MCQ-test, 30.april 2011

Hej igen Studmed2012

næh, du er ikke freak, blot et nervevrag ligesom os andre (der tør indrømme det :wink: ).
Det er første gang jeg er til denne slags optagelsesprøve og er ikke overbevist om at det er det beste testmetode i forhold til selve studiet. Jeg ville have det meget bedre med at skulle præstere paratviden i de krævede fag og vil nok også have en mere realistisk fornemmelse af hvordan det er gået. Men, testen er nok også tænkt som en IQ-test af en eller anden slags (gruer for at dumpe, vel er man ikke uintelligent :?: ) som er svær at gennemskue for os lige nu.

Jeg har søgt alle 4 universiteter og satser på der er plads til lille mig, dog realistisk mht. at det er kun de 10% der kommer igennem kvote 2. Jeg forsøger at forøge mine chancer med at score 12-taller på stribe (har allerede et godt udgangspunkt med 2 fag på 12 :smiley: ), så Århus og Aalborg bliver realistiske muligheder.
Og hvis det flopper over hele feltet, så søger jeg igen næste år og prøver at se om jeg kan få noget mere erfaring, evt. forbedre karaktererne hvis de sidste 3 fag ikke giver prangende resultater. Hvad ellers? Verden går ikke under hvis ikke jeg bliver optaget, men det bliver synd for verden at jeg ikke får den faglighed jeg ønsker mig for at redde den :lol:

Og i det hele taget forsøger jeg at smile og bevare tro på at mit ønske går i opfyldelse :slight_smile: Og samtidigt drøner med alle forpligtelser og mangel på søvn og overskud :slight_smile: Det er min styrke at min ambition skubber ting fremad for mig, så føles det lidt nemmere at følge vejen…

Nu må jeg vist stoppe, kan ikke længere forstå mig selv…
Hav det! Mignon

Kære alle

Jeg har egentlig længe funderet over, om de kunne finde på at publicere resultaterne før den fastlagte dato. De skriver jo selv, at de senest vil blive offentliggjort d.14. maj. Desuden har de været ret hurtige før ift. den “seneste dato.” F.eks. i forhold til perioden hvor man kunne finde ud af, om man blev inviteret til optagelsesprøve eller ej. Og mht. meddelelsen om, hvornår ens prøve startede, og hvor man skulle være …

Ja, jeg er et nervevrag. Ja, jeg kan ikke vente. Og ja! Jeg tjekker siden ud hver dag - faktisk flere gange om dagen.

Et eller andet sted virker det ret surt, at skulle vente så længe på et resultat, hvis man ikke kommer videre. Modsat kan man vel argumentere for, det var det værd, hvis udfaldet falder til ens fordel.

Pøj pøj …

@Kulka

Jeg har tænkt præcis det samme. Hvilket egentlig irriterer mig, fordi det har resulteret i, at jeg er inde og tjekke om resultaterne er lagt ind hele tiden. Og det hjælper bestemt heller ikke på tålmodigheden.

Kulka: Det kan godt være resultaterne er der allerede fredag d. 13. Jeg tænker, at de nok hellere vil bruge arbejdskraft på MMI istedet for en lørdag, hvor folk nok skal være på arbejde på grund af hjemmesiden, da resultaterne må være færdigbehandlet på lørdag.

Mignon, jeg ved heller ikke helt, hvordan jeg har det med prøven - og om jeg har lyst til at forsøge igen næste år forudsat, at jeg slet ikke kommer ind nogen steder. Jeg tænker, at de har udformet prøven således, at det er de allermest kvalificerede, der går videre. Det må så betyde, at hvis man ikke forstår sig på den slags logik man blev udsat for til MCQ, så får man vel svært ved at klare sig på studiet? Jeg ved heller ikke, helt, hvordan jeg skal tolke det i forhold til min alder, da jeg ikke forestiller mig, at jeg ville blive så meget klogere (kun erfaringsmæssigt, da jeg har været udsat for det samme før), hvis jeg tog prøven igen næste år.

