Næste skridt mod 4-årsreglen

Til alle FADL-medlemmer

Den 24. Maj kl. 16 afholder FADL et lukket fagligt møde for alle medlemmer. På dette møde skal vi diskutere hvad vores næste skridt bliver i kampen mod den nye aftale mellem regeringen, danske regioner og lægeforeningen. Det er vigtigt at netop du møder op, så vi ved hvor langt FADL-medlemmerne er villige til at gå.
Mødet bliver af ca. 2 timers varighed.
Lokalisation oplyses så snart vi ved nærmere.
Hold øje med opslag på Panum, stud.med., fadl.dk og MOK

MVH: FADLs Bestyrelse, København

Herligt, at der sker noget! Jeg kommer!

Tænk, om vi kunne forpligte os selv og hinanden på at boykotte eksamen. Det ville VIRKELIG rykke, hvis en stor procentdel af Danmarks stud.med’er frivilligt lod sig fryse fast i uddannelsen. Det ville kunne aflæses direkte af lægemangel-tallene. Hvilket fantastisk oplæg til skandale og debat. Så ville pressen nok vågne …

(Og vi ville selvfølgelig få en ekstraordinær reeksamen, når først 4-årsreglen var fjernet igen.)

Bedre end FADL-vagt-strejke, men æsj, også ret krævende på solidaritetsfronten. Hvad siger I? Kan det lide sig give sig?

Det er lidt ærgeligt alt det her sker lige midt i eksamensperioden. Meget apropos Mortenb´s indlæg. Folk har masser af andre ting at tænke på, end at følge med herinde på studmed.dk

Christian

Nu bliver der snakket om FADL-møde, solidaritet og boykot af eksamen… Husk at overveje at vi også er nogle som ikke er medlem af FADL.

FADL skal vel ikke bare give op uden kamp, bare fordi der er nogle der valgt ikke at være medlemmer af foreningen.

Boykot og strejke synes jeg lyder som det eneste rigtige - det er på tide af læger/kommende læger sætter bremsen i overfor mangeårige militaristiske tvangsordninger, dårlig løn og dårlige arbejdsforhold, grundet tiltagende forkus på masseproduktivitet. Men i stedet for at boykotte eksamen, hvad med at boykotte lægeløftet/turnustilmeldingen ? Hvad der lige er smartest er svært at afgøre. Måske “yngre læger” kunne stå sammen og lave en storstrejke som i 1981.
Under alle omstændigheder vil Løkkemand sikkert være ret ligeglad…

Jesper: Det er skam heller ikke det jeg mener - Men hvis man f. eks. på lukkede møder planlægger aktioner hvor der skal boykottes (det være sig eksamener eller andet), er det da fjollet hvis de som ikke er medlem af FADL ikke også inddrages så de får mulighed for at deltage i boykotten. Budskabet er lidt tydeligere med 0% fremmøde end 10%.

Lars Løkke kan ikke sidde og være ligeglad, hvis alle studmed’er boykotter eksamen. Det betyder jo et reelt, øjeblikkeligt og uopretteligt tab i antallet af arbejdende læger i Danmark med mindst lige så mange som der går på pension eller dør på et halvt år. Medmindre - og kun medmindre! - man bøjer sig for vores krav om at afvise den håbløse 4-årsregel! (og laver reeksamen)

Det er en skidegod historie til pressen. Vi kommer ikke til at mangle mediedækning denne gang.

En vinkel: Vi demonstrerer, hvordan det vil blive i fremtiden, når studiet må forlænges og færdige læger undværes af hensyn til forskning og barsel og specialevalg PÅ studiet.

Tænk også over, om det ikke kan udnyttes som trussel endnu FØR vi overhovedet udebliver fra eksamen. At præsentere ministeren/pressen for en art hensigtserklæring fra os om at udeblive, det må også have sin virkning.

Jeg tror desværre ikke på, at stud. med.'er kan stå tilstrækkeligt sammen til at boykotte eksamen i stor stil - dertil er mange for ærgerrige…

Umiddelbart synes jeg, at en FADL-strejke er en dårlig idé - det har reelt ikke noget med sagen at gøre. Derimod ville det være klædeligt, om de yngre læger tog noget action, det vil der blive lagt mærke til - studerende er folk sgu’ ligeglade med. Hvis vi endelig skulle lave noget, hvad så med at besætte et eller ande`? LLR’s kontor eller Bent Hansens ditto? evt. Sundhedsstyrelsen eller Traumecenteret på RH?

  • Mikkel

Jeg tror heller ikke på at man kunne få stud. med.'er til at boykotte eksamen. Der er mange der har opbrugt sin SU, og i det tilfælde at det ikke hjælper og der ikke bliver lavet en reeksaemen vil det for disse mennesker koste 6mdr SU dvs ca. 25000kr at ytre sin mening mod 4.årsreglen.
Jeg er også voldsomt imod de nye tiltage men jeg er ikke villig til at betale så mange penge og sætte mit liv på pause i 6mdr for at vise min pointe når der langt fra er nogle garantier for at det overhovedet vil hjælpe.

Mette

Jeg er godt på vej til at have opbrugt min SU, men jeg er da klar på at boykotte eksamen alligevel. Tror desværre der er andre af en anden holdning :slight_smile:

det kunne vel løses med en blokade af eksamenslokalerne, på samme måde som buschauffører eller renovationsarbejdere blokerer parkeringspladser. det er nødt til at være alle eller ingen.

dog synes jeg ikke at dette er en beslutning der skal træffes her på forummet. Lad os vente os se hvad ovenstående fadlmøde bringer af løsningsforslag.

Det er der.
Christian

Hvis vi blokerer eksamenlokalet, er vi da sikker på medieomtale…

Den eneste måde hvorpå vi kan få befolkningen og medier til at tale vores sag, er hvis vi gør det klar at konsevensen af LLR beslutning betyder dårligere / mindre kvalifiseret behandling af patienterne.

Alle, inc medierne er lige glade med os som faggruppe, men hvis deres behandling kommer i klemme kvalitets messigt, pga LLR beslutning, kan vi vinde omtale og få folk bag os.

En aktions, skal overholde følgende:

  1. Varsles dage får, gennem en pressemeddelse til medierne, DR, TV2 ritzau osv.
  2. På selve dagen:
    Udseldelse af kort, og konkret pressemeddlese, omkring aktion / happening til alle medier, samt personlig kontakt til redaktioenen kl 0800 (TV, radio og aviser), igen kort konkret omtale.

Kl 1000 (efter redaktions mødet), igen kontakt, med opfølgning.

mvh
svend

Jeg forstår godt trangen til at gøre oprør og lave blokader, men jeg tror det kan falde meget uheldigt ud hvis man forsøger at blokere eksamenslokalerne som det nævnes - Det er jo ensbetydende med at man tromler et mindretal ved at forhindre dem adgang.

Meningstyrani er ikke vejen frem, og det ser heller ikke skidegodt ud i pressen - Jeg tror det ville være at skyde sig selv i foden.

Hvis man vil sende et signal om at vi allesammen står sammen mod det her, bliver man nødt til at samle folk med gode argumenter, ikke med tvang. Kan I se parallellen? :wink:

Det er i hvert fald vigtigt at der bliver tale om et visuelt indslag, så medier kan vise optagelser og billeder derfra.

Jeg mener i øvrigt at beslutningen er et resultat af regeringens medie-valgkamps-politik, hvor politiske resultater måles og vejes på hvor let de er at sælge simpelt i pressen. Løkke vil jo let, i en kommende valgkamp, kunne referere til 4-års reglen som et konkret eksempel på hvad han har gjort for at fjerne speciallægemanglen. Det gør ikke så meget om det virker eller om der bliver ofret en række yngre læger på bålet, når bare budskabet er let forståeligt og let at formidle. Og helt ærligt, så kan man som udeforstående let foranlediges til at synes, at det lyder som en god idé, hvis man ikke kender alle detaljerne.

Jeg forstår i øvrigt ikke hvordan man som folkevalgt minister, bare kan lade være med at udtale sig i en konkret sag???

[quote=“gundestrup”:38sdkz5h]Den eneste måde hvorpå vi kan få befolkningen og medier til at tale vores sag, er hvis vi gør det klar at konsevensen af LLR beslutning betyder dårligere / mindre kvalifiseret behandling af patienterne.

Alle, inc medierne er lige glade med os som faggruppe, men hvis deres behandling kommer i klemme kvalitets messigt, pga LLR beslutning, kan vi vinde omtale og få folk bag os.[/quote]

Enig! Det var også, hvad jeg skrev i tråden vedr. slogans til bannerne.

Også enig med foregående indlæg.

Derfor synes jeg også at en del af denne her sag handler om at vi som kommende læger tager ansvar for et godt, sammenhængende og velfungerende offentligt sundhedsvæsen. Det er nærliggende at FADL fra nu af aktivt deltager i debatten om hvordan vi når til det. Desuden synes jeg det er oplagt at vi indleder samarbejde med vores kommende kollegaer, sygeplejersker og andet plejepersonale, som også forsøger at skabe opmærksomhed om de store problemer vedr. personalemangel indenfor deres fagområder. Lad os få kontakt til de sygeplejestuderende og lave en fælles kampagne om at udvide antallet af studiepladser inden for begge fag. Det er sgu sådan man kan løse manglen på personale på længere sigt.

Hej alle sammen,

Der bliver hængt plakater op om det faglige møde den 24. maj i løbet af weekenden. Mødet kommer til at foregå i Lundsgaard auditoriet, så spred ordet. Vi arbejder igen på at få nogle flyers ud rundt omkring.

Vi arbejder fortsat videre på kontakten til de politiske partier og frem mod målet at skabe debat i Folketinget vedr. denne sag. Thor Pedersen har så sent som i onsdags kaldt vores demonstration for “beskæmmende”, så budskabet er i hvert fald nået frem til Regeringen :slight_smile:

Vi ser selvfølgelig også på hvilke fælles tiltag vi kan lave sammen med DSR eller SLS.

