Diskussion om adgangskvotienten 2021

9,8 er fagsnittet og ikke det rene gymnasiesnit :relaxed: Og jeg tror (undtagen SDU) der bliver kun sat 10-20 procent af pladserne til kvote 2 ansøgere .

2 Synes om

Og det er netop min pointe: når der er så få “rene kvote 1-ansøgere” viser det, at kvote 2’erne generelt har høje gennemsnit (mange af dem kommer nemlig ind via kvote 1) og derfor må man forvente, at adgangskvotienterne stiger i år.

1 Synes om

Der er kun 153 ekstra der har søgt medicin og hvem ved hvilke snit de har :sweat_smile:
Der optages ca. lidt over 1400 rene kvote 1 i alt (uden stand-by og kv2)

Bliver der virkelig optaget så mange på kvote 1 hvert år - foruden standby og kvote 2? :smile: sygt nok… Det vil altså sige at universiteterne er stopfyldte med medicinstuderende :sweat_smile:… Hvis udviklingen fortsætter sådan, ender vi med at få en læge i hvert gadehjørne inden for 10 år hahaha

1 Synes om

Har ikke søgt Aalborg :slight_smile:

2 Synes om

500 af de kvote 1’ere har også søgt kvote 2. Derfor 976 “rene kvote 1’ere”.

1 Synes om

Der er altså mange, som har erfaret en del stigninger i karakterne. Jeg tror ikke, at en stigning på 0,5 karakterpoint ville være for langt ude. De mange ansøgninger støtter netop dette.

Der er også en del der har erfaret, at snittet falder en smule. Jeg tror en stigning på 0,5 virker for absurd. Desuden troede man også, at snittet ville stige meget sidste år grundet det store ansøgertal, men det gjorde det ikke .
Men jeg kan se at snittet på KU steg lidt sidste år.

OBS: jeg kiggede på snittet sidste år sammenlignet med 2019. Der er sket en lille stigning. (KU: 0,3 / AU: 0,1 / SDU: 0,1 / AAU: 0,0). Der var dog en stigning på 602 ansøgere.

1 Synes om

En del af kvote 2’er har nok søgt kvote 2, fordi deres snit er meget tæt på eller lidt over adgangskvotienten sidste år . Men jeg tror de fleste havde satset på et andet grundlag end gymnasiesnittet.

Hvis det er tilfældet, at mange af kvote 2-ansøgerne har et snit lige over sidste års adgangskvotienter ville der jo også være en mulighed for, at adgangskvotienten stiger.
Og ja - sidste år forventede man at snittet steg på de fleste uddannelser. Det gjorde det også, det var bare mindre tydeligt eftersom man også lige havde fjernet hurtigstartbonussen.

1 Synes om

Yes, kan se nu at der er sket en lille stigning i snittet til medicin fra 2019 til 2020. Dog var der også 602 ekstra ansøgere fra 2019 til 2020.

Det er dejligt at se at diskussionen er livlig i denne tråd, men jeg bliver nødt til at hælde lidt malurt i bægeret. Til at starte med vil jeg lige minde om at alt der figurerer her (inklusive mine egne “analyser”) i bedste fald er kvalificeret gætværk.

Forhåbentlig skal alle herinde have et virke som sundhedsvidenskabelig i en eller anden form, og derfor smerter det mig at læse at; “mange har erfaret” og “flere fra min klasse fik højere karakterer…” etc som så bliver brugt til at underbygge en forudsigelse. Det er fine anekdoter, men ikke meget mere end det, og der gemmer sig tonsvis af potentielle confoundere i observationerne og confirmation bias hos observatørerne. Jeg siger ikke at det ikke sagtens kan gå den vej som disse anekdoter peger på, men kvaliteten af informationen er bare ikke særlig høj. Alle fremtidige læger skal udføre eller bidrage til avanceringen af sundhedsvidenskab - jo hurtigere man kan tillægge sig en høj videnskabelig standard jo bedre.

10 Synes om

@Anatomimiskmask Helt enig med dig!
Hvad så, tror du stadig kvotienten falder i år eller?

