Syllabus Plus på KU

Så har Københavns Universitet introduceret deres nye skemalægningsværktøj. Meningen er vist, at man kan gå ind og printe sit skema ud - uge for uge.

Det er da også en fin idé, men om jeg fatter, hvorfor det skal gøres så kompliceret og ufikst, som det tager sig ud…

  • Lay-outet er helt håbløst.
  • Kodesproget der anvendes er ikke ukompliceret.
    … og først og fremmest:
  • Der er ikke lavet en mulighed for at få en samlet oversigt over hele semesteret.
  • Det er ikke muligt at eksportere direkte til PDA eller blot til en kommasepareret fil. Dette havde også fordret, at der var anført en dato ud for hver enkelt undervisningstime - men det er der heller ikke.

Alt ialt… Det er bare ikke godt nok, selvom ideen med ugeskemaer er OK. Produktet virker bare fuldstændig ufærdigt, hvilket det forhåbentligt også er, for sådan noget juks kan sgu’ ikke være den færdige version.

Linket er forøvrigt http://hermelin.adm.ku.dk:8016/dk/index.htm

Håber for jer på SDU og AU, at I har noget, der er bedre…

  • Mikkel

Synes helt ærligt det er det mest halvhjertede tiltag der er gjort.
Som det bliver nævnt er den manglende semesteroversigt samt manglende eksportmulighed til outlook jo helt til grin.
Noget andet er så at for folk der skal i klinik (i hvert 8. sem KKA) er det kun nogen af timerne som er lagt ind i Syllabus. Så giver det jo slet ingen mening. Så skal man alligevel sidde og skrive timer ind fra det gamle SIS i Syllabus skemaet.
Hellere vent et halvt år med at indføre systemet og så gør det ordentligt.

Ikke enig, sis er kræftig konkurent, efterfulgt af Blackboard, hvor hedder det, da det ikke har noget indhold, da bl.a. Herlev Sygehus mangler koder til at logge ind, så de kan uploade materiale :slight_smile:

Tilbage til Syllabus…jeg har kigget på deres hjemmeside.
Kontrol interfaces virker som om de stoppede udviklingen efter win95 kom frem, og derfor ikke har tænkt på nogen som helst form for exportering da outlook ikke fandted på pågældende tidspunkt :slight_smile:

De personer som sidder og tager beslutningener om hvad for noget edb software der skal købes, må virkelig ikke fatte noget, om mulighederne som findes i nutidens software, men så den anden side så kan vi være heldig for at have sluppet for at have vores skema på hul-kort-system :slight_smile:

Jeg kan endnu ikke helt overskue, hvordan jeg nemmest kan få mit skema, ind i outlook, men en ting, er at jeg nok skal tage en massiv dosis metroprolol inden!

mvh
svend

Jeg har google lidt rundt:
Kig her, hvad andre universiteter bruger:
http://thoeris.fsd.latrobe.edu.au/timet … ept_tt.php

Med export til csv, så man kan importerer til outlook!!!

Hvorfor har KU ikke googlet lidt, og kontaktet andre universiteter for at se deres erfaringer?

KU->Kom igen!

Andet software:
http://www.mimosasoftware.com/mfw-e.html

Men hvorfor hyrede universitet ikke bare et firma, som have en php+mysql løsning med export til csv?
Det ville koste nu her, men det ville virke og være standartiseret.
Hvis man gik helt amok, så kunne alle universiteter i DK gå sammen om et fælles system, med de ønskede faciliteter, og ikke købe et forældet, gammet, og amatøragtigt produkt.
KU-> kom igen igen

Jeg har kigget lidt på det firma som står for skidtet, og det ser ud til at det er et administrativt værktøj til planlægning af lokaler og undervisere, hvilket jo i sig selv er tiltrængt.

Jeg har også kigget lidt på selve siderne, og da hele søgestrengen er inkorporeret i url’en, vil jge mene at en php haj, nemt vil kunne lave:

semesteroversigt
eksport i xml el. andet format (det ville nemt kunne laves med semesteroversigt i listeformat og regnearkskonvertering)

Dertil at det ser ud til at syllabus plus bruger en SQL backend, så hvis man blot fik læseadgang til databasen, ville man faktisk kunne lave et fedt side til det.

Det som virkelig mangler er at

  • alle timer bliver lagt ind, (ALLERvigtigst)
  • og at de får et timestamp, så der kan søges udelukkende på ændringer. foretaget efter en hvis dato, samt at der sendes emails ud hvis man har meldt sig på et modul el. lign.

Jeg tror at det er muligt hvis ellers vi finder ud af hvem vi skal tale med, der er ingen kontakt information på siden.

