Udgifter

Jeg er så heldig at skulle starte på KU til februar, hvilket jeg er enormt glad for. I den forbindelse kom jeg til at tænke på hvad udgifterne til bøger osv. er (altså bare sådan ca. ved godt at det kan være forskelligt fra år til år) ?

Håber der er nogen der kan give et (kvalificeret) bud - ikke fordi det har betydning for mit valg, men bare for at være forberedt på hvor meget jeg skal afsætte:)

På forhånd tak :smiley:

Jeg vil skyde på, at jeg i snit har brugt kr. 3000,- pr. semester indtil nu (6. sem.). Alle bøger i nyeste udgaver, hardback (om muligt), og jeg køber gerne en bog for meget end for lidt. Sådan er det, når farmand betaler :smiley:

Og det betyder naturligvis, at det kan klares meget, meget billigere. Eksempelvis kan du formentlig sagtens klare dig ved at købe brugte bøger ved bogmarkederne hvert semester - og dermed ende på mindre end kr. 1000,- pr. semester.

Medmindre man har farmand til at betale er det absurd at bruge 3000 per semester - det er heller ikke nødvendigt… Udgiften varierer meget fra semester til semester. På de ondeste semestre kan man vel snige sig op på 1000 kroner - og det er alt rigeligt.

  • Mikkel

Tjah - jeg har brugt omkring 7k på 1.+2. semester i Århus. Men det er så inkl. Feneis, Sobotta og klinisk ordbog plus supplerende litteratur - har det også som Niemann, men her er der ingen andre end undertegnede til at betale.
Men aner ikke, hvordan det er med bøger på KU ift. AU - vores første 2 semestre er ren anatomi, så det bliver til en del bøger :slight_smile:

Held og lykke - medicin er så fedt!

Ovenstående er en luksus some alle burde give sig selv.
Da andres paperback Cell’en knækkede i ryggen og lignede noget der var løgn. Kunne jeg kun takke mig selv for at have ofret en hardback udgave. Altid hardback.
Selv at udskyde læsning af ort.kir. på 6. med flere måneder var det hele værd da jeg fik Sneppen i nyeste udgave (hardback selvfølgelig).

Jeg har indtil videre (skal til at starte på 11. semester på SDU) brugt små 30.000 kr. Dette er inklusiv PDA, stestoskop og andet godt til kitlen udover bøger. Der skal så lige trækkes de gængse studierabat på 10% fra.

Jeg vil sige at jeg har købt de bøger, som blev anbefalet og som jeg havde/har behov for at komme igennem diverse fag.

Vadmann

[quote=“mgybel”:1isxkrcc]Medmindre man har farmand til at betale er det absurd at bruge 3000 per semester - det er heller ikke nødvendigt… Udgiften varierer meget fra semester til semester. På de ondeste semestre kan man vel snige sig op på 1000 kroner - og det er alt rigeligt.

  • Mikkel[/quote]

Øeh det er vidst en KU-ting - den gør sig i hvert fald ikke gældende på AU…

På K.U. første semester er det begrænset hvad du skal have af bøger. Du skal, så vidt jeg husker, have Kemibøger (sikkert Helge Myginds Kemi 2000 a,b,c ), en humanbiologi bog (sikkert Hole’s), en opslagsbog til kemi - K.O.D. (Kemiske data og oversigter) samt eventuelt en førstehjælpsbog (Koster 99,- så hvid jeg husker, men er bestemt ikke nødvendig). Alt i alt endte jeg vidst - uden at købe brugte bøger - på 1300-1400 kr på første semester.

Hvis der er kommet nye bøger til siden da, eller hvis jeg husker forkert - så ret løs :wink:

Hvis man insisterer på at følge ALLE velmente råd om bøger, der skal købes, så kan man snildt komme til at bruge flere tusinde kroner hvert semester - men med lidt kritisk sans, så slipper man altså væsentligt billigere uden at stille sig selv dårligere. Til anatomi kan man ganske givet “nøjes” med en god anatomibog - jeg brugte Matthiessen, der også fungere som atlas og en embryologibog - evt. er det nødvendigt at supplere med en neuroanatomibog (det gjorde jeg…). Så ender man vel omkring 1000 kroner.

