Turnus aka Klinisk Basisuddannelse

F***!! Jeg har tilmeldt mig turnus (også den såkaldte “kliniske basisuddannelse”), og var til info. mødet i Odense i dag. Der er jo ingen der ved noget - det hele er gætterier. “Det skal nok gå”. “Nu skal I lade være med at pive”. “I skal bare blive speciallæger hurtigst muligt”. “Det kan jo godt være, at der er nogen der kommer til at vælge et andet speciale”. “Vi forstår ikke hvorfor I vælger Norge fremfor Jylland/yderområder”. “Vi undrer os meget over hvorfor der ikke er flere tilmeldt til turnus”.

Det var nogle af de udtalelser vi fik på mødet! Meget konstruktivt! Vi vælger Norge/Sverige fremfor yderområderne i DK - ja hvorfor?? Hvorfor der ikke er flere tilmeldte til turnus?? Det kunne jo have noget med 4-års reglen at gøre.

Min frygt er, at det bliver de første hold af den nye ordning (som jeg nu tilhører), der kommer til at skulle tage et andet valg af speciallægeuddannelse. Den frygt er måske ikke så begrundet i Regionernes-, YL- og lægeforeningens øjne - men de kan ikke give mig nogle svar, der gør, at jeg begynder at tænke anderledes. Udtalelser om hvad der sker på længere sigt kan jeg ikke bruge til så meget, for det kommer højst sandsynligt til at gælde holdene efter mig.

Pessimistisk - ja!

Det er under al kritik at YL ikke mødte op til mødet i Odense!

Hej
Jeg er nysgerrig… Skal man være medlem af lægeforeningen og derunder YL fordi man bliver færdig som læge?
På YLs hjemmeside står følgende:

“Yngre Lægers formål er at varetage de yngre lægers faglige og økonomiske interesser, herunder at yde økonomisk støtte til medlemmer i tilfælde af konflikt.”
Man må spørge sig selv om de efterlever dette og det eneste svar må blive et rungende nej.
For det første varetager de ikke ygre lægers interesse. Basisuddannelsen er dårlig, lønnen er dårlig, arbejdsvilkårene er dårlige (ved godt det er en helt anden tråd). Og man fristes til at spørge hvad skal der egentlig til før YL synes det er berettiget at varsle en større konflikt som f.eks sygeplejerskerne gør??? Tvangsforflytning? dårlige uddannelsesvilkår? tvangsarbejde i et uønsket speciale? Nægtelse af ret til videreuddennelse i ens eget hjemland? Man undres. Som nævnt tidligere er der ikke mange faggrupper der ville finde sig i de vilkår vi bliver budt.

Min pointe er om man ikke kunne overveje et boycut af YL, hvorfor støtte en forening der ikke støtter sine medlemmer?

Mette

Men burde[quote=“Mettepigen”:3ayi07n6]Min pointe er om man ikke kunne overveje et boycut af YL, hvorfor støtte en forening der ikke støtter sine medlemmer?[/quote]

Man burde nok egentligt melde sig ind, blive valgt til bestyrelsen og så ændre dette. Det nemmeste er nok bare at lade være med at melde sig ind. Jeg bliver ikke læge for at gå ind i politik, og YL bekræfter bare at de fleste læger nok skal holde sig fra at gøre det.

Mvh. Christian.

Nu har jeg fulgt med på sidelinien et stykke tid og bliver mere og mere urolig for hvad fremtiden skal bringe i forhold til drømmeuddannelsen!!
Det hele virker så ukonkret… den ene side prøver at tale os til ro og snakker om at det hele nok skal løse sig mens vi i egne rækker ikke ytre meget tiltro til dette nye projekt… kan næppe heller forestille mig noget godt komme ud af det.

Jeg er planlagt færdig jan 09 og har de sidste mange måneder gået og overvejet turnus i udlandet, men er i den grad et menneske som har behov for min familie indenfor et par timers rækkevidde, så føler næppe dette er et alternativ for mig, så nu er jeg nok med på vognen at udskyde turnus 1-2 år og få den kliniske erfaring og ikke mindst kontakter som kan “kaste” mig i den rigtige retning til både I- og H-forløb og er så småt ved at gå igang med målrettet søgning på afdelinger af interesse så jeg kan komme igang lige efter turnus :smiley:

Hvordan foholder det sig egentligt … hvornår skal man varsle udsættelsen af turnus - er det før eller kan man også gøre det efter tildeling af nummer?

Når du har trukket nummer SKAL du starte i turnus umiddelbar efter. Dvs at du skal udskyde tilmelding til turnus og undlade at trække nummer. Sundhedsstyrelsen vil så sende dig email hvert halve år med tilbud om at trække nummer (Hvis de har din mail via universitet). Men husk selv at holde øje med tidspunktet for tilmelding - du kan jo blive glemt i systemet.

Og enig med Mette. YL har intet at tilbyde mig, så dem har jeg ikke tænkt mig at støtte. SST, regionerne og sygehusene mærker nu konsekvensen af forringelserne - jeg siger: Lad YL mærke det samme. Lad være med at melde jer ind. Og informer jeres medstuderende om muligheden for at udskyde deres turnus.

jeg vil aldrig udskyde min basisuddannelse pga. 4-årsreglen - jeg har svært ved at tro at denne sælsomt diktatoriske regel eksisterer om 4-5 år, og hvis den gør vil der sikkert være et utal af muligheder for at få dispensation når nu der mangler speciallæger så meget. Mon ikke politikerne netop kalkulerer med medicinstuderendes og unge lægers høje autoritetstro - at denne artighed får studerende og læger til at kigge på andre specialer under truslen fra 4-årsreglen - når der er gået fire år er der mange unge læger som pligttro har sporet sig ind på de upopulære specialer - og SÅ er det tid for politikerne at ændre reglen eller bløde op for den - deres mål er nået: at give et de upopulære specialer et løft. Jeg er villig til at tage chancen - det værste der kan ske er jo at man er tvunget til f.eks Norge eller Sverige - hvor lønnen er ca. det dobbelte under uddannelsen til speciallæge - man kigger jo ikke ned i et sort hul… Hvis ikke der var så stor autoritetstro og alle blot ignorerede 4-årsreglen bliver politikerne tvunget til at fjerne reglen - hvis deres mål ikke er at tømme landet helt for speciallæger…

Politiken havde i går en kort artikel:

http://politiken.dk/indland/article483325.ece

Bare man kunne holde gryden lidt i kog i medierne. Der må da for pokker være andre mennesker, der kan se, det er urimelig forhold, man byder os. Suk.

@Shelob: Jeg håber da at det går sådan at det alt sammen løser sig. Men jeg synes stadig, at det er at indtage en YL-holdning bare at læne sig tilbage og håbe på, at alt sammen løser sig selv. Jeg vælger at tage skæbnen i egne hænder. Så simpelt er det. For mig virker ikke som om “bare” at flytte til Sverige/Norge om 4-5 år. På det tidspunkt er der nok børn m.m at tage hensyn til.

Er nogen, der kender et sted hvor man kan se erfaringer fra tidligere turnuslæger på forskellige afdelinger? (arbejdsopgaver, evalueringer o.a.)?

Og, mht. 4-års-reglen: Læserbreve og anden form for “gøren opmærksom på” må være vejen frem - og så må vi håbe, at den er afskaffet når vi kommer frem. Det kunne jo også være at FADL vinder retssagen - når jeg ser på det der står på FADL’s side ser det da ud til at Lille Tykke Lars kunne have brudt grundloven…?
Nu kommer nogen af os vel også snart i YL. Jeg kender i hvert tilfælde en, der kunne finde på at gå ind i YL med ét helt klart hovedbudskab… :slight_smile:
Man kunne også overveje at bruge et år et sted hvor man ikke kender nogen i et speciale man ikke interesserer sig for til at læse op til og tage USMLE (US Medical Licence Excam) - så skulle man vel kunne få arbejde hvor man nu ville fremover…

Hilsener,

Niels

(Juhu, solen skinner!)

