Diskussion om adgangskvotienten 2021

Jeg hældte før i dag mod et fald/status quo 0,0-0,2 fald. Den eneste nye information der er kommet efter i dag er jo at der er lidt færre samlede ansøgere, men lidt flere specifikt for medicin. Lad os sige at alle de ekstra 3% der søgte medicin som 1. Prioritet har gennemsnit der følger normalfordelingen. Hvis de har det, så ville det jo betyde at snittet skulle stige med 3% fra sidste års kvotienter. Det skulle være en stigning på 0,3 i så fald. Det interessant er jo i at gætte på hvilket signal der gemmer sig bag de ekstra 3%. Er det folk med lave gennemsnit der har genovervejet deres livssituation grundet pandemien, og tænkt; “jeg giver det et forsøg” med tanken om at man kunne slippe gennem nåleøjet med en test fremfor karakterer. Eller er det et udtryk for at karaktergivningen har været mere tilgivende på ungdomsuddannelserne? Eller en blanding, eller 7 andre komponenter som jeg ikke kan finde på? Jeg har ikke undersøgt andre k2-processer end KU’s, men der kunne potentielt “gemme” sig en masse kvote 2 ansøgere i de øgede søgetal. I forhold til tidligere hvor (i hvert fald KU’s) kvote 2 ansøgninger var baseret på motiveret ansøgning og gennemsnit er det nu mere test-baseret hvor det måske er mere meningsfuldt for ansøgere med lave gennemsnit at søge. Jeg vil understrege at det kun er tanker, og at det vil hjælpe langt mere når de frigiver andelen af ansøgere fordelt på universiteter, samt kvote 2 og kvote 1 fordeling på de respektive universiteter. Det kan godt være at de allerede har gjort det, men jeg har ikke set dem endnu.

Opsummering: Flere ansøgere peger i retningen af stigning i gennemsnit, HVIS ansøgere har en repræsentativ spredning af karaktergennemsnit. Informationen peger lige nu mod at jeg skal modificere min forventning til at gå mod en marginal stigning i kvotienter på 0 - 0,2.

Men jeg vil stadig holde muligheden for et fald åben, grundet de tidligere beskrevne potentielle skjulte signaler i søgetallene.

2 Synes om

Der er en stigning i det samlede antal af ansøgere til medicin, men selve antallet af kvote 1’er er faldet med135. Men ja, der er flere som har søgt in via kvote 2 end sidste år, så er det jo lige præcis det som du skriver, hvad der gemmer sig bag disse tal :slight_smile:

Jeg har selv søgt kvote 2, fordi mit snit ligger rigtig tæt på sidste års kvotient og vil derfor have en ekstra chance .

3 Synes om

Du er sgu vild nok med dine analyser! Kæmpe fan.

Jeg bliver bare i tvivl for en stigning på 3% ift sidste år er immervæk kun 130 ish flere ansøgninger. Der synes jeg jo en stigning på 0,1-0,3 lyder af meget, men du har ret i det du skriver med at det fuldkommen afhænger af hvilket snit de 130 ekstra ansøgere kommer med - og om de overhovedet kommer med et, eller om de fleste ryger igennem kvote 2.

Jeg mener at have læst at KU eksempelvis har oplevet en rekordstor stigning i antallet af kvote 2 ansøgninger, så det bliver bare helt vildt fedt at få udløst spændingen om en 3-4 uger

1 Synes om

Hej! Velkommen til!
Jeg kan se, at snittet til psykologi fra 2019 ligger på 10 og standby på 9,9 (uden hurtigstart). I 2020 lå snittet på 9,8 og standby på 9,7.
Så vidt jeg kan finde mig frem til var der et fald i snittet, da AAU optog flere i 2020 end 2019.
Hvis du har et godt fagsnit med relevante erfaringer, kan det være, at du kan komme ind på kvote 2 :slight_smile:
Men alt kan selvfølgelig ske. Held og lykke !

