AU kvote 2 gennemsnit

Nu da MMI’en fuckede op for mig i år, bliver jeg nødt til at bruge endnu et år på idræt, hvilket ærgrer mig en del. Men, jeg kan jo ligeså godt forberede mig bedst muligt - jeg kan ikke bare satse på SDU som min eneste chance. KU virker umuligt før jeg har noget at byde på, som kan dokumenteres.

Så, hvordan slår jeg karaktergennemsnittet på AU? Sidste år var det på 11,1, så lad os tage udgangspunkt i det. De gældende fag er Dansk A, Matematik A, Fysik B, Kemi B og Engelsk B. Jeg går ud fra, at de skriftlige karakterer også tæller med, således at der må være 8 karakterer i alt:
Dansk A skr: 10 (eksamenskarakter)
Dansk A mdt: 10 (årskarakter)
Matematik A skr: 10 (eksamenskarakter)
Matematik A mdt: 12 (eksamenskarakter)
Engelsk B skr: 7 (eksamenskarakter), men 10 i årskarakter (hvilken én gælder så?)
Engelsk B mdt: 10 (årskarakter)
Fysik B: 10 (eksamenskarakter)
Kemi B: 7 (eksamenskarakter)

Det giver mig et snit på 9,9, hvilket jo er ‘langt’ fra de 11,1.

Jeg vil helst ikke tage de humanistiske fag om, da jeg vitterligt ikke interesserer mig for dem og ikke gider sidde og læse danske tekster igen. Jeg er naturvidenskabelig. Mit 10 i fysik var lidt heldigt, fordi jeg trak noget af det eneste jeg var rigtig god til (sommerkursus), så det vil jeg helst heller ikke tage om.
Jeg har så regnet ud, at jeg kan ramme 11,3 med følgende karakterer (ændringer markeret med fed):

Dansk A skr: 12
Dansk A mdt: 10
Matematik A skr: 12
Matematik A mdt: 12
Engelsk B skr: 12
Engelsk B mdt: 10
Fysik B: 10
Kemi B: 12

Jeg vil helst komme hertil uden for meget arbejde, hvorfor jeg ikke gider gøre så meget ud af den mundtlige præstation i fx dansk og engelsk. Min tankegang var så at melde mig til faget, men kun gå til den skr. eksamen i håb om at få 12 og så bare ‘tage alle de forsøg jeg har brug for indtil det sker’. Mit spørgsmål er så; hvis jeg fx. dansk A om og får 12 skr., men -3 (eller ikke-mødt) til eksamen, tæller -3’eren så også? Der står på AU’s hjemmeside, at den højeste karakter gælder, så det burde den jo ikke, MEN jeg var ikke til mundtlig eksamen i gymnasiet og mit 10-tal er jo dermed en årskarakter. Gælder denne ligeså meget som en eksamenskarakter?
Mit håb er derfor at tage kemi om, samt tage dansk, matematik og engelsk for at forsøge at få 12 i de skriftlige prøver og dermed ende på 11,3 primært med en indsats i kemi. Jeg tror ikke det kræver den største indsats i dansk, engelsk og matematik A at få 12 (jeg har 10 i alle fagene i forvejen).

Hvad tænker I om denne plan? (I øvrigt: Hvor absurd er det ikke, at jeg skal tage matematik A om med 12/10 i karakterer!)

Jeg tror at du skal tage en hel eksamen (både mundtlig og skriftlig del) for et fag, men spørg studievejledning på AU derom.
En ting som jeg aldrig blev klar over er, om karaktererne vægtes i forhold til niveauer. Hvis de gør, vil din regnestykke kræve korrektioner.
Og 11,1 fra sidste år er meget højt i forvejen. Der er grænser for hvor meget man kan kalkulere med at få et bestemt karakter, uanset potentiale og indsatsen! :cry:
Jeg ved ikke hvordan det forholder sig mht. årskarakter vs. eksamenskarakter.

Mvh
Mignon

Niveauerne tæller ikke på kvote 2… Det står på din login-side på AU!

