MCQ-test, 30.april 2011

Lad mig lige slå det fast, at jeg ikke er uenig i jeres mange synspunkter. Jeg tror også generelt, at I misforstår min hensigt med mit indlæg. Hvad der affødte mit indlæg var snarere, at jeg så et indlæg i tråden, som gav udtryk for at han/hun ikke følte sig ligeså kvalificeret og meget frygtede, at han/hun ikke kunne ‘leve op til’ alle os andre (sådan opfattede jeg det). Og min mening med indlægget var så ikke bare at remse op hvad jeg kunne, men at pointere at jeg kan en masse allerede nu og at det IKKE HAR INDFLYDELSE, hvilket jo stinker for min situation, men hvilket jeg synes er helt fair! Og derfor skulle personen ikke miste modet.
Hvis jeg fik det ud forkert, så har jeg forhåbentligt pointeret det nu.

Og selvfølgelig betyder sympati og empati ufattelig meget, men disse ting falder mig så naturligt ind som person, at jeg ikke rigtig føler, at det er en decideret kvalitet. Min motivation, forhåndsviden og interesse er hvad jeg føler gør mig til en god kandidat til medicinstudiet. At jeg er empatisk af person, er bare noget som jeg er og bliver ved med at være. Men jeg vil ikke læse medicin fordi jeg udelukkende vil kunne hjælpe andre mennesker. Jeg vil læse medicin primært fordi jeg interesserer mig så meget for faget, men OGSÅ fordi jeg gerne vil hjælpe mennesker. Men, jeg ved nu ikke om jeg vil være læge i al evig tid. Jeg vil supergerne kunne det og prøve det, men faktisk har jeg personligt planer om at undervise på Universitet, fordi jeg så gerne vil være tæt på faget og samtidigt hjælpe andre mennesker med at blive dygtige i det fag, som jeg ønsker.
Er dette et ‘motiv’, som I eventuelt ser ned på? Jeg vil læse medicin på grund af de fantastisk faglige kompetencer man får; men at man bliver læge er kun en bonus.
Men med dette sagt, så tror jeg faktisk, at jeg vil blive en udemærket læge på den ‘sociale/empatiske front’, hvis det nu er jeg skal tænke over det. Men jeg kan ikke forestille mig, at min holdning til at hjælpe andre mennesker, er så meget forskellig fra jeres - det er formålet med mit liv! Men, for lige at gentage mig selv, så vil jeg studere, fordi jeg gerne vil lære noget. Alt det læge-arbejde-tankevirksomhed tager jeg til den tid (ligesom med speciale), hvor det er relevant.

Hvad siger I?

[quote=“Dr.Mom”:k15s5zua]Mignon - Jeg er simpelthen nødt til at sige, at hvis du er bare halvt så sympatisk IRL, som du virker herinde, er jeg sikker på du bliver en skøn læge!

Hej fra Dr.Mom - som meget gerne vil være din kollega i fremtiden og krydser fingre for, at du går videre!

(Også krydsede fingre til jer andre!)[/quote]

Dr.Mom: jeg er rørt og smigret, TAK for dine søde ord! Jeg vil da også mere end gerne have dig som kollega og håber og tror på at det skal lykkes os alle, man skal bare blive ved :slight_smile: :up:

Jeg ved ikke om jeg i det virkelige liv bliver opfattet som sympatisk af mine omgivelser.
(For en del år siden fortalte mine venner hvordan de skændtes med nogle af vores medstuderende der har omtalt mig som arrogant og en ‘udenadslære’-nørd. Blot fordi jeg var den der altid havde rigtige svar parate og havde det let ved at overkomme meget af det faglige. Det var vel en facade de andre så da de ikke kendte mig udenfor undervisningslokalerne. En af de omtalte har senere selv fortalt at hun ikke opfattede mig så jordnær og rar inden hun lærte mig at kende og vi blev venner.)