1 Synes om

Faktum er? Det kan man ikke bare slynge ud baseret på 7-8 fra ens klasse med et snit på 10,8 eller over.
I min gymnasieklasse lå vi alle med snit over 11 (efter hurtigstartsbonus). Det år var adgangskvotienten 10,4. Så halv gas. Lad være med at basere gætværk om fremtidige kvotienter på en enkelt gymnasieklasse, det holder simpelthen ikke :slight_smile:

2 Synes om

Vent og se :). Den 28. Juli får vi svaret. Jeg håber, jeg tager fejl. Og det vil glæde mig, hvis de andre får ret. Men jeg tror slet ikke at adgangskvotienten på KU stagnerer eller falder. Jeg hælder til at den stiger med mindst 0,2.

Men jeg tror at AAU’s adgangskvotient falder, fordi de fleste betragter Ålborg som en nødløsning.

2 Synes om

Snittet på medicin har aldrig været over 11,4 - det var dengang hurtigstartsbonus galdt.
Det svarer til 10,5 eller 10,6 uden hurtigstart alt efter om man runder op eller ned - 10,6 værende adgangskvotienten i år.
Jeg har simpelthen svært ved at se hvorfor snittet pludselig skulle overstige det højeste nogensinde for uddannelsen, på baggrund af… at folk skulle have fået bedre karakterer pga corona? Jeg tror simpelthen ikke på det.
Jeg tror tværtimod mange af dem som føler sig sikre på deres snit måske har valgt at trække deres ansøgning i sidste øjeblik, fordi det igen bliver muligt at rejse og holde et ægte sabbatår.
Snittet steg sidste år ift hvad man havde regnet med efter afskaffelsen af hurtigstartsbonus, og det ser jeg som en direkte konsekvens af at folk gik direkte videre på uni i stedet for at holde et sabbatår, og rejse - dette var ikke muligt grundet restriktioner.

Jeg tror snittet stagnerer, eller falder/stiger med max 0,1……
Dem der skriver 0,5 ved tydeligvis ikke hvad de snakker om - det er simpelthen en hovedrystende og fuldstlndift vanvittig teori, ikke andet :joy:

5 Synes om

Argumentet for, at adgangskvotienten skulle stige er jo ikke udelukkende at studenterne har fået højere karaktergennemsnit. Hovedargumentet er jo i bund og grund, at medicinstudiet i år har fået flere ansøgere end nogensinde før.
Men det er da absolut svært at forudsige.

Man bliver som studerende på AAU sgu lidt forarget over, at DU ser det som nødløsning! At de har grebet det anderledes an end de andre studier er korrekt, og virker bestemt ikke for alle, men det gør ikke studiet som helhed dårligere eller mindre fyldestgørende end de andre steder. Og hvis det var så elendigt som du vover at påstå kan jeg ikke se hvordan censorerne fra blandt andet AU og KU ville lade os bestå ;))
Dertil kommer vel også at alle steder har “rygter” som fremmer sig selv og nedgør andre :cowboy_hat_face:

3 Synes om

Den præmis køber jeg hellere. Det var bare ikke den der blev lagt vægt på :smirk:

Jeg tror dog ikke at et højt ansøgertal er lig med en massiv stigning i snit, for der er set en stor stigning i antallet af kvote 2 ansøgninger i år - om det er et udtryk for at folk søgte begge veje fordi de har været i tvivl om snittet ville holde, eller om en der bare er flere på vippen som søger ind og håber på at få en plads skal stå hen i det uvisse :slight_smile:
Jeg synes det er enormt spændende at følge med i og jeg håber det bedste for alle. Studiet er enormt spændende og givende, så bare hold på, så skal i nok komme ind, hvis ikke i år så næste år eller året efter. Aldrig mist troen :wink:

2 Synes om

Kæmpe joke med sådan en kommentar fra en ungersvend der ikke engang er optaget på et fakultet endnu :joy: Uanset om man kommer fra KU eller AAU så bliver vi alle læger. They will learn