GSK-karakterer vs. kvote 1 eller 2?

Godmorgen alle I vidende hoveder :smiley:

Først en stor tak til denne side - og alle jer der glædeligt uddeler informationer til alle os forvirrede og håbefulde kommende med.stud. Nu har jeg efterhånden erhvervet mig en god portion viden om og forståelse for medicinstudiet på disse forskellige emnefora’er - og det er jo fantastisk :lol:

Men! (There’s always a but…) Hvad gør jeg, når nu jeg har søgt ind på Kvote 2 på KU og SDU, har et snit på 9,9 og læser GSK Kemi B, Fysik B og Mat B. Hvad er kravene til mig mht til snit i disse fag?

Jeg har søgt ind på kvote 2, men har endnu ikke hørt fra SDU. Kender et par stykker der også har søgt ind, og har modtaget brev som bekræftigelse på deres ansøgning. Jeg har derfor naturligvis undersøgt sagen, og det viser sig at både SDU og KU har modtaget min ansøgning.

Kan det være fordi at SDU regner med at “kaste mig over” i Kvote 1 og derfor ikke sender bekræftigelse??

I så fald - tæller mine 2 10-taller i Dansk vel ikke med i det der gns. på 8,0?

Må de virkelig gøre det?? For hvad nu hvis mit snit ikke bliver 8,0 i kemi, fysik og mat :frowning:

Sidste spørgsmål; hvis jeg nu får 5 i f.eks. Fysik (et helt og aldeles tilfældigt udvalgt eksempel :wink: ), og dermed ikke har bestået faget - men til gengæld opretholder gns. 8,0 - kan jeg så godt komme ind alligevel?

Har virkelig ledt og ledt efter svar på disse spørgsmål - håber I kan hjælpe :slight_smile:

Nå - jeg må løbe - skal mødes med min hjælpelærer i Fysik, så jeg forhåbentlig klarer den eksamen!! 8)

Mvh. Littleprincess.

Hey…
Hvordan det der i Odense og københavn ved jeg ikke, men i Århus er det som følgende:
Specifikke adgangskrav

Der kræves matematik B, fysik B og kemi C.

Hvert fag skal være bestået med minimum 6,0.

Desuden gælder:

Kvote 1: minimum 8,0 i hvert af flg. fag – matematik B, fysik B og kemi C

Kvote 2: mindst 8,0 i den adgangsgivende eksamen eller 8,0 i medicinersnittet (dansk, engelsk, matematik B, fysik B og kemi C)

Ekstra fag på højt niveau

Som led i den adgangsgivende eksamen, kan et ekstra fag på højt niveau som erstatning for et lavere niveau, udløse en justering af eksamensgennemsnittet. Justeringen foretages ved at gange eksamensgennemsnittet med en faktor 1,03.

http://www.health.au.dk/menu1843-da

Håber det kan bruges… Ellers må du jo prøve at ringe til studievejlederne på KU og SDU. De kan helt sikkert hjælpe dig :slight_smile:

Hejsa!

Jeg er i præcis samme båd som dig :slight_smile:
Du bliver bedømt efter den nye karakterskala til sommer. For at disse karakterer kan sammenholdes med dit karaktergennemsnit efter den gamle karakterskala, skal dit snit på 9,9 omregnes efter følgende tabel:

http://www.uvm.dk/nyskala/omr.htm

hvilket vil sige, at dit snit bliver 10,0 i stedet for 9,9.

Dine karakterer i fagene kemi C, fysik B og matematik B skal i gennemsnit være 6,0 efter den nye skala, og fagene skal hver især være bestået med karakteren 2.

Se evt. linket:

http://www.sdu.dk/Uddannelse/Uddannelse … skrav.aspx

Det vil sige, at du i realiteten kan få to 7-taller i fx mat. B og kemi C (svarende til det gamle 8 og 9) og ét 4-tal i fysik B (som svarer til det gamle 7) - så vil snittet i disse 3 fag være præcis 6,0, og så bliver du optaget, hvis adgangskvotienten ikke bliver højere end 10,0!