Du brænder virkelig for medicinstudiet må man nok sige! Er reglerne om karakter forbedring blevet ændret?
I sin tid kun man kun forbedere sine karakter ved at tage et fag om dog på et højere niveau atså fra B til A
Kommer du ikke ind i år så er der hjælpe at hente ved et enkelt klik;
http://www.medstudentadvisors.com

Ja, jeg brænder så meget, at jeg fik 3 i motivation til MMI :smiley:

Jeg vil helst ikke læse i udlandet, fordi jeg ikke har nogen økonomisk mulighed for at realisere det. Der er somregel fees alle steder og jeg har et princip om ikke at låne penge. Så det skal blive i Danmark. Man kan godt forbedre sine karakterer i et fag, det er jeg 95% sikker på. (Du har lige plantet de sidste 5 %)

Først vil jeg lade være med at tage let på det. At sige at det ikke vil være et problem at få 12, er at skrue arrogancen for fagene lidt for højt op. Nuvel, det er muligt at få 12 i fagene, men det er sgu ikke let.
Kemi A var den værste eksamen jeg kunne trække og self. var det det, jeg trak. Den hev godt nok pløkker ud af munden på mig, men jeg endte med at få 12, til min lærers synlige frustration (vi havde en krig kørende :smiley: ). Det var dog alt andet end sjovt at læse til eksamen, men det hænger nok også sammen med, at jeg “ledede” en gruppe af 3 andre, som ikke kunne en skid, og det var derfor mit ansvar at køre dem levende igennem eksamen (de fik alle sammen 7. WP /me).

Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg faktisk at du har en chance for at blive optaget på kvote 2 på KU, hvis du starter med at afslutte din bachelor i idræt. Jeg har på fornemmelsen, at det er fysioterapeuter, sygeplejersker osv. der kommer ind via kvote 2 i KBH, og jeg tror en bachelor i noget så (delvist) relevant som idræt vil give dig rigtig mange points. Hvis du kan kombinere det med eventuelt studiearbejde med en sundhedsfaglig vinkel (plejehjem er en sikker vinder, da det samtidigt udfordrer den empati jeg sporede at du manglede over for børn og handicappede), så tror jeg faktisk du har ret så gode muligheder.

Så rådet: Hold dig til idræt et år eller 2 endnu (til du er bachelor). Skrab alt det sundhedsfaglige, du overhovedet kan nå med dine tykke arme, til dig i mens og søg så ind på lægestudiet i København. Det kan være hårdt, men det er vel det værd? :wink:

[quote=“badooo”:essqwtya]Først vil jeg lade være med at tage let på det. At sige at det ikke vil være et problem at få 12, er at skrue arrogancen for fagene lidt for højt op. Nuvel, det er muligt at få 12 i fagene, men det er sgu ikke let.
Kemi A var den værste eksamen jeg kunne trække og self. var det det, jeg trak. Den hev godt nok pløkker ud af munden på mig, men jeg endte med at få 12, til min lærers synlige frustration (vi havde en krig kørende :smiley: ). Det var dog alt andet end sjovt at læse til eksamen, men det hænger nok også sammen med, at jeg “ledede” en gruppe af 3 andre, som ikke kunne en skid, og det var derfor mit ansvar at køre dem levende igennem eksamen (de fik alle sammen 7. WP /me).

Hvis jeg skal være ærlig, så tror jeg faktisk at du har en chance for at blive optaget på kvote 2 på KU, hvis du starter med at afslutte din bachelor i idræt. Jeg har på fornemmelsen, at det er fysioterapeuter, sygeplejersker osv. der kommer ind via kvote 2 i KBH, og jeg tror en bachelor i noget så (delvist) relevant som idræt vil give dig rigtig mange points. Hvis du kan kombinere det med eventuelt studiearbejde med en sundhedsfaglig vinkel (plejehjem er en sikker vinder, da det samtidigt udfordrer den empati jeg sporede at du manglede over for børn og handicappede), så tror jeg faktisk du har ret så gode muligheder.

