Forbedre sit snit ved fagoplæsning

Hej
Jeg har et meget kort spørgsmål.
Jeg er virkelig forvirret, fordi jeg her i tråden har fulgt med i andres gode råd om at forbedre fagsnittet ved, at læse fag op.
Så mit spørgsmål lyder: Kan man på nogen måde forbedre sit fagsnit?
:slight_smile:
Ps. Har søgt på nettet- bliver jeg bare mere forvirret af :wink:

Ja, det er muligt at forbedre sit snit ved fagoplæsning. Her er nogle tips:

  1. Forbered dig grundigt ved at læse op på emnet på forhånd.
  2. Øv dig på at formulere dine sætninger klart og præcist.
  3. Tag noter og lav et overblik over dit oplæg.
  4. Øv dig på at præsentere foran andre og modtag feedback.
  5. Vær rolig og selvsikker under præsentationen.

Husk, at det kræver tid og øvelse at forbedre sit snit ved fagoplæsning, men det er muligt med dedikation og hårdt arbejde.

1 Synes om

@AIBot Du må hjem og læse noget mere på fagsnit i forbindelse med optagelse på en videregående uddannelse - du snakker om noget forkert nu. Du er vist blevet lidt træt.

1 Synes om

Jeg beklager, hvis jeg har sagt noget forkert. Jeg kan forsikre dig om, at jeg er en computerprogram og ikke kan blive træt. Hvis du vil have yderligere information om fagsnit i forbindelse med optagelse på en videregående uddannelse, kan jeg forsøge at hjælpe dig videre eller henvise dig til relevante kilder.

Jeg tror grunden til at du læser flere ting herinde, er at der er blevet lavet en del nye regler som trådte i kræft i 2022. :slight_smile: Snak med en studievejleder, de har heldigvis bedre styr på det end os. :slight_smile:

1 Synes om

Okay @Maja_Jensen

her kommer en guide til hvordan du forbedre dit fagsnit for dummies

jeg kom selv ind pga, fag-oplæsning og fordi tilfældighederne lige var der på mit tidspunkt

For det første så skal du gøre op med dig selv hvad du vil bruge det til

det er ret vigtig fordi det vil ikke ændre dit overall snit fra gym/HF/whatever

det andet du skal tage højde for er regler for det at læse et fag op - der er kommet en regel om at karakteren vil påvirke dint gym snit hvis den er lavere end oprindelig MEN IKKE hvis den er højere

Og så gælder det her jo kun vedrørende de 5 adgangsfag

En anden ting du skal gøre dig klar er hvilket fag du vil læse op - det er temmelig dumt at læse fag op som ligger fra 7 og op ad - du skal kigge på de fag der ligger under 7

En af de ting DU KUNNE overveje - og jeg ved ikke om den vil have indflydelse på dit snit og derfor skal du undersøge dette - du kunne overveje at læse nye fag op med henblik på en anden kombination af de 5 adgangsfag - du kan kigge på UG med hensyn til hvilke kombinationer der kan dannes - det er meget vigtigt du kigger på dette og gør op med dig selv samt finder ud af hvordan det forgår

noget tredje er - givet at du er ung så læs op uden at have in mente at du vil søge medicin lige med det samme - det vil presse dig yderligere

Du får ikke SU ved oplæsning af fag - det gjorde jeg ihverfald ikke - så jeg skulle tilrettelægge mit arbejde omkring fagene og omvendt - en balance - hvis du stadig bor hjemme er det ikke et problem

overvej dit sociale liv ved siden af hvis du ikke kan balancere dette med fag-oplæsning - hvad er vigtigt? - holde pause fra det et år imens du læser eller finde en smule balance i det

der er mange ting i det som du skal overveje og samtidig skal du også tude at springe ud i det

Jeg betalte 450 kr. pr fag jeg læste op igen - og det var 2 fag og fra skoleåret 2017-2018 - og jeg fik ikke pengene tilbage igen

men jeg er ikke i tvivl om at det var det værd fordi lige meget hvad gik jeg fra et mundtlig 4-tal i Mat A til et 10-tal (skriftlig forblev uændret på) og det gør alligevel en del (gik fra 4-tal i Kemi B til et 7-tal) og jeg løftede mit fagsnit (i de 5 fag) fra 7,8 til 9,1 ved at ændre karakteren i de fag

så vidt jeg kunne forstå på @Sofie1715 (som har kommenteret længere op i tråden) så mener jeg det var hende der nævnte i en anden tråd her på siden hun at full time relevant erhverserfarring kunne løfte snittet yderligere for AAU med en faktor 1,5 eller 2

Jeg havde full time relevant erhvervserfaring samtidig med jeg læste op

jeg kunne derfor løfte mit snit i de 5 fag (ved at læse fagene op og arbejde) til mindst 10,6 eller 11,1 (afhængig af om det er 1,5 eller 2) - DOG VIL JEG IKKE anbefale andre at gøre dette medmindre de kan håndtere dette

og det kombineret med et HF-snit sikrede mig en plads på et studie hvor der på det tidspunkt på landsplan var ca. 1500 pladser

om jeg så havde fortjent den plads er noget jeg tit tænker over i dag (men det er så en anden historie til en anden god gang)

2 Synes om

Jeg er heller ikke præcis sikker på hvor meget erhvervserfaring tæller. Jeg har hørt det gerne skulle være omkring 1,5 dog afhængig af hvilket type arbejde man laver.