Du må hellere kontakte KU og SDU for at høre, om de bedømmer dig ud fra kvote 1- eller 2-kriterierne. Altså, om de anvender dit karaktergennemsnit i mat. B, fysik B og kemi C som i kvote 1, eller mat. B, fysik B, kemi C, dansk A og eng. C som i kvote 2.

Men hvis du har 10 i dansk A, og en god karakter i eng. C, så gør det jo ingen forskel - tværtimod bliver det måske til din fordel, hvis de bruger de 5 fag i stedet for 3!

Jeg håber, at det hjalp! Held og lykke!

Mange hilsner, Kamilla

Hej igen :slight_smile:

Og tak for de fine svar.

Kamilla - hvor ser du at man skal have karakteren 2 (6 ift. gl. ordning) i hvert fag, jf. dit link?
Der står jo egentlig bare at du skal have gns. 6,0 (8,0 gl ordn.) - det vil i mine øjne sige at du godt kan få 10 i ét fag og 2 i et andet? Har forsøgt at ringe til studievejlederne, men de kan kun sige, at jeg skal have 6,0 i gns.

Vedr kvote 2 vs. kvote 1, vil jeg meget gerne have karaktererne for dansk A og engelsk C medregnet, for karaktererne er hhv. 2x10 og 2x9.

Som bispørgsmål - hvis jeg har engelsk B - og min karakter fra C dermed er slettet fra eksamensbeviset - ganger de det så med 1,03, jf. medicinersnittet? Hvis altså jeg ellers bliver optaget på kvote 2? :?

Det er det jeg mener med, kan de bare “kaste mig over i kvote 1??” pga mit snit på 9,9/10,0.
For hvad nu hvis jeg kun opfylder kriterierne for kvote 2 mhp. gennemsnit i medicinerfagene? Så kan jeg måske ende med at blive afvist, selvom jeg søgte kvote 2 til at starte med? :frowning:

Kamilla ( igen :slight_smile: ) Har du heller ikke modtaget brev fra SDU? Jeg undrer mig virkelig, for jeg sendte min ansøgning før min veninde - og hun har modtaget brevet? Jeg har jo ringet derind og fået bekræftet via mit cpr-nummer at de har modtaget min motiverede ansøgning og hele baduljen. Nogen der ved om det er et tegn på at man bliver sorteret som Kvote 1?

Ved godt at det måske I nogles øjne er luksusproblemer, men jeg har bare så pokkers svært ved det Fysik :frowning:

Endnu engang tak for svarene og den hurtige respons, - Mie. :smiley:

Jeg retter lige mit sidste indlæg; første eksempel :smiley:

Altså jeg mente; kan man f.eks. ikke få karakteren 12 i ét fag og 00 (svarende til karakteren 5) og derved få et gennemsnit på 6,0? Hehe… Skal lige vænne mig til det der nye system :slight_smile:

Det fremgår jo ikke direkte af bekendtgørelsen at du skal have bestået alle fagene - men blot at du skal have gennemført dem og derved have opnået et gns. på 6,0 :slight_smile:

Håber der er nogen der ved besked :slight_smile:

Hej igen Mie!

Det er rigtigt - der står ikke i linket, at man skal have bestået med karakteren 2, men det står der til gengæld på AU’s hjemmeside:

“Alle ansøgere til medicin, der søger i kvote 1, skal have et gennemsnit på mindst 8,0 (13-skala)/6,0 (7-trinsskala) i fagene: matematik på B-niveau, fysik på B-niveau og kemi på C-niveau.
Adgangskravene skal være opfyldt og dokumenteret senest den 5. juli i ansøgningsåret.
De fagspecifikke niveaukrav skal være bestået i overensstemmelse med reglerne om karaktergivning i uddannelsen. Det vil sige med karakteren 6 (13-skala)/2 (7-trinsskala) eller mere. Indgår der i faget flere karakterer, er kravet kun opfyldt, hvis gennemsnittet er mindst 6,0 (13-skala)/2,0 (7-trinsskala). Kravet kan ikke opfyldes ved oprunding. Dette gælder også hvis faget er en del af en fuld adgangsgivende eksamen.”
[/I]

