Reaktion på Stormøde i Århus 28/2

Som jeg oplever sagen ser det jo fuldstændigt absurd ud. Hvad er ideen i at have studenterrepræsentanter i fakultetets styrende organer, hvis i alligevel ikke får lov til at blive indraget i beslutningerne? Jeg skal ikke gøre mig klog på alt det i diskuterer omkring kapaciteten i Aalborg vs. Århus, men det er da helt uacceptabelt hvis den slags beslutninger trumfes igennem uden åbenhed og mulighed for at studerende har medindflydelse.

Jeg ved ikke om jeg skal grine eller græde når jeg hører om jeres studieleder (Bjarne Møller Madsen), men det lyder da helt forrykt. Hvordan kan han nogensinde forestille sig igen at skulle have et konstruktivt samarbejde med de studerende? Har jeres repræsentanter i studienævnet (MR) ikke overvejet at udtrykke mistillid til studielederen i studienævnet? Jeg ved ikke hvordan det er i Århus, men her i København er det studienævnet der vælger studielederen, og de studerende har således en vis indflydelse på hvem der er studieleder.

Hvis i har nogen ideer til hvad vi i København kan gøre for at støtte jer i denne sag, må i bare sige til. Det er ikke acceptabelt at medicinstuderende på denne måde sættes fuldstændigt uden for indflydelse på vores egen hverdag.

Tv2Ø er vidst endnu ikke helt med på at det drejer sig om teoretisk undervisning, og ikke hospitalsophold som de bliver ved med at sige.
Den kliniske del på 8. og 10. kører helt fint som den i øvrigt har gjort i mange år, med tilfredse studerende.

Hmm lidt mediedækning har vi da fået -selvom rydningen af “Ungeren” ligesom stjal vores spotlight :lol:

Dette fandt jeg i en afkrog TV2 Østjyllands hjemmeside:

http://www.tv2oj.dk/nyhe_nyhed_s.asp?newsID=17011

Vi hyrer åbenbart en advokat… :?

Nu har det også været på de landsdækkende nyheder: TV2 kl. 14.

(Prøvede lige at kopiere genvejen ind, men det lykkedes ikke - det er på nyhederne.tv2.dk, og er vist stort set det samme som var i Tv2 Øst).

…jeg har lige snakket med en af mine venner, der er jurastuderende, og han foreslog følgende: Vi skriver til “Udvalget for videnskab og Teknologi” og forklarer vores situation. Den mail vi skriver, vil blive omdelt til de pågældende i udvalget den næste dag, og eventuelt forelagt Helge Sander.

Jeg har lige snakket med assistenten i udvalget, og fået bekræftet at de varetager vores interesser. For interesserede står der mere på folketingets hjemmeside:)

Jeg har prøvet at kontakte Mikkel Fode fra FADL, og venter på han ringer igen. Jeg mener den mail bør formuleres af FADL, da det er stærkere end hvis det kommer fra en enkeltperson.

Hvis der er andre der er allerede er gået denne vej, må de gerne lige skrive…

[quote=“CharlotteM”:2cr8yk89]…jeg har lige snakket med en af mine venner, der er jurastuderende, og han foreslog følgende: Vi skriver til “Udvalget for videnskab og Teknologi” og forklarer vores situation. Den mail vi skriver, vil blive omdelt til de pågældende i udvalget den næste dag, og eventuelt forelagt Helge Sander.

Jeg har lige snakket med assistenten i udvalget, og fået bekræftet at de varetager vores interesser. For interesserede står der mere på folketingets hjemmeside:)

Jeg har prøvet at kontakte Mikkel Fode fra FADL, og venter på han ringer igen. Jeg mener den mail bør formuleres af FADL, da det er stærkere end hvis det kommer fra en enkeltperson.

Hvis der er andre der er allerede er gået denne vej, må de gerne lige skrive…[/quote]
Lyder som en rigtigt god, har allerede nævnt at gå til ministeriet for videnskab og teknologi, som vi har ret til jvf. universitetsloven. Lyder som en god ide hvis det går igennem FADL, evtentuelt sammen med vores underskrifter?

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/?r=7
så kan I se hvad TV2Østjylland sender i sagen

Hvad tidspunkt?

Hvor langt inde?

se udsendelsen fra den 28. kl. 19.30 der kommer sikkert noget mere i dag!

Ja - vi får se… så godt det kl 22.20 den 28 :smiley: Det er et længere indslag - hvor siden her bliver nævnt :smiley:

Jeg har tilladt mig at klippe Mattias’ videoer (05-11) fra mødet sammen og komprimeret det en hel del (~40%).

http://video.google.com/videoplay?docid … 8869&hl=en

Nyhedsdækningen af sagen har idag været yderst sparsom - fandt dog en smule i de enkelte gratisaviser - informationen i disse var dog yderst sparsomme og ingen af studieleders “kreative” indfald er nævnt.