  • Mikkel

Lige et ( dumt) spørgsmål : Får man den første dag en bogliste eller skal man købe de relevante bøger selv? Evt. alle dem som Sarup omtaler ?

http://www.health.au.dk under studerende og info til medicinstuderende kan du se hvilke bøger der er pensum til de enkelte semestre når du er logget ind.
Du kan også vente til du har mødt dine holdundervisere det kan være en fordel fx. at bruge samme atlas Sobotta/ Netter som din underviser bruger.
Der hænger også en liste i medicinerbogladen med pensum til de forskellige semestre.
God fornøjelse!

Tak for alle svarene, må indrøme at jeg er lidt lettet! Kender en (som læser jura) der siger hun har brugt 10.000-20.000+ hvert år!! :shock: Dét godt nok mange penge!
Glæder mig allerede til at få boglister (det regner jeg da i hvert fald med at vi får i en eller anden form(?)) så jeg kan stille dejlig mange flere spørgsmål om hvilke bøger der er at foretrække :wink:

[quote=“mgybel”:33amda9a]Hvis man insisterer på at følge ALLE velmente råd om bøger, der skal købes, så kan man snildt komme til at bruge flere tusinde kroner hvert semester - men med lidt kritisk sans, så slipper man altså væsentligt billigere uden at stille sig selv dårligere. Til anatomi kan man ganske givet “nøjes” med en god anatomibog - jeg brugte Matthiessen, der også fungere som atlas og en embryologibog - evt. er det nødvendigt at supplere med en neuroanatomibog (det gjorde jeg…). Så ender man vel omkring 1000 kroner.

  • Mikkel[/quote]
    Du er ikke ked af at rådgive omkring bogvalget på AU lyder det til - det er bare en skam at du er forkert på den så måske du skulle holde dig til at rådgive omkring KU - ved AU er det ikke de ondeste semestre der ligger på omkring 1000kr for basalpensum - det er de billige …

en kort opridsning af de helt basale pensumbøger for mig:

1+2 sem: 5000kr
4+5sem:2000kr
6.sem: 2000kr
7. sem: 2800

… og det er ikke alle mulige ekstrabøger som jeg har købt for farmands penge… det er basalpensum… har slev købt hvad jeg synes er basal komplementer som subjektivt og objektivt, bjarkhams neuroanatomi, basisbog i medicin og kirurgi, skadebogen, EKG-bog osv.

ved ikke hvordan pensum ser ud på KU og det har jeg egentlig heller ikke tænkt at kommentere på

[quote=“14203”:1ipmjoas]Tak for alle svarene, må indrøme at jeg er lidt lettet! Kender en (som læser jura) der siger hun har brugt 10.000-20.000+ hvert år!! :shock: Dét godt nok mange penge!
Glæder mig allerede til at få boglister (det regner jeg da i hvert fald med at vi får i en eller anden form(?)) så jeg kan stille dejlig mange flere spørgsmål om hvilke bøger der er at foretrække :wink: [/quote]

Du skal ikke købe bøger inden studiestarten på K.U.
I de første dage af “rus”-ugen tager din tutor dig i hånden - sammen med resten af dit hold - og tager en snak omkring de forskellige bøger, der er at vælge imelem (på universitetet er der som regel aldrig én bog der følges, men i stedet et udvalg af mulige bøger du kan købe). Så får i chancen for at bladre dem lidt igennem, høre på tutors råd og på den måde har du et bedre grundlag at basere din beslutning på.

Nu har jeg ikke den største IT-intelligens, så vil derfor gerne vide hvornår man skal bruge en PDA og til hvad???

Tror først den bliver aktuel når du skal til i klinik. Har hvertfald ikke hørt om nogen der brugte en på de tidlige semestre på KU.

Generelt synes jeg der er nogle lidt høje pris estimater her i tråden for 1. Semester. Jeg kan hvertfald slet ikke gennemskue, hvordan man bruger op imod 1400kr. på 1. Semester uden at købe helt ukritisk ind.