Nedenstående indlæg kommer på FADL.dk snarest, og i medlemsbladene den kommende uge.

God weekend!

– Morten

[hr]

[size=4]Partitop uden føling med medlemmerne[/size]

Yngre Lægers informationsaften den 15. maj var præget af manglende indsigt og fejlslagne forsøg på politisk spin.

Op mod 200 fremmødte læger og lægestuderende ventede i tirsdags med spænding på Mette Worsøes seneste nyheder om 4-års-reglen. Nyheder var der dog ikke mange af. Til gengæld kunne man – på slap line – opleve 7 meget optimistiske bestyrelsesmedlemmer. Der var faktisk ingen grænser for hvad YLs bestyrelse ”håber på”, ”satser på” eller ”regner med”.

Men når det er vores alles fremtid vi taler om, virker det dog alligevel en smule bekymrende.

Vi ser folks liv an
Martin Hulgaard – formanden for deres uddannelsespolitiske udvalg – blev også direkte adspurgt om hvordan de første ”årgange” under den nye regel skulle håndteres. Svaret var simpelthen at man skulle se tingene an, og hvis der kom problemer måtte man indlede nye drøftelser. Er det i orden at have den holdning til andre folks liv?

En overgangsordning havde YLs bestyrelse heller ikke tænkt over. På trods af udtalelser om at aftalen ikke lige var YLs kop te, havde de end ikke defineret hvornår ’nok er nok’, og Yngre Læger skulle trække sin støtte til aftalen. Der var faktisk ikke andet end uafklarede punkter i aftalen. Man får umiddelbart en grim kold fornemmelse af at de glade mennesker i bestyrelsen har indgået en aftale de ikke kan overskue konsekvenserne af. Det bidrager under alle omstændigheder ikke positivt til den i forvejen manglende tryghed omkring Mette Worsøes lederskab.

Politisk spin
Til gengæld må YLs bestyrelse komplimenteres for i hvert fald at forsøge et minimum af politisk spin i denne sag. De fremmødte læger og studerende blev uddelt i små grupper hvor opgaverne var at finde de positive ting ved 4-års-reglen, og hvordan den kunne bruges mest konstruktivt.

Målet var klart. Der skulle dannes en følelse af fællesskab, og samtidigt et samlet ejerskab af 4-års-reglen. Det skulle ikke længere blot være Worsøes beslutning, men også de menige medlemmers beslutning. Fremgangsmåden blev hurtigt skudt i sænk af flere højlydte protester fra salen. Den anden del af mødet, som omhandlede uddannelseskvalitet ude på afdelingerne blev desværre en lidt tam affære. Halvdelen af de fremmødte forlod salen. Der var tydeligvis ingen interesse i den ’samlende diskussion’ hvor ingen kunne være uenige. Hvilket ellers var en taktisk klog måde at afslutte mødet på.

Man sidder nu tilbage og føler at de planlagte informationsmøder er Bestyrelsens taktik for langsomt men sikkert at lukke mere og mere gas ud af ballonen. Bestyrelsen møder troligt op til hvert møde, modtager deres – velfortjente – hug og sværdslag, og tager derefter hjem igen. Efter en måned er de fleste protester så efterhånden stilnet af og ’partitoppen’ fortsætter som hidtil.

Jens Winther Jensen
Det kræver dog alligevel et minimum af stolthed at turde møde op til disse møder hvor man i forvejen ved hvordan stemningen er. Det samme kan man ikke sige om Lægeforeningens formand Jens Winther Jensen, der behændigt har trukket sig helt ud af debatten – noget der plejer at kendetegne den virkelige skurk. Jeg ser billedet af despoten, der sidder i det højeste tårn på borgen – Domus Medica – og venter på at de vrede bønder bliver trætte og går hjem.

Jeg vil opfordre folk til på samme måde som Mette Worsøe har – om ikke hørt, så i hvert fald modtaget – vores klager, så på samme måde fortælle Jens Winther Jensen, at han har mistet sin opbakning fra baglandet. Det gør du på [email protected]. Du kan endda bare forwarde den samme mail du sendte til Mette.

Det er desværre den eneste måde at få kontakt på, for hverken på sekretariatsniveau eller på politisk niveau har Yngre Læger eller Lægeforeningen ønsket at mødes med FADL. Det ser vi ikke som særligt imødekommende. Især når man lige har blåstemplet en aftale på andres vegne.

Det er FADLs klare holdning at Mette Worsøe og Jens Winther Jensen har mistet kontakten med de mennesker hvis vilkår de skal pleje. Det er først når alle lægerne i forening med de lægestuderende taler med éen stemme og siger ’nej’ til 4-års-reglen, at der virkelig bliver lyttet inde på Christiansborg.

Lad ikke Winther & Worsøe ødelægge den mulighed.

Morten Andresen
Formand, Københavns Kredsforening
Foreningen af Danske Lægestuderende