Bacheloren på SDU

Kære alle (særligt studerende på SDU),

Dette er en lang post og den er mest henvendt til de studerende der enten er på bacheloren på SDU eller på de studerende der skal til at starte på bacheloren på SDU.

Som admin og @frolds højre hånd er jeg rigtig glad for at se den enorme aktivitet der har været på siden i dette forår og i løbet af denne sommer. Særlig aktivitet omkring optagelsesprøver og karaktersnit fyldte i foråret og nu begynder tankerne om jeres kommende studiestart ganske forståeligt at fylde.
Først og fremmest vil jeg gerne ønske alle jer der er kommet igennem nåleøjet Stort Tillykke med jeres studieplads :clap: I er mega seje og I skal glæde jer rigtig meget til at starte på studiet :partying_face:
Til de af jer der har forsøgt at søge ind, men hvor drømmen ikke gik i opfyldelse denne gang; fat mod, prøv igen, husk at søge bredt (alle 4 universitee), hvis du vil være læge så kan du også blive det! :blush:

Nogen har spurgt lidt til hvordan modulerne på SDU er og generelt er min mening at man skal koncentrere sig om et modul ad gangen og ikke tænke alt for meget på hvad der venter på næste modul (med mindre man læser dobbelt selvfølgelig).
På studiet vil I møde mange studerende der udtaler sig om hvor lette eller svære enkelte moduler er. Jeg synes generelt at man skal passe på med at proklamere hvor “nemt” et modul er. Mest fordi det er meget individuelt og også fordi at alle moduler for mange er udfordrende på hver sin måde.
Som eksempel kan nævnes modul 1 som flere siger er mega nemt, og jeg kan huske at en instruktor sagde til os i sin tid at hvis man synes modul 1 var svært så har man ikke en chance på resten af studiet… Øv øv for de studerende der sad til den holdtime og kløede sig i håret… En ærgerlig udmelding efter min mening. Modul 1 er måske ikke det modul der teoretisk er mest udfordrende (sammenlignet med andre moduler), men til gengæld er det for mange tidspunktet hvor der sker rigtig mange andre ting i livet.

Nedenfor følger min opfattelse af modulerne på bachleoren på SDU.

  • Modul 1: Celler og væv
    Velkommen på studiet! Masser af nye ting på én gang. En masse fine nye navne (både på studievenner, men også på weird ting inde i en celle). Forvirringen er total! Men det er normalt og sådan er det for alle. Husk at her er du lige startet på studiet og du skal selvfølgelig lære et pensum, men du skal også lære at gå på universitetet. Og du skal måske lære at flytte hjemmefra, lære en ny by at kende, lære at vaske tøj etc…
    Rent fagligt var min opfattelse af modulet er i den lettere ende, men til gengæld er der også en studiestartsopgave, et kursus i “Celler og væv”, et kursus i udvidet førstehjælp, og en masse studiestartsaktiviteter (herunder Rustur). Så der sker rigtig meget og det kan gøre at modulet nok alligevel er overvældende for nogen.

  • Modul 2: Bevægeapparatet
    De fleste mener at dette hører til et af de svære modulet på bacheloren. Og jeg er enig. Mest fordi der er fart over feltet og virkelig stort pensum.
    For mange fylder bevægeapparatets anatomi langt størstedelen af modulet, men man skal huske at fysiologi, embryologi og arbejdsmedicin til sammen fylder ligeså stor del og derfor skal man ikke nedprioritere dette for meget. Når det så er sagt vil de fleste nok alligevel bruge langt størstedelen af tiden på anatomien.
    Jeg synes det var et hårdt modul og i min studiegruppe arbejdede vi meget med pensum. Mit bedste råd er at komme igang fra starten og ikke slappe af de første 3 uger for så er løbet kørt for mange.

  • Modul 3: Biokemi
    Det er et modul som mange fra min årgang mente var rimelig let. Det var dog (desværre) ikke min opfattelse. Jeg havde svært ved dette modul og måtte arbejde meget med stoffet. Dette er et godt eksempel på at sværhedsgraden af modulerne er meget individuelt.

  • Modul 4: Genetik
    Dette modul opfattede jeg ikke som det sværeste modul. Biomedicinsporet, Genetik, kræver lidt arbejde, men når man knækker koden synes jeg egentlig at det var okay.
    Ved siden af biomedicinsporet er der nogle mindre fag som tager noget tid og fokus fra det store fag (genetik), som dog heldigvis ikke er så stort igen.

  • Modul 5: Hjerte og lunger
    Mange synes dette er et rigtig svært modul. Der er meget forståelse og også en del anatomi. Modulet er for mange udfordrende - særligt dem der er vant til at lære udenad og “klare sig igennem” med det. Modulet kræver en vis fysisk forståelse for hjertet og lungernes kredsløb. Desuden er der et fag, biofysik, der er “ren” fysik som i hvordan opfører væske sig i lukkede kredsløb.
    Personligt har jeg altid været mere glad for forståelse end for udenadslære så jeg oplevede ikke modul 5 som et vildt svært modul.

  • Modul 6: Fordøjelsessystemet og ernæring
    Det er et hårdt modul, og der stilles svære eksamensopgaver. Pensum er stort (ligeså stort som på modul 5) og dele af pensum er kompliceret. Til eksamen kræves også her en god portion forståelse for stoffet.

  • Modul 7: Det endokrine system og reproduktion
    Er afgjort mildere end modulerne på 3. semester (modul 5+6)

  • Modul 8: Nyrer og urinveje
    For mange er dette et hårdt modul fordi det kræver en del fysiologisk forståelse. Jeg kunne godt lide modulet netop på grund af forståelsen. Her begynder man at snuse lidt til hvordan medicin virker.