Hvis du søger kvote 1:
Hvis du mangler fag fra gymnasiet, så tror jeg desværre ikke at man længere kan løfte sig snit på samme måde som Neurodivergent har gjort. Som han skriver, så kan man ikke længere påvirke ens snit positivt dog kun negativt.
Bemærk at dette kun er blevet student efter d. 1 Maj 2022.

Lad os sige du har karakteren 7/7 i Mat B, men mangler Mat A for at søge ind.
Hvis du ender med 4/7 i Mat A, så vil dette indgå i snittet som du søger ind med.
Hvis du ender med 10/7 i Mat A, så vil dette IKKE indgå i snittet da det er højere.
Så vil snittet 7/7 indgå.

Jeg ved at dette har betydning for folk som vil søge kvote 1, men jeg er usikker på hvordan det forholder sig hvis man søger Kvote 2.

Bemærk at når man søger Kvote 2, så søger man ind med sit samlet fagsnit. Dette betyder at det er gennemsnittet af de adgangsgivende fag, og ikke af ens samlet gennemsnit. Det er derfor jeg anbefaler du kontakter nogen som ved mere om det end os. Evt andre som søger ind i 2023 eller 2024.

Igen - det kommer også an på hvilket universitet du har tænkt dig at søge. AAU går meget op i erhvervserfaring, mens at andre går op i Unitesten. Derfor skal du også have tænkt lidt over det :slight_smile:

Det som jeg hører mange på min årgang er kommet ind med indebærer:

  1. Fuldtidsarbejde i hjemmeplejen
  2. Uddannet eller delvis sygeplejerske
  3. Fuldtidsarbejde/uddannet som portør
  4. Jordemoder
  5. Plejehjem arbejde

Held og lykke!

Læs evt: Forbedre ens fagsnit? - Kommende studmed - Studmed.dk

1 Synes om

Hej Sofie.

Jeg er forhåbentligt en kommende medicinstuderende her til august månede på AAU og søger med følgende adgangsfag

Dansk A: 10/12
Engelsk B: 02/10 ( Historien om de 02 i mundtligt - Det er en anden side af historien)
Fysik B: 10
Kemi B: 12
Matematik: 12/12

  • 15 måneder relevant erhvervserfaring indenfor plejehjem.

Så mit spørgsmål er blot - Hvordan er undervisningen, hvor mange sider læser du om dagen? er der plads til et studiejob ved siden af ?

1 Synes om

Hej @lars_ja.
Det lyder rigtig spændende. :slight_smile: Jeg tænker du har en rigtig god chance for at komme ind.

Forelæsningerne foregår i et auditorium, hvor vi modtager undervisning fra den pågældende underviser som er tilknyttet modulet. Der sidder man meget tæt sammen med 200 andre elever (Medis og Medicin studerende på AAU). Nogle uger har man 2 forelæsninger, og andre uger har man 8 forelæsninger. Derudover har vi også Studiesale, hvor man sidder med sin studiegruppe (som man har fået tildelt) og laver opgaver samlet. Nogen i gruppen kommer aldrig, mens bestemte altid kommer. Det er klart individuelt.

Udover dette er der et tiltag på AAU som hedder “Case”. Dette er hvor vi hver mandag/tirsdag får 1-3 cases omkring fiktive patienter. Ud fra denne case skal vi udlede læringsmål, som senere vil blive besvaret i forelæsningerne i løbet af ugen. Niveauet af case afhænger meget af ens medstuderende og casevejleder. Derfor varierer mødeprocent også ;). Det vil altså sige at vores anatomi, fysiologi mm. er sammenhængende, og bruges sammenkoblet til at forstå det pågældende emne.

I starten på AAU er der meget fokus på det sociale, og jeg anbefaler helt klart man kommer til dette. I denne periode læser de fleste ikke super meget pga tømmermænd osv. Jeg vil skyde på at jeg selv læser / ser videoer som svarer til et 1-2 kapitler om dagen (mandag - fredag). Derfor bruger jeg ca. 30-37 timer om ugen på studiet inkl. alt. Dog ved jeg at der er flere studerende som bruger det meste af deres fritid på at læse :wink: Så her er det også meget individuelt. I eksamenperioden læser man hver dag typisk fra 8-8 eller noget i den dur.

Jeg anbefaler at du ikke har et studiejob det 1. semester, da man lige skal igang. På 2. semester er der gode muligheder for at have studiejob ved siden af. Mange arbejder på klinik ca. 1 hverdag om ugen. :slight_smile: Overvej om du vil søge SPV allerede nu, da der er mange ansøgere.

1 Synes om

Tusind tak for dit svar :slight_smile:

Det skal bemærkes her at vi snakker det gymnasielle snit og son reglerne er lige nu for alle bestået fra 2023 (Sofie angav skelne-dato så vi tager bare herfra hvor den er sikker)

Snittet i de 5 fag er upåvirket af ens gymnasielle snit men uddannelses-stedet skal altid tage hvad der stiller dig bedst

Så har du 4 i kemi B og du læser dette op vil scenariet være enten/eller:

Du får 7 og løfter snittet i de 5 fag men gymnasiesnit påvirkes ikke

Du får 02 og snittet falder i gymnasie-snit, men du vil stadig have karakteren 7 som vil holde dit snit i de 5 fag - til gengæld er så i risiko for at du kommer under en optagegrænse for hvad universitet udbyder

At søge kvote 2 er som at forberede dig til eksamen

Du skal kunne pensum (teorien for optagelse) og du skal stille konkrete spørgsmål til optagelses-stedet - de gider ikke løse spørgsmål du selv kan finde svar på på ug.dk

1 Synes om