STEM: Har FADL et image-problem!

Der er problemer med vagttagere, der ikke opfører sig, som man til enhver tid måtte forvente, men det er ikke mange sager, der gennem et år dukker frem.
Og grunden til, at du ikke hører om det, er at det er personsager (fortroligt) samt at det vel ikke er det, man som udskældt vagttager allerhelst vil fortælle om.
Med hensyn til tonen mellem både FADL’s Kredsforening (som jeg går ud fra, at du refererer til som FADL), FADL’s medlemmer og FADL’s Vagtbureau, så må der, hvis der skal ske noget, komme noget mere konkret.
FADL har ansat tillids- og sikkerhedsrepræsentanter, der tager sig af sager, hvis en vagttager er blevet behandlet som “lort”. Der er ansat medicinstuderende som sundhedsfaglige konsulenter på Vagtbureauet, der ligeledes varetager en del henvendelser fra medlemmer, der i forbindelse med arbejde anvist af Vagtbureauet bliver behandet upassende.
Men igen gælder det her, at hvis man ikke kommer til FADL, “fagforeningen”, Københavns Kredsforening, der netop arbejder med arbejdsmiljø og arbejdsforhold på FADL-vagter og alle andre steder, hvor medicinstuderende søger ansættelse, så ved FADL ikke, hvorvidt der er et problem.
Udtaleler som “jeg har kun hørt om vagter der klager over at de bliver behandlet som “lort” af personaler på en afdeling” giver desværre ikke noget at arbejde med, og som mangeårig vagttager ved jeg, at “lort” kan defineres meget bredt!
Hvem har oplevet det? På hvilken afdeling? I hvilken sammenhæng?
Med de informationer kan man agere - ikke ud fra hear-say!

En hurtig kommentar til at man ikke kan tjene nok hos FADL i forhold til så meget andet…

Jeg er enig i at FADL har et meget højt kontingent, men egentlig synes jeg ikke det er for højt - vi “slipper” efter skattefradrag mv. med ca 70-80 kr. om måneden, hvilket efter min mening ikke er voldsomt… mht. lønnen er det da også et af mine primære argumenter for at blive hos FADL og ikke kaste mig ud i andre tilbud (Dynamed, løs vikar eller andet…). FADL er så vidt jeg ved det eneste sted, hvor man kan oppebære en timeløn på ca. 100 kr - vel at mærke efter at skattefar har snuppet sin del af kagen… Indrømmet at det er inklusiv den løn jeg tjener mens jeg sidder i toget mod Haderslev eller ligende, men der sidder jeg jo alligevel og læser eller sover, og så er det jo ikke arbejde :wink: men lønnen får vi jo altså… derfor kan man hos FADL få en løn på omkring 100 efter skat - det tror jeg ikke man kan få andre steder, eller?

Det er rigtigt, at det kan være svært at få vagter hos FADL, men hvis man får SU og har en løn som hos FADL, må vi alligevel kun arbejde ca. 5-7 timer om ugen, før vores SU bliver nuppet - det kan faktisk godt lade sig gøre at planlægge sig ud af den problemstilling, men det er ikke altid lige nemt…

Alt i alt synes jeg at FADL, klart har nogle både imageproblemer og nogle problemer med selve organisationen, men jeg ville sgu ikke være foruden…

Hauge

Kære Frold

Puste til ilden tjaa… FADL er notorisk kendt for at alle problemstillinger og ubehagelig stillingtagen bedst løses ved at lægge låg på og det er der blevet gjort i 50 år (selvom jeg kun kan tale for de 8) jeg selv har været medlem.

FADL er reaktionært i ordets egentlige forstand og det som var fornuftig fagforeningspolitik for 15-20 år siden praktiseres her - måske på grund af ansatte der har siddet længe og for hvem nytænkning er hårdt - man må huske på at alle andre Fagforeninger i DK gennem de sidste år har været gennem en process - og flere stadig gennemgår den - hvor man prøver at retfærdiggøre sin betydning i et samfund hvor de gamle målsætninger alle er opnået. Sagen er den at evner man ikke at sætte nye målsætninger har man overlevet sig selv og det vil være synd at sige at FADL har evnet dette heller.

Men hvor er det dog nemt at sidde her bag skærmen og råbe op om alt det der burde ske - personligt har jeg haft rig lejlighed for at støtte folk der har villet nyt men de etablerede kræfter har haft en evne til at imtimidere, samt kvæle hver gnist af initiativ.