  • Modul 9: Hjernen og sanserne
    Har ry for at være det “værste” modul af alle på bacheloren. Det er også et hårdt modul med komplekse sammenhænge og meget at huske. Eksamen er for nyligt gjort mildere (færre opgaver) fordi et stort antal studerende var for tidspressede til at de mente de kunne vise deres viden ordentligt til denne eksamen. Så den er nok blevet lidt “lettere” end hvad den var. Pensum er meget stort og mange synes at undervisningen er af svingene kvalitet.
    Selvom modulet er behæftet med mange rygter om at det er vildt svært og vildt hårdt så viser sig ofte at der er en lav dumpeprocent på netop modul 9 og det er jo godt :blush:

  • Modul 10: Immunsystemet og mikrobiologi
    Rigtig meget (ubrugelig) udenadslære og en MCQ eksamen der tester nogle meget specifikke elementer af pensum. Når man starter på modul 10 er man træt efter modul 9. Efterhånden som modulet forløber finder man ud af at der virkelig er meget (detaljer) man skal forsøge at huske til den eksamen der kommer. Modulet i sig selv er måske ikke så hårdt, men eksamensperioden var hård synes jeg - pga. udenadslæren.

  • Modul 11: Bachelorprojekt
    Er for de fleste det mest overkommelige modul. Men igen er det individuelt for hvis man hader at arbejde i grupper så kommer man virkelig på overarbejde her.
    Personligt synes jeg at dette modul var det mest “hyggelige” der har været på studiet, og det har samtidigt været den eksamen hvor vi som årgang har fået det højeste gennemsnit.

  • Modul 12: Fra Rask til Syg
    Et overgangsmodul mellem bachelor og kandidat. Her begynder man at snuse til sygdomme og få en intro til hvordan man kan gribe an patientcase an i praksis.
    Modulet er relativt mildt i forhold til tidligere moduler, og det er spændende at begynde at lære om de sygdomme de fleste af os skal ud og møde når vi en gang er blevet læger.

Som sagt er overstående min personlige erfaring med modulerne. Jeg ønsker ikke at skræmme nogen og jeg ønsker heller ikke at proklamere at studiet er “walk in the park”. Jeg har blot forsøgt at berette om min erfaring med det respektive modul.
Jeg håber at I finder det lidt inspirerende, beroligende, eller måske endda betryggende at læse om en tidligere bachelor-medicinstuderendes erfaring med modulerne.

Jeg ønsker jer held og lykke med jeres studie, og spørg endelig ind hvis I har brug for uddybelser eller lign.
Hvis nogen har helt andre meninger om modulerne end ovenstående er de naturligvis velkomne i tråden. Jeg tænker at det netop kan vise diversiteten mellem de studerende og understrege at opfattelsen af sværhedsgraden af modulerne er meget individuel.

Dbh.
KmK

18 Synes om

Dejlig konstruktivt indlæg! :hugs:

2 Synes om

Hvis nogle skulle være interesseret i at skrive lignende for de øvrige uddannelsessteder - så gør det endeligt. Behøver ikke være så koncist.

5 Synes om

Super fedt - skaber et rigtig godt overblik🙌

1 Synes om

Ville du have mulighed for at lave noget lignende for kandidaten på SDU? :smile: Din guide har været meget hjælpsom!

2 Synes om

Jeg er glad for at høre at den har været brugbar for dig.
Jeg kan godt arbejde på en lignende til kandidaten på SDU :blush: Lover dog ikke hvornår den dukker op, men skriver det bag øret og så kommer den på et tidspunkt :+1:

Dbh.
KmK

4 Synes om

@NAND

@Bov

I har personligt hjulpet mig meget med viden som i har givet. Hvis nogen er jer er friske på at lave en AAU opslag, så ville jeg hvert fald vise min kærlighed til opslaget. :slight_smile:

2 posts were split to a new topic: Bacheloren på AAU

Hej @KirurgenmedK !

Håber det er okay jeg stiller et spørgsmål til et af sidefagene?

Min kæreste har spurgt om jeg vil med ham på jule/nytårsferie og holde dette. Vi kommer til at være afsted ca. 9 dage.
Hvor tungt er Forskningsmetodologisk grundkursus på B10?

Kan man godt tage afsted på ferie, og så “nå” at læse op når man kommer hjem, eller er det at bide i det sure æble, og så blive hjemme, læse, og holde 2-3 dages fri over jul/nytår?

Synes tit at sidefagene bliver gjort til at “det er nemt”, men det er alligevel 5 ects, så hvor meget arbejde kræver det reelt?
Mange hilsner
VC

Hej,
Jeg havde merit for det kursus så jeg var ikke oppe til eksamen, men jeg fulgte kurset og læste med mine studievenner til det som vanligt (da det var lidt rustent det jeg havde fra tidligere). Jeg husker det ikke som et svært fag, men om det er pga. meritten eller fordi jeg har lidt flair for matematik og herunder statistik ved jeg ikke. Tror sagtens at man kan læse faget op på få dage hvis man har fulgt undervisningen og lavet opgaverne til undervisningen løbende.
God vind med det!
Dbh.
KmK

Du er en knag! Tusind tak for at ville svare mig!
Det må blive til at følge godt med før og efter jul, tage afsted på juleferie med god samvittighed, og så hænge i, i oplæsningen! :slight_smile:

Tak for hjælpen, og god aften!

1 Synes om