Er I tilfredse med studiet?

Hej alle medicinstuderende

Efter I er kommet ind på studiet, er I så tilfredse med det? Er der noget på studiet der har skuffet jer? Kan man glæde sig? Eller er der grund til at være nervøs?

Hej Mark, er det noget studierelevant arbejde du savner? Jeg har selv hørt dårligt om AAU. Jeg ved at man i hvert fald på SDU og KU kan være en del af FADL, hvor man arbejder som sygeplejevikar. Men det har I ikke på AAU eller hvordan? :slight_smile:

Jeg har også læst på AAU, der er mange ting der jeg rigtig godt kunne lide, meeeeen man kan også mærke det er en relativ ny uddannelse, og at de derfor ikke har “styr” på alt, og fagligheden desværre ikke altid er så høj som den burde… Jeg læser nu på KU og må sige det var lidt af et chok, her er der meget meget høj faglighed… men der er også langt mere etablerede forhold for de medicinstuderende, ikke kun på studiet men også i form af arbejde, klinik og basisgrupper.

Jeg går på AU og er fint tilfreds. Der er større pensum ved eksaminer end ved SDU, men så til gengæld også ikke så ofte eksamen, hvilket passer mig fint. Der er også Tidlig Klinik på 2. semester, som var rigtig fint og der er et kæmpe socialliv og frivilligliv heroppe i Aarhus sammenlignet med SDU - er min egen erfaring.

Mht. det at være SPV-vagt i Odense, så varetages det ikke længere af FADL, men af Region Syddanmark. Heroppe i Aarhus varetages det af Region Midtjylland.

  1. semester var et meget hårdt semester, men de er ved at ændre selve bacheloropbygningen, så det ikke bliver på samme måde igen.

Spændende med A og B-uddannelser i Danmark. Hurra for fagligheden. Sjovt, der ikke er mere fokus på det i debatten om den nye uddannelsesmulighed i Aalborg.

I disse tider handler det nok mere om produktionen i pølsefabrikken spytter nye læger ud…

Er det en generel opfattelse blandt de medicinstuderende på AAU at uddannelsen er af lav kvalitet? Eller er der nogen der kan byde ind med en positiv oplevelse?
Jeg har søgt ind på både AU og AAU, men hvis mange andre er af samme opfattelse, så skal jeg da genoverveje AAU:)

MVH

Nu skal man måske ikke skyde med bål og brand grundet én students udtalelser.

2 Synes om

Nej, det er også derfor, jeg ville høre andre studerendes erfaringer fra AAU . Det er da også første gang, jeg hører at det skulle stå så slemt til fagligt.

Anonym, der er flere af dine tidligere indlæg, der giver et indtryk af, at du generelt ikke er helt tilpas i studiet. Tænker på, om det mon kommer lidt til udtryk i din opfattelse af selve studiesammensætningen på AAU? Mener no offense, spørger kun, fordi jeg selv kunne være tilbøjelig til at gøre det samme.

MVH

Altså nu der jo allerede 1 studerende + mig selv som tidligere studerende der i denne tråd skriver det… derudover er det ikke kun de studerende, men der ligger også faglig dokumentation på det (statistikker), at uddannelsen desværre ikke holder helt op med de andre universiteter, desværre :face_with_head_bandage:

2 studerende - novra :).

Hvordan dokumenteres det fagligt? Laves der RCT med lægekandidaterne fra de forskellige universiteter ;)…

Ps. Jeg ved intet om studiet i Aalborg, og der går sjældent røg uden brand, så i har givetvis en pointe, men man skal bare ikke basere for meget på 2 studerendes holdninger.

http://www.videreuddannelsen-syd.dk/dwn461527

Det er lige de første jeg hurtigt kunne finde… men det jeg synes er mest skræmmende er, at da jeg skiftede fra AAU til KU fik jeg kun merit for 1 fag :flushed: hvilket også må betyde at KU ikke anser fagene som lige så gode… har også en veninde som tog en hel bachelor på AAU - 1 fag… og hun skulle stadig tage 2 semestre på KU for at få sit bachelorbevis… det må jo betyde at bacheloren ikke lever op til KU’s krav

Nu er et par artikler fra henholdsvis 2004 og 2012 vel ikke helt det samme som RCT studier for lægdkandidater, som der bliver efterspurgt, og om hvorvidt det kan kaldes dokumentation, er vidst tvivlsomt…
Bevares, i kan sagtens have ret, men 2 studerende ud af de 180 pladser, der tilbydes er vel næppe repræsentativt:)

Mht. hvorvidt man kan få merit, afhænger nok i højere grad af, om de to studieordninger modsvarer hinanden, som det afhænger af kvaliteten.

MVH

1 Synes om

He he, RCT’en var nu en morsomhed.

Den første artikel er bare en mening fra én læge (inden studiet blev oprettet), den anden rapport har jeg ikke kigget nærmere på.

Fair nok, den overså jeg😄

Det er da også helt fair man ikke synes det samme… jeg gav bare min mening tilkende… og lige det der nævnes med studieordningerne… det er jo irrelevant de skal dække samme pensum… så der må jo være noget der ikke lever op til i hvert fald KU’s standarter, det er i hvert fald den begyndelse jeg fik da jeg søgte merit :see_no_evil:

Og din mening er bestemt også værdsat:) Ville blot være rart, hvis der var flere, der bød ind for at få nuancerne med, da der måske er nogen, der havde en anden opfattelse end jeres. Der er jo trods alt mange, der står, og skal vælge hvilket universitet, de ønsker at tage deres uddannelse på:)

1 Synes om

Super, det er jo dét, det handler om - at blive en god kliniker. Alt det der bras man lærer på bacheloren er jo underordnet.

Jeg synes det var som forventligt. Kunne dog godt ønske noget mere studiehjælpe eller mentorhjælp sommetider.