Så rådet: Hold dig til idræt et år eller 2 endnu (til du er bachelor). Skrab alt det sundhedsfaglige, du overhovedet kan nå med dine tykke arme, til dig i mens og søg så ind på lægestudiet i København. Det kan være hårdt, men det er vel det værd? :wink: [/quote]

Jeg trives ikke på AAU. Jeg er, derudover, inde i et langt sygdomsforløb, som gør, at jeg har svært ved at dyrke idræt og har været sygemeldt til alle praktiske eksaminer. Jeg er dog på vej op igen og kan formegentlig godt dyrke idræt på 3. semester igen, hvis alting går som det skal.
Jeg bryder mig ikke ret meget om AAU og vil faktisk helst væk derfra så hurtigt som muligt. Jeg synes ikke kvaliteten af idrætsuddannelsen er noget, som jeg kan være stolt af. Faktisk er jeg en smule flov over at studere idræt på AAU. Det er ikke arrogance, for jeg er virkelig ikke den eneste af den opfattelse, vil jeg gerne pointere. AAU har måske meget godt at byde på, men idrætsuddannelsen er ikke en del af det. Studiet er selvfølgelig nyt (jeg er på 4. årgang), men jeg synes ikke det kan være en grund jeg kan acceptere for at få en lav-kvalitetsuddannelse. Jeg vil gerne pensle ud for dig hvad der er skidt og jeg er ikke i tvivl om, at du vil give mig ret. Men, med det sagt er der også nogle gode vejledere og gode mennesker på studiet; det opvejer bare ikke alt det dårlige.

Jeg er ikke arrogant, hvis jeg påstår, at jeg kan få 12 i de gymnasielle fag. Det kan godt være, at du er stor fan af janteloven, men det er jeg ikke. Jeg VED jeg kan få 12 i alt, sålænge jeg arbejder for det. Jeg har endnu ikke oplevet noget, hvor jeg måtte give op, fordi jeg simpelthen ikke fattede det. Min hæmsko da jeg gik i gymnasiet var matematik B. Jeg fattede det ikke, jeg gad det ikke og jeg var der aldrig. Jeg fik et fortjent -3 i årskarakter i mundtlig. Nu har jeg lige været til eksamen i matematik A, hvor jeg fik 12. Jeg havde aldrig nogensinde troet, at det skulle være muligt, at jeg bare kunne fatte matematik, men motivation fik mig igennem det - og jeg begyndte rent faktisk at interessere mig en smule for det!
Så hvorfor skulle jeg vente 2 år på at søge ind på medicin på KU? Mine chancer forbedres måske med en bachelor i idræt, men hvad hvis de IKKE gør og jeg så IKKE kommer ind? Så bliver jeg afvist igen som 25 årig (er 23 nu). Jeg vil gerne have et studieliv som ung; jeg gider ikke være fanget i et system de næste 10 år, hvis jeg kan kæmpe mig ud af det.
At få 12 i kemi kan jeg sagtens, det er jeg slet ikke i tvivl om. Det er nu mere dansk skr. og engelsk skr. der er ‘udfordringen’, fordi jeg ikke rigtig har lavet noget humanistisk i 3 år. Men, hvis jeg bare har nok forsøg, så skal det vel nok lykkedes på et tidspunkt! Matematik A kan jeg også godt få 12 i; jeg fik 10 nu her til sommer og selvom det måske kræver en lille indsats, så tror jeg da bestemt at det er muligt :slight_smile:

Og jeg skal nok komme ind om det så kræver 10 år. Men jeg vil fandme også kæmpe alle de 10 år, så meget jeg kan. Og jeg bliver på idræt indtil jeg er færdig, bare rolig - men derfor kan jeg da godt prøve at komme ind på AU også?

Jeg kan ikke helt se din problemstilling; snarere gennemskuer jeg nærmere duften af janteloven. Og tro mig; hvis studerende generelt havde min mentalitet, ville verden ikke være et værre sted at være. Verden ville være et dygtigere sted. Det lyder måske arrogant, men faktisk handler det ikke om mig - det handler om majoriteten af de studerende. Folk har virkelig ingen selvtillid. Jeg hører aldrig folk sige “jeg er virkelig god til det her!” og jeg ser hvor meget folk kæmper med at indlære, fordi de tænker “jeg kan det alligevel ikke… jeg er ikke dygtig nok.”. Og så lærer man sgu ikke en skid, hvis man ikke selv tror på det! Min mentalitet er ikke overdreven; det er bare mange andres som er ‘underdreven’ - mange af mine medstuderende og bekendte, er så ekstremt påtaget ydmyge, at det skader deres indlæring.
Hvis folk troede noget mere på sig selv, ville de have meget lettere ved at lære, det er jeg slet ikke i tvivl om. I stedet ser jeg snarere en tendens til at være opgivende og drikke det hele væk i weekenderne, i stedet for at indhente og fokusere på dét som skal indlæres og som er gået forbi.

Så er jeg arrogant eller synes folk jeg er arrogant, fordi de ikke selv magter at håndtere deres situation?

Det har ikke en skid med janteloven at gøre, da jeg selv er ret så stor modstander af den. Hvis jeg ved jeg kan noget, så siger jeg det højt, uagtet hvad folk siger… Det har noget at gøre med, at folk blæser sig op som værende verdens bedste til forskellige fag, og gang på gang på gang fejler, og så kommer med den ene begrundelse efter den anden til, hvorfor de ikke fik det 12-tal som “de ville kunne få med lethed”. Det er set før.

Derudover så synes jeg din mentalitet er langt fra, hvad jeg ville forvente af en medicinstuderende. Du har en arrogance, der godt kan gå hen og blive et problem senere, hvis det skulle vise sig at du bliver læge. Det kan godt være du selv mener at du er empatisk osv., men det er absolut ikke det du udviser. Du er istedet lettere nedladende mod personer, der ikke virker til at være enige med dig - se selv dit svar til mig, hvor jeg kommer med et nogenlunde råd - der får jeg indirekte at vide, at jeg ikke selv kan håndtere min situation, samt at jeg gør brug af janteloven. Det lader til, at du ikke bryder dig om at blive spurgt kritisk ind til din faglige dygtighed, noget som du som læge vil blive 100-vis af gange. Det kan du lige så godt vænne dig til. Hvis en læge begynder at virke nedladende, fordi patienten spørger ind til nogle ting som han/hun ikke mener at lægen har gjort godt nok, så opstår der problemer.

Igen, det var bare et råd, ikke en ordre om at du skal gøre sådan og sådan og sådan. Det viser igen, at du ikke rigtigt tåler modsigelser.

At du føler at det er pinligt at læse på AAU, hvad vil du så gøre hvis det viser sig, at du kan få en plads på medicin på AAU? Er det lige pludseligt anderledes, eller hva? Du kan få et råd mere: Skift til medIS. Så får du 1) opfyldt dit behov for det lægefaglige og 2) du står i en ret fin position når det kommer til at søge videre. Du har en gylden mulighed for at få opfyldt dit ønske om at læse medicinske fag, endda som dit primære studie, samtidigt med at du sidder og venter på at komme ind som “rigtig” læge. Hvorfor blive hængende på idræt?

