar eller lærevikar)
  3. hvilken begrundelse fik du for ikke at komme ind i første omgang?
  4. søger du SDU, KU, og AU eller?

Vikariatet er bare et ganske normalt lager/fabriks vikariat. Jeg har skrevet det på fordi det er noget af det jeg får point for, og fordi det, på trods af at være et taber-arbejde som ikke har så frygteligt meget med lægegerningen at gøre, stiller krav til ens evne til at tilpasse sig og snakke med mennesker.

Jeg søgte kun kvote 1 sidste år, da jeg alligevel kun havde halvdelen af de point der skal til. Der kom jeg så ikke ind på grund af det helt urimligt høje snit… Hva er der sket i Danmark!? :shock: Noget er gået helt galt… Så mange mennesker med 10+ i snit har der ikke lov til at være! :cry:

Jeg søger alle tre universiteter, men KU som førsteprioritet. Jeg tror faktisk ikke jeg har 16 point til AU (har 13 eller 15 eller sådan noget), men jeg søger alligevel. Håber ekstremt meget på KU…

Det jeg lidt har overvejet er at på en eller anden måde at blive tilkaldevagt på et plejehjem/handicapplejen i weekenderne og i de dage jeg har fri fra sygehuset. Da jobbet som portør er en smule uforudsigeligt, kan det dog være en udfordring at få koordineret, og jeg tror man skal fedte for de rigtige mennesker. Nogen der har nogle forslag? :slight_smile:

Bare et lille spørgsmål… du har ikke suppleret mat B på gsk… er det da muligt at tage det på gym som sproglig?

Hvad med et udenlandsophold?.. det kan være spændende og det kan give points.

Hvis du søger via kvote 2 så tager de jo en del flere ind på kvote 2 på SDU end de to andre steder… hvis du selvfølgelig er åben for den mulighed for jeg synes at du ellers lyder meget kvalificeret :smiley:

Mackie:

Jeg tog mat-B på gym som sproglig, ja. Det er ganske muligt, selv på et lille gymnasium som mit. Grunden til at det er muligt, er fordi at naturfag for nogle år siden begyndte at give mat-C.

Udlandsophold har jeg ikke tid til med mit arbejde som portør. Desuden skal jeg jo søge d. 15 marts, så jeg kan slet ikke nå at få 6 måneder i udlandet, og efter 2007 er det jo lidt spillet fallit, da kvote 2 ryger i lokummet.

Carreas:

Jeg vil meget nødig bo i Odense, men hvis det er det der skal til for at blive læge, så er det sådan det bliver. Søger dog ikke SDU som 1. prioritet. Søger KU som 1. prioritet. Der har jeg ca. 80 point, og man skulle i år bruge 67 for at få sin motiverede ansøgning læst, så såfremt det er en god ansøgning, så burde der være en lille chance i det mindste.

Er der nogen der ved hvor mange der bliver optaget på KU medicin gennem kvote 2? Jeg har gransket deres hjemmeside, men jeg synes ikke det fremgår af den statestik de præsenterer.

Lægevidenskab KU: Antal opt: 524 er det ikke 25% der optages via Kvote 2? så kan du selv regne det ud…

http://www1.jp.dk/uddopttal2006/

jeg mener det er mindre :roll: 15-20%