Odense, København, Århus

Ville egentlig bare høre hvad er sandheden er,
hvor er bedst at gå?
Ved selvfølgelig godt, det er meget individuelt.
De rygter jeg har hørt, lyder på at Ku, er det mest uorganiserede sted.
Ou, der hvor der bliver taget godt om de studerende og det samme gælder for Au.
Men spændende at høre nogle meninger!
:slight_smile:

kom nu… Vi er mange der gerne vil vide det!
Jeg står for at skulle til at vælge studiested snart, så derfor vil jeg også meget gerne høre erfaringerne![quote]De rygter jeg har hørt, lyder på at Ku, er det mest uorganiserede sted.
Ou, der hvor der bliver taget godt om de studerende og det samme gælder for Au. [/quote]

Det er fx sådan nogle ting, der er interessante at få at vide. Det betyder for mig en hel del for hvor jeg vil læse.

Er helt enig. Det kunne være rigtigt spændende at høre hvordan universiteterne er i forhold til hinanden, og høre om hvilke erfarringer i har gjort jer med det universitet i går på.

Det er jo lidt svært at sige noget om de andre universiteter, når man ikke har prøvet dem. Men jeg vil jo helt klart stemme på SDU, som det bedste sted :smiley: Jeg synes studieordningen er rigtig god, og giver en mulighed for at lave sin egen semesterplan. Selve studiemiljøet, her mener jeg campus, som man er på de første 5. semstre, er trist og kedelig, men de fleste af underviserne er gode. Det opvejer jo en lille smule.
På anden del, kommer man ud i bygninger ved Sygehuset, og de er nye, lyse og bare super gode. Så uden at udtale mig om de andre universiteter, kan jeg kun sige at SDU er et godt sted at læse.
Håber I kan bruge det til en smule :stuck_out_tongue:

Heh. En sådan diskussion vil næsten u-undgåeligt ende i en “min far kan banke din far”-lignende diskussion hvor alle mener at “deres” universitet er det bedste at gå på. Og når alt kommer til alt er det vel også et spørgsmål om personlige præferencer hvad man synes er bedst.

Jeg vil kun sige at jeg har været meget glad for at gå på KU. Det eneste jeg kan sætte en finger på er et par semestre med en helt urimelig arbejdsbelastning og dumpe% derefter, men det skulle blive fikset med en mindre reform af fase 1 til næste sommer.

At der skulle være uorganiseret på KU kan jeg overhovedet ikke genkende, men jeg kender jo også kun til ny studieordning.

Kig evt. på http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1111

Jeg er 2. semester studerende på AU. Vi har histologi, neuroanatomi og makro-anatomi. Dette skal afsluttes nu efter 2. semester, der efter sigende er det hårdeste på hele studiet. anatomieksamenen, der er en 4-timers skriftlig prøve har en høj dumpeprocent på omkring en tredjedel.

Personligt synes jeg anatomi uden fysiologi og klinisk perspektivering er ekstremt hårdt at presse sig selv igennem med et kæmpe pensum, der skal kunnes udenad.
Jeg har hørt at man på KU’s nye ordning har blandet det lidt mere og gjort det lidt mere humant. Kan det passe?

Alea

Organkursus 1 (KU) indeholder 80% af anatomien (ink. neuroanatomi og embryologi, histologi og biomekanik) og neurofysiologi (ink sanseorganernes fysiologi) på et semester minus 5 uger.
Eksamen består en spotprøve og en mundtlig eksamen (traditionel med hoved- og bispørgsmål i to forskellige emner) med samlet bedømmelse.

Netop 3. semester er kritiseret (sammen med især 4. og til dels 5.) - ca. en 1/3 vælger at udskyde eksamen et semester, men dumpeprocenten er ok (officielt 14% sidste eksamen ifølge MOK).

Resten af anatomien er placeret på 4. og 5. semester med ca. 10% på hver, så det er et ret lille fag på de semestre.

Men ideen om organkurser er rigtig god og bruges jo også på SDU.

Det handler jo ikke om at nedgøre de andre studie steder ”min far er stærkere end din”, men der imod at forholde sig realistisk og kritisk i forhold til sit eget studie sted, meget rart at have nogle facts at forholde sig til,som ny eller evt. kommende stud.med.

Nej. Men de fleste mener jo deres sted er det bedste, og for at kunne svare reelt skal man jo have gået på alle tre universiteter (og jo helst i samme fag).

Du kan jo se at alle hidtil har, og som du også selv lagde ud, med at tale for deres studiested - og det er jo naturligt nok.

Jeg er fra Ringkøbing så de fleste af mine venner tog til Århus for at læse.

De små, yngre universiteter er også ofte mere agressive i at profilere sig, og Københavns læreanstalter vil ofte stå for skud da de er de gamle og ofte store institutioner som helst skal overgåes.

