Næste skridt mod 4-årsreglen

Kunne sådan en aktion ikke også ses som en opmærksomhedsskabende event? Som noget, der kunne vise at studerende/unge læger kan finde ud af at stå sammen?

Som en klar indikation af at den her, den sluger vi altså ikke bare uden videre - selvom det er det, der håbes på (og nok forventes) i regionerne, og til dels i fagforeningen?

Budskabet skulle være “vi står i flok, og vi har fået nok. Nu stopper legen.”
Hvis man ikke forsøger at sætte noget i værk, sker der ikke andet end at vi beviser at man kan køre os rundt i manegen som man vil. Og, jeg mener ikke du ville risikere noget ved at indlevere en blanket. Den ligger trygt hos FADL, og hvis der ikke er nok, der indleverer, bliver den makuleret. Hvis der er nok, ligger du trygt blandt fx. 10 eller 15% af de læger, der kommer ud de næste 6-7 år. Det vil være klart, at det ikke er “reelle” udmeldinger, men en advarsel om de skal tage deres kommende læger alvorligt.

Hvis det kunne gennemføres, tror jeg virkelig det kunne rykke.

Hvis man ikke prøver, kan det helt sikkert ikke gennemføres.

Og forsøget kan gøres “gratis” for den enkelte.

VH

Niels

Jeg vil nu også sætte mine tvivl ved forslaget! For det første er det for mig at se utænkeligt at folk tør - selvom udmeldelserne i første omgang ikke når så langt. Dette simpelthen fordi folk har brugt år i deres ansigts sved for overhovedet at komme ind…
Det er nok rigtigt, at sådan en event vil gå over i universitetets historie, men jeg tror også systemet er stift nok til, at resultatet er, at de 10-15% (eller hvor mange det nu bliver) bare får sparket. Det vil gøre ondt på systemet, det vil muligvis fjerne 4-års reglen, men da det er et frit land vi lever i kan vi gøre hvad vi vil, og en udmeldelse er en udmeldelse - uden garanti for “reuptake”.

Lad os hellere bruge tiden på noget andet med større succes-rate. F.eks. som nævnt ovenfor et tværfagligt samarbejde mellem hospitalsansatte og stud.'er i div. fag.

Vi har nemlig hårdt brug for lidt folkelig opbakning, hvilket vi nok kun får ved at fremhæve konsekvenserne for hospitalerne (og dermed familien DK!!!).

Jeg tror desværre heller ikke, at udmeldelse af studiet vil hjælpe. Når der ikke er tale om reelle udmeldelser, udgør det jo ikke en reel trussel. Uddannelsen er jo et tilbud, og de fleste af os vil vel gerne være læger. Advarslen om at folk vil tage til udlandet efter endt studie burde vel være mindst lige så alvorlig og mere reel, men den bliver tilsyneladende heller ikke taget seriøst. Måske ville det skabe noget opmærksomhed, men jeg vil nu nødig ofre min studieplads, hvis det eneste jeg opnår ved det er opmærksomhed. Jeg tror heller ikke vi ville få befolkningens sympati ved sådan en aktion. Så hellere flere demonstrationer, læserbreve og happenings, der sætter fokus på konsekvensen for borgerne.

Skriv!
Skriv til dem der bestemmer noget.

Hvis du vil hjælpe til i kampen mod 4-års reglen, så skriv til Morten Andresen, [email protected]. Fadl koordinerer ret meget (håber det er ok, jeg har brugt din email, Morten).

Hvis du har spørgsmål (fx HVORFOR FANDEN FÅR VI IKKE SNART NOGET AT VIDE OM KONSEKVENSERNE???), så skriv til dem, du mener har indflydelse på svarene:

Mette Worsøe: [email protected]
Jens Winther Jensen: [email protected]
Eva fra sundhedsstyrelsen: [email protected] - flere har også haft hel med at ringe derind (fx kommer de til at tale over sig, hehe)
Lars L himself: [email protected]

Jeg har dog endnu ikke hørt nogen, der har fået svar fra Lars, men Mette og Jens svarer, hvad de kan. En ny person, man kunne overveje at skrive til, er Poul Jaszczak!

Skriv endelig læserbreve, kronikker, div indlæg i aviser og blade. Alt har ret, også den mindste lille lokalsprøjte.

Skriv til ugeskriftet.

Skriv til dem, hvis du kender nogen med indflydelse.

SKRIV FOLKENS!