Se evt. dette link, hvor jeg har kopieret det fra:
http://studieguide.au.dk/bach_optagelse.cfm?fag=2000

Med andre ord kan dit eksempel ikke lade sig gøre: Man kan ikke få 12 i fx kemi C og 00 i mat. B; alle fag skal være bestået.
Jeg går ud fra, at reglerne er de samme på SDU som på AU, for jeg synes, at det er logisk, at man SKAL have bestået de fagspecifikke niveaukrav, for ellers var der ingen grund til at lave dem :wink: Men igen - du må hellere tjekke op på det ved SDU.

Mht. dit spørgsmål om, hvorvidt jeg har modtaget bekræftelse fra SDU, så søger jeg kun ind via kvote 1, da mit snit (forhåbentligt :roll: ) er højt nok, og da jeg alligevel ikke har nogle relevante aktiviteter! Kravene er for mig at se stort set de samme, hvad enten jeg søger kvote 1 eller 2; jeg skal have 6 i snit i mat. B, fysik B og kemi C lige meget hvad.

Vedr. dit spørgsmål om du må gange dit snit med 1,03, så gælder det KUN, hvis du har taget et fag ekstra på højeste niveau. Altså for gymnasiet er det, hvis du har 3 A-niveau fag (ud over de obligatoriske his A. og dansk A), og på HF er det, hvis du har 1 fag på A-niveau ud over det obligatoriske dansk A. Med andre ord gælder engelsk B ikke som et ekstra højniveau-fag!

Du kan se, hvilke krav du skal opfylde for at gøre brug af Bonus A-reglen her:
http://www.au.dk/optag/bonus

Jeg håber, at det kunne hjælpe!
Ellers spørger du bare igen :slight_smile:

Kamilla

Ok, tak for hjælpen. :slight_smile:

Ja jeg synes osse det ville være mest logisk, hvis man skulle bestå alle de adgangsgivende fag - men omvendt havde jeg regnet mig frem til at jeg stadig ville opretholde snittet med en enkelt 5’er i Fysik :slight_smile:

Alright, jeg må bare kæmpe mig igennem - har ikke haft det eller Kemi siden folkeskolen og læser begge dele på B-niveau… Derfor denne nervøsitet :frowning:

Af nysgerrighed, hvad er dit snit? Du søgte også ind på SDU, ikke sandt?

  • Mie

He he, jeg kender det godt; jeg har også regnet en del på det (jf. mit eksempel i første indlæg :slight_smile: )

Jo, jeg søger også med SDU som 1. prioritet - mit snit er 10,1 (korrigeret - jeg tog et ekstra højniveaufag). Så jeg håber, at det rækker, og at jeg får mindst 6 i snit i mat. B, fys. B og kemi C :roll:

  • Kamilla

Nøj, det var flot :slight_smile: Du skal sikkert nok komme ind :smiley: Du læser også GSK nu her så?

Mie

I lige måde - det er da stort set det samme snit du har :up:

Yes, jeg læser også GSK-fag lige nu i 3 forskellige byer :wink:
Lettere besværligt! Så jeg kommer lidt omkring, og kan godt nikke genkendende til din nervøsitet :blink1: Det føles meget værre end de afsluttende eksaminer inden jeg fik hue på, for der vidste jeg endnu ikke, hvad jeg ville. Men nu er de sidste eksaminer pludseligt altafgørende :roll: Men der venter mange - og værre - eksaminer forude, hvis vi kommer ind :lol:

Du har ret ! :slight_smile:

Må bare gøre mit bedste og klø på :smiley:

Puuh, har lige været inde og tjekke statistikkerne for 2007-ansøgere pr 15/3… Det er lidt noget skidt at 1.prioritet ansøgerantallet er steget på SDU - men til gengæld er de faldet på KU - også mht. nordmænd og svenskere :shock:

Læser du Kemi B eller C ? Du er i hvert fald velkommen til at skrive, hvis du har brug for lidt moralsk opbakning nu her så tæt på eksamerne :slight_smile: Jeg poster dig lige min mail :wink:

Mie

Hvor har du set det med antal ansøgere? :roll:

Nu er jeg ikke ligefrem en champ til det her med at linke!

Men du kan se en oversigt over KU’s statistikker her - så kan du så klikke dig videre ind på 2007, derfra videre ind på lægevidenskab, hvem der har 1. prioritet og køn osv - ift. 2006 og 2005.

http://www.ku.dk/sa/optag/statistik/

Den fra SDU kan jeg ikke lige finde igen nu her?! :oops:

Skriver så snart jeg finder den igen! :smiley:

/Mie

Der er noget her om SDU;

http://intern.sdu.dk/enheder/studie/Stat/aktuel/

Klik på: Ansøgerstatistik, pr 15. marts 2007 (xls)

Det var ikke her jeg læste det, men der står en hel masse her :slight_smile: Længere nede står der også lidt om hvem der takkede nej sidste år osv osv :slight_smile:

Håber det kunne bruges, - Mie

Så vidt jeg har forstået gælder KUN adgangsbevisets karaktergennemsnit når man søger kvote 1. Dvs. hvis man skal gange op, skal man altså have haft 3 højniveau-fag i gymnasiet. Det er vist noget med at man får lov at gange med 1.03 pga. den øgede arbejdsbyrde… og det har man jo ikke hvis man fx tager et højniveau-fag EFTER at man har fået huen.

Mht. om de bare vil smide dig ind som kvote 1. Nej. Hvis du søger, vil du blive betragtet som kvote 2 ansøger. HVIS du har karakteren, kommer du evt. OGSÅ i bunken med kvote 1 ansøgere. (Det er sådan jeg har forstået det). Så du vil ikke blive smidt “i en forkerte bunke”…

Okay :slight_smile: Men her snakker vi jo også medicinersnittet hvis man bliver optaget på Kvote 2. Dvs. 8,0 Dansk A, Engelsk C, Mat B, Fysik B, Kemi C. Har det så nogen betydning at man har læst f.eks. Engelsk B/A og eller Kemi B/A UNDER ens studentereksamen? :slight_smile: Altså ift. medicinersnittet.

Der er jo oprettet tråde vedr. Kvote 1 vs. 2 mhp. overordnet snit osv.

Men jeg forstår så bare ikke hvorfor jeg ikke har modtaget noget skriftlig bekræftigelse fra SDU, når nu de har modtaget min ansøgning, hvis det forholder sig således at jeg også skal være en del af kvote 2 (hvilket jeg jo håber på også at blive :slight_smile: )

Der er ikke andet for end at jeg må ringe derind igen! :oops:

Hej med jer.

Jeg har læst tråden igennem kort og håber på jeg måske kan svare på jeres spørgsmål.

Om det har nogen betydning at man har læst f.eks. Engelsk B/A og eller Kemi B/A UNDER ens studentereksamen? På en måde har det. Jeg ved at sidste år på kvote 2 SDU, tager de de karakter der hjælper dig bedst. Ok, hvis du fx får et snit på 7 i Kemi C i GSK og har et snit på 9 i kemi B fra studenter eksamen vil de bruge dit 9 tal i kemi B. Det virke måske lidt usandsynligt, men pointen er at du kan tage fagene om igen i GSK og SDU vil så tage det bedste snit af faget, enten fra GSK eller studentereksamen. Det er heller ikke muligt at tage en skriftlig karakter fra fx Mat B fra GSK og blande det med mundtlig Mat B fra studentereksamen og derfra tage snittet fra de to karakter.