Som du selv siger

[quote]De rygter jeg har hørt, lyder på at Ku, er det mest uorganiserede sted. :
Ou, der hvor der bliver taget godt om de studerende og det samme gælder for Au. [/quote]
Jeg kan som tidligere sagt slet ikke genkende disse rygter - jeg har aldrig været ude for uregelmæssigheder. Men jeg har jo heller ikke sammenligningsgrundlag med de andre universiteter.

Man skulle jo nok høre fra folk som Frold der har prøvet både SDU og KU.

Synes personlig ikke om studieordningen på Århus - der jeg læser - med anatomi en mass uden opfølgende fysiologi, al for megen anatomi uden en funktionel sammenhæng ødelægger motivationen for at læse og stiller uhyre store krav til den netop startede - mit valg af århus var geografisk idet Odenses studieordning umiddelbart tiltalte mig mere end Århus`

Jeg begynder på medicin i Århus til februar 2005, mener at der i optagelsesbekræftelsen stod ordning 2003, hvad er der ændret ved den “nye” studieordning ?

Diemer:
Helt enig i hvert fald en der er knapt så subjektiv…
kunne måske godt have formuleret mit udlæg anderledes… Jeg tager den på mig :wink:

Mit indlæg var nu overhovedet ikke ment som kritik.

Jeg syntes bare det ville ærgeligt hvis en kommende stud.med, som læste denne tråd, ville vælge anderledes end ellers, pga. vores allesammens fordomme og “universitets-patroitisme” (som vi fleste jo nok har en smule af :? )

Jeg synes at det med at vælge studiested ikke bare er en smagssag.
Det er først og fremmest afhængigt af tilknytningssted (by) og snittet fra gymnasiet (adgangsgrundlag).
I sidste ende er det læger der uddannes på alle tre universiteter, dog er undervisningen tilrettelagt anderledes. Det kan så diskuteres hvorvidt studiet er tilrettelagt fornuftigt med de nuværende studieordninger, men der er vel en grund til det. (Dvs. om anatomi ligger på 1.,2. eller 3. semester er underordnet; bare det passer med de øvrige elementer i undervisningen).
Det skal desuden være klart at de studerenes oplevelse af stedet kan være varierende. At nogle synes at en nuværende ordning er dårlig er kun udtryk for at der er noget der kan gøres bedre, men ikke nødvendigvis at det kan ske her og nu (studiet skal jo hænge sammen). :wink:

Jeg læser selv på KU, og har ikke oplevet at stedet er uorganiseret! Godt nok er stedet meget stort, og mange (flere tusinde) mennesker har deres daglige færden dér, og derfor kan man føle at menneskestrømmen er stor.
Men KU er absolut ikke dårligt valg. :stuck_out_tongue:

Som én der har læst både i Odense og Kbh - så må jeg sige at jeg synes godt om begge steder - de har hver deres forcer…

Jeg tog min første del (første 6 semestre) på SDU under den “ny studieordning” og er i gang med 2. del som sidste hold på gammel studieordning på KU…

Jeg kunne vældig godt lide studiet og dets opbygning i Odense og mener at det er klart anbefalelsesværdigt - det har en meget spændende og klinisk opbygning - hvilket nu også den nye ordning i København har - min kæreste følger 7. sem ny ordning på KU…

Grunden til at jeg valgte at søge om overflyttelse var langt fra studiet, men skyldtes ydre omstændigheder.

Med mine øjne:

Hvad giver SDU:
Lille intim årgang (hvis man kan kalde 90 mennesker det?)
Rimelig nemt at få noget at bo i
Lækre studiefaciliteter - dem i Winsløwsparken.
God klinisk undervisning
Lidt mindre detaljerytteri

Hvad må du undvære - som KU tilbyder?
Som storby-rotte må jeg sige at jeg fandt Odense proviensiel. Kbh som by har bare flere kulturelle faciliter.
Måske ikke helt samme muligheder for forskning hvis man vil det.
Når man skal i klinik må der forventes længere transporttider end i klinik i Kbh. Idet man kan komme til Kolding, Vejle, Esbjerg, Sønderborg (man får dog tilbudt noget at bo i hvis man kommer de steder der er langt væk)

Lige for, at demonstrere hvor detalje orienterede vi kan være på SDU, vil jeg lige pointere, at årgange ligger på omkring 150 studerende.
Ved september start er der ca. 100 medicinere og 50 biomek’ere og da biomek’erne følger hele vores forløb indtil 6. semesters klinik, må man vel sige, at de godt kan regnes med her. Desuden ved man sgu’ alligevel ikke altid rigtigt hvem der er biomek’ere og hvem der er medicinere :smiley:
Ved febuar start er der ca. 150 medicinere.

Når det er sagt, vil jeg stadig give dig ret i, at det er en ret intim stemning og bestemt et mindre antal end på KU og AU.

har biokemikerne makroskopisk anatomi på SDU???

Jeg tror at biomek. dækker over “klinisk biomekanik” = kiropraktorer

Lige akkurat!

oki var også lige ved at få noget galt i hals da :slight_smile: