Salg af Turnuspladser!

Hej Thomas.

Grunden til min, efter din mening, totalt latterlige sarkasme er, at jeg er træt af at høre på både tude-historier om nyuddannede læger der tvinges i eksil, og historier om de onde mennesker der gør brug af de almindelige markedskræfter og udnytter mere eller mindre villige kunder.
Jeg er af den overbevisning at turnussystemet i sig selv er et forældet system der burde erstattes af en AT-ordning som i Sverige - men indtil det sker er det frit for at få det bedste ud af den situation man er sat i ved lodtrækningen. Om det bedste for den enkelte så er at prioritere H:S selv om man godt ved man hellere vil væk fra Kbh for at tjene penge på sit gode nummer vil jeg ikke gøre mig til dommer over. Det lader jeg gladeligt den enkeltes samvittighed bedømme. Personligt vil jeg vælge at prioritere mit ønske-amt først under alle omstændigheder.

Jeg ser intet problem i at få alle turnus-søgende der trækker numre i Danmark eller Norge til at skrive under på at de tillader at informationer fra turnus-registrene i Norge og Danmark samkøres. Hvis alle turnus-søgende har accepteret en samkøring af de to registre er der absolut ingen problemer i forhold til registerlovgivningen.

/THP

Hvilket turnussystem er bedst…?

Svaret på dette spørgsmål må vel, langt hen ad vejen, være utroligt individuelt baseret. Er det det turnussystem, der varetager mine eller måske dine interesser, eller det turnussystem, der varetager alle medicinstuderendes interesser? - forudsat at et sådant overhovedet eksisterer.

Der er, udover de medicinstuderende, en lang række andre interessanter og lobbyister (sygehusledelser, amtsrådsforeninger, sundhedsudvalg, uddannelsesudvalg m.m.), der umiddelbart står længere fremme i køen mht. at gøre deres indflydelse, på udviklingen af turnussystemet, gældende. I denne debat om turnussystemet mener jeg, personligt, at ordet “retfærdigt” er misvisende. Hvad er, når alt kommer til alt, så egentligt særligt retfærdigt i det hele taget, og i så fald for hvem?

Ved de forskellige fakulteter, i henholdsvis København, Aarhus og Odense, er opfindsomheden mht. fordeling af klinikophold jo temmelig stor. Mange systemer og procedurer har været prøvet med vekslende succes, afhængigt af, hvilken udsigt man har fra sit vindue (jf. ovenstående).

Jeg har den personlige overbevisning, at lodtrækning vitterlig ER bestemt af tilfældighed, og at tilfældighed endvidere er en udmærket procedure til fordeling af eks. turnus- eller klinikpladser.

Har Sundhedsstyrelsen således 200 turnuspladser, trækker hver kandidat et nummer og booker en plads sv.t. dette nummer. Nr. 1 har frit valg - nr. 200 har intet valg - nr. 2xx sidder over og venter til næste gang.

Ja, så ved jeg godt, at der kommer nogle nye problemer. Skal nr. 2xx så indgå på lige fod med alle andre i den næste lodtrækning eller frit kunne vælge m.m. (problemer, der netop opstår i en dynamisk, ikke teoretisk, proces). Problemer, der naturligvis kunne undgås, hvis der hvert semeseter var tilstrækkeligt med turnuspladser… - hvilket der jo så åbenbart ikke er. Endvidere:

Skal det være muligt at bytte indbyrdes - med eller uden penge under bordet? etc.

Ovenstående, simple lodtrækningsprocedure overlader, i første omgang, alt til tilfældighed og umuliggør enhver form for planlægning. Men som man har set med den tidligere turnusordning, kan intentioner om mulighed for planlægning (inderamt og yderamt m.m.) have den effekt, at hele systemet bliver uigennemskueligt. Så måske er der noget om ordsproget… “keep it simple stupid”.