Hej Katja, jeg forstår slet ikke, hvorfor du skal nævne mit snit. Det er så hårdt irrelevant. Til din info, jeg er slet ikke en stræber, hvis du tror det. Jeg er fløjtende ligeglad med mit snit. Og desuden er mit snit intet i forhold til rigtigt mange andre studenter i år. Jeg ligger vel blandt den store mængde med mit snit. Hvis du skal imponeres af snit, så bør du hellere kigge over på alle de andre som har et snit på +11,5. Karaktersnittet afspejler ikke en persons faglige niveau. Jeg er superdygtig til kemi, men en superIGNORANT i historie.

Hvis du vil have autoritetsargumenter på bordet, så henvend dig til kilden - én af de kursusansvarlige på AAU og spørg om det “løse” grundlag, deres studieordning hviler på. Jeg er villig til at hugge min hånd af, hvis så meget som én af dem kan argumentere for holdbarheden af studiet på AAU ud fra en principiel og læringsteoretisk betragtning. Jeg har på intet som helst tidspunkt fået en fast forklaring på, hvorfor de har “fagligt” indrettet studiet på den måde, de har gjort. Jeg har virkelig prøvet at forstå det studie, de kørrer med på Ålborg, men forgæves. Og jeg er 100% sikker på, at de ikke engang selv kan forstå det. Lad mig bare sige det ligeud: “AAU er ikke interesseret i, at den studerende bliver forsynet med solidt fundament af viden, men snarere at de bare får studiet overstået, så de i en fart kan afhjælpe en mangelsituation”. Og jeg ved det, hovedargumentet er altid det samme “Vi er ikke teoretikere, men praktikere” eller “Vores mål er, at uddanne superdygtige klinikker - ikke stærkt teoretiske studenter” eller “vi lader teori og praksis gå op i en højere enhed” - Jeg ved ikke, hvem de har lykkes med at spise af med sådanne letkøbte påstande, men de har edderme ikke fået succes med disse endnu. Og hvis deres mål udelukkende er, at uddanne “praktikere”, så forstår jeg sandelig ikke, hvad denne her “unikke” praksis bygger på?!

Der er også mange studerende som klager over at AAU ikke har styr på noget. Og det overrasker mig ikke.

Århus universitet indførte humanbiologi på skemaet efter en smertelig erkendelse af, at de studerende havde behov for den viden, ellers vil de gå glip af en masse faglige guldkorn. AU optrådte på det tidspunkt ansvarlige, men AAU … de vil ikke erkende noget. De har bidt sig fast i en bizar studieordning, der hverken gør fra eller til. Katja, stol på mig, når du kommer ind, så er jeg 100% sikker på, at du sagtens kan klare med et par slides, youtube-videoer og en smule terperi.

Til info er jeg super glad for AAU😊

5 Synes om

Kære Bov, min hensigt er slet ikke at forarge nogle studerende. Jeg ved, at alle tager uddannelsen seriøst. Og jeg respekterer den indsats de lægger i studiet. Men at det er en nødløsning, er ikke noget jeg selv har opfundet. Mange der egentlig vil studere på KU eller AU, men ikke har snittet dertil, søger ind på AAU for derefter at flytte væk derfra på kandidatdelen. Det skyldes, at AAU har en lav adgangskvotient i forhold til KU. Desuden har jeg selv erfaret at nogle studerende fra AAU vil flytte til KBH. Hvorfor?

Jeg siger ikke, at alle de AAU-studerende er udygtige. Der er helt sikkert nogle på AAU som overgår mange andre studerende på de andre universiteter i forhold til hvad de hver især får lært i deres respektive universiteter. Jeg fastslår bare, at de studerende på AAU kommer ud med et fagligt efterslæb pga den anderledeshed som de nærmest har helliggjort på AAU til ingen alverdens nytte.

Og alle skal vurderes ud fra de læringsplaner, som den enkelte universitet har fastlagt.

Der er forskellige meninger om alle universiteter. Jeg har stødt på studerende, som er super glade for AAU og den måde pensummet bliver lært på. At du har en negativ holdning til AAU er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at det objektiv set er et dårligt studie/universitet. Teorien er super vigtig, men det er ikke udelukkende det, der gør, at man i fremtiden bliver en god læge.
Jeg tror din retorik kan få en til at føle , hvis man kommer ind på AAU, så bliver man pr automatik en dårligere læge end dem, der bliver uddannet fra KU og AU. Og jeg tror /håber bestemt ikke, at det er din hensigt :slight_smile:

5 Synes om

Jeg synes da også det er helt fair og sundt, at få nogle andres holdninger på banen! Jeg er dog lidt forvirret over. hvor du har al denne info fra, hvis du er kommende studerende :sweat_smile:
Her får vi altid at vide, at vi er foretrukket når vi kommer ud fra studiet grundet bedre patient kommunikation og færdigheder :laughing:
Derudover kender jeg også en del fra AU og SDU, der er skiftet til AAU på deres bachelor fordi de på de mindre sygehuse får lov til meget mere :woman_shrugging:
Jeg må give dig ret i at studiet er nyt, og nok er opstået grundet manglen på læger. Det kan give mange ulemper men også fordele! Vi bliver i stor grad inddraget i beslutningstagen og er med til at forbedre studiet hele tiden, så mon ikk’ vi med tiden når KU og AU niveau :rofl:

4 Synes om

Jeg tror du har et problem i måden du formulerer din kritik af studiet på AAU. Det lyder som om du tager dine egne holdninger og præferencer, og gør dem til genstand for en generaliserende betragtning om hvordan medicinsk uddannelse bør tilrettelægges. Hvis ikke man vidste bedre skulle man tro at du både havde taget hele lægeuddannelsen på AAU, samt på et af de andre universiteter, siden du kan komme med så skråsikre påstande om validiteten af uddannelsesstrategien. Jeg skal ærligt indrømme at jeg ikke har nærlæst det faglige indhold på AAU, men jeg kan ikke forestille mig at indholdet er mangelfuldt, da der er en bekendtgørelse der fastlægger hvad uddannelsen skal indeholde. Så er der jo kun det rent praktiske i forhold til hvordan forløbet tager sig ud i Aalborg, hvor meget er projekt- og case-baseret (hvis jeg har forstået det rigtigt). Det ville bestemt heller ikke være min kop the, men det gør jo ikke uddannelsen, eller de læger den producerer dårlige. Det betyder bare at jeg ville have sværere ved at uddanne mig der, fordi min foretrukne læringsstil ikke passer til det. Det ville være meget arrogant at antage at den måde jeg lærer på er den eneste gyldige, og dermed afskrive andres som laverestående. Jeg håber for dig ar det er ungdoms hovmod (det forhåbentlig står for fald) der gør at du formulerer dig som du gør.

10 Synes om

Teorien er supervigtig? Og ja, men bacheloruddannelsen i Medicin på AAU er på ingen måder teori-baseret. Det teoretiske har laveste prioritet gennem hele uddannelsen, da de påstår at man får indlært en lille mængde “unik” teori gennem casearbejde. Det er - som de selv praler af - et såkaldt “forsknings-/casebaseret fuldtidsstudie”, hvor der arbejdes med en række temaer, der løber parallelt gennem hele bachelordelen. De har forsøgt at gøre studiet til et “eksperimentelt projekt” - én ide, som en eller anden kreativ mand har indført for at markere anderledeshed. Niveaumæssigt, sakker de meget bagud i forhold til de andre universiteter hvad angår det faglige. Hele ideen “om at uddanne praktikere” i studiet medfører et massivt læringstab og fagligt efterslæb. Er du enig?

Om man bliver en god eller dårlig læge ved at studere på AAU, må du selv tage stilling til. Det er ikke min fokus her.

Hej Bov. Tusind tak for svaret. Hvad mener du med, at de studerende på AAU er de foretrukne? Hos hvem? Altså mener du på hospitalerne rundt omkring i landet. Kan du give et eksempel :). Du har gjort mig nysgerrig.

Og jeg anede ikke, at nogle fravælger AU eller SDU for AAU. Tak for info.

