Diskussion om adgangskvotienten 2021

Enig - i min klasse har over halvdelen fået et snit på over 10 og en 7-8 stykker har fået et snit på 11+.

1 Synes om

Jeg er enig med dig i den udlægning - og i den analyse @Anatomimiskmask har lavet øverst i tråden.
Man kan se mange i tråden umiddelbart mener, at den vil stige fordi de har bekendtskab til at flere i deres klasse har fået gode karakterer. Hvis man kigger på UVM, så grundet de aflyste eksaminer ligger karaktererne højere, men kun 0,1 ift. hvis der havde været eksaminer - hvilket jeg tror bekræfter analysen som anatomimiskmask fortog endnu mere + det lille fald i ansøgere til videregående uddannelser. Tror den stagnerer eller falder en smule. Selvom folk har søgt kvote 2 også og bliver vurderet i kvote 1 - dette er ikke ensbetydende med at kvotienten vil stige, da du “bare” skal have minimum 6,0 for at søge uddannelsen på KU eksempelvis.

4 Synes om

Vi taler ikke om den generelle elevbestand her i landet, men specifikt om de medicin-søgende. Det er kun de elever med de højeste snit, der søger ind på den uddannelse på Kvote 1. Og siden der er mange af de såkaldte “topstudenter”, så regn med en stigning i adgangskvotienterne.

Bare alene i min klasse vil mere end halvdelen søge ind (efter min erfaring), og mange af dem har fået høje snit. Så jeg går ud fra at der er mange andre derude, som også har kæmpet for de høje karakterer for at komme ind på uddannelsen.

2 Synes om

hm… der er altså lige blevet annonceret at der færre der har søgt ind på kvote 1 i år end sidste år ( selvfølgelig siden at der stiller og roligt bliver lukket op og folk vil gerne rejsen).

1 Synes om

Mit bedste bud er at de kommer til at se sådan her ud
AU : 10,1 og 10,0
SDU 10,2 (10,1) // 10,0
AAU. 10 // 9,8
KU 10,5 // 10,4 (10,3)

3 Synes om

Der er tale om 1.000 færre ansøgninger, hvilket vil sige at der i 2021 var ca. 93.000 mod ca. 94.000 i 2020. Det er stort set det samme. Til sammenligning var der omkring 88.000 i 2019. Så det kan sagtens være, at der er flere, der har søgt ind på medicin i kvote 1 i år. Medicinstuderende søger også oftere direkte ind på uni end studerende på andre uddannelser.

det sandt men vi ved ikke hvad der sker i sidste ende…
håber bare vi alle kommer ind på mindst 1 af universiteterne :heart:

3 Synes om

Det håber jeg også ! :crossed_fingers:

1 Synes om

Endte du med at søge stand-by :blush:?

Ja , det gjorde jeg :blush: Hvad med dig? Endte du med AU eller SDU som 1. prioritet ?

2 Synes om

SDU som første :sweat_smile: med stand-by haha også AU efter…
Hvad med dig?
Har du søgt Odense 2x egentligt?

1 Synes om

Jeg har søgt alle fire + stand-by, men med AU som 1. prioritet :blush:

2 Synes om

valgte AU fra last minute (som 1 prio).
Har hørt stand-by skulle være temmeligt godt med at optag især hvis man ligge tæt på kvotienten. Læste et indslag hvor en med 10,0 sidste år kom ind på AU samme optag termin :hugs: så håber vi kommer ind

1 Synes om

Fedt ! Og ja, jeg håber virkelig også på direkte optag, så man kan starte i år ! Håber vi begge kommer ind :crossed_fingers:

2 Synes om

Hvis du har søgt ind i Ålborg så tror jeg du kommer ind. Med al respekt for byen og studiet derovre, men jeg er ret sikker på at det er de færreste der gider at studere dér. Personligt kunne jeg aldrig finde på at studere på AAU, også selvom mit snit kun rakte til dette sted.

Jeg ved ikke hvordan det kommer til at se ud på SDU og Århus, men det vil overraske mig meget hvis adgangskvotienten ikke stiger på KU.

1 Synes om

Hvorfor tænker du, at man ikke vil studere på AAU?

1 Synes om

Kort sagt, medicinstudiet på AAU ligner et desperat hasteløsning til at spytte så mange “læger” som overhovedet muligt ude i samfundet for at udfylde et fremtidigt hul. Jeg har bare fået det indtryk, ligesom mange andre også har, at studiet er nærmest blevet dilettantisk stykket sammen, at man skulle tro, at det var en eller anden totalt uinteresseret kontordame som har defineret studiets indhold. Desuden synes jeg også, at mange studerende brokker sig over alt muligt derovre og ønsker at flytte til et andet universitet når lejligheden byder sig. Ud fra mine undersøgelser mener jeg slet ikke at AAU lever op til det faglige som ​påkrævet på et medicinstudium. Langtfra! Det faglige kan bogstaveligt talt ikke blive lavere end man får på AAU.

Det er en anelse frækt og langt ude at sidestille AAU med de andre, især med AU og KU.

3 Synes om

Der er flere der har søgt ind på medicin i år sammenlignet med sidste år:https://ufm.dk/uddannelse/statistik-og-analyser/sogning-og-optag-pa-videregaende-uddannelser/2021/sogningen-til-de-videregaende-uddannelser-pr-5-juli-2021.pdf

Er overbevist om, at adgangskvotienterne generelt vil stige. Måske vil den stagnere eller falde for 1-2 unier, men flere vil nødvendigvis få afslag i år.

2 Synes om

Omfatter det tal ikke også alle kvote 2 ansøgere til medicin ? I så fald er der sket et lille fald i antallet af “rene” kvote 1 ansøgere i forhold til sidste år :thinking:

1 Synes om

Der er 976 rene kvote 1-ansøgere. Om det er flere eller færre end der var sidste år ved jeg ikke. Men den logiske konsekvens af et større ansøgertal må være en højere adgangskvotient. Kvote 2-ansøgere har typisk høje karaktergennemsnit, på AU havde den sidste optagede kvote 2’er et snit på 9,8.
Desuden udgør de 976 kvote 1’ere mindre end halvdelen af de ledige studiepladser (hvilket sikkert også var tilfælder sidste år), så der må nødvendigvis være mange kvote 2’ere med et snit mellem 10 og 11. Derfor tror jeg, at adgangskvotienterne stiger.