Ovenstående, simple lodtrækningsprocedure forhindrer, i anden omgang, dog ikke salg af turnuspladser. Som jeg har nævnt tidligere, er jeg personligt tvunget til at forsvare salg med turnuspladser, da jeg ikke kan afvise, at jeg selv vil kunne se mig nødsaget til at købe en plads. Jeg ser det derfor som en styrke ved systemet og ikke en svaghed. Denne mulighed tilfører systemet fleksibilitet.

Således er min “praktiske” eller “virkelighedsnære” tilgang til problemet. Derfor har jeg selvfølgelig også en “teoretisk” eller “virkelighedsfjern” :smiley: tilgang til problemet. En tilgang som jeg synes er vigtig og som gør debatten fuldstændig, men som næppe fører til de helt store ændringer nu og her.

Forudsætter vi derfor, at der ikke, indenfor den nærmeste fremtid, sker revolutionerende nye omstruktureringer af turnussystemet - hvorledes vil vi da, med forholdsvis simple procedurer, kunne forbedre det nuværende system under hensyntagen til de faktuelle ting, der gør sig gældende i dagens Danmark (økonomi, sygehus- og afdelingslukninger m.m.)?

Mit forslag!

Er det muligt at indføre et depositum? Ønsker man fx at trække turnusplads i Danmark skal man indbetale et depositum (fx 10.000 eller 25.000 kr.) til Sundhedsstyrelsen. Gennemfører man sin turnus (fraset sygdom m.m.) tilbagebetales beløbet. Rejser man derimod til et andet land fordi man også har trukket turnusplads her, og derved ikke udnytter sit nummer, bortfalder tilbagebetalingen.

Ovenstående forhindrer ikke regelret salg (sælger giver afkald på noget eftertraktet og modtager til gengæld en kompensation og noget mindre eftertraktet af køber) men forhindrer salg i forbindelse med at “spille på to heste”.

For at undgå, at “ikke-venner-med-banken” medstuderende ikke kan rejse det påkrævede depositum, kan Sundhedsstyrelsen (jeg er ikke jurist og kender derfor ikke lige de gældende regler) instituere “forlæns” og “baglæns” hæftning.

Personer uden dansk indfødsret (uden eller med ringe tilknytning til Danmark, der kan forventes at ville rejse væk fra landet)hæfter “forlæns”. Hermed menes at de rent faktisk skal rejse det pågældende depositum. Personer med dansk indfødsret hæfter “baglæns”. Hermed menes at de kun skal rejse det pågældende depositum ifm. turnusafbrydelse m.m.

Denne ordning (lovlig eller ej) har endvidere den fordel, at Sundhedsstyrelsen ikke skal administrere indbetalingen fra 250 studerende pr. semester men måske kun 10-15.

Kære THP,

Du fortsætter i god stil at brokke dig over “tuding” om turnustvang osv.
Din tuding om dobbelt trækning er selvfølgelig fuldt berettiget… Ens eget ævl er jo altid rigtigere og vigtigere end de andres…

Spekulere i turnusvalg for at sælge videre, vil du ikke gøre dig til dommer over, men det vil du i forhold til dobbelt trækning? Det er altså meget mer forkastelig at spille på to hæste, end at spekulere i andres desperation over dårlige turnusnummer? Hmm…

Hvis alle turnus-søgende har accepteret en samkøring af de to registre er der absolut ingen problemer i forhold til registerlovgivningen. Nejvel… Problemet ligger i at få alle til at acceptere denne samkøring. Enkeltpersoner har altså adgang til at nægte udlevering af oplysninger.

Så har Sobriquet en meget mere konstruktiv tilnærming til problemet, hvor det analyseres og luftes forslag. Jeg er da enig i at lodtrækning er en rimelig god fordeling, da alle turnuskandidater i udgangspunktet har lige chancer. Problemet kommer først efter trækningen, for dem som sidder med de dårlige nummer, men det gælder jo også kun de “få” med meget dårlige nummer…

Denne skævfordeling giver en turnuskandidat et frit valg/en stor økonomisk fordel, fremfor sine mindre heldige kolleger.