Badoo…
Du oplever mig også kun over skrift. Jeg har en meget kynisk måde at skrive på, fordi jeg tit er meget lige ud og direkte. Jeg er ‘anderledes’ i virkeligheden. Jeg har jo stadig de samme holdninger, men jeg tror du lettere forstår hvad jeg mener, hvis jeg fortalte dig det in real life. Jeg er vant til at diskutere/argumentere på internettet, hvorfor det tit bare bliver meget ‘ligefrem’.
Jeg skyder dig ikke ned og det er ikke sikkert, at du er én af dem jeg beskrev. Du opfatter det bare straks som et angreb, selvom det ikke er det. Jeg spekulerer bare og deler med dig. Er du uenig i min påstand om, at mange studerende er af den mentalitet, som jeg har beskrevet?
Om jeg bliver en god læge? Er jeg empatisk nok til at blive en god læge? Ja. Det er jeg. Men du kommer ikke til at opleve min empatiske side på et debatforum, hvor det overordnede emne hele tiden er “min krig imod kvote 2 for at komme ind på medicin”. Jeg føler mig ærligttalt røvrendt af systemet på alle leder og kanter. Jeg er et ‘specielt’ eksempel. Jeg passer vitterligt ikke ind for rammerne og jeg har aldrig gjort det. Det er både en force og en svaghed for mig. Jeg siger altid hvad jeg mener, jeg kysser ikke nogen i røven og jeg er 100 % dedikeret til dét jeg laver. Nogle mennesker føler sig inspirerede og andre føler sig trådt på. Jeg har modtaget flere ‘tæsk’ end ros. Jeg bliver konstant mindet om, at der er et eller andet i vejen med mig. I folkeskolen var jeg for doven, uinteresseret og fraværende, på Uni er jeg for ivrig, dedikeret og ‘for dygtig’ til det niveau jeg er på, og ingen hjælper mig! Men, altså, jeg har ikke ondt af mig selv - det er faktisk halvsjovt at kæmpe alle de her små kampe. Livet er ALT for vigtigt til at blive taget ALT for seriøst, så jeg griner lidt af det hele og tager alting med et smil.
Om jeg er empatisk? De sidste 2 år har jeg skrevet over 1.000 indlæg på MOL (motion online), nogle med lidt hårdere toner end andre, men størstedelen har været hjælp til folk, som har et bestemt spørgsmål/ønske om at ændre noget indenfor vægttab, muskelforøgelse, ernæring eller bare træning generelt. På Uni har jeg undervist mine medstuderende, så de kunne bestå en anatomi og fysiologi eksamen. Jeg fik ingen løn, ingen anerkendelse og dermed absolut intet ud af det, udover at være i stand til at hjælpe andre mennesker. Det brugte jeg over 100 timer på. Folk ved, at de altid kan spørge mig om hjælp og jeg vil droppe alt for at gøre det. Mit liv er at hjælpe andre mennesker. Jeg tilbyder konstant min hjælp til lektorer og professorer. Jeg har sågar tilbudt at undervise næste års idrætsstuderende i holdundervisning, ganske gratis! Men ‘det må jeg ikke’, hvilket jeg synes er en skam, da idrætsstudiet virkelig har brug for ordenlig undervisning (som jeg da i det mindste kan give et forsøg på at udøve!)

Så vil jeg blive en god læge? Ja, det er jeg overbevist om. Min interesse og motivation for faget vil gøre mig dygtig; og min iver for at hjælpe mennesker vil gøre mig empatisk. Men, at arbejde på et plejehjem, fordi jeg skal ‘bevise’ at jeg gør noget for andre mennesker, synes jeg er en hån mod dét som jeg allerede gør. Jeg er ikke interesseret i at lave meningsløs slavearbejde. Jeg vil bruge mit hoved og stimulere dette, ikke gøre toiletter rene. Men at tale med de ældre, ville jeg elske. Jeg har faktisk overvejet at blive besøgsven på et plejehjem, men har ikke rigtig haft tid på grund af de mange studierelaterede ting.

Jeg frygter faktisk en lille smule, at jeg kommer ind på medicin på AAU. Jeg frygter at det ikke bliver godt. Ikke alle uddannelser på AAU er ringe, men min nuværende er bare - og det er samme fakultet som medicin. Jeg vil virkelig gerne ind ét af de 3 andre steder.

