UNItest og Kvote-2 prøven 2025

Hej!

Har nogen været oppe til hhv. Unitest og/eller Kvote 2-prøven i år?

Hvordan var den? Skriv gerne erfaringer, hvad der kom særligt af, og hvad I blev overraskede over :slight_smile:

Var oppe tidligere i dag til unitest. Størstedelen af læseopgaverne var de samme, som sidste år. Der var kun 2-3 kvantitative opgaver for mig, som også var der sidste år.
De har gjort det, så delene er mere opdelt og spredt ud - altså, man kan ikke klikke hen til spg35 og forvente at 35-67 er kvantitative. Opgaverne er mere spredt ud, så efter en læseopgave kan der komme en kvantitativ opgave “mere skiftevis opdelt”.
For mig var der kun en opgave, hvor jeg skulle regne og der er det bare at bruge den givne formel. Derudover hørte jeg fra mine venner, at deres prøver var anderledes end min, så mon om de bruger flere prøvesæt det her år :0

Der var en del “tabel” opgaver i min test. så det var meget kiggen frem og tilbage, for finde at frem til det rigtige. :))

Hej Volivoli! Har aldrig været oppe til unitest, hvordan ser en kvantitativ opgave ud?

1 Synes om

Hej! Tak for svar :slight_smile:

Hvad mener du med der kun var en regneopgave? Var resten ikke regneopgaver, hvsd var de så?

Hvad er tabelopgaver?

1 Synes om

Hej dindin! Jeg vil ref til Kvote2klars eksempler og sdus eksempler, hvis du gerne vil se og vide hvordan en kvantitativ opgave kan se ud. Der er en fin forklaring inde på kvote2klar :))

Hej igen

Størstedelen af opgaverne for mig, var udlednings og logisk tænkende opgaver (hvis man kan kalde d det). Det vil sige jeg skulle finde frem til svaret ud fra givne informationer(det kan være en model, tegning eller bare en masse tekst) eller aflæse ud fra en graf eller tegninger for at tænke sig frem til svaret.
Tror ikke der er nogen direkte regneopgaver ligesom KU.
Fra hvad jeg ved og hvad jeg har hørt, er størstedelen af “regneopgaverne” bare at kende generelle regneregler, så længe du kender dem behøver du faktisk ikke bruge tid på at regne, hvis det giver mening. Selvfølgelig medmindre der er blevet givet en formel og du skal udlede en konstant fra det og/eller se på en “tegning” og finde en sum.

Med tabel opgaver - var der egentlig bare en del tabeller, hvor der var givet forskellige værdier og så var det bare at udlede svaret fra de forskellige rækker og kolonner ud fra givne parametre.
Lidt løst forklaret, men håber det giver lidt mening - jeg ville give kvote2klars side et kig

Hej Volivoli,

Er det så rigtigt, at dette års prøve er 60% læseforståelsesopgaver? Min veninde har været oppe, og som du siger, var der ikke så mange kvantitative opgaver.

Jeg ville spørge, hvilke slags læseopgaver var der? Vil du sige de er svære? Og vil du mene at dette års unitest er ‘nemmere’ end sidste år, eller hvilken en føler du gik bedst?

Mange tak på forhånd!

1 Synes om

Hej Ottxn1

Jeg følte faktisk, at der var flere kvant-opgaver end sidste år, og kortere sproglige opgaver så nok ligeligt fordelt 50/50 – i min, i hvertfald. Min ven fortæller, at han havde lignende blanding også. Jeg mente forresten, at størstedelen af selve opgaverne var de samme som sidste år – altså at opgaverne var blevet genbrugt.

For mig var der en del argumentationsopgaver, hvor jeg skulle kigge på argumentation for og imod et specifikt emne. Her skulle man svare på, om de forskellige argumenter styrker eller ligner hinanden, osv. Der kom også de klassiske “find svaret i teksten”-opgaver. Jeg føler selv, de var ret nemme – især fordi de var overskuelige i længden. Jeg fik også tre billeder, hvor jeg skulle svare på billedets budskab eller humoren i billedet.

Min ven fik en del længere (mere teksttunge) sproglige opgaver, hvor der også var billeder, som teksten refererede til.

Personligt føler jeg, de var langt nemmere end sidste år – især på grund af overskueligheden af alle opgaverne. Det kan også være, jeg bare var heldig med opgavesættet :pp

Ønsker jer held og lykke med jeres test :))

Står formlerne der, hvis man skal beufe formler til at finde areal af en trekant fx?

1 Synes om

Du er en engel! Mange tak for svar - Var billederne de samme som sidste år, og gjaldt det også for kvantitativ delen? Hvad for nogle typer kvantitative opgaver fik du - var det samme kvantitative opgaver som sidste år, og var de nemmere og mere håndgribelige i år?

1 Synes om

Tror ikke rigtig jeg kan svare det med bare et nej..
I Unitesten forekommer der ikke geometri eller generelle regneopgaver, som ref til det du spørg om. Har ihvertfald aldrig oplevet eller hørt at der er geometri eller opgaver af den slags, hvor d lige ud af landevejen
der kommer ikke direkte “regneopgaver”, på samme måde som i KU’s prøve, i unitesten -
“2x-3y+1=2x-y osv” eller “find længden hypotenusen”.
Mener derfor ikke at der kommer sådan type opgave i SDU’s prøve. Vil klart ikke udelukke at der er en mulighed for det kan ske, men det er ikke sådan de opsætter deres kvantitative opgaver, heller ikke, hvis det er en hvor du får angivet en formel.
Hvis du får angivet en formel, er det typisk, med en helt masse forklarende tekst, som så angiver at denne formel er udtrykket for et eller andet og derved skal du finde ud af blabla. Så det aldrig så simpelt, som find arealet af en trekant vha. Denne formel. Hvis en trekant skulle blive involveret og du ville blive givet en formel, vil opgaven være langt længere og mere indviklet end bare et areal.

Beklager, den rodede forklaring er lidt beruset og lige kommet hjem. Hvis det ikke giver mening, må du sige til - vil gerne forklare det noget bedre når jeg engang står op, hvis r.
måske lave et eksempel, der illustrere hvad jeg mener. Håber ikke jeg misforstod dit spørgsmål:))

1 Synes om

Ja, billederne var også de samme som sidste år.
3 af de kvantitative var de samme som sidste år - heraf; 2 af dem, var af den kortere slags og den sidste var en længere en, som krævede mere overskuelighed. Som jeg nævnte tidligere i tråden, fik jeg en del “tabel opgaver”, som krævede overskuelighed at komme igennem. Jeg vil selv mene at alle opgaverne var langt mere håndgribelige end sidste år, men igen kan det være jeg bare var heldig med mit opgavesæt.

Hvis jeg skulle give et kort overblik fik jeg

Grafer, primært aflæsning

Tabeller

Andre modeller heraf flowdiagrammer og illustrationer

Formelopgave.

Igen, hvis du ikke læser ovenover, så er jeg lidt beruset - hvis min forklaring ikke giver mening eller du vil have jeg går mere i dybden med noget specifikt, må du sige til så vil jeg gerne give lidt mere når står op engang i fremtiden.

Hvad havde du brugt til at læse op i år - og synes du det har hjulpet? Havde du egentlig tid tilbage, da du havde været igennem alle opgaver - og var der nogle af dem som du skulle gætte dig til? Er bange for, at de kvantitative opgaver er for tidskrævende :confused:

Til at læse op brugte jeg de offentligt tilgængelige eksempler fra kvote2klar og sdu. Når jeg var færdige med dem, satte jeg billeder af dem ind i gpt og spurgte den om at lave lignende opgaver i varierende længde og med forskellige sværhedsgrader. Det hjalp en del. Udover dette brugte jeg en del tid op til prøven på at øve læsehastighed og øve min “udholdenhed”.
Læsehastigheden og udholdenheden hjalp meget, jeg følte ikke på noget tidspunkt igennem prøven, at jeg ikke magtede at læse allat. Det hjalp også i de kvantitative opgaver, da der i nogen af dem kan være meget tekst, som er vigtig at forstå for at kunne svare på opgaven.
Jeg havde 15-20 minutter tilbage i enden af prøven, tror jeg havde haft mere, hvis det ikke var fordi de havde lavet det så skiftevis opdelt. Jeg havde planlagt, at tage alle de kvant før de sproglige, men det blev umuligt pga. skiftevis^
Jeg gættede ikke på nogen opgaver og følte jeg havde langt mere tid. Mest fordi de sproglige opgaver var i en længde der ikke var super uoverskuelig eller gjorde at jeg skulle bruge meget tid på dem(ift sidste år). Det gav mig langt mere tid til de kvant. Så tror ikke der er noget at frygte - især hvis du har styr på din læsehastighed, så er det bare at speedrun læse opgaverne

