Turnus aka Klinisk Basisuddannelse

Så er der sendt numre ud og i dag er basislaege.dk åben, så man kan se mulige forløb…

Er det bare mig der er skuffet over kombinationerne? Og overvejer hvor gode læger der kommer ud af det? Og hvor bredt et fundament man egentlig får???
:? :cry:

Det virker som om, der er en noget udbredt samlet holdning til kombinationerne. Man havde forventet at der var et vist sammenfald, men der er jo nærmest kun 4-5 forskellige pakker.

Hvorvidt det betyder dårligere læger er svært at sige; det skal vel afprøves før man kan sige noget

Er blevet lidt nysgerrig nu - skal ikke selv til at prioritere, men hvordan foregår det?
Kan se der står numre ude i siden - hvad menes der med dem? Er det bare forløbet, der har et nummer?
Går man så ind og laver en prioriteret rækkefølge? Hvornår kan man se, hvad der er taget? Alt er jo “grønt” indtil videre?!
Mvh as

Hey AS!

Numrene ude i siden er bare forløbsnummer, og har intet at gøre med prioriteringen som sådan.
Man kan logge på (fra 10. marts) og lave en favoritliste.

Alle får et “vindue” på 15 minutter på et tidspunkt fra den 23. (eller 25.?) hvor de kan gå ind og prioriterer. Det bliver sådan at nr. 1 får det første kvarter, så har nr. 2 et kvarter til at vælge, og så fremdeles. Så vil du løbende kunne se, hvad der bliver snuppet for næsen af dig inden det bliver din tur…

Jeg blev i hvert fald negativt overrasket over at der kun er 166 forløb der inkluderer intern medicin.
Havde haft en forventning om at selv om turnus blev skåret ned til et år så ville politikerne/lægeforeningen/regionerne ikke nedpriotere den delen af uddannelsen.
For mig er det i hvert fald en essentiell del af turnus at lære at håndtere akut medicinske patienter og komme til at se mange af dem.
Tror ikke at jeg kommer til at føle mig som en rigtig læge før jeg oplevt og lært at håndtere de patienter…

Hvis man kan se hvad der bliver snuppet giver det vel ikke mening at prioritere flere forløb.?? Jeg mener, så vælger man vel det man helst vil (af dem der ikke er taget) som 1. prio. Er det så det forløb man får?

Anne Stine: Man skal heller ikke prioritere, men gå ind og direkte vælge et forløb i de 15 minuter man har til rådighed. Før det kan man lave en favoritliste (eller prioritering om man vil kalde det sådan) inde på sin “profil” for at få bedre overblik over hvilke af de stillinger der så stadig er ledige når det er ens tur.
Du kan gå ind og se vejledning til hvordan prioritering=valg proceduren foregår på danske regioners hjemmeside om du er mere nysgerrig.

I mit hoved, er turnus i et andet nordisk land kommet endnu nærmere…

Enig!

21 forløb der involverer kirurgi og intern medicin… Dvs. 21 (6,3%) forløb med praktisk værdi for os der gerne vil arbejde som hospitalslæger og ikke være praktiserende læger eller psykiatere :x:

Det er jo lige til at græde over.

For mig at se prøver alle yderregionerne desperat at flette almen medicin ind i alle deres udbudte forløb, i et naivt håb om at nogen skulle blive hængende. Endnu et skønt eksempel på pisk i stedet for gulerod.

Jeg ønsker for alt i verden at blive i DK og virke som læge, men hvis fremtiden skal være denne kontinuerte strøm af 37 grader varme ekskreter op og ned af ryggen fra den siddende regering, må jeg nok slutte mig til flokken af immigranter.

Bittert, men sådan er livet jo engang i mellem.

Jeg ved ikke, om jeg skal grine eller græde.

For mig virker det overhovedet ikke som om “mulighederne for andre specialer” er åbnet!
Det ser nærmere ud som om det drejer sig om at tvinge folk ud i psykiatrien eller distriktspsykiatrien for den sags skyld. Hvis man vil åbne muligheden for andre specialer, hvad så med at give mulighed for nogle populære specialer? Turnus i ØNH, øjensygdomme, plastikkir, etc.

Synes pludselig at græsset ser grønnere ud på den anden side af Øresund…

Ja, man har virkeligt fået et “bredt, medicinsk fundament” når man bruger et år i roskilde på urologi og distriktspsykiatri.

Fabulous :shock:

krelle, steen og ap:
men ikke kan man vel søge resten af Norden her nu og samtidigt vælge forløb fra den 25. marts? For enligt vejledningen er valg et bindende = kontrakt???
Udover det så vil jeg lige huske jer på at sidste ansøgning til turnus på andre siden øresund er d. 12. marts… Om I nu overvejer det…

Jeg har minimum 2 år til at overvej det…

[quote=“anna_ax”:3iyl2xov]krelle, steen og ap:
men ikke kan man vel søge resten af Norden her nu og samtidigt vælge forløb fra den 25. marts? For enligt vejledningen er valg et bindende = kontrakt???
Udover det så vil jeg lige huske jer på at sidste ansøgning til turnus på andre siden øresund er d. 12. marts… Om I nu overvejer det…[/quote]

Jeg skal også først vælge i september… Men lur mig om det bliver stort bedre end denne omgang, når de 70-80 personer, der ikke ville være først på 4-års-reglen, skal trække nummer sammen med os der bliver færdige!

Tror jeg bliver nødt til at studietidsforlænge et års tid, bare for at få noget erfaring inden for O-kir, da jeg jo ellers ikke har mange chancer for en introstilling…

Er det sikkert at dem med lave numre får lov til at vælge først (som det hidtil har været) ?

Jeg kan ikke finde noget om det.

Tirsdag, den 25. marts 2008 åbnes der for valg af forløb. Den tilmeldte, der har det laveste
lodtrækningsnummer kan vælge forløb kl. 8.00. Der vil herefter blive åbnet for den tilmeldte med
næstlaveste lodtrækningsnummer kl. 8.15, den næste kl. 8.30 osv., og der åbnes for dagens sidste
lodtrækningsnummer hver dag kl. 19.45.

Sakset fra vejledningen på basislaege.dk

Det ville også være underligt hvis det var blevet lavet om, uden at man havde hørt noget om det, synes du ikke? :lol:

forresten, her er linket til dagens medicin artiklen…

http://dagensmedicin.dk/nyheder/2008/03 … /index.xml

Jeg elsker at deres indgangsvinkel er at vi får friere valg, og først, nærmest som en sidebemærkning, til sidst kommer lidt ind på indholdet af forløbene.
I øvrigt mener jeg at det er en rystende slap kommentar fra FADL. Her er da virkelig en god basis for at komme med et angreb mod den manglende faglighed i den nye turnustruktur.

My 2 cents

Er der nogen, der kan fortælle mig, hvorfor urologi er en kronisk sygdom i Jylland, nord for trekants området, imens det er en akut sygdom i Fredericia og på Sjælland?

Den fangede jeg ikke :?
Gider du uddybe den lidt?

Ellers ville puslespillet nok ikke gå op. For det ville jo være at skyde sig selv i foden at sætte populære(eller bare halvpopulære) specialer ind i basisuddannelsen.