Shop med ting til lægestudiet

Hej

Jeg sidder med tanken om at lave en lille shop med alt til den studerende, andet end bøger, altså alt det der skal bruges på studiet igennem tiden - men jeg har svært ved at danne mig et overblik over hvad i, lægestuderende, bruger af diverse ting igennem studiet? - kitler og stetoskop er nogle af dem jeg har fundet frem til, men hvad bruger i ellers der kunne være nyttigt at købe til studenter rigtige priser?
PDA’er er desværre svært at få til lavere priser end de kan findes på nettet i forvejen, men ellers kan alt andet næsten sælges billigere end de butikker der er der nu, som tænker mere på deres egen pengepung end os studerendes.
det skal siges at jeg selv er studerende på KU, men ikke lige lægevidenskab.

håber på at få en masse brugbare svar :slight_smile:

Med venlig hilsen
Janus Lindau

Der findes allerede en del af denne slags shops:

http://medshop.dk/

http://www.stetoskop.dk/

Er nogle jeg lige kan komme på, men der er sikkert flere…

hej

ved godt der er lignende shops, men synes ikke de gør det godt nok og deres priser er for høje, mange af deres produkter kan fåes fx billigere bare ved enkelte søgninger på google hvis man kigger til england, Frankrig eller lignende europæiske lande, så det kan ihvertfald gøres billigere. Derudover ved jeg ikke noget om deres service niveau, men jeg vil satse på at give den bedste service mulig.

Det var heller ikke for at tage modet fra - blot for at gøre opmærksom på at der allerede findes noget i den stil…

det regnede jeg skam heller ikke med :slight_smile:
ville bare prøve at forklare hvad der kan gøres bedre i forhold til det der findes nu

Man skal jo ikke bruge så forfærdeligt meget…
Kittel køber man ikke.
Et stetoskop er nok til studietiden og som læge (indtil det går i stykker, eller man finder ud af, at man synes det er så sjovt at lytte til hjerter, at man ikke vil andet og køber et bedre).
Reflekshammer måske, men man kan sagtens klare sig uden…
Alt det andet skrammel (diktafon, otoskop, oftalmoskop, etc.) låner man jo på den respektive afdeling

Så jeg synes ikke der er basis for det helt store…

Ellers bøger, masser af bøger :slight_smile:

hehe, ja, bøger skal vi alle bruge masser af :slight_smile:
desværre er priserne så langt nede at der ikke rigtig kan spares mere

efter hvad jeg kunne læse i nogle andre indlæg er der vist nogle steder man køber egen kittel? - eller er jeg helt galt på den?
Det er skam heller ikke fordi jeg vil lave en kæmpe shop, jeg vil bare gøre det nemmere for studerende at købe deres ting og samtidig spare lidt penge. Det er ikke kun lægestudiet jeg vil lave til, det bliver også laboratoriekitler til kemikerne, eller fx gode kuglepenne, hvad jeg ved.

Nej, det lyder da også meget fint med flere tilbud til de studerende, så jeg vil ikke tage ideen fra dig, selvom jeg som nævnt ikke tror der er det store markede…

men det lyder som en god ide med gode kuglepenne, gode overstregningstusser, stiftblyanter.

Ellers er der nogle som er blevet storforbruger af huskekort “kartoteks kort” 7,5x12,5 cm.
linieret, kvardreret og bare plain old.
Prisen på disse varierer utrolig meget fra 40kr til 60kr

Her er en liste over hvad jeg har købt gennem studietiden:
.kittel (til 3 semesters dissektionskursus samt laboratorieøvelser)
-den kan selvfølgelig godt lånes på mange afdelinger, men jeg valgte nu
at købe min egen alligevel.
.farvede kuglepenne i massevis, overstregningspenne m.m.
.penlight, (pen med lys i)
-det er bestemt ikke alle afdelinger man får udleveret sådan en på, og
med de nattevagter jeg har haft, så tror jeg at jeg har sparet mig selv
en del problemer ved ikke at tænde for det store loftslys når jeg lige skulle
kigge efter livstegn hos patienten. Naturligvis kan den også benyttes diagnostisk
af og til. :mrgreen:
.bærbar og printer (+blæk)
.stetoskop
.bøger og bøger og flere bøger (inkl. notesbog)
.lille saks

Ting jeg gerne ville købe:
.pda

Ting som kunne være gode at have, men som ofte er på afdelingen:
.oftalmoskop
.otoskop
.staseslange (til blodprøver/venflon)
.reflekshammer

Hvis du også tænker på andre studieretninger end medicin, så er sygeplejerske- og laborantstuderende værd at have i tankerne. Her tænker jeg især på ting som sakse, laboratoriekitler, pipettebolde, spatler etc.

Hvad med navneskilte med indgravering . Har selv fået lavet ét til klinikophold, som jeg så hut jeg visker betalte en ret hamper pris for… Burde nok have tjekket markedet lidt grundigere.

Navneskilte kan man få lave på FADL’s vagtbureau (i Kbh) for en tier (så vidt jeg husker).
Med eller uden FADL-logo.
Og du vælger selv navn og titel (lægestuderende vs. fadl-vagt vs. stud.med.)

Ved ikke om det er ophørt, efter at man skal have billed-id på vagt…

tak for alle de gode ideer til ting, jeg har indtil videre nu også fået en del tilbagemelderinger fra studerende på det biovidenskabelige fakultet og håber på inden studiestart at have nogle studiestart pakker parate - fx pakke med kittel, peleusbold og et par gode sikkerhedsbriller til omkring 189-199.

Penlight etc. har jeg allerede kigget lidt efter og det bedste bud jeg har på en leverandør lige nu er en tysk producent, ved navn doccheck, ved ikke om nogen kender til dem?

kender ikke producenten, men kontakt evt Ferno Norden

Hej AP :smiley:
du kan stadig få skilte hos fadl, jeg var oppe at bestille
et for ikke så lang tid siden. De er af åbenlyse grunde ikke så
vigtige mere, så vagtbureauet har det med at samle nogle stykker
sammen før de bestiller dem, så der kan godt gå nogle måneder
før du får dit skilt. -de koster også nærmere 20-40 kr nu - tror jeg.

Jeg kender ikke doccheck, men det er svært at lave en penlight forkert…
den skal bare lyse fremad :lol:
bonus ved penlights er hvis der er en “liste” med pupilstørrelser på siden (f.eks. den ofte benyttede dankir),
hvis man kan skifte batterierne (kan man nemlig ofte ikke), og hvis den er lille og håndterbar.
Lang batterilevetid er naturligvis også et plus.

Held og lykke med entreprisen!!!

Hej

God ide du har fået.

Det høre godt nok ikke lige til medicin studiet. Hvad med diverse kemikalier og lab. artikler?

Hvad med dissektionssæt? Og anatomiske plancher, modeller mm?

Måske du også kunne gøre dig i lidt skæve artikler? Der er lavet en masse skæmtagtige med-artikler som jeg da har set en hel del på panum trisse rundt med (jeg har da selv et stk. anatomisk korrekt nøglering :wink: )
Måske accessories der kan personliggøres eller som bare er lidt kitch? Lige nu har jeg second skin til laptops i tankerne af en eller anden grund, men det kunne være stort set alt mellem himmel og jord. Man kunne tilbyde brodering mv.
Hov forresten, da jeg blev optaget på med. lovede min mand mig en hvid bærbar som der så skulle et fint stort rødt kors på (case modding) for nu at gøre det super kitch - jeg fik den aldrig, men ideen var sjov :wink:

Yderligere, det kan godt være, at du ikke kan gøre bøgerne meget billigere, men kan du matche andre på markedet bare tilnærmelsesvis, er det rart at kunne shoppe alt man skal bruge ét sted. Ofte bliver de 10 kr’s besparelse man får ved at handle flere steder alligevel ædt op af portoen…

Giv et bip når/hvis du sætter shop op. Hvis du ikke er ferm udi kunsten skal jeg gerne give dig (free of charge seføli :wink: ) en hånd med, så du kan få banket en shop op. Kan anbefale det gratis osCommerce-system. Synes dit initiativ er godt.

Held og lykke med projektet, jeg håber det lykkes for dig.

Mvh,
Deb

Umiddelbart vil jeg ogsaa mene at markedet er lille i Danmark for den slags.
Medshop og stetoskop.dk mangler heller ikke meget i deres udvalg. Meen hvis du kan goere det billigere ville det vaere fedt.

Som Cpusher skriver er oscommerce gratis og du kan spoerge om hjaelp mange steder paa nettet.