Gode råd til UniTest 2020

, ,

Hej med jer!

Jeg har nu i 4.år i træk fået afslag til UniTest. Jeg vil ikke give op med at søge, da jeg drømmer om at læse medicin. Men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal øve til UniTest. Er der nogle af jer, som har gjort noget bestemt ud over at blive hurtigere til at læse og løse IQ-test opgaver?
Jeg kan bare mærke at jeg ikke vil give op, om jeg skal søge 10 gange for at komme ind.

Nogle gode råd?

P.s. Jeg vil helst læse i AU, men i sidste ende er jeg villig til at læse hvorsomhelst i Danmark.

Hej Vrs!
Jeg brugte GMAT og MCat som mcq-træning.
Derudover havde jeg rigtig stor glæde af nogle Coursera kurser om argumentation og bøgerne ‘How to think fast and slow’ og ‘critical thinking for dummies’

Held og lykke med det hele. Det skal nok lykkes på et tidspunkt.

Mvh Esben

1 Synes om

Hej Esben!

Tak for din besked! GMAT og MCat, er de online kurser? Jeg har lige prøvet google dem, der er flere forskellige slags. Har du bare taget den første, som du fandt i google? :slight_smile:

Hvor læser du hen nu? Og er det medicin eller noget andet? :slight_smile:

Hej Vrs

Kan du beskrive din “strategi” i forhold til testdagen? Her tænker jeg både på dagene op til testen men også i forhold til selveste testen. Kan være at du kan optimere der også.

Jeg sørgede for at alt “spillede” således at jeg havde de absolut bedste forudsætninger til at tage testen og jeg kom ind på AU i år. Testen er virkelig lang og stressende og det kan derfor være let for din hjerne at koge over.

I forhold til forberedelse på spørgsmålene så havde jeg, ligesom dig, også problemer med at finde test spørgsmål man kunne øve sig på. Den eneste type af spørgsmål som det lykkedes mig at finde og som mindede om MCQen var i forhold til de kvantitative spørgsmål, som f.eks. nogle af spørgsmålene i GMAT (som Esben skriver)

Hvor mange point var du fra grænsescoren? Var der en bestemt kategori af spørgsmål som du scorede lavt i?

Mvh Alex

1 Synes om

GMat og mcat er nogle test de bruger i udlandet. Jeg købte nogle bøger til GMat som du gerne må få, hvis du kommer forbi Aarhus en dag(skriv PM her på siden)
Til mcat brugte jeg Kahn Academy og købte online adgang til den officielle mcat hjemmeside.

Jeg begynder på Medicin i Aarhus pr 01-09 :slight_smile:

2 Synes om

Jeg holdte en fridag før testen for at slappe af og sørgede for at få nok søvn. Til testen følte jeg mig meget frisk.

Jeg fik 39 point i år og jeg kan læse mig frem til at nogle kom ind med 59, så jeg har brug for at øve mig.

Jeg tror faktisk at jeg havde sværest ved den matematiske del af UniTesten. Men det er svært at sige, når man ikke får feedback.

Man kan bestemt forberede sig til testen. Træn dine læsehastighed (læs meget) og øv dig i logiske og matematiske opgaver - som allerede nævnt.

På et tidspunkt er du dog nødt til at forholde dig til, om det er det værd. Vil du virkelig bruge 10 år på (måske) at komme ind på et studie? Der er så mange andre spændende studier end medicin derude, og man skal være varsom med at sætte alt på én hest.

Jeg er læge, og det er et godt job, som jeg er glad for. Men det er ikke så romantisk som på film; der er gode og dårlige ting ved faget. Nogle gange fylder det ene, nogle gange det andet. Aktuelt føler 2 ud af 3 yngre læger (en fagforening) sig stressede, jf. en nylig undersøgelse.

Held og lykke med det :).