Men jeg forstår ikke, hvorfor casearbejde gør en studerende speciel, når vedkommende alligevel ikke kan bruge det erfaringsmæssige aspekt til noget som helst i løbet af bachelordelen. Hvis I fik en stilling som behandler på hospitalet, så giver det ekperimentelle projekt mening. Han kan jo alligevel ikke praktisere den erfaringsmæssige viden han får lært, og samtidig sakker han teoretisk bagud. Det, man får indlært på AAU, får alle andre studerende på andre universiteter også indlært på den kliniske del af uddannelsen. Men det, som de andre tilegner sig gennem bachelordelen, får AAU-studerende ikke indlært.

De studerende på AAU udbygger erfaringen fra bachelordelen på udvidet erfaring på kandidatdelen. Mens de andre kommer ind på kandidatdelen med Teoretisk ballast. Er du enig?

Det er simpelthen så skægt at du skriver medicin på AAU overhovedet ikke er teori-baseret. Hvad er det du tror medicinstuderende på AAU laver i løbet af de seks år på studiet ?
Fordi AAU har en anden tilgang til læring betyder, at de sakker bag ud i det teoretiske? Hvor kommer det fra ? Lægestuderende på de fire universiteter skal vel opfylde de samme læringsmål ud fra den samme bekendtgørelse. Hvad er der galt i, at man vælger et mere caseorienterede læringstilgang ? Desuden bliver man ikke automatisk god teoretiker ved at gå til forelæsninger.

Enig med @Anatomimiskmask at mange af dine pastånde er meget generaliserende og det er ikke verdens undergang at indrømme ens subjektivitet frem for at formulere det som fakta. Måske var det en god ide at lægge lidt flere kræfter i historiefaget, især kildekritikken .

Jeg tror bestemt på, at man ikke bliver en dårligere læge, fordi man er uddannet fra AAU. Møder jeg en læge fra AAU en dag , er jeg sikker på, at jeg er i trygge hænder.

6 Synes om

Undskyld jeg spørger, men har du egentlig valgt AAU på et oplyst grundlag? Det er ikke mig, der påstår, at uddannelsen ikke er teori-baseret. Det gør de selv! Læs deres EGEN beskrivelse af uddannelsen (STUDIEORDNINGEN). Den teori, som AAU tilbyder de studerende, sker ud fra casearbejde. Det vil sige, at det er primært de cases, du arbejder med, som afgør hvilken teori, du tilegner.

Undervisningen på AAU er organiseret med udgangspunkt i problembaserede case- og projektforløb. Til både case- og projektforløb udbydes understøttende aktiviteter i form af f.eks. forelæsninger, studiesale, kliniske øvelser, klinikophold m.v. En forudsætning for at kunne opfylde studiets læringsmål er aktiv deltagelse i de problembaserede elementer i uddannelsen.

Medicin på KU og AU er TEORI-baseret hele vejen igennem bachelordelen. Der er en himmelvid forskel mellem studieforløbet på AAU og de andre.

Du har i hvert fald også brug for noget kildekritik ;). Og nej, de opfylder ikke de samme læringsmål. Det er simpelthen ikke sandt.

Det er din mening om mig. Men jeg forbeholder mig retten til at komme med min holdning til AAU. Hvorfor har du så meget imod at man stiller sig utilfreds med AAU´s tilrettelæggelse af studiet? Tror du selv, at jeg er ene om at have den holdning? Ville det gøre en forskel hvis en eller to færdiguddannede læger kom med kritikken?

Altså I forholder jer ikke til det jeg kommer med bortset fra Bov, som jeg respekterer for. Forstår ikke hvorfor man har travlt med at ignorere problemet i stedet for at forholde sig til det. Jeg tror en del har misforstået min pointe:).

Problemet er at du sidestiller forskellen i studieforløbet, med forskel i de faglige forudsætninger de respektive uddannelser producerer. At AAU ikke er teori-baseret læring er jo semantik. Det faglige indhold har stadig sin rod i den samme fysiologi og anatomi som på andre universiteter.