Jeg skylder FADL meget (ikke fagforeningen) jeg har taget mange vagter - haft det privilegium at være vagtchef og disse ting har været fantastisk (vagterne er stadig) lærerigt men det er til at blive skør over hvor godt det kunne være hvis der bare var visse folk der kunne tænke fagforening anno 2005 hvis det overhoved har en interesse.

Jeg håber der er nogle af de unge (små semestre) der læser med i debatten og får lyst til at rode lidt i FADL for med de rette folk kan det stadig blive godt.

Fadl er at betragte som et gangrænøst lem - skær det rådne væv væk tilføj ilt og så har man en rigtig god chance. Men vent i 24 timer og …

I fortsættelse af ovenstående kan man jo passende begynde at overveje, hvorfor fagforeningsdelen af FADL opretholder en kamporganisation. Vi har blandt andet har en strejkefond, og i et eller andet omfang er foreningen forberedt på at det en dag kan ende med konflikt.

Tanken om at stud. med.'erne står sammen og får opfyldt deres krav er da meget sød, men hånden på hjertet - hvem går i ramme alvor rundt og tror, at vi kan gennemføre en konflikt idag og samtidigt opnå noget som helst?

Personligt er jeg ikke modstander af fagforeninger, men mål og midler skal et eller andet sted følges ad. Lad os se i øjnene, at hvis vi virkeligt mente noget med alle de flotte ord om faglig kamp, havde vi sendt strejkekassen (det der er tilbage) til de jordløse bønder i Brasilien eller til slavearbejderne i Østasien for længe siden!

Der er masser af muligheder for nye FADL politikere. Måske det bliver svært at gennemføre, men respekt til dem der giver det en chance.

Nu har jeg gennem længere tid fulgt med i denne debat, som Frold har startet. Alt respekt for det! Jeg har længe været af den opfattelse, at FADL var hjertesyg. Dette betyder også, at min indgangsvinkel til FADL politikken ligger meget tæt op af jeres.
I modsætning til mange andre brokhoveder har jeg dog taget konsekvensen af min egen utilfredshed og er derfor nyt medlem i Københavns kredsforenings repræsentantskab. Dette må godt opfattes som kritik, da problemet hos FADL efter min bedste overbevisning er manglende interesse fra medlemmernes side.
En anden ting jeg gerne vil slå fast, er at der allerede er blevet gjort meget for at luge ud i udgifterne, hvilket medlemmerne kunne have erfaret ved at gå til generalforsamlingen. Nu lyder jeg som en sur gammel mand, men der er virkeligt behov for medlemmerne til debat og kritik.

Endvidere er der i repræsentantskabet i København, hvilket jeg tror Torben tidligere har nævnt, kommet utroligt mange nye fra bachelordelen. Dette har sat meget fokus på denne del af studiet, hvilket vi håber på kan komme til udtryk meget snart. Jeg bliver dog nødt til, at gøre opmærksom på, at ting tager tid og hvis folk gerne vil have ændret noget vil jeg stærkt opfordre til, at de deltager. Hvis folk er interesserede kan de deltage i stort set alle udvalg under FADL.
Personligt deltager jeg i medlemsfordelsudvalget og hvis folk har gode ideer til relevante fordele eller andet er I velkomne til at skrive til mig.

Og til MG, din tankerække er logisk, men jeg kender ikke de lovmæssige/skattemæssige konsekvenser ved at fjerne en sådan strejkefond. Det er heller ikke noget man kan gøre fra den ene dag til den anden.
Tanken om, at FADL skulle strejke ligger også mig meget fjernt, men det er før sket. Derfor tror jeg også, at det er relevant at beholde denne pulje, men jeg skal gerne undersøge det nøjere.

Bjarne Skjødt Worm

Apropos FADL-vagter: Udover, at de er godt betalte, kan man vel læse 90% af tiden, korrekt?

Det kommer helt an på patienten og vagten. I dag- og aftenvagt er det f.eks. ikke muligt, at læse så meget som i nattevagt. Desuden kan du også have en rigtigt irriterende sengeflygtig patient, som er vågen hele natten. Jeg har oplevet flere vagter hvor jeg overhovedet ikke fik åbnet en bog. Der er selvfølgelig også vagter hvor man overhovedet ikke ser sin patient, men det er ikke noget man kan satse på efter min mening. Det er nok lidt anerledes når det drejer sig om VT-vagter, kunne jeg forestille mig.