Vejen til optagelse på kvote 2 på AU (eller AAU) er følgende for dig.
Du skal ud og tage fag om, den plan du har lagt dig ser meget omfattende ud, og selvom det er lettere at få bedre karakter ved suppleringskurser, skal der stadig lægges en del arbejde i det.
Hvis du vælger, at tage MatA om og får sammenlagt en bedre krakter (mundtlig + skriftlig sammenlagt) vil det erstatte dine karakter fra gym. Dvs at du ikke kan fx kan bruge din mundtlige karakter fra gym og så en bedre skriftlig karakter fra supplering, den går ikke, enten bruges karakterende fra gym eller fra supplering.
Jeg kan se, at du i dine karakter skriver års karakter og eksamens karakter; ved kvote 2 skal alle karakterene fra de adgangsgivende fag med, så hvis du har fået 4 i skriftlig dansk i års karakter, men får 10 til eksamen, så skal års karakteren også med (dvs 7+10+10/3).
Kvote 2 på AU ligger lige pt på 11,1 og jeg tror personligt, at det vil stige til her i år, da mange har været ud og supplerer sidste år. Tror du har en bedre chance på AAU, da det ligger på 10,3 eller derunder.
Jeg har slev været ude og supplerer i et år, hvor jeg tog dansk og engelsk, samtidig havde jeg et arbejde, men jeg vil stige, at jeg lagde meget arbejde i fagene alligevel, og hvis jeg ikke havde, så havde jeg ikke fået de karakter, som jeg fik!

PS. Medicin på AAU er IKKE dårlig, selvfølgelig er det i begynderfasen, hvad kan man ellers forvente! Synes ikke rigtig, at du er berettet til at være så kræsen, du er trods alt ikke kommet ind på SDU og dine chancer for at komme ind på KU og AU er ikke store. Måske du bare skal “nøjes” med AAU, som du slev udtrykker så fint! Gælder det ikke bare for dig om at komme ind? Du kan jo altid flytte til et andet universitet i kandidaten!

Jeg vil nu helst ikke nøjes med AAU :slight_smile: Jeg har fået et dårligt indtryk af universitetet og vil helst væk til noget bedre. Jeg nøjes ikke med min uddannelse :wink:

Men tusind tak for dit indlæg; du har i hvert fald fået mig til at have research-hatten på!

Nu har jeg godt nok ikke noget skriftligt belæg for det, men min kæreste har en kusine som arbejder for det sundhedsvidenskabelige fakultet (eller hvad det nu hedder) på SDU, blandt andet med at bedømme folks ansøgninger til kvote 2. Hun sagde til sidste familiekomsammen at Aarhus Universitet ikke længere må gøre som de gør i kvote 2, altså optage folk udelukkende på karaktergennemsnit i de adgangsgivende fag, men at de skal til at gøre som i SDU og KU og modtage motiverede ansøgninger. Hun sagde at det var i strid med de regler der er lavet om kvote 2 på landsplan, og at AU derfor var nødt til at ændre det med det samme, altså allerede her til denne sommer.

Som sagt er det ikke noget jeg selv har set, jeg har blot hørt det fra en (ret pålidelig) kilde, men jeg ville nok anbefale at du lige ringede til en studievejleder og forhørte dig om det var rigtigt inden du begyndte at tage alle dine fag om - bare for en sikkerheds skyld.

http://www.optagelse.aau.dk/Optagelse+b … C3%A5+AAU/

AAU snakker om at lave optagelsesprøver i 2012 :slight_smile:

Tusind tak for jeres svar!

[quote=“Moonfruit”:21e5ym77]Nu har jeg godt nok ikke noget skriftligt belæg for det, men min kæreste har en kusine som arbejder for det sundhedsvidenskabelige fakultet (eller hvad det nu hedder) på SDU, blandt andet med at bedømme folks ansøgninger til kvote 2. Hun sagde til sidste familiekomsammen at Aarhus Universitet ikke længere må gøre som de gør i kvote 2, altså optage folk udelukkende på karaktergennemsnit i de adgangsgivende fag, men at de skal til at gøre som i SDU og KU og modtage motiverede ansøgninger. Hun sagde at det var i strid med de regler der er lavet om kvote 2 på landsplan, og at AU derfor var nødt til at ændre det med det samme, altså allerede her til denne sommer.