I virkeligheden er jeg, vel ligesom alle andre mennesker, en ret sammensat type. De fleste ser mig nok først og fremmest som dygtig og ambitiøs, hvilket passer mig fint i det professionelle liv. Jeg er en både stille type og en der bare har glød i øjnene når jeg taler om det der interesserer mig. Meget temperamentsfuld (genetisk betinget :lol: fra min far), fyr og flamme hvis jeg støder på uret og undertrykkelse, men har også lært at man kan agere anderledes (tidskrævende aktivitet) for at opnå sit mål. Tålmodighedstræning har været en ret øvet disciplin i mit liv…
Og så er jeg et menneske der er vokset op i et godt, trygt, kærligt og stimulerende hjem, hvilket nok aspejler sig i at jeg er inkluderende, fordomsfri, nysgerrig og kærlig mod mine omgivelser.
Jeg er født med en hjælper-gen (genetisk betinget fra min moar :smiley: ) som gør at jeg er i stand til at give mig selv (af mig selv? ved ikke hvad er det rigtige udtryk) uselvisk, både professionelt og personligt. Mit liv er i harmoni når mine omgivelser har det godt.

Livet har budt mig nogle oplevelser og udfordringer som har lært mig hvilken uvurderlig værdi et menneskeliv har. Det har formet mig som det menneske jeg er i dag og det er måske det du ser så positivt på i mine virtuelle udfoldelser her på studmed.dk.

Og ligesom alle andre mennesker er jeg både stærk og svag, sikker og usikker, sød og ikke sød, alt sammen forhåbentlig i overvægt på den positive side. Der hvor nogle grimme ansigter dukker op, arbejder jeg på at spotte dem og tæmme dem. Jeg arbejder på at være et godt menneske i almindeligheden, at kende mig selv, at genkende det smukke i andre mennesker og når jeg kan og de har brug for det, give dem et konstruktivt og kærligt skub i den rigtige retning. Men jeg er også krævende og ambitiøs på andres vegne, accepterer ikke overfladiske eller halve løsninger.

Og så er jeg nysgerrig (ikke i dagligdags trivialiteter, snagen og sladder), ja, umættelig nysgerrig på al viden her i verden og synes det er uretfærdigt at vi har et liv så kort og ressourcer så ulig fordelte at hele menneskeheden skulle nyde godt af al den viden og udviklingen vi kunne opleve hvis vi i stedet holder op med at bekrige hinanden.

Jeg elsker at give viden fra mig, at se julelysene i øjnene hos modtageren, det er fedt!

Jeg elsker også at lykkes, men ikke på bekostning af andre. Hvis der er noget jeg ikke er, så er jeg ikke misundelig. Glæder mig altid over andres lykke og føler at den lykkefornemmelse stiger eksponentielt når vi er flere om at deles om den.

Alt i alt er jeg en lidt speciel helt almindelig kvinde :smiley:

Kh
Mignon

[quote=“Dysp”:10yofv3w] Men jeg vil ikke læse medicin fordi jeg udelukkende vil kunne hjælpe andre mennesker. Jeg vil læse medicin primært fordi jeg interesserer mig så meget for faget, men OGSÅ fordi jeg gerne vil hjælpe mennesker. Men, jeg ved nu ikke om jeg vil være læge i al evig tid. Jeg vil supergerne kunne det og prøve det, men faktisk har jeg personligt planer om at undervise på Universitet, fordi jeg så gerne vil være tæt på faget og samtidigt hjælpe andre mennesker med at blive dygtige i det fag, som jeg ønsker.
Er dette et ‘motiv’, som I eventuelt ser ned på? Jeg vil læse medicin på grund af de fantastisk faglige kompetencer man får; men at man bliver læge er kun en bonus.
Men med dette sagt, så tror jeg faktisk, at jeg vil blive en udemærket læge på den ‘sociale/empatiske front’, hvis det nu er jeg skal tænke over det. Men jeg kan ikke forestille mig, at min holdning til at hjælpe andre mennesker, er så meget forskellig fra jeres - det er formålet med mit liv! Men, for lige at gentage mig selv, så vil jeg studere, fordi jeg gerne vil lære noget. Alt det læge-arbejde-tankevirksomhed tager jeg til den tid (ligesom med speciale), hvor det er relevant.

Hvad siger I?[/quote]

Hej Dysp

Det jeg har kommenteret på i dit indlæg, og hvordan jeg fortolker de andre indlæg desangående, er spørgsmål om indpakning. Vi har måske forskellige motiver til at læse og udøve medicinfaget, hvilket skal der være plads til allerede ved optagelsen. Og det er fuldt ud legitimt!!!