JP Express:

Metroxpress:

Nyhedsavisen:

Vi er også blevet nævnt på pol.dk:
http://politiken.dk/indland/article254898.ece

Har lige set mailen her fra Mikkel Fode:

[i]Til alle lægestuderende,

Jeg kan fra studenterpolitikernes side sige, at der bliver arbejdet meget hårdt på Aalborgsagen. Vi forsøger at informere løbende, og jeg beklager, at vi ikke har mulighed for at melde ud oftere end vi gør.

Jeg kan fortælle jer, at vi i FADL i øjeblikket er i gang med en række tiltag, der skal sikre, at sagen får en acceptabel udgang for de studerende.

For det første har vi, som de fleste forhåbentlig er blevet klar over, organiseret en underskriftindsamling. Jeg skal understrege, at denne udelukkende retter sig mod tvangselementet i den nye Aalborgordning, og vi håber at alle studerende kan tilslutte sig dette. Jeg vil opfordre folk til selv at være opsøgende med henblik på at få skrevet under. De studerendes modstand er naturligvis grundstenen i vores arbejde.

Dernæst er vi i gang med at undersøge de juridiske perspektiver i sagen. Vi taler i den forbindelse med en advokat og får klargjort vores klagemuligheder. Der er i øvrigt dags dato blevet sendt en begæring om aktindsigt til studieledelsen.

Endelig arbejder vi, sammen med MR, på en model der kan tilfredsstille alle. Her er kernen, at tvangselementet helt skal fjernes for nuværende studerende. Det, at der fra de studerendes side bliver tale om et aktivt tilvalg af studieforløb, vil i vores øjne gavne både Aalborg sygehus, Aarhus Universitet og de studerende.

Vi er sikre at på det faglige niveau i Aalborg er helt i orden, men vi mener, at de menneskelige omkostninger for de studerende, der tvinges til at flytte er helt uacceptable.

Mikkel Fode,

Formand for Uddannelsespolitisk udvalg, Foreningen af danske lægestuderende[/i]

Jeg sidder lige og ser den sammenhængende video. Jeeez, hvor bliver jeg sur på BMM! :evil: :evil: :evil:

Godt være jeg spørger dumt, men er der nogen der ved hvor underskriftsindsamlingen foregår?

Jeg har talt med Mikkel Fode: Og det bliver en ikke elektronisk underskriftindsamling. Mere info vil følge, men jeg har fornemmelse af det kommer til at ske ved personlig henvendelse til MR eller FADLs kontor eller via omdelte/ophængte sedler.

Men mere info skal nok følge!

Ved ikke om han mener http://www.medicin.skrivunder.dk/ ???

Men den ser ikke ud til at være genåbnet… Andre forslag?

EDIT: Godt, så er det IKKE ovenstående!

For alt i verden ønskes der ingen elektronisk underskriftindsamling i første omgang.

Man har vurderet af den gode håndskrift er et bedre og et mere magtfuldt middel i første omgang…

Som frold siger vil en elektronisk indsamling være noget af det mest useriøse vi kunne foretage os - der er underskriftsindsamlinger af de mest useriøse slags derinde - hvis det skal gøres, skal det gøres på god gammeldags papir.

Var der ikke evt, mulighed for at denne underskriftsindsamling også blev bredt ud til både København og Odense? Jeg mener da, at det her er en oplagt mulighed for os alle at stå sammen og vise at vi faktisk er solidariske med vores kolleger rundt om i landet, og at vi alle er imod tvangsflytninger, hvad enter de sker i Århus->Aalborg eller på andre måder. Jeg vi da personligt gerne støtte op bag mine kolleger i Århus, og jeg tror ikke jeg er den eneste…

Man kunne evt. få FADL i KBH og Odense til at have lister liggende, eller endnu bedre få nogle studerende til at tage lister med til forelæsninger…

Det her er sgu et problem for os alle som medicinstuderende, og vi bør alle stå sammen, hvad enten vi læser på Fyn eller Jylland eller Sjælland - og ligemeget om vi er på 1. semester eller 13.

EDIT: Nå ja, og hvad med at man fra FADL’s side også inddrager fx FAYL, og Lægeforeningen, hvis de kan biddrage med noget, der kan støtte os i denne sag. Det her er da en oplagt mulighed for at benytte alle de fordele der ligger i hele fagbevægelsen. Det burde være muligt at få vores kommende fagforeningers støtte til at bekæmpe denne tvangsflytning af studerende.

Så er der også kommet omtale i århus stiftstidende…

http://stiften.dk/apps/pbcs.dll/article … 73/STIFTEN

Jeg er glad for at høre at medicinstuderende fra kbh også følger med i sagen!
Det glæder mig også over, at jeg i de samtaler jeg har haft med studerende på andre studieretninger her på au, har oplevet stor sympati og en bred opbakning.
Vil underskrifts indsamlingen mon gælde for alle, og ikke kun studmed´er?