Men det i også skal vide er at ligeså snart i opfylder medicinsnittet kvote 2 SDU på 8 går i videre til trin 2. Når jeres ansøgning havner i trin 2 vil i blive bedømt på baggrund af jeres kvalifikationer. Her spiller snittet ikke ind og dem der bedømmer jer får aldrig jeres karakter at se, dvs. ikke får point får jeres snit.
Hvis man tager GSK eksamen og først skal sende eksamens bevis ind senere vil man gå igennem trin 1 til trin 2. Kommer man til samtale og bedømmerne siger go for at du kan blive optaget, bliver du så sat på ”vente” indtil SDU får dine GSK karakter. Forhåbentlig opfylder du snittet og du kommer ind. Hvis ikke… er det en ommer.
- også er det her jeg er lidt i tvivl. For jeg mener, hvis nu dem der bedømmer dig siger no go til at du kan optages gennem kvote 2, så kan du stadigvæk sende dine GSK eksamensbevis ind og derved måske blive optaget gennem kvote 1. Men jeg er i tvivl om, om de i kvote 1 kan mixe dine snit i fagene mellem GSK eller student. som de gør i kvote 2…. – men jeg er ikke sikker.

Jeg ved ikke om noget af det er ændret i år.

Anyway held og lykke.

Hmm… Nu har jeg læst dit indlæg om 3 gange - og jeg er stadig ikke helt sikker på hvad det er du siger?! :oops:

Hvad angår niveau’er, er jeg ret sikker på at et lavt niveau altid er recessivt ift. et højere, som f.eks. C vs B-niveau. Får du en dårlig karakter i f.eks. Kemi på B-niveau efter et gennemgået kursus, kan du tage en reeksamen som selvstuderende, hvor du får opsummeret øvelser og vejledning - men uden at følge undervisningen - dette skal du vist nok gøre senest året efter. Så kan derudfra vælge din bedste karakter. Ellers er alternativet vist at følge kurset på A-niveau og derved substituere den tidligere dårlige karakter. Hvis du har taget Kemi B-niveau på GSK og karakteren er dårligere end din C-niveau, som du f.eks. har taget ifm. din studentereksamen, kan du selvfølgelig bare vælge at lade være med at indsende bilaget for din GSK eksamen :wink:

Mit problem er bare, at jeg netop IKKE har haft fagene Kemi og Fysik på C-niveau - og at jeg læser begge dele på B. Men nok om det - tror mit spørgsmål var lidt for snørklet og specifikt - og jeg har i øvrigt talt med studievejledningen på både KU og SDU idag :slight_smile:

Kamilla --> Man skal have bestået alle fag, du havde ret!
Bare underligt de ikke skriver det nogen steder. Men nok om det, det er jo alt andet lige fair and square :slight_smile:

I øvrigt har jeg modtaget bekræftigelse fra SDU idag - så er med sikkerhed røget med i kvote 2 puljen :bash:

Tak for hjælpen allesammen :up:

/Mie

Hejsa!

Det var jo netop også dét, jeg skrev i mit indlæg :slight_smile: :

"Vedr. dit spørgsmål om du må gange dit snit med 1,03, så gælder det KUN, hvis du har taget et fag ekstra på højeste niveau. Altså for gymnasiet er det, hvis du har taget 3 A-niveau fag (ud over de obligatoriske his A. og dansk A), og på HF er det, hvis du har taget 1 fag på A-niveau ud over det obligatoriske dansk A. "

→ Littleprincess: Godt at du endelig har modtaget bekræftelsen :slight_smile: Af nysgerrighed: Fik du noget svar om, hvorvidt du bliver bedømt efter kvote1-eller 2-kriterierne mht. hvilke fag, der bliver medregnet?

Hej igen Kamilla!

Ja det var super :slight_smile: Det er jeg glad for…

Mht. om jeg bliver bedømt efter kvote 1 eller 2 medicinersnittet, afhænger det vist “bare” af, om du bliver optaget igennem den ene eller anden kvote - hvilket vi som ansøgere pr 15/3 jo ikke helt kan vide. Men altså, man får jo svar på om man bliver indkaldt til samtale inden eksamen, så det må vi jo bruge som alternativt udgangspunkt :slight_smile: Det var i al fald hvad jeg fik og havde af viden fra Studieadministrationen:)

Sagt på dansk - jeg må blive dig svaret skyldigt :smiley: Men du ville jo søge kvote 1, right?

De venligste hilsner fra Littleprincess…