Tillykke med din autorisation-papirløs?!

Kære Alle

Jeg nyuddannet læge, jeg har modtaget en mail, fra SST, hvor de skriver at man ikke længere for et “papirbevis” for autorisation.
Men at jeg er blevet “papirløs”, og at jeg kan slå min autorisation op på SST’s hjemmeside.

Dvs 6 års uddannelse, og så fordi jeg er langsom, og blev læge efter 1 jan 2010, får jeg ikke noget papir…

Jeg kan se det fornuftige I at have et online register, men hvorfor, får jeg ikke et papir, jeg kan hænge på væggen…
Jeg kan nu udskrive en e-mail, uden SST’s logo, og så hænge op…

Hvis man regner lidt på det, så er der max 500 læger blevet færdige, SST har derfor sparet 500x6kr -> 3000kr, på 1/2 år, på at sende en mail.

Jeg har kontaktet SST i dag, og de vil ikke sende et papir bevis ud på at jeg er blevet læge, til trods for at jeg tilbød at betale for det.

Er det i orden?

/Svend Gundestrup
Læge, papirløs, med en udskrift af en mail på væggen efter 6års studie

Ja det er da helt ok. Os der har det famøse stykke papir er jo konstant angste for, at det skal blive væk, ødelagt etc. Hvis det sker, kan man nemlig ikke få et nyt stykke papir med autorisationen.

Så jeg tror at det både for SST, men bestemt også for læger i det lange løb er langt bedre med en onlineløsning.

jeg er enig i at et online register (som har eksisteret i nogle år), er smart for alle parter men, at de fjerner papiret, forstår jeg ikke.
Det betyder at du bare kan tage dit papir autorisations bevis, og bruge:

  1. Dækserviet
  2. Optænding i brænde ovnen
  3. afleveres i nærmeste papir container, så det kan genbruges til fx. toiletpapir.

Dette er en Copy-paste, fra den mail, jeg modtog igår:
Kære Svend Erik Gundestrup

Du har hermed pr. 29. januar 2010 opnået autorisation som Læge.

Autorisationen meddeles dig i medfør af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed.

Papirløs autorisation

Du modtager ikke et papirbevis for din autorisation, da Sundhedsstyrelsen pr. 1. januar 2010 har indført en papirløs autorisationsordning.

Det offentlige autorisationsregister

Din autorisation fremgår af Sundhedsstyrelsens offentlige autorisationsregister, som du finder her: http://www.sst.dk/DS/OpslagAutReg.aspx

Her kan du, din arbejdsgiver og andre interesserede se din autorisationsstatus.

Blandt andet fremgår følgende af registret:

Navn: Svend Erik Gundestrup

Autorisationsdato: 29. januar 2010

Faggruppe: Læge

AutorisationsID: 08HB9

Der kan gå op til 48 timer før oplysningerne findes i registeret.

Hvis der er fejl i oplysningerne, skal du kontakte Sundhedsstyrelsen.

Du kan udskrive oplysningerne fra hjemmesiden.

Såfremt du har yderligere spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Sundhedsstyrelsen.

Med venlig hilsen

Sundhedsstyrelsen

Bemærk at SST, ikke har sat sit logo på mailen, eller lavet en pdf fil, som man kan printe ud.

Er det virkelig godt nok?

/Svend Gundestrup
papirløs læge

Kan godt forstå man gerne vil have noget anderkendelse efter mange års studie. Men helt ærligt, hvad vil du med det stykke pap fra SST?

1 Synes om

en annerkeldense.
Hvordan har du det med at betale 1500kr, for at blive tilføjet i en database, (ret til selvstændigvirke), og efterfølgende 3000kr, for speciallæge autoriation.

Hvor SST bare lavet et klik, i din læge profil…

Jeg vil sku da i det mindste have et papir, (noget fysisk).
Man kunne dog måske overveje, at klage over prisen, da de ikke længere har samme udgifter, ved at lave et klik (online), som tager ca 20 sek.
Jeg ikke skal printe noget ud til dig, og bruge 5kr til et frimærke.

