Er dette lovlig?

Jamen så er problemet jo løst. Du ser tilsyneladende også FADL som en fagforening og ikke kun et vagtbureau. De gør oven i købet deres job på fagforeningssiden, som de nu engang er forpligtet til, siger du.
Jeg går ud fra, at vi hurtigt kan blive enige om at der er omkostninger forbundet med disse aktiviteter, og at disse penge kun kan komme ét sted fra - nemlig kontigenter. Det ville da være super hvis alle kun behøvede at betale, når man gad tage vagter hvis det er det, man bruger FADL til, men dette er desværre bare ikke økonomisk muligt hvis man sætter sig ned og gennemgår regnskabet.

Jens:

Det, der berettiger præfixet “fag” er det faktum at FADL er en fagforening. Alle medlemmer af FADL, ligemeget hvilket job de udfører, kan henvende sig til FADL med problemer på sin arbejdsplads. Derfor er der også ansat kvalificeret personel til at tage sig af disse problemer.
F.eks. var der for et par år siden et problem vedrørende Panums studievejledere og mangelfulde ansættelsesbreve. FADL tog sig af sagen og alle studievejlederne fik erstatning.

Men de er så ikke sammenlignelige, da FADL netop ikke er en studenterpolitisk forening.

Hvis du mener det er den eneste overenskomst FADL forhandler, så er det direkte forkert. FADL forhandler også overenskomst for alle vagter der formidles gennem vagtbureauet samt alle studenterundervisere.

Fint, hvis du er færdig med det kunne du måske komme med noget konstruktivt… :twisted:

Allan:

Enig, det er også meningen at de skal informere om dette. Sandsynligvis er der ikke så mange som rent faktisk husker det, selv om de bliver informeret om det når de melder sig ind, så det er vigtigt at det bliver informeret om det når man melder sig ud.

Det er udelukkende dit problem hvis du ikke gider læse de kedelige sider. Hvis du f.eks. mister en eksamen fordi du ikke har læst informationen fra eksamenskontoret i MOK, så er det din egen skyld.
Når det gælder generalforsamlingen, så stod informationen om den på separate helsides annoncer samt en enkelt forside, udover information på FADLs egne sider, så der er ingen der har nogen undskyldning for ikke at vide om den.
Jeg synes det er en dårlig idé at sende breve rundt til alle medlemmer. Det er dyrt, og et ret omfattende arbejde, at sende brev ud til alle medlemmer. Hvis det eneste formål skulle være at prøve at fange opmærksomheden til dem, der ikke gider læse “de kedelige sider” i MOK, så tvivler jeg på at den gruppe mennesker er tilstrækkelig engageret til at ville møde op under alle omstændigheder. E-mail kunne være en løsning, da det er nemt, billigt og hurtigt at udsende en e-mail.
Ellers må det være måde på hvor meget de medicinstuderende skal holdes i hånden.

Det er netop det, der er tanken bag reglen. Man har villet opretholde et stabilt medlemstal gennem hele året, da det gør det nemmere at forhandle. Endvidere er tanken at arbejdet med forhandlinger o.l. gavner det enkelte medlem i fremtiden, så når du ikke er medlem i en periode, men så melder dig ind igen, drager du nytte af det arbejde som er blevet udført mens du ikke var medlem.
Uanset, jeg er ligeglad med om folk er enig med reglen eller ej, som sagt så står det enhver frit at få den ændret.

Der er diverse dispensationsmuligheder for visse situationer, og det er beklageligt at du ikke blev informeret om disse, samt 1-års reglen da du meldte dig ud.
Samtidig vil jeg igen understrege dit eget ansvar med at holde dig informeret om hvad det er, du går ind i. Melder du dig ind i en forening bør du læse vedtægterne, de fylder altså ikke mere end et par sider, og du holdes ansvarlig for dem uanset om du har læst dem eller ej.

Det ville være supert hvis man ikke skulle betale for at kunne tage vagter…

Men der er jo i forvejen gratis retshjælp for studerende jvf. min tidligere post.

Ja, sad jeg også og tænkte… :wink:

FADL har forhandlet en, efter min mening, rigtig god overenskomst for lægevikarer. Faktisk synes jeg det er vildt så god en løn man får som student.

