Langmans embryologi - T.W. Sadler

Link til Munksgaard

Hvem anbefaler Langmans embryologi

495 sider
Udg. år 2006
2. udgave
ISBN 8762805088

Forlaget bla. skriver:

denne bog er jeg ikke fan af. der er mange gode billeder og illustartioner. men teksten er svær at finne rundt i. der er mange ting som virker forklaret på en alt for kompliceret måde. jeg har dog kun læst den engelske udgave, men kan ikke forestille mig at det er blevet meget bedre af at den er gjordt dansk. jeg vil andbefale ellen holms cd-rom og den bog fadl har lavet i embryologi.

det er absolut en bog med muligheder. :roll: hvis man ønsker en anden vinkel på nogle af de fint illustrerede foldninger kan Larsen’s human embryology anbefales

Jeg har den danske udgave og jeg synes det er en rigtig god bog til et så svært emne.

Bogen er skrevet meget letforståeligt og der er mange illustrationer. Man kunne blive skræmt af de mange sider i hvert kapitel hvis man sammenligner med FADL’s embryologibog, men det er lidt misvisende da der mange illustrationer og ikke særlig meget tekst per side - kort sagt læser man hurtigt mange sider i denne bog.

Min læsemakker på 3.sem. KU havde købt denne bog og vandt FADL’s embryologibog - men han endte med at læse mest efter Langmans.

Jeg læste efter den danske udgave på 3. sem. KU og synes det er en ganske udemærket bog. Der er mange rigtigt gode tegninger og forklaringer er korte uden at være for korte.

Det er dog svært stof, som man skal afsætte meget tid til. Et godt råd til 3.sem. KU er derfor at begynde læsningen af embryologi under metodekurset, mens man har tid nok.

opdateret til 2. udgaven…

Embryologi på 1-2. sem. i Århus er en underlig fisk - det er Langmans embryologi også - så man kan jo sige de passer godt sammen.

Personilgt har jeg svært ved at beslutte mig om hvad jeg synes om bogen, på den ene side har den nogle vildt gode illustrationer der bare ikke fåes bedre andre steder, men på den anden side er teksten (oversættelsen) til gengæld ofte urimelig dårlig. Nogle gange virker det somom hele bogen blot er blevet kørt gennem babelfish oversætteren for hurtigst muligt at oversætte den

Bogen er forsøgt meget kort, og nogle gange giver den korte gennemgang pote, men ofte sider man tilbage ualmindelig forvirret, nødsadiget til at slå op i anden litteratur. Hvis man til gengæld har en basal forståelse af human embryologi er bogen derimod god til at friske nogle detaljer op, og den er ligeledes god til at skabe et overblik, såfremt man har forstået “the basics”

Bogen er delt op i 2 dele - den almene embryologi og den specielle embryologi. Personligt er jeg mest til den første del (den del der på AU går under histologi) idet kapitlet er nogenlunde letforståeligt hvis man følger godt med i starten. Til gengæld er delen med den specielle embryologi meget svært skrevet, og ofte er den eneste hjælp man får til at forstå bogen de gode tegninger som man må stire på i timevis, for til sidst at fatte sammenhængen.

Jeg er derfor lidt i syv sind om denne bog, men kender ikke umiddelbart til andre alternativer, jeg vil dog sige at de fleste vil kunne forstå den, hvis man ellers bruger tiden på det, jeg synes derfor bogen skal have 2½ stjerne ud af 5 mulige

En bog som i begyndelsen virker meget uoverskuelig, men med tiden vinder bogen. Jeg har haft stor hjælp at de små korte resumeer efter hvert kapitel, samt de små kliniske opgaver og problemstillinger. Tit og ofte er kapitlet nemmere at læse når man har fået understreget de væsentlige elementer i resumeet.
Mindes dog at især øje og øre-delen er tunge.

Jeg syntes meget dårligt om Langmans. Jeg syntes, den var uklar, rodet og for mig formåede bogen på ingen måde at gøre embryologien logisk eller bare sammenhængende.

Embryolgi er svært, men Langmans gør ikke faget nemmere.

Hvis jeg skulle starte forfra (heldigvis er embryologi en saga blot for mig!) ville jeg aldrig købe denne bog.

0 af 5 stjerner fra mig.

Jeg giver AstridK ret. Embryologi er svært, det er der ingen tvivl om, men denne bog gør det ikke nemmere. Jeg har set fejl mellem selve teksten og resumeet bagerst i kapitlet, noget der absolut ikke gør faget nemmere. Generelt synes jeg bogen bare rodet, og det virker ikke som om de kan finde en systematisk mådeat gå til tingene.