[quote=“jensemand”:rs1c2f55]
Du er ikke ked af at rådgive omkring bogvalget på AU lyder det til - [/quote]

Hele diskussionen er startet omkring KU, så klap hesten brormand… At AU’erne så ‘blander’ sig er bare dejligt…

  • Mikkel

Først og fremmest tillykke med optagelsen!

http://akademiskboghandel.dk/index.php?id=146&user_abf_tidsrum=E08&user_abf_uddannelse=MEDICIN

Her ser du bogladens udvalg til de forskellige semestre. Men lad dig nu ikke forskrække- de fleste er beregnet til samme kursus, og det er derfor ikke nødvendigt at købe dem allesammen. Måden de er skrevet på, mængden af illustrationer osv er måden de er forskellige på, men er allesammen pensumdækende (selvom et sådant vist ikke rigtigt eksisterer) eller opfylder målsætningerne om man vil.

  1. semester købte jeg:

Humanbiologi:
Hole´s essentials. Der er lige kommet en 10. udgave, og denne bog er simpelthen genial! Virkelig pædagogisk, gode illustrationer og så er det den der tages udgangspunkt i i undervisningen. Hold dig fra Bjålie selvom den er på dansk- der er nogle bøffer i den undervejs, og da det som sagt er Hole´s der tages udgangspunkt i, vil ting som står i Bjålie tages som direkte fejl til tentamen. Desuden skader det ikke at vænne sig til at læse på engelsk lige fra starten. Skynd dig ned i bogladen- den er vistnok på tilbud.

Kemi:
KDO (Kemiske Data og Oversigter) er uundværlig. Den koster ikke det store, og den bliver din bedste ven i kemien. No doubt, den skal man bare have.

Desuden anbefales Mygind bøgerne. Jeg har personligt ikke åbnet dem, men mange fra mit hold var glade for dem. Det er kun sporadiske sider der gennemgås fra dem, så køb dem brugt. Der er tonsvis af opslag på Panum med salg af disse- giv ikke mere end en 50’er.

McMurry til organisk kemi. Gode illustrationer, godt forklaret og man kan faktisk blive helt opslugt af noget som umiddelbart er ret så kedeligt. Alternativt er der Hollum som er udgået, men kan købes brugt for en hundredemand. Mange flere sider om at forklare det samme som McMurry, men det er en smagssag.

Alt i alt ca en tussebasse.
God vind!

ligegyldigt om du skal starte på KU eller AU kommer det til at koste en del penge.

Jeg har dog personligt solgt nogle bøger fra efter jeg har brugt dem, købt flere bøger brugt (mange penge at spare) og også lånt et par bøger som jeg ikke synes vare nødvendige at eje (både hos venner og på biblioteket). Der er altså også mange som køber, efter min mening, mere eller mindre ubrugelige bøger.

Men det kan selvfølgelig være svært i starten, men et godt råd er at anskaffe sig bøgerne på boglisten og så evt. vente med yderligere køb. Se først om sidemanden fx. får brugt sin Jan Rytter Nørgaards Anatomiens navne - oprindelse og betydning af betegnelser i makroskopisk og mikroskopisk anatomi samt embryologi :lol: :lol:

Hej Alle, i forlængelse af bogindkøbs-priser; har jeg som nystartende SDU’er set følgende “tilbud” på e-learn.

Kan i evt. se på priserne om der er noget at komme efter, eller om det kan skaffes billigere?

[quote=“E-learn.sdu.dk”:1rwde2ni]Medicin, efteråret 2008

Akademikersporet
Underviser: Ikke oplyst

Thomassen, Niels Etik, en entroduktion 199.00 Læg i kurven…
Wulff, H Medicinsk filosofi Forhør —
Klausen, Søren Harnow Hvad er videnskabsteori 249.00 Læg i kurven…
Juul Epidemiologi og evidens 288.00 Læg i kurven…
Severinsen Etik og videnskabsteori i sundhedsfagene 2/ed 248.00 Læg i kurven…
Lynøe Medicin og filosofi 250.25 Læg i kurven…
Rothman Epidemiology 235.00 Læg i kurven…
Kirkwood Essential Medical Statistics 2/ed 375.00 Læg i kurven…

Biomedicinsporet

Nørby Medicinsk genetik 470.00 Læg i kurven…
Turnpenny Emery’s Elements of Medical Genetics 13/ed 318.00 Læg i kurven…
Alberts Essentials of Cell Biology 2/ed 458.00 Læg i kurven…
Thompson Genetics in Medicine 7/ed 475.00 Læg i kurven…