Som sagt er det ikke noget jeg selv har set, jeg har blot hørt det fra en (ret pålidelig) kilde, men jeg ville nok anbefale at du lige ringede til en studievejleder og forhørte dig om det var rigtigt inden du begyndte at tage alle dine fag om - bare for en sikkerheds skyld.[/quote]

Jeg har snakket med en af dem som står for det og de gør de. Spørgsmålet er så bare hvordan de gør det. Hvordan udvælgelsen så foregår når der både bedømmes efter karakterer og motiverede ansøgninger er et godt spørgsmål! Tvivler på der er ret mange som kommer ind via den motiverede ansøgning, men man kan jo altid krydse fingre :slight_smile:

Hej Alle :slight_smile:

Har læst lidt med i tråden, men synes ikke rigtig der er blevet besvaret et af trådstarters spørgsmål, om hvilke karakter der bliver brugt til at beregne gennemsnittet af de relevante fag til optagelse på kvote 2 AU. Er det eksamens- eller standpunktskarakterne? :slight_smile: - Er nemlig selv interesseret i dette spørgsmål -
EDIT: Kan godt være at det er blevet besvaret, da jeg kun har skimmet alle svarene…

Jacob

Standpunktskarakterene bliver kun brugt hvis ikke du har været til eksamen i faget.

Jeg vil altså mene, at det både er standpunktkarakter og eksamenskarakter. Det er jeg næsten 100% på, at jeg fik at vide, da jeg søgte ind. Kun i forbindelse med supplering bruges eksamenskarakterende alene, da der ikke gives standpunktkarakter. Endelig ret mig, hvis jeg tager fejl!

[quote=“Moonfruit”:dht8xpmg]Nu har jeg godt nok ikke noget skriftligt belæg for det, men min kæreste har en kusine som arbejder for det sundhedsvidenskabelige fakultet (eller hvad det nu hedder) på SDU, blandt andet med at bedømme folks ansøgninger til kvote 2. Hun sagde til sidste familiekomsammen at Aarhus Universitet ikke længere må gøre som de gør i kvote 2, altså optage folk udelukkende på karaktergennemsnit i de adgangsgivende fag, men at de skal til at gøre som i SDU og KU og modtage motiverede ansøgninger. Hun sagde at det var i strid med de regler der er lavet om kvote 2 på landsplan, og at AU derfor var nødt til at ændre det med det samme, altså allerede her til denne sommer.

Som sagt er det ikke noget jeg selv har set, jeg har blot hørt det fra en (ret pålidelig) kilde, men jeg ville nok anbefale at du lige ringede til en studievejleder og forhørte dig om det var rigtigt inden du begyndte at tage alle dine fag om - bare for en sikkerheds skyld.[/quote]

Ja, det har jeg godt nok også hørt om, at AU ikk kun må dømme efter de relevante karakter ifølge nogle uni’er som har klaget til AU, men så tidligt som idag omkring klokken 13, da talte jeg med en studievejleder fra AU godt nok, var det ved Psykologi vejlederen, men de har de samme regler hvad angår ved optagelse ved kvote 2 i medicin, og jeg spurgte hende også ind til det, om reglerne bliver ændret.

  • Hun svarede; at reglerne bliver ikke ændret i år, hvis der var nogle regler som skulle ændret, OG hvis der var nogle regler som skulle ændres, og som skulle gælde til næste år anno 2012, så ville de være blevet offentligt på AU hjemmeside så hurtigst som muligt, da det ville gå hen og blive ret så nederen, for alle dem som går hen og supplere til kvote 2 til anno 2012.

MEN hvis reglerne går hen og bliver ændret, vil det ikk skade en der har 12 i alle fag så meget, du skal jo blot “bare” finde dig et arbejde som er studierelevant, og skrive en kanon go ansøgning. det er et stort + for dig, hvis du har 12 i alle fag, men ansøgningen er til for at “dommererne” kan få et indtryk af hvor motiveret du er, og så de er sikre på at du ikk bare dropper ud, efter 3 semester- eller hvornår det nu kunne være.

Men du lyder som at være en ret så motiveret dreng, af hvad jeg kan læse, så mon ikk du får de karakter, og arbejdet, og det at du har læst/ læser idræt gør det jo bedre. men arbejd fx med udviklingshæmmet børn i en børnehave, eller plejehjem, det giver “point”.

Ha’ en dejlig aften,
Nabiat :slight_smile: