Mmi 2014 (sdu)

Så har jeg været inde og tjekke resultatet (skulle lige have en eksamen overstået med først).
Min score blev 35, så jeg er optaget :woohoo:

Må dog indrømme at jeg er lidt rundt på gulvet over det, og ikke helt ved hvordan jeg skal forholde mig til det :stuck_out_tongue:

Endnu engang helt vild meget tillykke. Er slet ikke spor misundelig. :stuck_out_tongue:

Skulle jeg igen få afslag, låner jeg din (Badebe) sofa næste år inden MCQ og håber også at skulle låne den i forbindelse med MMI. :wink:

Der er også et væld af følelser, der kommer, når drømmen endelig går i opfyldelse. Tillykke med optaget, hvis du starter til vinter, så starter vi nok sammen! (Er kun 18 år gammel, så jeg formoder, at jeg ikke har en chance for at starte til sommer).

Elverskov skrev:

Det burde vi nok kunnet finde ud af, men lad os først krydse fingre for at det ikke bliver nødvendigt :wink: (krydser fingre for at du kommer ind i år) Der er jo stadig en chance, og ellers er der jo også de andre universiteter, som du har søgt på :wink:

vPro skrev:

[quote]
Der er også et væld af følelser, der kommer, når drømmen endelig går i opfyldelse. Tillykke med optaget, hvis du starter til vinter, så starter vi nok sammen! (Er kun 18 år gammel, så jeg formoder, at jeg ikke har en chance for at starte til sommer).[/quote]

Jeg ved faktisk ikke hvornår jeg starter, da der inde på deres side står at jeg kan blive optaget til både vinter-, og sommerstart, jeg har dog sat kryds ved vinterstart inde på optag.dk :wink:

Jeg er 23, så bliver nok optaget på sommerstart (selvom jeg håber på vinter :wink: )

[quote=“Badeabe” post=84966]

Det burde vi nok kunnet finde ud af, men lad os først krydse fingre for at det ikke bliver nødvendigt :wink: (krydser fingre for at du kommer ind i år) Der er jo stadig en chance, og ellers er der jo også de andre universiteter, som du har søgt på :wink: [/quote]

Tak. Må bare væbne mig med tålmodighed en måneds tid mere.

Elverskov skrev:

Det skal nok gå, men forstår godt at du er spændt :wink:

Tillykke Sebastian!

Jeg er 24…Starter vi så sammen til september?

paze skrev:

[quote]Tillykke Bastian!
Jeg er 24…Starter vi så sammen til september?[/quote]

Jeg ved det faktisk ikke :wink:
På optagelsessiden står der at jeg får svar senere, om jeg skal starte til September, eller Februar, men mener de plejer at tage de ældre først, og derefter de yngre. (Har dog som sagt sat kryds ved vinterstart). Mener at jeg læste at vi ville få information om studiestart den 30. Juli, efter de andre universiteter har resultaterne for optaget :wink:

Ps . Drop Se’et. jeg hedder Bastian :stuck_out_tongue:

Ah, sorry hehe

Jeg fik og vide af en af vagterne at hvis man var over 22 eller sådan noget så var der sådan set 100% chance for at starte om vinteren.

[quote=“paze” post=84973]Ah, sorry hehe

Jeg fik og vide af en af vagterne at hvis man var over 22 eller sådan noget så var der sådan set 100% chance for at starte om vinteren.[/quote]

Det plejer da at være helt omvendt - jo ældre du er, desto større er sandsynligheden for sommerstart.
Jeg ved faktisk ikke hvorvidt jeg helst vil sommer- eller vinterstart. Jeg har aldrig tænkt det helt store omkring det, da det først og fremmest er vigtigst for mig, at komme ind. Nu skal jeg blot finde et sted at bo, og helst før studiestart ,hvadenten det er om sommeren, eller om vinteren.

Jeg kan se fordele i begge - hvis jeg starter til september så bliver jeg jo tidligere færdig, men hvis jeg starter til vinter, så får jeg længere tid til at slappe af ovenpå de første to semestre af den uddannelse, jeg har taget, tjene nogle penge og lære Odense at kende.

Ja, undskyld, mente sommeren :stuck_out_tongue:

Mange tak! Men har affundet mig med, at jeg nok ikke kommer ind i år, da jeg “kun” har 9,7 i snit med bonus, men hvis jeg er viiirkelig heldig, så falder snittene lidt, men det er nok ikke særlig sandsynligt :slight_smile: Så må jeg tage endnu et “sabbatår” (dette år supplerede jeg to fag, så har gået i skole hele tiden), nu kan jeg komme ud og arbejde lidt, rejse til Afrika for at lave frivillligt arbejde og andet, der styrker mine chancer i kvote to :stuck_out_tongue:

myraki10 skrev:

Hej Myraki :slight_smile:

Nu ved jeg ikke hvad du har suppleret, eller hvilke karakterer du fik, men på AU og AAU har de et kvote 2 system, hvor de beregner fagsnittet for kvote 2.

De fag, som AU beregner kvote 2 snittet ud fra er: Dansk A, Engelsk B, Matematik A, Fysik B/ Geovidenskab A, samt Kemi B/ Bioteknologi A.
(Altså kan du bruge de fag du alligevel skal have til kvote 1)

AU beregner dit kvote 2 snit ved følgende model:

(DAN A((X+X+X)/3)+ENG B((X+X+X)/3)+FYS B((X+X)/2)+KEM B((X+X)/2)+MAT A((X+X+X)/3)

Som til sidst giver:

(Y[sub]1[/sub]+Y[sub]2[/sub]+Y[sub]3[/sub]+Y[sub]4[/sub]+Y[sub]5[/sub])/5=Z

Hvor:

X: De årskarakterer, samt eksamenskarakterer der fremgår af dit eksamensbevis.
Y[sub]n[/sub]: Dit gennemsnit for det specifikke fag, f.eks. er Y[sub]1[/sub] gennemsnittet for Dansk A.

Z: Dit faggenemsnit for de fem fag (gennemsnittet som de kigger på i kvote 2)

Du kan læse mere om det her:
http://bachelor.au.dk/medicin-laegevidenskab/cpage/Adgangskrav/view1/1/Course/index/

Som du kan se, gælder der:

Kvote 2 fagsnit:
Kvote 2: 10,7 (vejledende)
Standby: 10,4 (vejledende)

Jeg har holdt øje med gennemsnittet de sidste år, og det ser ud som følgende:

Medicin (AU kvote 2):
2011: 10,3 - Direkte optag. 10,1 - standby plads.
2012: 10,2 - Direkte optag. 10,0 - standby plads.
2013: 10,7 - Direkte optag. 10,4 - standby plads.
2014: Bliver offentliggjort er par måneder efter optag.

Som der står er det vejledende, så der kan godt være undtagelser, og det er også værd at bemærke at de vil ændre modellen inden for nogle år :wink:

Jeg ved at AAU bruger samme princip, de er dog ikke så åbne om det, og jeg kender derfor ikke deres beregningsmetode. Jeg ved dog at hvis du får hænderne i en Studyguide fra 2012, står der skrevet at de kigger på fagsnittet i kvote 2, på de uddannelser, der kræver en karakter (ikke mange på AAU :stuck_out_tongue: )

Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget, men håber at du, samt andre, får glæde af informationen :wink:

Mvh. Bastian

I forhold til ventelisten, bliver alle der ikke tilbydes en plads, sat på denne. Det betyder at man nok ikke skal regne med at komme ind medmindre man ligger et point under grænsescoren.

Tillykke til jer der er kommet ind, det er et fedt studie!
Og til jer der ikke er kommet ind, så er det jo bare at prøve igen næste år :slight_smile:

Hvad bestemmer hvor højt man er på ventelisten? Ens mmi score, og derefter mcq eller hvordan?

Jeg har godt nok heller ikke sat mine forventninger særlig højt efter jeg fik resultatet :P, størstedelen af dem der ikke kom ind med det samme ligger jo nok lige omkring grænsen (går ud fra at de ca. er normalfordelt).

Men nu har jeg i det mindste en bedre idé om hvad det hele handler om, og jeg syntes da at jeg er kommet langt i forhold til mine forventninger i starten. Jeg håber det går bedre næste år :slight_smile:

Er du sikker? Jeg skrev og spurgte til min placering på ventelisten, dennes længde og hvor mange, der statistisk set kommer ind fra denne. Her er hvad de svarede:

Hej Karen
Tak for din henvendelse.
I forbindelse med dine spørgsmål ang. ventelisten efter MMI må vi desværre informere dig om, at det ikke er muligt for os at oplyse dig om, hvilken plads du har på ventelisten. Det er ligeledes heller ikke muligt for os, at oplyse om hvor mange der er på ventelisten eller hvor stor sandsynligheden er for, at du bliver optaget fra ventelisten.

Hvis det var alle, der ikke kom direkte ind, der røg på venteliste, er regnestykket ret let

Antal deltagere - optagne = ventelisten

Så siden de svarer sådan må de lave ventelisten på en anden måde.

Fluen skrev:

[quote] I forhold til ventelisten, bliver alle der ikke tilbydes en plads, sat på denne. Det betyder at man nok ikke skal regne med at komme ind medmindre man ligger et point under grænsescoren.
[/quote]

Det er desværre ikke alle, der sættes på ventelisten.
Sidste år kom jeg videre til anden runde, men blev ikke sat på venteliste. Jeg fik bare besked om at jeg ikke var blevet optaget, og så var den ikke længere :wink:

Jeg ved dog ikke om de har ændret procedure i år, ved bare at jeg fik et klart nej sidste år :slight_smile:

Mvh. Bastian

Måske jeg tog munden lidt for fuld ;). Jeg troede alle kom på ventelisten, men det var så ikke korrekt :).
Jeg er selv optaget gennem kvote 2, og første gang lå jeg også 2-3 point under grænsescoren, kom på venteliste, men blev ikke optaget.
Ligesom tidligere nævnt er der nok mange der ligger liiige under grænsescoren, og nok ikke særlig mange der takker nej til pladsen. Dette er ikke noget jeg har tal på, men det er min klare fornemmelse, hvilket selvfølgelig betyder at jeg kan tage fejl :slight_smile:

Jeg har lige faaet afslag fordi jeg ikke har dansk paa A niveau? Det beover jeg da vel ikke som nordisk ansoger?

De maa have misforstaaet noget?

[quote=“paze” post=84999]Jeg har lige faaet afslag fordi jeg ikke har dansk paa A niveau? Det beover jeg da vel ikke som nordisk ansoger?

De maa have misforstaaet noget?[/quote]

Nej hvor surt. Det er jeg ked af at høre.
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men håber da det løser sig.