FADL - kurser

Jeg har nu prøvet at finde rundt på fadl.dk , men jeg syntes det er meget uoverskueligt at finde ud af om hvor mange timer de forskellige kurser strækker sig over, og hvorvidt man får løn under kurserne.
Jeg skal starte på KU til september (Standby plads fra sidste sommer) og jeg står og skal flytte til byen midt i august og mangler derfor et nyt studiejob. Derfor anser jeg FADL vagterne som et helt relevant studiejob, men hvor hurtigt kan jeg komme igang? Jeg har læst 5 semestre af sygeplejestudiet, så det giver mig en vidensfordel, men regner ikke med at det giver nogen fordel rent kursusmæssigt, men jeg bliver nødt til at arbejde for at få økonomien til at hænge sammen…
Så er der nogle ældre studerende eller bare nogle der har sat sig ind i fadl.dk der kan svare mig på mine spørgsmål?
Tak!

  • Nynne

Man kan først blive tildelt en plads på SPV-kurset når man er startet på studiet. :doc:
I løbet af din første uge på studiet holder fadl en introduktionsdag hvor du har mulighed for at melde dig ind. Herefter kan du tilmelde dig en plads på kurset.
Pladserne fordeles således: dem på højere studietrin får først tildelt en plads. Resten fordeles ved lodtrækning. Det sker tit at der er flere ansøgere end pladser men hvis du ikke får tildelt en plads på 1. semester kommer du forest i køen på 2. semester.
Alle fra mit hold fik en plads enten i løbet af 1. eller 2. semester :wink:

Tusind tak for svaret! Rart at få afvide at det er muligt at få noget hos dem forholdsvist hurtigt… Og indtil da må jeg bare finde noget andet :lol:

Mht. varigheden af kurserne kan det ses her: http://www.fadl.dk/vagtbureau/kbh/for-m … susplaner/ ved at trykke på ‘SPV-kursus’ - hver kolonne repræsenterer ét kursus-forløb. (og SPV betyder sygeplejevikar, som er det første kursus, du kan tilmelde dig som ny studerende).

Ring evt. til Vagtbureauet (http://www.fadl.dk/vagtbureau/kbh/om-va … lysninger/), hvis du har spørgsmål ang. tilmelding til kurserne etc.

(Bemærk også at det er Vagtbureauet, som administrerer SPV-kurser, og derfor kan Kredsforeningerne (som er det første man finder på hjemmesiden) ikke svare på spørgsmål om kursus-tilmelding - forvirrende ja, men det skal du nok lære :wink: )

Mvh.
Cæcilie

Nu ved jeg ikke om det gør sig gældende i København. Men jeg er blevet meldt til et kursus i Odense for et par uger siden. Det var ikke et problem og når du (som jeg) er sikker på at du skal starte, så burde det jo ikke være et problem. Hvis man snakker med dem før studiestart, kunne jeg ihvertfald blive tilmeldt et kursus, der starter d. 4. september, så man sparer reelt et par uger eller tre. Men det kan da ske at de er mere firkantede i København…

Det kunne være spændende at vide om dette også gælder en, der skal starte til februar? Jeg kunne desværre ikke finde noget på deres hjemmeside, men ville meget gerne vide om du er vinterstarter, og alligevel har fået lov til at tilmelde dig.

Heysa tilykke med studiepladsen…

Da jeg startede i vinters, krævede de at man var startet på uddanelsen inden man kunne opskrives til SPV-kurser. Dog hørte jeg om undtagelser af denne regl, men det handler om meget få uger.

Selv få uger ville være til en stor hjælp … Tak, for svaret. Jeg vil prøve at kontakte dem.

Well… nu er jeg endt på vinteroptag istedet :? og jeg skulle mene at der ikke er muligheder for at starte før du er startet d. 2. februar. Dog er der (det var der ved septemberstart) et kursus der starter på samme tid som studiet starter (+/- et par dage) som betyder at du er lidt hurtigere ude af hullerne end de af dine studiekammerater, der melder sig til når man hører om fadl i opstarten.

Om der reelt er noget at spare, om der er taget højden for den RUS-tur vi skal på eller alskens andre ting, ved jeg ikke. Men det er da værd at spørge…

Søren

Hey søren.
Da jeg startede i vinters, var der en fra mit hold som allerede inden 2. feb var startet på kurset, så det er ikke umugligt men svært… Da jeg startede hjalp det ikke at være hurtigt ude af starthullerne, pladserne blev først fordelt ved ansøgnings deadline…

Nu burde det være tid til en lille opdatering.

Jeg var henne hos fadl for lidt siden, og kunne med succes tilmelde mig både fagforeningen og kurset, der starter d. 4. januar. Som bekendt er jeg vinterstarter, men, da kurset slutter omtrent samme tid, som vi starter, er det muligt at tilmelde sig. Problemet er åbenbart at vi ikke må arbejde før vi er startet på studiet, og dette ville kunne lade sig gøre, hvis vi afsluttede kurset inden studiestart. Hvis vi starter uddannelsen inden kurset afsluttes, hvilket vil være tilfældet med kursuset startende januar, er det tilladt.

Håber at dette hjælper

Godnat.

Lige for god ordens skyld… man kan vel ikke være sikker på man kommer på kurset den 4 januar i fadl odense sker det ikke ved en lodtrækning, om hvem der kommer på et af de 3 kurser i januar?

Godaften,

Jo, det har du fuldstændig ret i. Man kan kun håbe, at man er en af de heldige, ellers er det bare med at vente til marts, med mindre man vælger at tage kursene et andet steds henne.

Xa

Altså som der også er skrevet har jeg også oplevet studiekammerater der var opskrevet inden studiestart og derfor kunne starte på kursus med det samme…
FOr resten af os gik det på lodtrækning og dem der ikke fik nu har fået lynkursus til februar:)
Det tager ca 3 uger hvor det er 5-7 dage om ugen og så er der nogle enkelte dage i øbet af de næste 4-5 uger og så eksamen…
Men man skal være hurtig med tilmeldelse da det helt sikkert er at foretrække at få det på første semester!!

Holdene til FADLs vinter SPV-kursus er allerede sat, og undervisningen finder sted fra midten af januar til et par uger ind i februar - dog ved jeg ikke om hvorvidt alle hold er fyldt op.

Søg på “SPV København” og du kommer ind på denne side - der har du de 3 kursusplaner

Alle holdene kan ikke være fyldt op, de sidste par hold har nemlig først ansøgningsfrist midt i marts måned:)

Præcis det er kun lyn 1 og lyn 2 der er fyldt op… resten er slet ikke udtrukket endnu…

Åh… Ja, jeg trækker også fra min erfaring fra Odense… Jeg går bare tilbage til min hule igen :oops:

Hæhæ det var nu ikke sådan:) Jeg kiggede bare på de der frister der står…
Men kan man så tilmelde sig før studiestart i Odense?

Jep, det kan man, vi er nok omkring 15 stykker, hvis ikke flere, der har gjort dette - og kommet på studiet, som også starter før studiestart. Vi tog ned til dem, og spurgte os ad - og det var der intet problem i.