Diskussion om adgangskvotienten 2021

Hvis du mener, at det var det jeg lagde vægt på har du læst galt:)

Nu handler det ikke om medicin men blot om erhvervsjura… kan se at I har nogle detaljeret beskrivelser angående adgangskvotienter og Ålborg universitet… så måske kan I hjælpe min fætter her:

Han har et snit lige over 7 og adgangskvotienten for erhvervsjura er 6.0 - hvor stor er hans chance for at komme ind, tænker I?

1 Synes om

Og det er hans 6.prioritet vil det påvirke hans ansøgning tænker I?

Jeg kunne forstille at erhvervsjura ligger i den samme båd som almen jura. Det er begge populære uddannelser, og særdeles et meget ualmindeligt år med forhøjede karakterer på alle hylder. Jeg ville estimere en stigning på 0,4-0,5 karakterpoint på erhvervsjura. Worst case scenario vil det stige med 0,7.

1 Synes om

Så det vil betyde, at der er en chance for at han kan komme ind med et snit lige over 7? Endvidere et ydeligere spørgsmål- påvirker prioritetsrækkefølgen?

• Desuden mange tak for svar

Jeg vil nødig sige, ar snittet kommer til at stige så meget… Og prioritetsrækkefølgen gør intet ved hans chance for ar blive optaget. Kun hvis han bliver optaget på en af sine højere prioriterede uddannelser, får han ikke tilbud fra de lavere prioriterede.

Tusinde tak for svar :slight_smile: det har gjort ham lettet i hvert fald :slight_smile:

Til alle. Jeg har fulgt lidt med i debatten. Det vi kan konkludere er en stigning på 3% samlet.
Men! De rene kvote 1’ere er faldet - en stigning af kvote 2’ere.
Sidste år fik en god bekendt aktindsigt i den liste, hvor de 233 ansøgere var gået videre i kvote 2 på KU, da han har haft en klagesag kørende.
Samlet lå karaktersnittet (gym) hos de 233 som var udvalgt og “bestået” interviewbesvarelserne på 8,8.
Alt andet end lige forventer jeg ikke folk med højere snit søger kvote 2 på de øvrige 3 universiteter.

Gruppen af kvote 2’ere er blevet større i år. Jeg tror bestemt det er pga. den nye optagelsesform. Overvægten af kvote 2’ere har et snit under 10. Når gruppen af kvote 1’ere samlet set er faldet, må det alt andet end lige betyde, at vi kan se frem til at snittene forbliver, hvor de er - med overvægt i et fald.

At I kender venner/bekendte eller klassekammerater som har fået et højt snit, ergo stiger snittet - drop det.

6 Synes om

Fedt med lidt insider-viden :slight_smile:

1 Synes om

ej hvor nice at høre :hugs: glæder mig til resultatet “kun” 20 dage tilbage …

På KU er der sket et markant fald i kvote 1´ere. Antallet er blevet reduceret fra 2020=2.006 til 2021=1.799. Det vil altså sige et fald på -10,3%. Så regn med at snittet (stagnerer eller) falder. Det tyder prognoserne på - stik imod mine tidligere forventninger :slight_smile:. AU derimod oplever en ubetydelig stigning i kvote 1´ere.

Ved man den nøjagtige fordeling af kvote 1’ere mellem de 4 universiteter?
Jeg har svært ved at se, hvorfor AU skulle få en betydning stigning i kvote 1, når den samlede gruppe af “rene” kvote 1’ere er faldet.
Jeg er ret sikker på, at de fleste som søger medicin via kvote 1 ikke kun har et enkelt universitet på deres prioriteringsliste.

1 Synes om
1 Synes om

Snakker vi om medicin på AU er der sket et lille fald på 84 i antallet af rene kvote 1 ansøgere

Hvis nogen har noget om SDU :palms_up_together:t2:

1 Synes om

er det generelt i alle studierne eller medicin specifikt?

Kun medicin :slight_smile: i forhold til rene kvote 1 ansøgere generelt kan jeg aflæse mig frem til et fald i forhold til 2020 (på AU) Men kan være jeg har regnet forkert .

@anon47221801
Det du har sendt er en oversigt over antal, som har søgt AU som 1.prioritet og ikke kvote 1. Det er korrekt, at der er en lille stigning i antal ansøgere samt ønsket om AU som 1.prioritet.
Det kunne være fedt med en oversigt over fordelingen af kvote 1’ere og 2’ere på de forskellige universiteter.

@cristina9866 send gerne et link, hvor du læser om faldet :slight_smile:

2 Synes om

Hey ! Det er disse to oversigter jeg har kigget på. Jeg trak kvote 2 ansøgere fra det samlede antal af ansøgere i år . Det samme gjorde jeg med sidste år og kunne se et fald i rene kvote 1 ansøgere :smiley: