Turnus skæres ned til ét år og andre ændringer

Kilde: http://politiken.dk/indland/article291327.ece

“For det første bliver lægernes turnus på hospitalerne kortet ned fra halvandet år til ét år, og for det andet må en studerende maksimalt vente i fire år, fra han eller hun starter i turnus, til hoveduddannelsen går i gang.”

Ad. 1 - lyder da ikke så tosset igen

Ad. 2 - det tror jeg lige jeg skal undersøge. Hvad hvis man ikke er i gang efter 4 år tvinges man så ud i “lav status” specialer, som psykiatri? Og kan ordninge ikke bare komme til at betyde at folk vil springe fra hovedudd. til hovedudd. i stedet for som idag at springe fra intro- til introstilling.

Ad 2)
Det virker totalt vildt. Hvordan kommer man så ind på de gode / eftertragtede specialer?
Hvad så med dem som bruger lang tid (nuværende ordning), som har samlet point sammen…betyder det så at de næste 2 årgange alle sammen bliver presset ud i fx praktiserende læge eller psykiater?

Kan man det? Jeg troede, at når man er optaget på en hoveduddannelse, så er det den man får, og man kan herefter ikke vælge en ny. Men det kan være jeg har misforstået det.

Ad. 1) Hvornår skulle det i så fald træde i kræft? Jeg skal formentlig i turnus fra februar 08, og det kunne da være rart at vide om det er 12 eller 18 måneder til den tid. (Specielt hvis man havner 6 timer fra København).

Kilde: http://www.laeger.dk/portal/page/portal … dsId=23952

På ovenstående kan man læse at:

For mig lyder det meget som om, at man kan blive tvunget ud i upopulære specialer efter 4 år. Det må klart være den skumle bagtanke med planen. Har også hørt fra uofficielle kilde at det er sådanne tanker der ligger bagved. Jeg er mega vred over de nye ordning. Ikke nok med at vi skal tvinges rundt i landet efter et nummer system i turnus, nu vil staten sgu også blande sig i hvor mange år vi prøver forskellige speciale eller opsamler “point” til et populært speciale. Det vil vel sige at hvis jeg gerne vil ind i et populært speciale, men efter 4 år ikke har fået stilling fordi der hver gang var mange ansøgere, ja så skal jeg tvinges over i ex. arbejdsmedicin… :evil:

Hvis jeg har valget mellem et speciale som jeg ikke gider, og en og løn i den private sektor, som jeg selv vælger…gæt hvad jeg vælger.

Jeg tror dette vil bevirke en endnu større masseflugt, end tidligere.

mvh
svend

Citat fra laeger.dk:
“Der etableres en elektronisk turnustilmeldingssystem som muliggør, at turnuslæger opnår mulighed for umiddelbart at vælge et konkret turnusforløb.”

Betyder det at lodtrækningssystemet bliver ændret, eller er dette “elektroniske turnustilmeldingssystem” først efter man har trukket nr og skal prioritere afdeling?

Der til skal lægges det nye “pointssystem”, som vel på papiret åbner op for mere nepotisme…

Hvorfor tror du det åbner for mere nepotisme? Et større ansættelseudvalg er vel ikke mere nepotistisk end nu?

[quote]

Hvorfor tror du det åbner for mere nepotisme? Et større ansættelseudvalg er vel ikke mere nepotistisk end nu?[/quote]
Fordi der, som jeg har forstået det, ikke længere er helt gennemskuelig indgangsskriterie system, hvor en given aktivitet giver et givent antal points og summen af points er indikator for stillinger.

Med det nye system kan det blive mere blah blah vi putter ham her vi kender fra afdelingen øverst i bunken, foran ph.d Bjarne med “10points”.

[quote=“gundestrup”:1ghajirk]Ad 2)
Det virker totalt vildt. Hvordan kommer man så ind på de gode / eftertragtede specialer?
Hvad så med dem som bruger lang tid (nuværende ordning), som har samlet point sammen…betyder det så at de næste 2 årgange alle sammen bliver presset ud i fx praktiserende læge eller psykiater?[/quote]

umiddelbart lyder det sådan…i overgangen fra 2008 og 4 år frem vil der være nogle som skal konkurere med dem der har samlet point/venner/phd’er, hvilket ufravigeligt vil tvinge folk over i andre specialer…dette giver de mindre populære specialer en ordentlig bolus injektion, så de kommer efter de andre…så konkret betyder det at alle på den nuværende kandidat del er afskåret fra at blive plastikkirurger, gyn-obs, pædiatri og hvad der nu ellers er populært/prestigefyldt/interessant.

Eller er jeg helt forkert på den?

Der står ikke noget om, hvilke elementer den 12 måneders turnus skal indeholde…?