Jeg ved ikke om der er nogen sygehuse der har mulighed for at ansætte lægevikarer under andre vilkår end FADLs overenskomst. Nogen der ved det? Da jeg havde et vikariat blev jeg ihvertfald helt automatisk ansat efter FADLs overenskomst, også selv om vikariatet var skaffet helt uden om FADL.

Men uanset hvordan man er ansat, og uanset om man er medlem af FADL eller ej, drager man enorm gavn af at der er en stor spiller på markedet som FADL der forsvarer sine medlemmers løn og arbejdsvilkår. Dvs. også alle dem som aldrig har været medlem af FADL. De får simpelthen den samme fordel som alle andre stud. med.'er i vikariat selv om de ikke har bidraget økonomisk til fagforeningens arbejde gennem årene. Det synes jeg alle FADL kritikerne skulle tage med i deres overvejelser.

mvh. Lasse Krogsbøll

Sveinar: det gælder også for de fleste foreninger jeg henvendte mig om mht til kontingent - desuden som frold siger er der rig mulighed for at få hjælp for de stakler der ikke har en forening med FAG som vi åbenbart er så heldige at have

Okay hvis FADL ikke er det - så ved jeg så ikke hvad jeg skal kalde det.

Sorry jeg kan ikke lige komme på nogle superlativer der roser FADL til skyerne lige pt. - efter gængs terminologi herinde må det jo så betyde jeg ikke er i stand til at komme med konstruktiv kritik

Forresten, så lige afsnittet om eksklusivaftaler på FADL’s hjemmeside - det var ret morsomt, her afklares eventuelle misforståelser let og elegant:

Eksklusivaftale:

en aftale mellem en virksomhed og en el. flere fagforeninger om at der kun må ansættes medarbejdere som er medlemmer af disse fagforeninger

og her har vi så forklaringen på at FADL ikke udøver eksklusivaftaler:

“FADLs Vagtbureauer er ikke – som nogle måske tror – arbejdsgiver.
Og FADLs vagtbureauer er heller ikke vikarbureauer i gængs forstand, men snare ”anvisningsbureauer”, idet FADLs vagtbureauer blot formidler/anviser vagter til sygehusene. Det er sygehusene, der er arbejdsgivere.”


“…Herud over giver medlemskabet også mulighed for - gennem vagtbureauerne - at få anvist studierelevant arbejde på et sygehus.”

Aha, FADL’s vikarbureau er altså ikke noget vikarbureau for i virkeligheden anviser bureauet kun til vagter (vikariater) - meget modsat “rigtige” vikarbureauer der… eh… anviser vikarer til vagter

Men FADL’s vikarbureau, som altså blot anviser vikariater, kan man ikke være med i medmindre man er med i fagforeningen FADL der forhandler overenskomster med ARF og H:S

  • men fordi det altså så ikke er vikarbureauet der giver job men derimod kun anviser til et job (de tilbyder kun et kursus, at man skriver sig op - ringer til een når der er vagt) kan det umuligt være en eklusivaftale.

Vupti - så skulle det være krystalklart for alle. Godt arbejde Laura Mors og co. - må jeg inderligt ønske held og lykke til alle der prøver selv at trisse ned på et sygehus og spørge om vagter på psyk. uden FADL skilt - det må jo være alternativet

[quote=“jensemand”:3vlxcz4u]
Aha, FADL’s vikarbureau er altså ikke noget vikarbureau for i virkeligheden anviser bureauet kun til vagter (vikariater) - meget modsat “rigtige” vikarbureauer der… eh… anviser vikarer til vagter[/quote]

De vikarbureauer, jeg kender, har vikarerne ansat. Når man er på vikararbejde, er arbejdsgiveren altså bureauet, uanset hvor vikararbejdet udføres henne! Så der ER en forskel ift. FADL!

[quote=“jensemand”:3vlxcz4u]
Vupti - så skulle det være krystalklart for alle. Godt arbejde Laura Mors og co. - må jeg inderligt ønske held og lykke til alle der prøver selv at trisse ned på et sygehus og spørge om vagter på psyk. uden FADL skilt - det må jo være alternativet[/quote]

Og hvad er problemet i det? Det er jo netop en af fordelene ved at organisere sig… :roll:

1200 små problemer pr år…

pointen var at der ikke er reelle muligheder for at få job udenom FADL - tvungen medlemsskab

[quote=“jensemand”:3aomraid]
og så gider jeg for øvrigt ikke “kværulere” mere om den her tråd. [/quote]

Tak, for det - det ville virkelig være en fornøjelse.

Men glæden varede kun kort:

Her bevæger du dig ekstremt langt ud i periferien af, hvad denne tråd oprindeligt handlede om. På den ene side gider du ikke kværulere mere om FADL, men på den anden side bruger du åbenbart pænt meget tid på at opfinde nye grundlag for kværuleringer.

Tidligere har moderatorerne herinde været ganske kvikke til at uddele “gule kort” til profiler, hvis det blev vurderet: “at man trak en tråd unødvendigt i langdrag”.
Nu er du jo selv moderator. Synes du burde snuppe et gult kort selv. Der er efterhånden en meget overvældende “indikation” herfor :shock:

Og lige for at komme den negative strømning mod FADL i forkøbet: Dette har ikke noget at gøre med mine synspunkter for FADL. Mere det, at visse personer herinde tenderer til at køre i tomgang…

Der er for såvidt jeg er orienteret ikke uddelt nogle gule kort for at “forlænge en tråd” her på sitet - jeg har i hvert fald ikke - og det er heller ikke en politik jeg går ind for på et forum.

Og forresten handler den her tråd om kritik af FADL - næppe ligefrem off topic.

Okay, så er du åbenbart ikke orienteret tilstrækkeligt. At “en tråd trækkes unødigt i langdrag”…

[quote=“jensemand”:1xasksfu]
Og forresten handler den her tråd om kritik af FADL - næppe ligefrem off topic.[/quote]

Næh, den handlede principielt om kontigentbetaling til FADL. At du så går i selvsving med yderligere kritik af FADL, er vel en anden side af sagen.

Læs igen - såvidt jeg er orienteret er der ikke uddelt nogle gule kort for at forlænge en tråd her på sitet. Kan du finde et tilfælde skal du være velkommen.

Det er muligt du vurderer det her til at være off topic (jeg gør ikke) - så kan du selvfølgelig sende en klage ind til site admin (frold) - så må han jo vurdere det - jeg er på ingen måde hellig - btw er den her samtale om mine posts off topic - så hvis du vil fortsætte den kan du PM’e mig.

Jens:

Der var en hel tråd viet til dette, men jeg kan da godt gentage essensen af den tråd:
FADLs vagtbureau ansætter ikke sine vikarer. Efter at vagten er formidlet er selve ansættelsen et anliggende mellem den enkelte afdeling og vikaren. Dette står i overenskomsten.

Hvad gælder?

Studenterpolitik, det er noget med vilkår på studiestedet, tilrettelæggelse af undervisning og sådanne ting. I Kbh. har vi MSR, det medicinske studenterråd, som tager sig af sådanne ting.
FADL har intet med studenterpolitik at gøre.
FAG betyder i denne sammenhæng ikke fag på studiet, men fag i arbejdslivet, dvs. medicinstuderende som faggruppe.

At du ikke kan få job på hospitalerne udenom FADL skyldes snarere at hospitalerne foretrækker at ansætte folk gennem vagtbureauet, det er da ikke noget FADL har indflydelse på.
Der er mange der arbejder på hospitaler med f.eks. indtastning af journaler i databaser og andet som har fået sit job udenom FADL.

frold:

Jeg ved ikke hvor omfattende den retshjælp er, tror næppe de vil føre retssag mod en arbejdsgiver, f.eks., som FADL har gjort, og vil gøre igen hvis det bliver brug for det.

Det skal man heller ikke, men så må du selv skaffe dem :smiley:
Hvis alle skulle tage vagter uden at være medlem af FADL ville FADL ikke længer have noget forhandlingsgrundlag ved overenskomstforhandlingerne, og lønnen ville være knapt så god.

Lasse:

I princippet må du godt, tror jeg. Er du medlem af FADL skal du (som minimum) have løn efter overenskomsten, men er du ikke medlem så står det dig frit at forhandle din egen løn. Og du må altid få mere end overenskomsten.
Det er ingen afdelinger der gider hænge sig op i dette, næsten alle er medlemmer af FADL, så de tilbyder automatisk den løn.