Kære alle optimister

Ikke for at kaste grus ud i maskineriet, men vi kan også risikere at de meddeler resultater først på mandag, hvis resultater ikke foreligger lørdag. Den slags ‘teknikaliteter’ tror jeg fandt sted en gang før (hvis jeg husker hvad der stod i en eller anden tråd her på studmed…).
Og jeg kan se at I alle har taget mit forslag om at telepatisere maskinerne i brug. Hvis vi stirrer længe nok, mon ikke vi narrer maskinen til at skrive de magiske ‘inviteret til MMI d. 26. maj’ :smiley:

@Studmed2012: jeg tror ikke at den logik der er brugt i testen er en logik som en medicinstuderende/ læge nødvendigvis må besidde (her taler jeg om den sproglige del). OK, det er vigtigt at gennemskue meddelelsen hurtigt, det er vigtigt at kunne læse store mængder ukendt stof hurtigt og tilegne sig meningen, det er vigtigt at handle overbevisende, men … alt dette er meget nemmere at lykkes med med den viden man besidder i forvejen (man bliver ikke sendt ud til kystvagtopgaver hvis ikke man kan svømme) end hvis man testes i, for mig, nogle ret uigennemskuelige og for den kommende studie ikke tydeligt relevante sager. Jeg fangede mig selv i, at jeg svarede ud fra min personlige overbevisning i stedet for at forholde mig til det skrevne, og så måtte jeg lige tage objektiviteten i brug (kan bare ikke huske hvor langt inde i testen ‘opdagelsen’ fandt sted).

Men, som tidligere skrevet, der er mening med ‘galskaben’ i den test, nogle ting har jeg gennemskuet undervejs, men kan ikke være sikker på udfaldet. Havde ikke tid til at surfe og søge oplysninger om psyk-test, har dog i sinde at gøre det pga. min medfødte nysgerrighed. Det skal jeg simpelthen have en chance for at få noget viden om!

Væbn Jer med tålmodighed og fortsat optimisme. Hvis dette er ens drøm, skal man under alle omstændigheder give det flere chancer, det skylder vi os selv (gider ikke sidde gammel og bitter med vished om at jeg ikke har gjort ALT hvad jeg kunne for at få det til at lykkes). Det skal nok lykkes os der brænder for det!!!

Mange hilsner
Mignon

PS: står det også sådan hos Jer “Du er stadig velkommen til MCQ, selv om du ikke har nået at bekræfte din deltagelse.” når I logger på?

Jeg skal lige forstå… Hvis resultatet I får om et par dage er positivt, så betyder det ikke at I er optaget på uddannelsen, men at I skal retur til Odense til en samtale? :shock:

Endnu mere ventetid. Stakler, altså. Især for dem der kommer igennem nu, men som bliver sorteret fra pga. samtalen… Det ville jeg sgu ikke kunne holde til :stuck_out_tongue:

Hej badoo

Ja, det er rigtigt forstået. Det er første sorteringsrunde hvor man skriver en test (MCQ), ud fra ca. 1650 der har søgt i kvote 2 bliver der valgt 300 der går videre til runde 2 (det er det vi håber på). Så skal man igennem en MMI d. 26. maj. MMI er noget i stil med 7-8-9? interviews a 8 min. varighed, hvorved der udvælges ca. halvdelen (sidste år tror jeg det var 144 der blev optaget i kvote 2).
Resultatet af MMI kommer ca. midt i juni. Man er optaget på uddannelsen hvis SDU er ens første prioritet, hvis ikke så skal man vente til 30. juli for at høre om man får tilbudt en plads på sine højere prioriteter. Men, hvis man klarer den på SDU kan man allerede i midten af juni have en vished om man får en chance for at studere medicin til efteråret, hvilket ikke er dårligt :slight_smile:

Og vi holder ud, det er ingenting i forhold til et helt liv med livslang læring og efter sigende, den fedeste profession der venter os :slight_smile:

Mvh Mignon :slight_smile:

Studmed2012:

Jeg tror, med hånden på hjertet ikke, at man skal tage testen så seriøst. Hvis det virkelig var kompetencer, der skulle prøves af, var det nok ikke en multiple choice test, man ville sætte os igang med. Det er da klart, at det altid er gunstigt at være velforberedt. I denne omgang blev vi i størstedelen af prøven testet i de sproglige færdigheder, så det ville da have været oplagt at have haft styr på især den del. Og vi ved jo alle, at for den bedst forberedte, så er testen jo nærmest en leg. MEN når det så også er sagt, så synes jeg også, det er vigtigt at pointere, at testen med al sandsynlighed ikke vælger de 300 bedste. Fordelen ved multiple choice er, at der har været en 12.5%-25% chance for at svare rigtigt på hvert spørgsmål - dvs. nogen, eller for så vidt mange, kan komme videre, fordi de har gjort brug af udelukkelsesmetoden! Eller bare har været mega heldige og ramme plet!

Kommer man ikke ind i år, må man ikke miste håbet. Er selv forberedt på det værste, men så må man vel igang med at supplere eller ud og score nogle points til en ordentlig ansøgning næste år. Husk på, hvor der er vilje, er der vej :wink:

Vise ord Kulka!

Du har så uendeligt meget ret Kulka. MCQ skal jo også være noget alle har en chance for at kunne svare på - selv folk, der har været ude af uddannelsessystemet i nærmest en menneskealder. Jeg har aldrig været god til at vente, og at vente på noget der, måske, kan være med til at ændre mit liv er slet ikke en let opgave.

Nå, men nu har jeg lyttet til noget godt musik på Youtube, og pludseligt dukker budskabet “patience is strength” op, så det vil jeg tage til mig (i det mindste for et par timer :lol: ).

[quote=“Mignon”:118ai8it]
Og vi holder ud, det er ingenting i forhold til et helt liv med livslang læring og efter sigende, den fedeste profession der venter os :slight_smile:

Mvh Mignon :slight_smile: [/quote]

Se DET er en fantastisk holdning! En af grundene til, at jeg er så glad for det store kvote 2 optag på SDU: jeg får mulighed for at kalde personer som dig medstuderende, og i sidste ende kollega!

[quote=“Sarup”:2ufd6bqm][quote=“Mignon”:2ufd6bqm]
Og vi holder ud, det er ingenting i forhold til et helt liv med livslang læring og efter sigende, den fedeste profession der venter os :slight_smile:

Mvh Mignon :slight_smile: [/quote]

Se DET er en fantastisk holdning! En af grundene til, at jeg er så glad for det store kvote 2 optag på SDU: jeg får mulighed for at kalde personer som dig medstuderende, og i sidste ende kollega![/quote]

Hej Sarup

TAK for dine venlige ord, de varmer mit (skælvende) hjerte! Det er dejligt at vide at der på den anden side af MCQ, MMI og diverse andre optagelsesprocedurers regnbue findes nogle dejlige kommende kollegaer der tager varmt og åbent imod! TAK!

Mvh
Mignon :up:

Jeg er 99% sikker på, at jeg går videre fra MCQ, fordi jeg gjorde det så godt, som jeg kan gøre det. Jeg er overbevist om, at det er godt nok. Men, som Kulka beskriver, kan det være lettere tilfældigt hvem der kommer videre og jeg er også uenig i, at det er ‘den rette måde’ at teste på, da det ikke er sikkert at dem der så kommer igennem, rent faktisk er dygtige.
Hvis vi blev målt på hvor dygtige vi er, var jeg kommet ind 3 minutter inde i samtalen/testen. Jeg er ikke arrogant; jeg ved bare hvad jeg kan og jeg er rigtig, rigtig, rigtig dygtig til medicinsk teori. Jeg har studeret samtlige organsystemer, som jeg kan alt det basale i og endnu mere specifikt neurofysiologi (jeg har læst OG forstået den bog som medicin (et eller andet universitet) har på 3. semester), muskel-skelet-systemet, energiprocesserne, træningsfysiologi, samt kost og ernæring. Jeg har frivilligt undervist i fundamental anatomi og fysiologi på Aalborg Universitet. Jeg er overbevist om, at jeg kan bestå rigtig mange af de eksaminer der er fra 1-3/4. semester der er på medicin, lige nu; på stående fod uden forberedelse. Selvfølgelig ikke alle sammen og selvfølgelig ikke til perfektion (fx. i humanbiologien er der nogle emner, som jeg ikke har læst om, hvorfor jeg naturligt ikke har en chance for at svare på netop de spørgsmål).

Så om jeg er kvalificeret? Jeg er overkvalificeret. Jeg er topmotiveret; hvert eneste sekund af mit liv det sidste år er dedikeret til at komme ind på medicin og jeg stopper aldrig. Hvis jeg ikke kommer ind i år, så fortsætter jeg, om jeg så ender med at kunne de første par års pensum udenad inden jeg starter.

Om jeg kommer ind? Aner det ikke. Jeg bliver ikke testet på om jeg er kvalificeret rent fagligt. Jeg kan ikke differentiere mig med dét, som jeg egentlig kan. Derfor synes jeg testen er ringe for MIT tilfælde, men kan sagtens se logikken i, at testen er opstillet som den er. Fordi DU måske ikke er så dygtig som jeg er på nuværende tidspunkt, skal du da ikke frasorteres, hvis du potentielt bliver ligeså god som jeg (jeg bliver skidegod :smiley: ). Det giver derfor fint mening, at testen er struktureret som den er, også selvom det eventuelt kan koste mig nogle år inden jeg kommer ind og det er jeg ganske forstående overfor. Jeg er nu heller ikke bitter, fordi jeg elsker mit fag så meget, som jeg gør. Hvis jeg ikke kommer ind i år, så er det en skam, men så har jeg bare endnu et år, hvor jeg kan læse mig endnu mere dygtig! Viden er ALDRIG spildt og jeg elsker at læse så meget som jeg gør - ellers ville jeg ikke gøre det.

Det er, på en eller anden måde, svært ikke at lyde arrogant, men det er jeg virkelig ikke! Fx. bruger jeg, på nuværende tidspunkt, tonsvis af timer på at rette mine medstuderendes teoriafsnit i de rapporter vi skal aflevere. Jeg elsker at hjælpe andre, fordi det er mega optur, hvis andre interesserer sig for verdens fedeste videnskabsgren :wink:

Så lad være med at føle, at du ‘måske ikke er kvalificeret’. Du kan blive lige nøjagtig hvad du ønsker at være. Du kan lære lige nøjagtigt hvad du ønsker at lære. Hvis du eventuelt føler dig ‘underlegen’ i forhold til andre som søger ind, så husk, at når vi alle starter, så starter vi samme sted! Måske er nogle af os bedre kvalificerede, men så kan vi jo bare hjælpe dig i gang, så du kan nå op på vores niveau! Tænk aldrig: “fuck, de andre er for gode; jeg kommer aldrig ind!”. For, jo, selvfølgelig gør du det - du kan liiiiige hvad du vil. Stop aldrig med at kæmpe for dét du vil. Men, hvis du ikke vil det nok, så flyt dig, så vi andre kan komme til :stuck_out_tongue:

Ved ikke lige om det hele hænger sammen, jeg fyrede lige alt det her af midt i en kemi-time, som jeg samtidigt fulgte med i.

@Dysp
Af ren interesse:
Hvad er du uddannet som lige nu? Jeg er ret så imponeret hvis det du skriver er sandt, men går også ud fra at du er en smule ældre end den gennemsnitlige ansøger.

Husk forresten, at fordi man har sat sig ind i tingene og læst en hel masse, så er det ikke sikkert, at det vil give dig en plads efter 3 minutter. Eventuelt kan dem man skal til samtale med, se det hele som om du sidder og overdriver dine egne evner for at lyde bedre, og det er ikke altid ensbetydende med et positivt indtryk.

Held og lykke skal du i hvert fald have. :slight_smile:

[quote=“badooo”:mke9quqa]@Dysp
Af ren interesse:
Hvad er du uddannet som lige nu? Jeg er ret så imponeret hvis det du skriver er sandt, men går også ud fra at du er en smule ældre end den gennemsnitlige ansøger.

Husk forresten, at fordi man har sat sig ind i tingene og læst en hel masse, så er det ikke sikkert, at det vil give dig en plads efter 3 minutter. Eventuelt kan dem man skal til samtale med, se det hele som om du sidder og overdriver dine egne evner for at lyde bedre, og det er ikke altid ensbetydende med et positivt indtryk.

Held og lykke skal du i hvert fald have. :slight_smile: [/quote]

Jeg er kun på 2. semester idræt på AAU. Uddannelsesmæssigt, har jeg ikke det store at fremvise :slight_smile: Jeg er 23 og min viden skyldes primært min enorme interesse for emnet, som jeg har autodidakt har lært i mine sabbatår og især på mit år på idræt.

Og jeg er helt enig med dig i, at det bestemt er sørgeligt at overdrive hvad man kan. Det gør jeg bestemt ikke. Jeg kender udemærket mine begrænsninger og dem kan jeg såmænd også godt remse op, hvis du ønsker det :stuck_out_tongue: Jeg har bare oplevet, af bitter erfaring, at jeg ikke rigtig oplever udfordring på mit nuværende studie og savner ‘ligestillede’ i studiemiljøet. Det er svært at formulere, så det ikke lyder arrogant, det er jeg klar over, men det kan være, at du kan give mig et bedre bud på hvordan det kan formuleres, uden at janteloven straks kommer i spil? :slight_smile:

Det er nu mere som et råd til, at du ikke bør remse det alt for meget op og køre for meget rundt i det derinde. Jeg siger ikke du overdriver, for jeg regner ikke med du lyver - det kunne måske godt bare virke sådan over for dem du skal snakke med, når du er én blandt 300 der kæmper om et ukendt antal pladser. Alle vil fremhæve dem selv som værende de mest motiverede, og at fyre en smøre af med, hvor meget man har læst forud og hvor mange eksaminer man kan bestå nu osv. osv. osv. virker overvældende, plat og måske også utroværdigt, når man tænker på “din situation” - altså at du er én blandt 300 der kæmper om en række pladser.

Hvis du gerne vil have høje point så være realistisk og argumenter for det.

Lad være med at sige at du vil gøre det og det og det og det fjerde. INGEN kan læse hele tiden. Det viser blot at du ikke kender dig selv, og at du højst sandsynligt vil overbelaste dig selv allerede på første semester… Vær realistisk, og argumenter for din sag

Jeg er generelt meget enig i hvad de andre siger her. Det er da skide godt at du har sat dig så meget ind i hvad der kan blive dit fremtidige pensum, det kommer helt sikkert til at være en stor hjælp for dig i fremtiden hvis du kommer ind, men husk på at de også kigger på mange andre ting end bare din faglige viden. Der er jo også mange andre som dig der har læst en masse før de kommer ind og det vil de helt sikkert også fremhæve, så dermed er det jo nærmest vigtigere at du fremhæver dine andre kvaliteter. Man skal jo også huske på at det at være læge bygger på meget mere en bare viden om menneske kroppen. Man skal selvfølgelig fremhæve alle ens gode kvaliteter og evner (det handler jo trods alt om hvorfor du skal have en plads frem for andre) bare husk at gøre det med stil :wink:
MVH
og held og lykke med det allesammen!!

Jeg kan se at godtfolk på den anden side af optagelsesprøvens regnbue godt ved hvad MMI indeholder og vil med glæde høre fif og forslag til dens indhold og ‘faldgruber’, hvis jeg bliver så heldig at skulle igennem prøven sidst i maj.

Jeg kan kun være enig i Jeres betragtninger ang. Dysp’s indlæg, at det der sikkert gælder er at fremhæve sig selv som ‘hele mennesket’. Det at kunne sidde begravet i bøger og noter er fint, men på et aller andet tidspunkt er det vel meningen at man skal ud i det kliniske arbejde (hvis man fravælger helt at være social på sin studie, hvilket er en død sild) og møde rigtige, levende mennesker. Det er her ens viden og menneskelige styrker for alvor kommer til udtryk og gør en til en god eller dårlig læge (forudsat at fagligheden er i orden). Jeg har igennem årene set forskellige eksempler af både den ene og den anden slags. Der skal mindre end 3 minutter at føle sig dårlig tilpas i selskab med en ‘dårlig’ læge. Og mon ikke det samme vil optageudvalget spotte på mindre end 3 minutter ?

En anden sag, som Dysp allerede har hørt fra mig i anden forbindelse er, at det virker meget usympatisk at række ned på de medstuderendes faglighed (eller sin nuværende studie/ beskæftigelse). Det er rigtigt at man som studerende nogle gange kan føle sig understimuleret, heldigvis er der plads og tid til at man kan på eget initiativ fordybe sig i hver sin interesse, om det så gælder faglige eller sociale.

Man kan i sin iver komme til at være for ivrig og dermed frastødende for den man gerne vil få på sin side. Balancen er hårfin og tiden vil vise om vi trænger til mere øvning i denne kunst eller om vi brændte igennem. Håber det sidste for os alle, ærgerligt at der ikke er pladser nok!!!

Mange hilsner fra en meget ambitiøs, målrettet og helt igennem medicinstudie-forelsket
Mignon :slight_smile:

Mignon - Jeg er simpelthen nødt til at sige, at hvis du er bare halvt så sympatisk IRL, som du virker herinde, er jeg sikker på du bliver en skøn læge!

Hej fra Dr.Mom - som meget gerne vil være din kollega i fremtiden og krydser fingre for, at du går videre!

(Også krydsede fingre til jer andre!)