[quote=“RuneMaagensen”:3pubrdl9]Jeg har kigget lidt på det firma som står for skidtet, og det ser ud til at det er et administrativt værktøj til planlægning af lokaler og undervisere, hvilket jo i sig selv er tiltrængt.
[/quote]

De har garanteret bare lavet en front til deres i forvejen kørende lokalesystem… :slight_smile:

  • Mikkel

Jeg ville ønske at jeg var php haj, så havde jeg lavet det :slight_smile:
Men Sider det er hele KU som bruger det, hvorfor kan bare ikke bare nuppe nogle ud fra DTU og lave det til deres projekt…at have en anden gui, og forbedre søge muligheder med muligheder for rigtig export?

Jeg er stadigvæk lidt olm på KU…

jeg har brugt to min på at kigget på søge strengen, og den giver ikke 100% mening, men det er måske værd at bruge lidt tid på efter eksamen.

Prøv at udskifte “weeks=23” (første sem uge) med fx "weeks=23-42 (hele semestret). Super kode :frowning:

Eller nogen fra datalogi?

Så vidt jeg kan se er det kun sundhed der bruger det, der er i hvert fald kun fag der relatererer til sundhedsvidenskab som er repræsenteret.

Jep har prøvet med jeg ønsker et dump med datoer, og ikke uger, når jeg vælger liste, så kan man lave det om til en csf og så implementere det i outlook.

Samme problem gælder når man vælger tabel. Du får angivet uge, og ikke dato.

alternativt kan man måske lave et script, som henter information fra en tabel hvor weeknumre laves op til datoer, men hvorfor skal det være så besværligt?

Det her [sakset fra forsiden til Syllabus] er næsten det “sjoveste” (i.e. de ved godt selv, at de har lavet noget lort):

“N.B. Det er vigtigt at bemærke, at skemaer for undervisningen i klinikudvalgene og CeKU/LKF ikke vises i Syllabus Plus men vil fortsat stå her i SIS.”

:shock:

  • Mikkel

Er der ikke én af jer med noget teknisk kunnen, der kontakte KU og derved fremskynde processen lidt? (de siger at der arbejdes på en integration)

ha, that will be the day :slight_smile:

Mine erfaringer med KU/Panum er at det kommer til at tage år før det bliver en realitet.
Det samme gælder med en måde at exporterer ens skema på, så man kan få det ind på ens pda.

ja debatten har kørt og enighed er der vist om syllabus kvalitet. Skræmmende er vis en ok opsummering :twisted:

Dette punkt vil jeg ikke modsige, men hvis man som jeg bruger et par timer hver semesterstart på at klippeklistre fra sis(nu også syllabus) til sin fadl kalender. så er syllabus faktisk bedre at klippe fra.¨ :oops:

ja endag vil jeg også have en PDA men jeg vinder aldrig i de konkurrencer der kører på http://www.studmed.dk :frowning:

her er så til dem der ikke er tilvendet excel etc en lille vejledning :arrow: http://www.studmed.dk/dload.php?action= … &cat_id=32

Jeg har lavet et par scripts til at læse deres data…

Du kan få iCal og csv filer her, også en alternativ web kalender: http://tnb.selfip.net/ku
Jeg opdaterer filerne hver dag. Det sker automatisk, så hvis I finder fejl eller har forslag, lad mig høre.

Brug csv filer til Outlook, og brug import/export wizarden til at importere csv filen. Outlook kan ikke rigtig læse iCal filer.

Ellers kan jeg anbefale Mozilla Sunbird til folk som vil bruge iCal format og bruger windows. Mac brugere har jo iCal programmet. Sunbird og iCal kan begge to opdatere kalenderen automatisk - ikke noget med at importere en fil igen hver gang der kommer ændringer.

-t :slight_smile:

Nu er jeg overhovedet ikke en haj til det der… men kan man også hente det på side side ned på sin PDA?

Det må være muligt at få kalenderen i din PDA…

Hvis du er en almindelig windows brugere, du har sikkert Outlook på din computer. Hvis din PDA bruger microsoft software, den kan sikkert synkronisere med din Outlook kalender på din PC.

Download din kalender fra min side som csv fil, og importere den i Outlook. Jeg har kun adgang til en engelsk udgave af Outlook, så jeg kan ikke fortælle dig lige præcis hvad du skal gøre i den danske udgave. Import wizarden er under fil menuen.

Når du har fået den i Outlook, synkronisere din Outlook kalender med din PDA…

Hej Torben
Vil bare lige gøre opmærksom på at iCal filerne ikke virker længere, hvilket de ellers har gjort til og med den 25/4, (til min store glæde skal det lige siges, tusind tak for dem). Jeg bruger iCal 2.0.3 i OSX 10.4.6 på PPC.
Nå, det var vist alt, håber du kan makke det til.

mvh
NS