Nu skriver du at matematik ikke er din strækeste side. Jeg vil anbefalde at vente med matematik spørgsmålene tilsidst og så du har mere tid til at fokusere på de andre spørgsmål som du er bedre til og ikke spilde kostbar tid på spørgsmål som du ikke kan svarer på. Generelt hvis du støder på spørgsmål som er sværere så gem dem tilsidst. Når der er 2 minutter tilbage af testen så gå ind og gæt på de spørgsmål du ikke har svaret på. Du har en 25% chance for at svare rigtigt selvom du gætter.

Derudover vil jeg anbefalde dig at søge ind på SDU her skal du have en lavere unitest scorer for at gå videre til MMI. I år var grænsescoreren for at komme til MMI 54,6

1 Synes om

Hej Esben hvor længe inden testen gik du igang med at øve og hvor ofte? :slight_smile:

Hej Amelie :slight_smile:
Jeg mener jeg begyndte i oktober eller start november. Prøvede at bruge et sted mellem 10-20 timer i ugen.

Hej Esben
Hvilken bog er det helt præcis

2 Synes om

Hej igen
er det nogle bøger du vil give videre

De er allerede givet væk :slight_smile:

Hej!
Jeg er bare lidt nysgerrig ift. dine tests. Hvordan scorede du i testen i dit første år? Sidste år var jeg 1,8 point fra grænsen på SDU, men der havde jeg kun øvet de spørgsmål, som lå på hjemmesiden. Det burde vel være muligt?

Jeg er også nysgerrig på de der har taget testen flere gange og er kommet ind, hvor langt de har været fra grænsen og hvor meget det er muligt at forbedre?
Jeg gik selv fra 43 (så vidt jeg husker) til 48 alene efter at have haft mat A (ikke så meget matematikken i sig selv der gjorde forskellen, men mere den evne man får i faget mht til at tænke logisk og abstrakt)
Føler dog stadig der er uendeligt langt for at nå grænsekvotienten!
Jeg scorede egentlig 50+ i alle kategorier pånær ‘sproglig og kulturel forståelse’ som haltede enormt! - nok også fordi jeg sprang alle lange passager over. :face_with_monocle: Synes det er svært at finde en måde at øve sig i den del på. Nogen der har haft held med det?

Jeg mener godt at du kan øve dig. Find lignende tests på nettet og sid og kig på dem. Sørg for helst at finde den rigtige tankegang til hvert spørgsmål - også efter du har set svaret. På den måde lærer du noget.
Øv også gerne læsehastighed og så øv dig i at holde hovedet koldt da de fleste (som du sikkert også har oplevet) er ret tidspressede til prøven.
Det kan også være godt at prioritere i spørgsmålene således at dem du ved du er bedst til (fx logisk tænkning) snupper du først og derefter hopper du videre itl nogle af dem der måske giver anledning til mere usikkerhed. Det gælder jo bare om at skrabe så mange point sammen som overhovedet muligt.

Jeg kom ikke videre i første omgang, men det faktum at jeg havde været til testen og dermed vidste lidt om hvad det hele gik ud på og at jeg havde “læst op” til prøven gjorde at jeg sidenhen kom igennem. Jeg husker ikke hvor meget jeg forbedrede mig, men det var jo nok :smiley:

Husk at du både kan spørge på SDU og AU, men også på KU med optagelsesprøve i år.

Dbh.
KmK

På SDU afholdes i år kun MCQ grundet COVID-19: Optagelse på Syddansk Universitet i kvote 2 i 2020 - Syddansk Universitet
Dvs. at MMIen er aflyst og optaget kun beror på MCQen. Alle ansøgere skal tage testen hjemme foran egen computer. Det er markant anderledes end vanligt, men det er må siges at være et fornuftigt tiltag i disse tider.

2 Synes om

Vil det ikke åbne op for snyd på en eller anden måde?

De overvåger med ProctorU. Desuden er det også svært at snyde til unitesten. Du kan ikke bare lige Google svaret, da svarene jo er en del af spørgsmålene og man ikke skal have nogen forhåndsviden.