Man kan også sende mails til sundhedsordførerne for de forskellige partier. Jeg har godt nok ikke fået svar, men hvis de får tilstrækkeligt mange henvendelser, må de vel forholde sig til dem:

Radikale venstre: Charlotte Fischer - [email protected]
Socialdem.: Jens Peter Vernersen - [email protected]
SF: Anne Baastrup - [email protected]
Konservative: Helle Sjelle - [email protected]
Venstre: Jørgen Winther - [email protected]

Super ide, det tror jeg jeg vil gøre!

Forstår ikke hvordan det er folk herinde kan forvente trusler om udmeldinger af studiet og store boycut af de store eksaminer når det møde der omhandler problematikken med de involverede deltagende ikke engang kan trække halvfulde auditorier.

De stud. med. der gider engagerere sig i problematikken udgør en meget lille del, og de mennesker der overhovedet gider møde op til et 2timers møde om sagen udgør maksimalt 10-15% på det nuværende tidspunkt - hvordan er det lige det skal forventes at der kan komme nogen som helst aktion ud af det? - og da slet ikke blandt nuværende 11.-12. studerende der slet ikke bliver berørt af reglen.

Synes efterhånden man bør forholde sig til den ikke-eksisterende opbakning der er om sagen i forhold til eventuelle ideer.

Jeg har kun mødt en der synes det var en god ordning, og han havde tydeligtvis ikke sat sig ind i sagerne. Jeg tager den manglende opbakning som et tegn på eksamens-stress. Tror personligt(hvis det ikke var at jeg var på 7. sem) heller ikke jeg ville have det store overskud hvis jeg var på 3. eller 5. semester. Derfor engagerer jeg mig også nu!

Mvh. Christian.

Hej igen. Lige to kommentarer:

  1. I ugeskriftet i dag er der en notits under “kort nyt” med overskriften "Britisk lægeformand trådt tilbage". Hvorfor? …med baggrund i navnlig de britiske yngre lægers utilfredshed med en ny ansættelsesprocedure til uddannelsesstillinger, og som i marts førte til store lægedemonstrationer".
    Er det ikke vildt? Det kunne vel være værd at nævne, når vi skriver til diverse folk rundt omkring. Hele notitsen er i Ugeskriftet, nr. 22, p. 2082.

Kan ikke lade være med at sætte endnu et lille citat med: “Flere ministre erklærede forleden, at ansættelsessystemet vil blive skrinlagt, og de yngre læger har krævet, at de stillinger, der allerede er besat efter systemet, skal gøres midlertidige”…Wow!

Der er mange gode ting at skrive om, det er sgu rigtigt.

  1. Skrivning er rigtig godt!
    Og, jo bredere protesterne bliver, jo mere slagkraft vil vi have. Her mener jeg, FADL må på banen. De har (forhåbentlig) den organisatoriske kapacitet til at holde gryden i kog, og inspirere til og holde liv i tiltag mod dette dybe indgreb i vores mulighed for selv at præge vores arbejdsliv.

Alt dette er det vigtigste. Med en god gang skrivekrampe derude omkring, og et aktive FADL kan man nok nå langt.

Samtidig synes jeg dog (men dette er af mindre betydning for mig at pointere, end støtten til skrivningen mv.), at det kunne være så fint med noget mere kontant. Noget, der kunne mærkes på modtagerne på andet end en post-it note fra den sekretær, der læser postmodtagernes mail. Sidste gang, lægerne opnåede virkelige resultater, var jo i foråret 1981. Her strejkede yngre læger med baggrund i hårde vagter, ingen hviletidsbestemmelser og dårlig løn. Og fik rigtig meget igennem, lige hvor de ville have det. Så meget, at Mette Worsøe nok slet ikke kan forestille sig det. Hvis man omsætter det til skriftlige uddannelsesplaner, ville det nok svare til en plan ca. på størrelse med Medicinsk Kompendium, pr. læge :smiley:

Det kunne man få igen i dag. Guderne skal vide, at hvis vi ville, har vi i dag nogle virkelig kradse pressionsmidler. Men det kræver selvfølgelig at folk er med på at bruge dem. Eller bare er med på at true med at bruge dem.

En lille politisk analyse er, at det er dette diffuse “velfærd”, der bestemmer hvem der sidder i ministerbilerne og på taburetterne i regionerne. Og endnu en lille analyse er, at det er de håbefulde kandidater udmærket klar over.
Vi skal, gennem skrivning og andre tiltag, få befolkningen til at tvivle på at “politikerne”, gerne navngivne og højtplacerede, kan levere “velfærd”. Fordi de giver de yngste læger nogle helt horrible vilkår.
Så skal der nok ske noget.