Det virker som om du nyder at tage det kontrære synspunkt i en debat, blot for at skabe splid. Du bidrager ikke med afklaring eller yderligere underbygning af dine argumenter - bare flere af de samme subjektive udlægninger. En god tommelfinger-regel er at vente med at sige noget, før man har noget konstruktivt at byde på. Dine personlige meninger om et universitets dispositioner er ligeså relevante i denne tråd, som mine toiletvaner - ingen bliver rigtig klogere af at høre dem. Nyd dog bare at du har gennemsnittet til at vælge et af de andre universiteter, i stedet for lige at fornærme dem der studerer eller skal studere ved AAU.

9 Synes om

Du forholder dig stadigvæk ikke til det jeg har skrevet. Har du overhovedet læst det jeg har skrevet?

“Det faglige indhold har stadig sin rod i den samme fysiologi og anatomi som på andre universiteter.” Kan du bevise det? Med al respekt. Du bliver ved med at påstå, at man principielt opnår det samme faglige udbytte uagtet hvilken universitet man studerer i, men du har intet at bygge din påstand på. Det ligner mere at du prøver at komme igennem med frit opfundne påstande i forsøget på at “ryste fornærmelsen af dig selv”. Intet i bachelordelen kan fungerer som merit på fx KU. Jeg forholder mig til deres studieordninger. Hvad tager du udgangspunkt i?

Resten vil jeg ikke forholde mig til da det er bare en bunke personangreb og frustrationer, for at fjerne fokus.

Jeg trækker mig ud af diskussionen. Der kommer intet godt ud af det, kan jeg se. Men jeg kommer til at skabe fokus omkring det en eller anden dag i fremtiden i en eller anden tidsskrift. Håber det bedste for jer alle i jeres fremtidige uddannelser :).

Du præsenterer et problem som du tilsyneladende er den eneste der kan se i denne tråd. Bevisbyrden må ligge hos dig. Jeg anfægter at der overhovedet er et problem. Hvor stammer din empiri om at det faglige niveau på AAU er lavere end de andre 3 universiteter? Det du har præsenteret er at det må være dårligere siden adgangskvotienten er lavere, at du har hørt om mange der vil flytte fra AAU til andre universiteter. Og at du skråsikkert påstår at kende bevæggrundende for strukturen bedre end dem der har tilrettelagt den.

Vil du for eksempel påstå at krebs cyklus eller sliding filament teori bliver fortolket anderledes på AAU - eller at endokrinologi baserer sig på anderledes fysiologisk grundlag?

Jeg fornemmer at vi kommer videre herfra, så lad os bare blive enige om at være uenige. God aften

Kære Anatomimiskmask. Nej, det er ikke derfor. Det, du nævner, er kun fodnoter jeg medtog, fordi de var relevante i den sammenhæng, de forekom i. Jeg synes nu, du skulle genlæse mine indlæg, med al respekt. Jeg holder på, at måden, hvorpå de har tilrettelagt studiet medfører et massivt læringstab og mærkbart fagligt efterslæb hos de studerende. Sammenlignet med KU og AU, så er AAU ti skridt bagud hvad angår tilegnelse af teoretisk viden. Jeg tror en del, at har fuldstændig misforstået grundideen bag medicinstudiet på AAU. Målet er ikke at de skal lære så meget som muligt, som KU og AU kræver fra de studerende. På AAU skal man primært kun indlære den teori, der har relevans for de cases, de blev sat til at arbejde med. På KU har man en KLAR FORVENTNING om at du lærer simpelthen alt, hvad du overhovedet kan nå - selv de mindste detaljer - såsom fodnoter i en bog - skal man kunne. AL viden er væsentlig på KU, også selvom du ikke kan relatere det til noget, selv et komma er vigtigt at kunne placeringen på. Følg med her på denne debatforum. Jeg skal nok komme én dag med en omfattende kritik af AAU´s tilrettelæggelse af studiet understøttet af belæg og henvisninger. Så kan du komme med al din modkritik du ellers har på hjerte.

God Aften til dig :).