“Har Sundhedsstyrelsen således 200 turnuspladser, trækker hver kandidat et nummer og booker en plads sv.t. dette nummer. Nr. 1 har frit valg - nr. 200 har intet valg”
Dette lyder jo flot sådan teoretisk, men om man pludselig sidder der selv med nummer 200, så er det pludselig ikke så sjovt mer at alene skulle bære hele det solidariske ansvar med at tage til de upopulære steder…

Der er selvfølgelig ingen quick-fix her, turnussystemet er et kæmpe byreaukratisk system som skal igennem politiske komiteer og vedtag for at ændres, men det gør det ikke mindre vigtig at debatere det.

Thomas.

Hej Thomas.

Såfremt det var en betingelse for at få tildelt et turnusnummer, at underskrive erklæring om accept af registersamkørsel, ville der vel ikke være problemer med enkelt-personer der nægter at skrive under.

Grunden til at jeg agiterer mod dobbelttrækning er den simple at denne praksis er i uoverensstemmelse med overholdelse af regelsættet. Det troede jeg, måske fejlagtigt, var klart. Min holdning er ganske simpelt at det er OK at udnytte reglerne, men ikke at bryde dem. Det er vel ikke så forfærdeligt svært at forstå.

Som jeg nævnte i mit tidligere indlæg er jeg tilhænger af en AT-ordning som kendt fra Sverige. Den ulempe der er mest fremtrædende i sådan en ordning er risikoen for, at nepotisme bliver en større del af hverdagen for de yngre læger end det er i forvejen. En mulig løsning på det problem kunne være at anonymisere og standardisere ansøgningerne. Jeg ved ikke om det er praktisk muligt, men jeg synes da det er værd at tænke over.

/THP

Now we’re talking! AT-ordningen virker fin - måske bortset fra, som du nævner, nepotismen. Den er dog en del af resten af vores arbejdsliv, og alle andres hverdag. Den kan være værdt at kæmpe mod med gode forslag, men det er som sagt et “onde” man kender, kan forholde sig til, og bruge…

AT-ordningen vil formodentlig, via markedskræfterne, fremtvinge kompensationer i form af ferie/lønn/arbejdsforhold på steder som føler de mangler ansøgninger.

Dette vil også være bedre at kæmpe for end mod de få som misbruger dagens turnus system moralsk eller på andre måder, da dette efter min erfaring er et relativt lille problem set i forhold til den skævfordeling som ligger indebygget i turnussystemet idag.

Thomas.

PS. I øvrig vil jeg påpæge at om en handling er lovlig, ikke nødvendigvis gør den mindre moralsk forkastelig. DS.

Debatten drejer sig i en interessant retning. Frem for at være irriteret over svenskere og nordmænd kommer der konkrete forslag til en forbedring af den danske turnus. Positiv udvikling! Især fordi jeg tror, at danske medicinstuderendes salg af turnuspladser kvantitativt er mest betydende (hvilket således burde have været udgangspunkt for debatten).
Jeg er enig i, at AT i Sverige er et godt alternativ til den danske ordning. Frivillighed har altid været mere populært end tvang. Det er også korrekt, at en sådan ordning skaber heterogenitet i arbejds- og -lønforhold. Fx kan en AT-læge i Norrbotten tjene 26500 SKR/måned mod de normale ca. 21000 i Sydsverige. Med hensyn til nepotisme, har man fx standardiseret ansøgningsskemaerne for speciallægeuddannelserne jvf. point-systemet. Måske kunne noget lignende indføres for turnus? Man skal dog være opmærksom på, at turnussystemet i Danmark alt andet lige er en garant for, at sygehuse og hospitaler ansætter turnuslæger, især i perioder, som nu, hvor MEGET store årgange af kandidater snart bliver færdige. Hvad mener dette forum om denne vinkel?

  • Nikolaj

Tja, så er der kommet vand på møllen igen idet både berlingske.dk og jp.dk skriver om problemmet.

Blandt andet under overskriften “Læger betaler for ønskestillinger” http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=405890/

Tja, vi må se hvad sker der fra højeste plan