Hvis jeg kunne vælge nu ville jeg vælge en anden bog.

Jeg læste også efter denne bog på 3. semester og jeg hadede den mildt sagt i begyndelsen, eller måske var det faget. Jeg spurgte en forelæser om der ikke var andre bøger og han anbefalede Larsens og sagde at den nuværende udgave af Langmans på dansk, svarer til et resume af de engelsek, så man får kun et fuldt udbytte hcis man bruger den til eksamenslæsning efter at have læst stoffet i en anden bog.

Når det er sagt, vil jeg til sidst syntes at embryologi var et af de letteste fag på 3. semester. Problemet er at Ku har lagt forelæsningerne i fagte før de alm. anatomi forelæsninger. selvom det virker logisk at gennemgå udviklingen først er dette meget forvirende. Jeg ville anbefale at man gemte embryologien for hvert emne til man har sat sig godt ind i anatomien, dette virkede utrolig godt for mig. Det er meget lettere at forstå udviklingen når man ikke skal bruge energi på at lære navnene og når man kender resultatet.

En rotete bok med til tider svært dårlige oversettelser. Fungerer bedre etter et par gjennomlesninger, men jeg synes ikke den gir noe overblikk etter første gjennomlesning. Gode bilder og figurer, men formatet er lite, så man er nødt til å bla frem og tilbake mellom sidene ofte.

Jeg håber 2. udg. er bedre end 1. Jeg læste efter 1. danske udgave til anatomi på AU (1+2 sem) og jeg ville nok hellere have læst den på engelsk. Oversættelsen er elendig efter min mening. Nogle steder er den oversat direkte, så både ord og tegnsætning er oversat fuldstændig tankeløst. Jeg håber der er strammet op i 2. udg

Jeg har ikke lest 1. utgave, men 2. utgave er fortsatt dårlig oversatt.

Læste efter den engelske 9.ed på 3.sem KU.

Embryologi er meget svært at lære den første gang, men jeg er overbevist om at det kan gøres mere smertefrit end hvad Langman formår. Nu har jeg jo trods alt lært meget af den, men det har krævet et par gennemlæsninger og jeg har ved siden af kikket meget i “Netter’s Atlas of Human Embryology” som findes på bibl (anbefalles!). Så den kan sagtens bruges, men jeg ville ikke vælge den igen hvis jeg skulle starte forfra. En stjerne får den dog for… jeg ved faktisk ikke =) Men en stjerne!

/Johan

Jeg syntes den på engelsk er god. Det er “cut to the chase”. Der medfølger en halv-dårlig cd-rom med barnagtige tegnefilm.
4/5 stjerner fra mig til den på englesk

Hvis nu man skal købe bogen trods de få stjerner I giver den (lærerne bruger den ihvertfald på SDU) er det så bedre at købe den engelske udgave?? eller er den ligeså slem som den danske?

Er pt på 3. semester og i gang med embryologien…
Den engleske koster det halve, og jeg har lånt den danske så jeg kan skrive de korrekte betegnelser af. Synes den er ok til overblikket, men jeg bruger Larsens Embryologi og Grays Anatomy til at forstå stoffet - som jeg synes virker meget svært ved første gennemlæsning.
Ellers mener jeg at Larsens Embryologi uddeler håndmadder og flyvespark til alt andet (måske ikke lige Carlson, men den er jo også overkill af en helt anden karakter)…Den er bare velillustreret, og selv Jørgen Tranum-Jensen blåstemplede/roste den :slight_smile: - han er ellers konsulent på langmans.

Jeg læste også efter Langmans embryologi på 3. sem. Jeg overvejer meget kraftigt om jeg skal skifte til Larsens, da jeg har hørt den skulle være super god! Det skal dog siges at Langmans bog indeholder nogle rigtig gode illustrationer, og at det er rart at der findes resumeer til slut under hvert kapitel. Men så er der vidst heller ikke meget mere positivt at sige om den bog…
Det virker som om at den er hovedløst (direkte) oversat fra den engelske udgave. Sætningerne er ofte korte og uforståelige, og jeg skulle læse den igennem flere gange før den gav mening. Da noget af stoffet som omtales i kap 10, allerede bliver nævnt i kap 3 (altså, det er ment som et generelt eksempel!!). Jeg syntes ikke den er god, og vil bestemt ikke anbefale den… Jeg ved bare ikke om de andre bøger er bedre!

Bogen er opdateret til 2006 udgave