Sikke en smøre,

VH Niels (Edit: sprog)

Dette her kunne måske være anledning til en ny demonstartion: Lægeforeningen fylder 150 år lørdag d. 1. september 2007. Det fejres ved, at Lægeforeningens domicil - Domus Medica - åbner dørene for foreningens medlemmer, familie, studerende og gæster.

Den sidste var en succes at deltage i og forløb på en super måde. Jeg er sikker på at en ligeså fornuftig demo d. 1 sept. til Domus Medica vil blive set og hørt.
Og se lige hvem der kommer:
Lancering af Jubilæumsbogen: Lægen og Samfundet. De to forfattere – Kurt Jacobsen og Klaus Larsen – fortæller om bogens tilblivelse og overrækker det første eksemplar til indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen.

Det er da en fin anledning, hvis ikke der sker noget fra regeringens side inden.

Niels

Jeg syntes det lyder som en super ide at lave et oplæg/demonstration i anledning af Lægeforeningens 150 års jubilæum. Det skal selvfølgelig ikke ødelægge deres reception. ISÆR nu hvor vi ved at LL kommer.

/Simon

Har FADL overvejet om man kunne klage til ombudsmanden? der er trods alt tale om, at en offentlig myndighed tager en beslutning, der skaber helt urimelig forskelsbehandling… blot en strøtanke.

  • Mikkel

Så folkens! Nu har læger.dk åbnet for detbat om de nye principper - man kan skrive kommentarer inde på siden, og de vil løbende blive svaret på.

Det hjælper ikke noget overfor lægeforeningen at sige “af med 4-års reglen” - det ved vi jo godt hvad de vil svare på…

Men alle mand til tasterne, og gør dem klart at problemerne med den er for mange!

Jeg foreslår vi starten en “kan man få dispensations, hvis…” kampagne. Det kunne være fedt at hulle den med talpas mange situationer, hvor dispensation ville være fuldt ud rimeligt!

Men det er bare et forslag. Man kan også påpege mange andre problemer med reglen. Og gerne samtidig hylde de andre principper (og presse på for at de er klar samtidig med 4-års reglen…)!

Der var i hvert fald et tamt fremmøde i Odense, med et sådan fremmøde, hvor de studerende ikke støtter op tænker man: gider man kæmpe den kamp de ikke selv gider kæmpe? - det er jo ikke mig det berører.

Når de studerende - i odense i hvert fald - ikke dukker op, så kan man da ikke fortænke YL i at være lige glade…

2/3 udvandrede efter første halvdel - de skulle læse til eksamen. Jeg siger OMG!

For at slå et slag for det gode samarbejde psykiatere imellem, henledes jeres opmærksomhed til denne artikel:
http://politiken.dk/indland/article314251.ece

Desværre frold, men det var ikke just overvældende i Århus heller. Men det var jo et møde af YL, til YL og ikke til de studerende.

Som dog var inviteret.

Der er nu oprettet et dabatforum på læger.dk hvor man kan debattere de nye regler:

http://www.laeger.dk/portal/page/portal … uddannelse

En god lejlighed til at tvinge konkrete svar ud af YL. Giv dem tørt på :wink:

Hejsa

Jeg har nu skrevet et indlæg på debatsiden på læger.dk med spørgsmål omkring konskvenserne af de nye principper.
Det er jeg faktisk den første der har gjort :? Så jeg vil også opfordre andre til at gøre det samme… Selvom de faktisk beder om forslag til at gøre implementeringen af de nye regler god og ikke fustrerede stud. med. spørgsmål. Men de skal vide hvor magtesløs man er når man ikke er i stand til at træffe beslutninger for sit fremtidige virke når man ikke har fået nogle udmeldinger om hvad konsekvenserne for ens valg kan blive.

Håber at alle i andre også vil bruge denne mulighed til at forsøge at få nogle svar.

Mette

Så har jeg skrevet det 3. indlæg på DADLs www om uddannelse. Modsat andre ser jeg ingen grund til at være andet end hudløst ærligt, når man giver udtryk for sine følelser. På YL møderne har YLs bestyrelse været pakket ind i vat af venligt stemte ordstyrere, der ikke gav taletid til utilfredse stemmer. Endnu et udtryk for YLs magtfuldkommenhed og lukken sig om sig selv.

Selv er mit nye motto: “Aldrig mere Worsøe” - hun bliver en sort plet i YLs historie. Det var hende og Winther, der valgte ikke at udvandre - det er dem, der må tage konsekvenserne af deres handlinger. Var jeg medlem i YL krævede stillede jeg et mistillidsvotum promte.

mvh
Daniel