Det er meget uønskeligt for de læger, der uddannes den kommende tid og skal konkurrere om uddannelsespladser med andre læger, der har haft meget længere tid til at kvalificere sig til stillingerne. Men når de (engang om lang tid) begynder at være væk, vil det vel så betyde, at man kun har 3 år til at kvalificere sig til uddannelsesstillingerne, og man derfor skal lave mindre for at komme i betragtning til de attraktive specialer…?

Vi savner lidt svar på, hvad der sker, hvis man 3 år efter turnus ikke er påbegyndt hoveduddannelsesforløb.

Skal vi egentlig ikke sige ja til sådan et forslag?? Eller det har Lægeforeningen måske bare gjort for os? :x

jeg synes også der er en flere ubesvarede spørgsmål.

  • hvordan kvalificerer man sig til en hoveduddannelse nu når point systemet forsvinder?? (har som frold siger også hørt om at det bliver noget mere løse kriterier, så det ikke umiddelbart bliver nemmere at kvalificerer sig)

  • Der er mange som i dag bruger mere end 3 år på at få sit ønskede hoveduddannelsesforløb, hvordan vil de have at vi maks bruger 3 år…?? urealistisk.

  • hvad med overgangsordning, for dem som er ved at samle point nu??

Det der står på http://www.FAYL.dk er alt for udetaljeret, vi må have nogle flere detaljer på bordet.

Vi skal adskilde 2 ting - det i dag offentliggjorte om turnusuddannelsen og så det tidligere aftalte omkring pointssytemet.

Vedr. sidstnævnte:[quote]- hvad med overgangsordning, for dem som er ved at samle point nu?? [/quote]
Så er svaret nej!

Formand Orla Hav Danske Regioners Sundhedsudvalg.
Der planlægges ingen overgangsordning mellem de to systemer.
Kilde: http://kortlink.dk/3tpv

Og vedr nepotisme og det nye pointsystem: http://kortlink.dk/3tpu

Er det bare mig eller har Dadl, fayl og hvem der ellers har deltaget, ikke foretaget noget af en kovending… Ser noget dystert på mulighederne for mit specialevalg som kandidat feb08…

Jeg havde egentlig følgende plan for hvad jeg skulle efter embedseksamen til sommer:

  1. PhD
  2. Turnus
  3. post doc eller almindelig lægestilling i udlandet
  4. Tilbage til DK

Jeg ville gerne have minimum 3 år i udlandet, så det vil vel sige at de rare Danske Regioner er så søde at vælge et speciale for mig når jeg kommer tilbage og har overskredet friste. Ellers kan de selvfølgelig bare inddrage min autorisation fordi jeg ikke følger deres rammer. De er helt horribelt det her :evil:

@madpe01
jamen du skal så bare vælge pkt. 2.5 der hedder spec.læge udd. Det er jo netop den selvrealisation som regionerne vil af med.

Og du har jo stadig muligheden for at få 3 år i udlandet. Det er jo 4 år efter afslutning af turnus, og så har du jo 4 år til pkt. 3 og 4.

[quote=“RuneMaagensen”:2hsedaz4]@madpe01
jamen du skal så bare vælge pkt. 2.5 der hedder spec.læge udd. Det er jo netop den selvrealisation som regionerne vil af med.

Og du har jo stadig muligheden for at få 3 år i udlandet. Det er jo 4 år efter afslutning af turnus, og så har du jo 4 år til pkt. 3 og 4.[/quote]

Det lyder jo nærmest som om, du synes, det er en god lov, Rune…? :smiley:
Det er forresten ikke 4 år fra afsluttet turnus, men fra påbegyndt turnus til påbegyndt hoveduddannelsesforløb. Dvs. der er 3 år fra turnus til at kvalificere sig og komme igang.

Sorry, jeg fik skrevet noget forkert. Derfor har jeg slettet min oprindelige kommentar. Sorry

Selvom problemstillingen endnu ikke er helt så aktuel for mig kan jeg sagtens følge folk her i denne tråd - både med hensyn til det ringe informationsniveau - mht. til den manglende selvbestemmelse og bare mht. til forslaget generelt.

Selvom jeg stadig har en god gang SU-tid endnu sætter det forslag der (og for øvrigt Bent Hansen i al almindelighed) mit pis i kog :evil:

Niels Højby skrev forleden, i Dagens Medicin tror jeg, at man med disse nye udspil er godt på vej til at udrydde speciallægemanglen - i Norge og Sverige. Selv har jeg nu været udenfor landets grænser i ½ år, færdiggjort kirurgisk introduktionsuddannelse uden at være helt afklaret om speciale endnu, og har vel efterhånden diskvalificeret mig selv til at selv vælge hoveduddannelse i Danmark (kandidat 2003) , men sådan som vinden blæser for tiden er det egentlig heller ikke interessant, så mine planer om videreuddannelse handler nu om Sverige og ikke Danmark.
Held og lykke til Jer andre
/Jesper