Bøger - nye eller brugte?

God eftermiddag!
Jeg sidder og kigger efter bøger til mit kommende studie på AAU, og kan jo se at der er rigtig mange der sælger ud af deres bøger lige nu. Der er jo ret så mange penge at spare ved at købe dem brugte.

Mit spørgsmål er så, er der stor forskel på de forskellige udgaver af en bog? F.eks. står der i pensumlisten at jeg skal bruge Langmans Embryologi 4. udg. - og jeg har fundet en som har flere af de bøger som jeg skal bruge, blandt andet en Langmans Embryologi men i en 3. udg. Og så har vedkommende en Genesers Histologi i en 1. udg.

Er bange for at mangle noget information i forhold til en nyere udgave.

I min erfaring er det bøvlet med gamle udgaver. Det er lidt af et sats, fordi sidetal, figurer og kapitler ikke altid stemmer overens. Det sku op ad bakke, hvis man skal læse fra side x til y, og det er heeeelt ved siden af i en ældre udgave.

Hvis du går efter overskrifter kan du komme langt - især i Geneser og Embryologi bøgerne.

1 Synes om

Nye altid

De er opdateret - måske anatomi beskrivelsen var dårlig i den tidligere udgave

Eventuel er der også unibiblioteker hvorfra man låner bøger

En tredje mulighed er studiets lokale ‘bog pusher’

Jeg vil helt klart vente med at købe bøger til du er startet på studiet. De anbefaler mange bøger, men mange af de studerende foretrækker kompendier i stedet for den fulde udgave af bogen. Jeg har selv sparet en del ved at vente til at høre hvad der bliver anbefalet. I studiestarten vil I også få et bogoplæg, hvor I kan se og høre hvilke bøger jeres tutorer anbefaler :smile:

2 Synes om

Som @Ines1 skriver.
Jeg har også været glad og mindre fattig ved at købe gode brugte bøger, oftest til 1/2-3/4 af nypris. Hvis de var velholdte, kunne jeg sælge dem for den samme (og nogle gange også højere) pris. Win-win.

2 Synes om

Fuldstændig enig! Man går bare efter overskriften og læser hele kapitlen. Da jeg startede på studiet var Geners nye udgave lige kommet. Vores histologi professor sagde meget klart at det højest var et ord de havde ændret.

Man bliver ikke en bedre læge ved at have haft nye bøger i studietiden. Eller dårligere ved at have købt dem brugte.

Der er mere end et ord der er taget ud. Hele sektioner er fjernet fra nogle af kapitletne. Der er flyttet rundt på ting. Osv.

Teksten er ændret til tider

Jeres histologi processer har ikke styr på hvad der er ændret i bogen kan jeg høre (hvis vi snakker 2. udgave selvfølgelig)

Jeg har ikke oplevet nogle ulemper med
at købe brugte bøger - heller ikke hvis det er ældre udgaver som fx med Geneser. Tværtimod har jeg sparet en masse penge :).

Jeg er på sidste semester og hele studietiden har jeg anvendt brugte bøger. Det fungerer! :smile:

Jeg vil anbefale dig at købe brugt, det er klart billigere. Og for at spare tid og i nogle situationer også frustrationer, så allerhelst den udgave, som står på din pensumliste.

Det kan sagtens fungere med en udgave, der er lidt ældre, men jeg synes, at det er meget nemmere og hurtigere at orientere sig i den opdaterede udgave ift. læseplanen. Men nej, der er oftest ikke mange indholdsmæssige forskelle ml. fx udgave 3 og 4 af en bog. Det er nærmere layoutet, der er rykket/opdateret.

Pøj pøj med det hele :smile:

ALTSÅ hvis professorerne bruger ældre bøger og laver eksamensspørgsmål efter det så fungere det

men nu fandt jeg lige en forelæsning frem hvor der står hCs har effekt på laktationen OG jeg ved han har brugt en ældre udgave af Guyton

MEN HOV HOV - se lige hvad der står i Guyton 13. udgave

“Because this was the first function
of the hormone that was discovered (at de kunne fremme laktationen i pattedyr), it was first
named human placental lactogen and was believed to
have functions similar to those of prolactin. However,
attempts to use it to promote lactation in humans have
not been successful.”

Derfor, træd varsomt med ældre bøger og remind gerne professorerne om det hvis de bruger bøger hvor der senere er sket ændringer (er min mening omkring det)

De gør ikke. De bruger som regel den nyeste viden. Det sagt så er de også bare mennesker og kan glemme at rette i slides. (aldrig oplevet det selv) Heldigvis er det ikke kun fra slides eller bøger man læser, men det er et større billede. Man kommer også fysisk til forlæsning og man har mulighed for at stille spørgsmål.

Med andre ord hvis man bruger en ældre udgave af en bog er det ikke forbudt også at bruge hjernen.

Det skulle man som udgangspunkt mene ja, men som du selv siger så er er mennesker og det er ikke kun de glemmer at rette i slides

Selv de kan også overse ny viden

Heldigvis har jeg da oplevet at de fleste er åbent over for det når man spørger ind til det og det

Så derfor. Jeg er til nye bøger som regel

I hverfald når det gælder inden for følgende emner

Farmakologi, patologi , biokemi

Men ogdå
Hvis den seneste udgave er ved at vær efor gsmmel

1 Synes om

Køb den nyeste udgave du kan finde brugt :slight_smile:
Hvis der LIGE er kommet en ny ud, så er chancen for at alle har den lav :wink:
… medmindre det er underviser der har skrevet den, så har jeg oplevet man godt skal være lidt obs :smiley:

Undgå den gamle geneser, fordi de ting som ikke vides i den, ved man i den nye (2.udgave) version. Men at købe den nyeste udgave af brugte bøger er det værd, fordi man kan komme til at fortryde at købe dem fra ny.

På AAU siger vores forelæsere om man kan bruge de ældre versioner eller om man skal have den nyeste. Du kan overveje at spørge dem. :slight_smile:

1 Synes om

Vil også sige guyton her

Igf-1 bliver kaldt (den tidligere betegnelse) somatomedin c i 13. Udgave, men som den rigtig skal hedde i den 14. Udgave

Jeg bliver helt skør af alle de ændringer der sker som vi bliver klogere på ting

Derfor er jeg fortaler for de nyeste bogudgaver af allerede udgivede bøger

Forresten så kan du finde mange af de engelske lærebøger gratis online på clinicalkey.com, hvis dit uni giver adgang til det. Ved at AU giver adgang, så det kunne være en mulighed for at spare lidt penge. Der ligger f.eks. flere fysiologi-, genetik-, biokemi og mikrobiologibøger som er på pensumlisten. Jeg brugte det flittigt gennem hele bacheloren :slight_smile:

2 Synes om

Er det jeres erfaring at man ikke skal bruge alle de bøger som står i pensumlisten? Eller at tutorerne anbefaler andre bøger end dem som er opgivet?

Altså, så hvis jeg finder de rigtige udgaver, kan jeg godt sørge for at få dem købt hjem?

1 Synes om