Bevægelse og arbejde

Boron MEdical Physiology:Updated ed. book +students cons 498.00 Læg i kurven…
[size=4]Netter Atlas der Anatomie des Menschen 2006 625.00 Læg i kurven… [/size]
Nørgaard Anatomiens navne 179.00 Læg i kurven…
Rytter Nørgaard Medicinske fagudtryk 299.00 Læg i kurven…
[size=4]Bojsen-Møller Bevægeapparatets anatomi 12/ed 787.00 Læg i kurven… [/size]
Austrup Miljø og arbejdsmedicin Forhør —
Drake Gray’s Anatomy for Students 498.00 Læg i kurven…
Rhoades/Tanner Medical Physiology 3/ed 425.00 Læg i kurven…
Hoppenfeld Physical examination 498.00 Læg i kurven…

Modul B5 Energi og vitale funktioner

Cornelius MEdicinsk biofysik I-II 6.UDG 08 (FØRPRIS 498, KR) 425.00 Læg i kurven…

Liv, sund & Sygdom

Kirk Førstehjælp 2006 90.00 Læg i kurven…
Blaustein Cellular Physiology 332.00 Læg i kurven…
Alberts Essentials of Cell Biology 2/ed 458.00 Læg i kurven…
Documenta physiologica 47.75 Læg i kurven…

Fra celle til individ

Sadler Langmans Medical Embryology 10/ed 389.00 Læg i kurven…
[size=4]Geneser Histologi incl. CD-rom 925.00 Læg i kurven… [/size]
Sadler Langmans Embryologi 2.udg 550.00 Læg i kurven…
Marks/Lieberman Mark’s Basic Medical Biochemistry 3/ed 338.00 Læg i kurven…

Modul 6 Professionsspor
Underviser: Ikke oplyst
Forfatter Titel Pris Bestil?
Özkaya Fundamentals of Biomechanics 2/ed 599.00 Læg i kurven…
Kapandji Physiology of the Joins vol 3 6/ed 298.00 Læg i kurven…

Modul 9 Hjerne og sanser
Underviser: Ikke oplyst
Forfatter Titel Pris Bestil?
Brodal Central nervous system 3/ed 598.00 Læg i kurven…
Felten Netter’s Atlas Neuroscience 348.00 Læg i kurven…
Brodal Sentralnervesystemet 2007 675.00 Læg i kurven…

Modul B6 Ernæring og vækst

Thomassen, Niels Etik, en entroduktion 199.00 Læg i kurven…
Wulff, H Medicinsk filosofi Forhør —
Astrup Menneskets ernæring Forhør —
Klausen, Søren Harnow Hvad er videnskabsteori 249.00 Læg i kurven…
Andreasen Hovedets, halsens & de indre organers 828.00 Læg i kurven…
Severinsen Etik og videnskabsteori i sundhedsfagene 2/ed 248.00 Læg i kurven…
Lynøe Medicin og filosofi 250.25 Læg i kurven…
Drake Gray’s Anatomy for Students 498.00 Læg i kurven…

Professionsporet

Ogden Health Psychology 4/ed Forhør —
Cullberg Krise og udvikling 5.udg 268.00 Læg i kurven…

SU 501

Marieb Human anatomy and brief atlas with Cd 598.00 Læg i kurven…
Geneser Histologi incl CD. førpris998,kr 925.00 Læg i kurven…


Biomekanik
Til starten på hovedområdet: medicin

Modul 9 Professionsspor
Underviser: Lotte O’Neill
Byfield Chiropractic Manipulative skills 548.00 Læg i kurven…


Retsmedicin
Til starten på hovedområdet: medicin

Biologisk antropologi
Underviser: Ulla Freund
White/Folkens Human Bone Manual 238.00 Læg i kurven…


Sundhedsvidenskab

Farmakpøkonomi
Underviser: Dorte Gyrd-Hansen
Forfatter Titel Pris Bestil?
Wonderling Introduction to Health Economics 260.00 Læg i kurven…


Der tages forbehold for fejl og prisændringer[/quote]