Det kommentarerne går ud på er blot at den præsentation du viser med dit indlæg (ok, med forbehold for at du skulle deltage i kemiundervisningen samtidigt) umiddelbart viser et billede af ‘kandidaten’ som næsten kun viser den faglige fiksering, nærmest en obsesiv tankegang, hvilket muligvis ikke taler fuldt ud til din fordel ved en evt. samtale. De indlæg der kom var blot velmenende vink til at inddrage de andre sider af dig selv ved samtalen, for folk der ikke kender os er det vigtigt at vi viser mere end blot fagligheden frem. En velafmålt blanding af det der er underforstået og det der er muligt at dokumentere giver vel flere kort at spille med og evt. skille sig ud af mængden.

Det skal nok lykkes det hele!!!

Mange hilsner fra altid velmenende
Mignon

Bestemt, Mignon, bestemt.

Det var nu heller ikke hensigten, at jeg prøvede at afspejle min måde at være på. At storme frem og pointere hvad man kan og ikke kan som det første, kan jeg sagtens se ikke er den korrekte fremgangsmåde, såfremt man ønsker et godt helhedsbilled. Meen, jeg tror nu også at jeg virker ‘værre’ på skrift end jeg reelt er. Det kan bare være svært at ‘begrænse sig i sin iver’, når hele mit liv det sidste år har handlet om at komme ind på medicin. Jeg er nok heller ikke så etableret, som så mange andre, så jeg har ikke rigtig noget ‘at miste’, ved at fokusere fuldt ud på medicin. Jeg er for nyligt flyttet fra min hjemby til Aalborg og selvom jeg allerede føler jeg har mange, gode venner, så vil jeg ikke tøve et sekund med at flytte videre. Så finder jeg bare nogle flere venner (fremmede er bare venner man ikke har mødt endnu :smiley: ).
Så jeg vil nok godt give dig ret i, at mit engagement og min motivation lægger sig opad ‘lidt obsessiv’, men det skyldes nok snarere, at jeg ikke føler at jeg er ‘på plads’ endnu og derfor ikke rigtig kan tillade mig at slappe af (især fordi konkurrencen er så hård!).

I stedet for at lave en ny tråd, vil jeg egentlig gerne starte en debat eller to:

1) Nu har jeg skrevet, at jeg ikke nødvendigvis ønsker at arbejde som læge. Er der andre der har den holdning? Er det implicit, at enhver der starter på medicinstudiet skal arbejde som læge i sidste ende? (Hvis vi ser bort fra turnus etc.) Er der nogle, som har andre motiver?

Personligt vil jeg, som tidligere beskrevet, meget gerne arbejde som læge en stund og eventuelt forsøge mig i udlandet på dén konto (fx som katastrofe-læge eller i fattige dele af verden; jeg har overhovedet ikke undersøgt mulighederne, da det jo er mange år ude i fremtiden). Ellers håber jeg på at forske og eventuelt undervise.

  1. Angående MMI på SDU: Jeg har en piercing i læben. Jeg fik den som 21 årig (jeg er 23 nu) og har nu ikke fortrudt det. Men, den betyder som sådan ikke rigtig noget for mig, hvorfor jeg let kunne tage den ud, såfremt jeg kunne se en logisk årsag til det. Jeg har intet andet på min krop hverken af tatoveringer eller øvrige piercinger. Tror I, at det kan have en indflydelse til MMI? Min mor fortæller mig nemlig, at jeg skal tage den ud, hvis jeg går videre til MMI! Jeg er også blevet prikket til af et par lægebekendte på dén front, men disse er måske også lidt af den gamle skole. Jeg har egentlig ikke lyst til at tage den ud, fordi jeg eventuelt skal til MMI, da jeg synes det er småligt, hvis jeg fik en farvet bedømmelse på grund af den. Jeg vil gerne tage den ud, hvis der er en grund, men dén grund skal ikke være, at en anden person ikke synes om den. Hvad tror I?