/SG

Jeg kunne ikke være mere enig!!!
Tænk sig at man knokler rø… ud af bukserne i 6+ år, og så får man en skaldet email.
Så kan man printe det ud, hænge det op på væggen, og hver eneste dag kan man se præcis hvilket tidespunkt udprintet er fra nede i højre hjørne…
Jeg havde forestillet mig at man i det mindste sendte en PDF-fil, som man så kunne printe ud, så det så lidt ordentligt ud…
Når man tænker på alle de fine beviser man får i andre lande, lige til at ramme ind og hænge op, så kan man undre sig over at vi skal være så digitaliserede…
Alle medstuderende jeg har snakket med havde det på samme måde, man havde vel forventet lidt mere… Men det er åbenbart sådan man forebygger fyringsrunder!?

Man skulle næsten, lave et online service, hvor man kunne indtaste ens ID, og så 1-2-3 spytter et autorisations bevis ud, som er lidt pænere end det makværk sundhedsstyrrelsen har lavet…

Hvad siger I til den, er der nogen som kender lovgivningen, om hvor lovligt/ulovligt det er, når sundhedstyrrelsen har valgt ikke at bruge papir beviser, må det jo betyde at alle papir beviser, har mistet sin betydning.

/SG

Det er jo håbløst.
Hvis man formaster sig til at søge udenfor landets grænser er det første man bliver afkrævet jo netop kopi af autorisation. tror næppe de er tilfredse med et link til sundhedsstyrelsen. Noget andet er at det ikke er særligt kønt, så om jeg ligefrem vil hænge det op…?

Jeg vil gerne klage - jeg mener det er en fejl at Gundestrup er blevet læge :smiley:

Jeg er sådan lidt for og imod.

I praksis er papiret jo bare til besvær, man er bange for at miste det. Det skal vedlægges alle ansøgninger.

Omvendt er jeg da stolt over at være læge og at have ret til selvstændigt virke og jeg synes da det ville være mærkeligt ikke at have.

Problemet bliver som Dr. og ØNH-kirurg Balle påpager at ser man verdenen være større end DK, så opstår der problemmer. Papire med stempler, emblemer er jo guf i alle andre lande, så der tror jeg man vil komme ud for et praktisk problem.

BTW: Jeg tror ikek jeg ville poste mit Autorisations ID her.

hvorfor ikke?
det er frit tlgængeligt fra SST…så der er fred og ingen fare :slight_smile:
Det har de jo valgt…
Prøv at få ind på deres hjemmeside, og søg på dit navn…så kan jeg sågar se hvornår du:

  1. blev uddannet (XX-XX-2006)
  2. fik ret til selvstændig virke (XX-XX-2008)
  3. din fødselsdag…( XX-XX-1978)
  4. dit autorisations ID XX-XX-XX-XX

Jeg har fjernet datoen, men de er tilgængeligt via sst’s hjemmeside.

kh
sg

Desuden står Id-et også på enhver recept I skulle komme til at kradse ned…

Er iøvrigt helt enig m. Gundestrup - og vil da også lige benytte lejligheden til at sige tillykke! :slight_smile:
I det mindste får man dog et kandidatbevis. Det er jo trods alt også der, det meste af arbejdet ligger.
Men hvilket antiklimaks, hvis universitetet havde samme standard - måske min mor ville lave et papir så :wink:

Spøj til side - er helt ærligt enig. Men godt med online-register som backup. Og hvad er det da også for noget p…, at man ikke kunne få en erstatning…

PB

Det generer ikke mig at vi for tilsendt vores autorisation på mail…

Vi fik jo nogle fine papirer fra Kongens Universitet. Det er vel også der vi har knoklet? Så det passer vel fint sammen, at dem der har aktier i dig giver dig pæne papirer så du husker dem :slight_smile:

Hvordan vil du ha det når du så har betalt 1500kr for B autorisation, og du så for en email, med “vi har opdateret vores database” tak for pengene.
eller når du bliver speciallæge, og skal betale 3000kr, og modtager mail med “vi har opdateret vores database”…

I begge tilfælde, er det rigtig svært at tage ud i verdenen med…jeg tror ikke at responset er så godt, når man kommer med en udskrift fra sin gmail, og et screendump fra sst.dk på dansk!

Jeg mener ikke det er gennemtænkt.

