Hvem søger ind på AU?

Hej jeg tænkte jeg lige ville forsætte denne tråd :smiley: med hvem søger ind på AU her i 2009…
Jeg er en af de heldige der har tilsagn, så satser på sommerstart :smiley:

Hej Carina…

Jeg soeger ogsaa ind paa AU her til sommer 2009. Jeg soegte ind foer den 15. marts fordi jeg har taget mine “gymnasie-aar” i udlandet. Jeg har stadig ikke faaet et kvitteringsbrev saa jeg ringede til dem og de sagde jeg nok skulle faa det her i april.

Jamen hej :smiley:
Held og lykke med optagelsen…

Hej

Jeg søger også ind på AU.

Mon der snart kommer et kvitteringsbrev? Jeg har modtaget fra KU og SDU.

Det er helt vildt alle de ansøgninger, der er til medicin studiet i år. Kvote 1 gennemsnittet bliver ganske sikkert højt…

Hej

Jeg søger også ind på AU.

Mon der snart kommer et kvitteringsbrev? Jeg har modtaget fra KU og SDU.

Det er helt vildt alle de ansøgninger, der er til medicin studiet i år. Kvote 1 gennemsnittet bliver ganske sikkert højt… :frowning:

Ja og endnu mere surt for dem der var så meget i tvivl om hvad de ville at de ikke nåede at søge kvote 2. Jeg prøver at skifte studie til medicin fra ingeniør i år nemlig.

Er jeg den eneste der han en mistankte om at kvote 1 snittet på KU sagtens kunne ligge over 10,0 i 2009?

jeg tror ikke du skal regne med snittet bliver så højt. godt nok kan gennemsnittet nu ganges med 1,08 , men man har ikke nået at ændre på studieretningerne på de gymnasielle uddannelser og der vil derfor igen i år være mange der skal læse matematik, fysik eller kemi op.

Jeg tror nu sagtens snittet kan passere 10 igen i år. En del har brugt det sidste år på at supplere for at kunne søge ind i år, og desuden er der i år mulighed for at supplere i sommerferien (i hvert fald i Århus). Ansøgertallet for kvote 2 er steget ret kraftigt i forhold til sidste år, så det er nok sandsynligt at kvote 1 vil afspejle dette.

Følgende taler for en stigning:

  1. 1,08 reglen
  2. I år var der ligeså mange kvote 2 ansøgere som i 2007 hvilket antyder at ansøgertallet er normaliseret igen.
  3. A niveau bonus reglen

Følgende taler for at den skulle falde

  1. 50 nye plader på KU (SDU også 50 mens der er hele 100 nye pladser i århus).
  2. Der er stadig en generation fra 2009 som vil mangle nogle adgangsgivende fag.

Hvis man sammenligner adgangskvotienten for KU i 2009 med 2007 der er et “normalt” år, mener jeg at følgende analyse kunne give et lille hint.

Der er 50 nye pladser i år 2009. Det svarer til at dem der røg ind på standby i 2007 bliver optaget via kvote 1 i 2009.
I 2007 lå standby optaget på 9,6 (7trins). Men der var ikke nogen 1,08 regel, hvis 80 procent af dem der kommer ind kan gange deres snit med 1,08 giver det en estimering af snittet i 2009 til 10,2.

Dog er der ikke taget højde for om den direkte omregning til 7 trins skalaen er reel og hvis man forestiller sig at det lave snit i 2008 også skyldes at karaktererne er faldet lidt vil et mere realistisk bud måske ligge på 10,1.

JEG VIL GERNE UNDERSTREGE AT OVENSTÅENDE BLOT ER MIN UPROFESSIONELLE VURDERING. DEN SKAL MAN BESTEMT IKKE TAGE FOR GODE VARER. DER VAR OGSÅ MANGE DER TROEDE AT SNITTET VILLE STIGE I 2008.

Hvor ser I hvor mange der har søgt ind på kvote 2? Jeg har også søgt på AU, bare som sidste prioritet. Fingrene krydses dog for, at jeg kommer ind i København.

Optagelsesstatistik:

AU:

http://mit.au.dk/da/optag/statistik.htm

KU:

http://www.ku.dk/sa/optag/statistik/

Så vidt jeg kan se, er antallet af ansøgere faldet i forhold til 2007, hvor 2008 var et meget specielt år. Sammenholdt med de ekstra studiepladser, kan jeg ikke se, at det skulle være sværere at komme ind i år, ihvertfald for folk som jeg, der søger ind på kvote 2.

Er der nogen der ved, hvor mange pladser der er på kvote 2 på AU / KU?

Kvote 2 på KU og AU er sat ned til 10 procent, medens den på SDU stadig er 50 procent. Det skal ses i forhold til det total antal studiepladser.

Jeg synes at man diskuterer eget om hvad snittet vil blive i KU, men ikke så meget om AU. :?

Snittet i Århus er jo ikke så højt. Kvote 1 er 7,6 mens standby er jo “kun” 6,0. Desuden er der 100 ekstra pladser i år (sommer 2009).
Hvor meget tror I det kan stige? 1 hele karakter måske? eller endnu mere ?

Hej

Mit bud på snitte på AU er, at det kommer til at ligge omkring 9,6 i år med baggrund i de tidligere år statistik.

9,6 ? selvom der er 100 ekstra pladser? og snittet lige nu er kun 7,6 og standby 6,0?

Det kan da ikke passe… er 9,6 ikke FOR meget ??

Jeg tror at den stiger højst 1-1,5 karakter… altså højst 9 ?

Hej

Måske. Men i år kan folk, der starter inder for to år multiplicer sit snit med 1,08 + bonus for ekstra højniveau fag.

Frold skal vi have en afstemning bare for morskabensskyld.

hmm… hvor er det her bare belastende !!! :x:
men hvad med standby så ?
Vi kan vel være enig om at KU stiger 100% !!! Der kan man ikke diskutere yderligere… Men AU? Kvote 1 klart… men jeg tænker også på standby. lige nu eller rettet sagt sommer 2008 var standby kun 6,0. Hvor meget kan det stige?

og hvordan er det det fungere? altså… kvote 1 og standby system.

Hej,

Jeg har også søgt ind på AU 2009, men den kommende gennemsnit forskrækker mig meget. Jeg har et snit på 8,7 (uden bonus), tror I det er muligt at blive optaget? Det håber jeg virkeligt.

Ved I desuden hvorfor jeg stadig ikke har modtaget noget kvitteringsbrev?

Hej

De regner vist først med at nå gennem alle ansøgningerne i starten af næste uge, jeg har heller ikke modtaget et kvitteringsbrev endnu. Det kommer nok snart :slight_smile:

Held og lykke med optagelsen!