Som tidligere skrevet er jeg ikke den store FADL-fan (eller fan af fagforeninger generelt), men jeg finder det dog mærkeligt, at nogle har så meget imod FADL… Hvis man er så utilfreds, hvorfor så ikke bare melde sig ud (eller lade være med at melde sig ind).

Primært er jeg medlem af FADL fordi jeg så kan tage vagter gennem vagtbureauet - og det er så uendelig meget nemmere end at gå fre afdeling til afdeling med hatten i hånden, hvilket ville være muligheden, hvis jeg ikke var FADL-medlem.

Skulle jeg vælge at gå solo ville jeg formentlig blive ansat på en FADL-overenskomst alligevel - men jeg kan ikke være sikker… måske ville jeg blive ansat uden overenskomst, og så kan det være, at jeg kun fik 100 kroner i timen i stedet for 180 kr.? Det føles alligevel rarest, at være medlem af den fagforening, der har forhandlet den helt vildt gode løn, som man nyder godt af…

Jeg har også fundet FADLs kontingent for højt - faktisk har jeg lidt vanskeligt ved at se, hvad alle de penge går til. Jeg syntes at det var en forrygende idé at Thalia blev solgt - det skaffede en kontingentsænkning på 50 kroner. Der er sikkert flere steder man kunne spare - men på den anden side: Nogle synes at lægevikarkurser er en god idé, andre er fans af god rådgivning osv. det er nok svært at blive enige om, hvor man skal spare.

En ting jeg har lidt svært ved at følge er, hvorfor man skal betale mere i København end i de øvrige kredsforeninger… er det ikke den samme service, der bliver ydet? det er vel ikke fordi vi i KBH skal finansiere hovedkontoret?

  • Mikkel

[quote=“mgybel”:2xmbdtpo]fordi vi i KBH skal finansiere hovedkontoret?

  • Mikkel[/quote]

En andel af kontingetet i alle tre kredsforeninger, går til hovedforeningen, der har adresse på Panum, KBH. Det er ikke kun københavnerne der finansierer hovedforeningen.

[quote=“jensemand”:2bzp0qgc]
pointen var at der ikke er reelle muligheder for at få job udenom FADL - tvungen medlemsskab[/quote]

Jeg kan stadig ikke se, hvad problemet er??
At du ikke mener, der reelt er nogle muligheder for selv at få job udenom FADL, betyder jo bare, at FADL gør deres job godt!

[quote=“Sveinar”:vnflqmxw]
Lasse:

I princippet må du godt, tror jeg. Er du medlem af FADL skal du (som minimum) have løn efter overenskomsten, men er du ikke medlem så står det dig frit at forhandle din egen løn. Og du må altid få mere end overenskomsten.
Det er ingen afdelinger der gider hænge sig op i dette, næsten alle er medlemmer af FADL, så de tilbyder automatisk den løn.[/quote]

Det er som jeg forestillede mig. Dette er vaskeægte fagforeningsarbejde, og det er bl.a. det man betaler for når man betaler for FADL. Det er det samme for SPV og VT løn. Fagforeningen forsvarer vores vilkår, også når vi ikke lige har brug for deres helt konkrete hjælp f.eks. i form af rådgivning eller vagtbureauet. Derfor synes det er fair nok med den omtalte 1-års regel.

Hørt, jeg er også blevet overbevist.

Men, hvorfor er Københavns kredsforening så dyrere end de andre? Det er ligesom det, jeg fisker efter…

I Århus Kredsforening koster det 568,- kr. pr. semester
I Odense Kredsforening koster det 616,- kr. for 1.semester og 619,- kr. for 2. semester
I Københavns Kredsforening koster det 750,- kr. pr. semester
(sakset fra FADLs hjemmeside)

  • Mikkel

[quote=“mgybel”:2pwv64un]

Men, hvorfor er Københavns kredsforening så dyrere end de andre? Det er ligesom det, jeg fisker efter…

  • Mikkel[/quote]

Jeg vil foreslå dig at tage det op med din bestyrelse/rep.skab i København.