/SG

Har forresten lige et spørgsmål mht. det m. autorisation.

Nu skriver Gundestrup “B-autorisation”. Er det ikke en “A” man får efter KBU?? Og hvad er i grunden forskellen? Og kan man skrive recepter som KBU-læge, når de jo skal påføres autorisations-ID? Det bliver da et helvede, hvis man skal skrive recepter i andres navn, som de så skal kigge igennem og skrive under på - måske uden at se pt.!

Håber mit lille uvidende indspark, er passende :slight_smile:

PB

  1. Jeg ville føle mig “røvrendt”, hvis jeg skulle betale ~1500,- for ét stykke papir! Det er retten til at arbejde du “betaler for” (eller rettere noget administration i forbindelse med det).
  2. Jeg kan godt forstå, at du synes det er ærgeligt, ikke at få et fint papir. Mit står i en A4 mappe og keder sig sammen med eksamensbeviset. Det bliver taget ud og kopieret, når jeg søger stillinger.

@P:
A-autorisation (ret til lægeligt virke) får man efter aflagt lægeløfte.
B-autorisation (ret til selvstændigt virke) får man efter godkendt turnus/KBU.
Man må gerne skrive recepter som turnuslæge - man er jo læge. Man har autorisationsnummer fra man får A-autorisation.
Med B-autorisation må du praktisere selvstændigt.

Jeg er da heller ikke tilfreds med at betale penge for at få lov til at arbejde!

Men om min autorisation ligger på nettet eller i en bunke papirer i hjørnet… Det kan jeg slet ikke hidse mig op over.

Men jo det er da ikke fair at de opdaterer databasen og udskriver regninger for det ! Men jeg ville ikke være mindre utilfreds med det, hvis jeg fik papirer i stedet.

Hej Frold
Det er nu lige at stramme skruen :smiley: Jeg skal først til at at starte i hoveduddannelse nu og at tubulere gør vist ingen ørekirurg

:lol:
jeg nåede lige netop at få papiret med mig…
heldigvis, for jeg tror med 99,9% sandsynlighed at det havde været et forfærdeligt hyr
at få min udenlandske autorisation uden de rigtige danske papirer.

Jeg har også gået og tænkt på at tage lidt syd for grænsen og arbejde.
Der ville det slet ikke have gået. De er de rene stempel-fetichister når man kommer lidt ud i EU.
Specielt når man kommer i de tysk-talende lande :smiley:

Vent et øjeblik - har i betalt for autorisationen? :o :expressionless:
jeg troede man kom i registeret automatisk når man havde været inde og love
at man opfører sig ordentlig, og overholder den hippokratiske ed?

Redigering:
Det koster 1100+ kr at få selvstændig autorisation B-autorisation. (altså den EFTER turnus).
Din første autorisation (A-Autorisationen) er “gratis”.
Hvis man vil have papirerne skal man kigge her, men man kan kun få den på engelsk såvidt jeg forstår.
http://www.sst.dk/Uddannelse%20og%20autorisation/Soeg%20autorisation%20dansk%20uddannet/Attestationer.aspx

Ha, det er en ny side, placeret under “søg dansk autorisation”.
Jeg har snakket med SST, 3 gange, uden at de har henvist til den side.

Er der nogen som kender prisen?
Hvorfor skal SST vide, hvor jeg har tænkt mig at arbejde?

Hvorfor har SST ikke bare lavet en standart pdf som man kan udprinte fra hjemmeside, som laver et opslag i deres eget register?
Jeg har for sjov faktisk lavet en sådanne applikation, det tog 2 dage at udvikle ?!

Måske skal jeg sælge min online app til SST, da det burde kunne lette arbejdsgangen markant.

Note, det koster +4000kr, når du bliver speciallæge!

Jeg har lige prøvet at bruge print knappen, på SST’s hjemmeside, for at få en kopi af mit autorisations bevis.

Noget kunne tyde på at SST ikke helt ved hvad de laver, da øverst til venstre på den udprintede side, står “Welcome to SiteCore”
Her skulle nok stå “sundhedsstyrrelsen” eller måske hvis man pressede citronen, et logo?

/SG

Nå, så ramte historien dagensmedicin…

http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/201 … /index.xml