spurs: Det jeg mener er at alle de her krumspring som studerende og unge læger nu foretager sig for at undgå at blive “ramt af 4-årsreglen” måske kan være med til at 4-årsreglen netop ikke bliver fjernet fordi kun få rammes af den. Pinen bliver trukket i langdrag. Vi er i en sektor hvor vi aldrig nogensinde vil opleve arbejdsløshed og hvor der er akut behov for netop vores arbejdskraft - det er sgu da os der har alle kortene på hånden - og så bliver vi skræmt til diverse krumspring pga. utidige diktatoriske trusler af gamle mænd der er på vej ud. Er det ikke tydeligt at politikerne blot udnytter de artige elevers aldrig svigtende autoritetstro? Er det ikke åbenlyst at reglen bliver lavet om i samme øjeblik velkvalificerede unge læger rejser væk fra landet for at få en speciallægeuddannelse? Mon ikke politikerne selv forventer at den bliver ændret netop dér? Men før det sker er der gået mindst fire år - og i de år er målet at masser af unge læger i mellemtiden pavlovsk’ har dukket nakken og ladet sig skræmme/true ind i de upopulære specialer. Hvorfor dog ikke udnytte den gunstige situation og bare følge sin interesse som alle mennesker altid har gjort og bør gøre - eller er borgerligheden så udtalt at selv en lille bitte erhvervsrisiko nu skræmmer til døde :wink: ? (- og hvorfor er Sverige og Norge så frygtelig for børn :smiley: :wink: )

spurs: det virker på mig som om vi retter os artigt ind efter 4-årsreglen ved fx at udskyde basisåret/turnus for at arbejde som vikarer i flere år til lav løn. Politikerne syntes sikkert også det er lidt fantastisk med alt den billige arbejdskraft på sygehusene og alene af den grund får 4-årsreglen eksistensberettigelse. 4-årsreglen er fuldstændigt absurd diktatorisk og har som mål at skabe lydighed ved frygt - men der er ingen reel magt bag den - så hvorfor dog tage hensyn til den?

Er nogen, der kender et sted hvor man kan se erfaringer fra tidligere turnuslæger på forskellige afdelinger? (arbejdsopgaver, evalueringer o.a.)?

NEP: der skulle være en inspektorordning varetaget af SST, og deres evalueringer skulle ligge på SST’s hjemmeside, og der skulle være noget om forhold for turnuslæger og deres arbejdsforhold. Har ikke selv været inde og se den, men det skulle være der. Regionerne fortalte til info møderne, at de er igang med at få nogle evalureringer på deres hjemmeside, men jeg ved ikke hvor langt de er med det, og hvor de i så fald kommer til at ligge - men det mest naturlige sted ville være under videreuddannelse- nord, -syd og -øst’s hjemmesider. Og så er der de gamle turnusevalueringer via studmed.dk. Der er nogle få fra 2007. Hvis du ikke skal i turnus nu, så bliver den nye ordning evalueret, så man kan se hvad de nye ophold kommer til at byde på. Jeg skal nok sørge for at få evalueret min turnus plads, så mine efterfølgere kan se hvad det ophold jeg får, har at byde på.

Faktisk meget fornuftigt, det der bliver sagt i ovenstående. Enig i at reglen skal afskaffes, men lad os for fanden gå ud i hospitalsverdenen og gøre lige præcis hvad vil. Lad os udskyde turnus, lad os tage til Norge, lad os for alt i verden ikke stresse og bare søge de specialer, der interesserer os. 4års reglens eneste eksistensberetigelse i min bog, er at den har fået mig til at tænke over, hvilken slags læge jeg gerne vil være, tidligere. Det betyder ikke noget længere, at intro-lægen ikke har set et hjertestop eller en lungebetændelse, speciallægerne får jo tilstedeværelsesvagt i den nye akutmodtagelse, og det er den måde politikkerne mener deres patienter bliver bedst behandlet!
Er også farvet af en “evidensbaseret” rundspørge på mit gamle klinik viste at 30% overvejede kraftigt psykiatri og mon ikke der sidder en stille og rolig stud.med’er og drømmer sig til Roskilde?
Har fundet et nyt spørgsmål:
4) Hvorfor har Risskov psykiatriske hospital ikke fået en eneste basis-læge?

Det er jo meget fint, hvis der er speciallæger tilstede i den nye akut plan, så det ikke er nødvendigt at introlægen har set et hjertestop eller en lungebetændelse - men vi skal jo også være speciallæger en dag! Jeg vil gerne være en speciallæge, der kan mere end bare at fjerne galdeblæren - men også vurdere om patienten måske fejler mere end en ting - det sker jo en gang imellem. Det er som om, at fagligheden er blevet en sekundær faktor, og dem der ender med at tabe er vores kommende patienter. Det betyder ikke så meget hvad vi kan, bare vi bliver færdige -hurtigt.