Dysp

Det hele handler jo om indtryk. Indtrykket gives af, hvordan vi er, hvordan vi taler, hvordan vi formidler tingene videre, men også af, hvordan vi ser ud (desværre). I den ideelle verden ville det jo være totalt ligegyldigt, om personen havde 50kg jern plantet rundt omkring i ansigtet, så længe personen var fagligt dygtig og super motiveret, men jeg er ikke sikker på, at det hænger sådan sammen. Så er der mange der siger det er for dårligt og at du bør have den i, for at slå fast, hvem du er - men hvad kan du vinde ved det? Personerne til samtalen kunne risikere at tænke, at det var lige i overkanten og at du derfor taber dem på halvvejen. Jeg vil tro at de nu er ret så ligeglade med med, hvad du synes om det bagefter. Du kan i og for sig ikke bevise at du er blevet diskrimineret + du må nu vente til næste år med at blive optaget. Ren lose/lose. Rådet må derfor være at sluge den bitre pille og fjerne den til samtalen (nej, har intet imod det selv). Du kan altid sætte den i igen, når du er blevet optaget.

Dysp -

Jeg er selv interesseret i at læse medicin med det endemål, at arbejde som læge. Men nej, jeg tror næppe du er ene om at have et andet mål med tilværelsen!

Ang. din piercing, så er jeg helt enig med Badoo. Jeg ville også bare tage den piercing ud til MMI. Du har intet at vinde, potentielt MEGET at tabe.

Er jeg den eneste, der har på fornemmelsen, at resultaterne vil være os i hænde snart?
Jeg kan ikke logge på. Siden er nede, ergo er siden under opdatering…

Jeg er helt enig, Badoo, meeeen, min piercing er en lille mørk ring, som er permanent. Den kan ikke komme ud. Hvis jeg skal have den ud, skal jeg klippe den af og så koster det 2-300 kr at få en ny, hvis jeg vil have det.

[quote=“Kulka”:2dinih3h]Er jeg den eneste, der har på fornemmelsen, at resultaterne vil være os i hænde snart?
Jeg kan ikke logge på. Siden er nede, ergo er siden under opdatering…[/quote]

Uha, det er noget på færde! Jeg kan heller ikke logge på og vil heller ikke prøve før jeg har været til kemieksamen i morgen. Hvis ikke jeg har klaret MCQ, bliver det nederen til eksamen. Hvis jeg er kommet videre, så bliver jeg bare så ekstatisk at jeg ikke vil kunne fokusere på noget som helst. Ergo, fra nu af går jeg i sdu.dk/optag cølibat.

Krydser fingre for Jer alle, hep hep hep!!! :up:

Good luck i morgen, Mignon! Jeg håber du nailer den :wink:

Måske er serveren bare overbelastet fordi vi alle er utålmodige! :lol:

Haha :stuck_out_tongue:

Tak Dysp :up:

Der er en betydelig ‘risiko’ for at jeg brillierer :angle: (det er den slags indbildninger jeg går til eksamen med :lol: )

Det er et fedt og spændende og meget relevant fag. Man skal bare gerne have nogle gode undervisere!
Jeg var ellers på et 5-mands hold og havde det rigtigt godt med dem. Alle vores forsøg fungerede, alle kom til at deltage ligeligt, vi var supergode til vidensdeling undervejs. Vi har allerede aftalt hvordan vi fremover gerne vil samarbejde om en ide jeg gerne vil forske i :slight_smile: Så, alt i alt bliver det dejligt at sætte prikket over i’et :slight_smile:

Den virker igen - ingen opdatering :frowning:

Har også lige prøvet. Tror muligvis de prøver på at lægge resultaterne op nu? Der står bare:

"Systemet er midlertidig under opdatering.
Hvis du har deltaget i Multiple Choice Testen, kan du se resultatet senest fredag d. 13. kl. 18.00. " :shock:

[quote=“Mignon”:21uk4ziv]Tak Dysp :up:

Der er en betydelig ‘risiko’ for at jeg brillierer :angle: (det er den slags indbildninger jeg går til eksamen med :lol: )

Det er et fedt og spændende og meget relevant fag. Man skal bare gerne have nogle gode undervisere!
Jeg var ellers på et 5-mands hold og havde det rigtigt godt med dem. Alle vores forsøg fungerede, alle kom til at deltage ligeligt, vi var supergode til vidensdeling undervejs. Vi har allerede aftalt hvordan vi fremover gerne vil samarbejde om en ide jeg gerne vil forske i :slight_smile: Så, alt i alt bliver det dejligt at sætte prikket over i’et :slight_smile: [/quote]