Jeg vil anbefale, at øve læsehastighed i nogle mellemsvære faglit bøger og i evt nemmere skønlit på samme tid, som du selv finder interessante. Det styrker din opmærksomhed, da faglit ofte kræver, at man opfanger små detaljer(især, hvis du rammer psyk eller filoso bøger) for at kunne forstå indholdet og følge med. Det føler jeg translater rimelig godt over til at løse kvant opgaverne hurtigere.

Var billed-spørgsmålene svære? For føler, at der er flere rigtige svar til billedet, selvom der oprigtigt kun er et svar. Var billedet med f.eks. Hülsenbeckbørnene der?

Jeg sætter virkelig pris på dine grundige svar - mange tak for det! :folded_hands:

Nej, billederne var ret nemme at svare på. Der var ikke noget så “komplekst”, som Hülsenbeckbørnene, i min. Alle billederne var af virkelig simpel komposition og var lette at tyde.
Ja, nogle af dem kan have 1-2 andre svarmuligheder, som måske også r right, men så d bar kig på det der passer bedst/hoved budskabet.

selvfølgelig, spørg løs :))

Okay, phew. Håber også, at opgaver er lige til. Hvis allerede første opgave er tricky, bliver det bare noget værre lort. Hvor lang tid har du egentlig brugt på at læse op?
Og hvilket ‘niveau’ ville du sige, at de kvantitative opgaver var?

Sikker på du nok skal klare den, det bare at holde hovedet koldt og ikke tabe modet - især hvis d føles lidt svært.
Jeg brugte 10 dage op til prøven, hvor jeg læste hver dag og øvede læsehastighed. 3-4 dage op til prøven øvede jeg intenst spørgsmål.
Hmm lidt svært at sige noget præcist om niveauet, nogle af dem er lette. De sværere af dem kan have en sværhedsgrad, der ligner et biotek skrft eksamens spørgsmål(ikke sikker på, hvad jeg ellers kunne sammenligne det med). Ikke umulige, kræver bare lidt tænkning.
Det ikke noget at være bange for, de er lavet til at kunne blive løst, skal man huske.
Vil endda vove at sige at nogle af de lettere kan lidt ligne det man møder på en Facebook iq trivia side..
Der var en god blanding af lette og svære, størstedelen af dem var mellemsvære til svære (intet umuligt)
Hvornår skal du op? det her eller næste år?

Skal op næste weekend :stuck_out_tongue:
Var det så opgaver du allerede havde løst, som du øvede dig på?
Synes det er sådan ‘svært’ at øve læsehastigheden - sådan er det bare at læse hver dag, for det gør jeg allerede, men hvordan skulle man kunne se/mærke om det oprigtigt gør en forskel?

Nej, kun nye.
Når man læser, skal man læse med intentionen om at læse hurtigt. Man må gerne udfordrer det lidt, så man engang imellem kommer til at læse for “hurtigt” - altså for hurtigt i den forstand man ikke når at opfatte, hvad der står. Der er nogen gode videoer på nettet om det, som 100% ville kunne forklare det bedre end jeg.
Jeg lærte at læse bedre med “perifert syn”, så jeg opfatter så mange ord som muligt i sætninger uden at skulle fokusere specifikt på hvert ord. Det egentlig normalt, hvordan mange læser, men man kan øve d, så man kan opfatte flere ord på en gang og køre øjnene henad siderne hurtigere :stuck_out_tongue: Det hele lyder spøjst, men ja.
Held og lykke med d så !

1 Synes om