Fatter ikke, at at nogle vil lade stå til… det kan da kun være, hvis der er lang tid til de bliver færdige! Jeg skal principielt trække nummer til efteråret, men har efter lidt tudeture over udsigterne i den nye basisuddannelse besluttet at arbejde mindst ét år efter min kandidateksamen - jeg VIL arbejde på en medicinsk afdeling, jeg vil ikke kunne bære at arbejde et år uden at se dårlige medicinske patienter - det er det der gør os til læger! ikke kun at sidde i en almen praksis eller på en distriktspsykiatri.

Jeg vil opfordre alle andre til at udskyde basisuddannelsen! tag viakriater, lønnen er da ikke dårligere end ellers, lav noget forskning - det kan vi altid bruge, tag til Afrika, Norge eller Sverige. Bare lad Regionerne, Regeringen og Lægeforeningen føle, at vi ikke finder os i at blive pisset på.

Herudover vil jeg gentage min opfordring til IKKE AT MELDE SIG IND I LÆGEFORENINGEN! De har nu for alvor meldt ud, at de er pissehamrende ligeglade med lægestuderende og turnuslæger, specielt Michael Dalls patetiske udtalelser i DM - jeg væmmes!

Til sidst vil jeg sige, at alle burde skrive et læserbrev i et medie efter eget valg: Lokalavis, Politiken, Berlingske Tidende, JP, Dagens Medicin, Ugeskriftet eller hvad vi nu ellers kan finde på…

Puha, det var vist hvad jeg kunne få for mine 25 øre.

  • Mikkel

Iøvrigt dejligt, at Lægeforeningen og YL vil “lave en spørgeskemaundersøgelse” blandt de første hold KBU-læger! fantastisk at vi skal tabe en eller to generationer af læger på gulvet inden der sker noget, når det nu er så åbenlyst, at den er helt gal med uddannelseskvaliteten i den nye basisuddannelse!.

  • Mikkel

Umiddelbart vil jeg også mene, at KBU er en betragtelig forringelse i forhold til den tidligere turnusuddannelse. Jovist var udbyttet af turnus afhængigt af den enkelte afdeling, specielt på de store hospitaler. Her kunne man risikere at få et ret snævert medicinsk/kirurgisk forløb, men basiskompetencerne kunne da dækkes - om så ikke andet med et fokuseret ophold og et par kurser.

Langt værre ser det ud med KBU, hvor man kan være så godt som sikker på at få et gevaldigt vakuum i sit kompetencerum. JEg har meget svært ved at se, hvordan pokker man bliver en god basislæge med 6 måneders distriktspsykiatri i bagagen. Af egen ukontrollerede kliniske erfaring siger, at specielt lægerne i psykiatrien mangler kendskab til nogle basale akutte medicinske/kirurgiske problemstillinger - hvis deres patienter fejler noget i den boldgade, bliver de typisk overflyttet til somatisk afsnit.

Med mindre man vil være psykiater, kan jeg ikke se, hvad 6 måneders psykiatrisk ophold skal bibringe en uerfaren læge af basal lægekundskab. Og hvis man vil være psykiater, har man nok især brug nogle basale, somatiske kundskaber, inden man smider kitlen.

I øjeblikket går jeg på 1. semester på KU, men jeg håber virkelig også at den nye ordning er afskaffet, når mine medstuderende og jeg engang skal igang med vores kliniske basauddannelse aka. turnus.

Jeg poster lidt her, da jeg faldt over følgende artikel på Dagensmedicin.dk:

http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 … /index.xml

Hvorfor er YL så passive? (Læs mærke til deres udtalelser sidst i artiklen). Jeg forstår, som så mange andre, det slet ikke! Synes det er temmelig åbenlyst, at de studerende er utilfredse med ordningen, men YL vil “vente og se”.

Argh! :x:

//Sed

Hej allesammen.

Kan godt forstå at i synes det ser sort ud for jer med den kliniske basisuddannelse – kender godt følelsen fra min egen turnustid. Jeg gider ikke råbe i koret om at det er for galt og umenneskeligt og alt det der væmmelige man kan sige om tingenes tilstand – personligt mener jeg at det danske sundhedsvæsen har betydeligt større problemer end dette. De af jer der snart skal ud i virkeligheden og prøve at arbejde med jeres fag for første gang som rigtige læger tror jeg hurtigt vil finde ud af at det egentlig ikke er så galt. Ja – undskyld mig hvis jeg lyder som en af dem som systemet har fået kuet. Jeg var selv betænkelig – ja nogen gange endda bange – for at skulle flytte til Thisted fra København for at tage min turnus men det endte nu med en masse gode oplevelser og en hel masse erfaring som jeg har taget med mig. Nu er jeg tilbage i København hvor jeg nyder at bo og jeg arbejder på en ganske god afdeling i det speciale jeg vil ende i – helt uden at være blevet sat tilbage i min karriere af at have været tvunget til turnus på bøh-landet. Det er ikke så svært som man skullle tro at få lov til at arbejde i de store specialer så alle jer der har en intern mediciner, organkirurg, ortopædkirurg eller almen mediciner gemt i maven kan altså sagtens tage den med ro. Det jeg nok egentlig vil fortælle jer er at det nok skal gå alt sammen!! Hvis du har en plan om at ende som neuropædiater så har du nok allerede nu indset det og er begyndt at guide din karriere i den retning og så betyder et år med klinisk basisuddannelse altså ikke noget negativt – heller ikke selvom du skal til Ringkøbing og skrive recepter til Puch Maxi-sælgerens borderline teenagedatter. Jeg ved det virker som noget helt vildt lige nu men det skal nok gå alt sammen. Ikke dermed være sagt at jeg er enig i måden det er strikket sammen på – jeg siger bare at det ikke er så galt som det måske ser ud – og nej, jeg er ikke fra YL :wink:

Jeg har flere gange påtvunget min egen filosofi omkring læge-karrieren til alle der måtte være i nærheden så nu kan i lige så godt høre den også:

Man betaler først – og så får man gevinsten. Lige da man troede alt var godt skal man betale igen – blot for at få en ny gevinst…

Pris - Gymnasiet, eller kvote 2-årene
Gevinst – Medicinstudiet
Pris - Turnus/klinisk basisuddannelse
Gevinst - Introstilling
Pris – Uklassificerede stillinger, artikler, ph.d…
Gevinst – Hoveduddannelsesstilling
Pris – Vikarstillinger som speciallæge
Gevinst – Fastansættelse som afdelingslæge
Pris – Vagtslaveri mens man forsøger at blive overlægemoden
Gevinst – Overlægetitel
Pris – Vagtbinding under overlægeansættelse
Gevinst – Vagtfri overlægestilling

Så kan du jo selv finde ud af hvor i din karriere du vil indskyde arbejde i privat sektor eller udland…

Tingene er måske ved at blive blandet sammen.
Man man vel egentlig dele utilfredsheden i flere dele:

  1. forløb
  2. 4-års reglen
  3. geografisk fordeling/lodtrækning

Det er nu er ændret er punkt 1 og 2.
Mht. forløbet så er man altså ikke længere statsgaranteret treenigheden medicin+kirurgi+almen medicin, men man kan ryge ud i noget som psykiatri og almen medicin, og derfor aldrig får set hverken medicin eller kirurgi (eller deres respektive skadestuer). Det er dér utilfredsheden ligger. Faktisk er kun knap halvdelen af de forløb man kan vælge med intern medicin, og knap den anden halvdel med kirurgi, mens intern medicin og kirurgi kombineret med hinanden kun udgør 6-7% af de tilgengælige forløb.
Mht. lodtrækningen så har det altid været sådan som det er nu, men nu hvor man alligevel er i gang med at være utilfreds kan man vel godt være utilfreds med det gamle og ikke kun det nye.
Så skal det også lige nævnes at nogle, (ikke alle, men alligevel en del) har hustru, barn/børn og måske købt hus, og så er det altså ikke ligeså nemt at være væk mange dage. Det er ikke umuligt, men det er svært. Det er meget meget nemmere hvis man fx er single og har et kollegieværelse.

4-års reglen ved man ikke rigtig hvad er for noget, for vi har ikke fået oplysninger om fx hvordan man udvælger ansøgere til intro og hovedstillingerne, samt hvad der sker hvis man er langsommere end de 4 år man har.

Der er lidt over et år til jeg er færdiguddannet, men må ærligt indrømme at jeg nok tilslutter mig til koret af dem vil udskyde turnus.