Kemi er bestemt fedt og meget relevant! Jeg har også haft en vildt dygtig underviser, men det har efterhånden vist sig, at han er lidt forvirret. Han er ikke den regulære gymnasielærer, men snarere en ildsjæl på feltet. Han har vist studeret i 10 år (uden ph.d), hvilket jeg ikke kan huske hvorfor, men der var masser af problematikker han har nævnt i flæng. Så han ved en maaaaasse ting, men har svært ved at formidle det helt på det niveau vi er på. Tit går han i selvsving på tavlen og begynder at udlede hvorfor bestemte kemiske formler er, som de er - ikke just relevant i kemi (spændende nok, men jeg vil nu egentlig helst bare lære hvad jeg SKAL lære). Nuvel, faget er mega spændende, men jeg må desværre erklære, at jeg ikke har læst ret meget i bøgerne endnu, da det er lidt svært at læse alt, når jeg nu også har neurofysiologi og biomekanik ved siden af. Heldigvis, så er min kemi-eksamen placeret godt en lille måned efter jeg er færdig med de resterende eksaminer, så jeg har masser af tid til at forberede mig og få læst bogen :stuck_out_tongue:

Hvad synes du har været mest spændende i pensum, Mignon?

[quote=“mehr”:2dsurc7x]Har også lige prøvet. Tror muligvis de prøver på at lægge resultaterne op nu? Der står bare:

"Systemet er midlertidig under opdatering.
Hvis du har deltaget i Multiple Choice Testen, kan du se resultatet senest fredag d. 13. kl. 18.00. " :shock: [/quote]

Jeg tror, du har ret. Der står det samme ved mig. Now it’s serious!! :shock:

[quote=“Dysp”:3japwto2]
Hvad synes du har været mest spændende i pensum, Mignon?[/quote]

Hej Dysp

Så er den sag klaret :slight_smile: Som min lærer siger: ‘Du har naturligvis fået 12’ YES! :up:

Jeg synes at det hele var spændende, især forsøgene (og nej, ikke rapportskrivning). Vi havde 2 lærere som har delt Mygind Kemi B-bogen op, så vi fik tingene gennemgået lidt parallelt og ikke altid med den bedste forståelse for sammenhængen (der ligger nok en mening i, i hvilken rækkefølge er emnerne præsenteret i bogen). Derfor er der først til sidst begyndt at danne sig nogle flere AHA-oplevelser.
Jeg var fra starten bevidst om den organiske kemi’s relevans for medicinstudiet og har set det som et meget vigtig område jeg skal have fuldstændig tjek på. Den største fornøjelse havde jeg ved at fremstille acetylsalicylsyre og skrive rapport om medicin og medicinvirkning. Det synes jeg var meget givende.

Nu kan jeg bide negle mht. MCQ-resultatet, men mon ikke jeg er heldig :slight_smile:

Stadig smilende
Mignon
:smiley:

Ah, fremstilling af acetylsalicylsyre synes jeg ikke lige var sagen. De praktiske dele af faget, har jeg aldrig rigtig syntes - jeg synes det er spild af tid at lave forsøg, som er lavet en milliard gange før :smiley:

Men ja, organisk kemi synes jeg faktisk og har været voldsomt spændende, og jeg glæder mig til at læse op på det! Vil vildt gerne kunne alle grupperne udenad :stuck_out_tongue:

Næh, fremstilling af ASA var ikke det mest spændende, men rapportskrivning om netop ASA og de smertestillende midlers virkningsmekanismer var!
Og mht. forsøg: det at forsøgene er lavet af nogle andre utallige gange er ikke ensbetydende at jeg har lavet dem :!: Jeg har desværre ikke lavet nogen af forsøgene på min gamle uddannelse, derfor synes jeg at det var spændende at se reaktionerne i stedet for bare at lære om dem og terpe dem som udenadslære (kan ikke anbefales i et så praktisk fag som kemi).

Er det alle funktionelle grupper du tænker på? På B-niveauet er der et begrænset antal, og de er ikke svære at lære, hvis man kender måden de opstår på og deres funktionalitet, så er det piece of cake :slight_smile: