Deportation til Ålborg af stud.med'er

Fandt noget interessant:
I Adgangsbekendtgørelsen (BEK nr 362 af 20/05/2005 (Gældende))står det nemlig:

Så de kan nemlig ikke bare deportere os til Aalborg. Som artiklen fra 2005 nævner, kan dette heller ikke ske med lodtrækning, læs §29 stk. 2.

Tja… Hvis kandidatuddannelsen i Ålborg er en filial af “instutitionen” Århus universitet, så bryder man ikke §15.

SDU har f.eks. uddannelser i både Esbjerg, Kolding, Sønderborg og Odense, men det er stadig samme universitet.

Det kommer vel an på, hvad der menes med samme universitet i lovteksten… Aarhus Universitet kan vel lave en afdeling på Ålborg Sygehus - så er det samme universitet, bare to forskellige byer…

Nøj, hvor er jeg glad for at jeg ikke sidder i Aarhus lige nu…

Ålborg sygehus er en del af Århus Universitets Hospital… så kort kan det vel siges.

Det er råddent! Men lad os nu se, hvad de siger på onsdag. Jeg har nogle forslag til spørgsmål, hvad siger I til dem?

  1. Bliver der tale om nogen form for tvang nu eller senere, eller er det en rent frivillig ordning?

Hvis tvang, så melder der sig straks en række mere:

  1. Hvem kommer det til at gælde for - a) alle, så dem der nu er på 11. kan risikere at starte 12. i Ålborg b) dem der starter på 8. til efteråret eller c) dem der starter på 1.? (Kun det sidste er efter min mening acceptabelt).

  2. Hvilke kriterier skal danne grundlag for udvælgelsen - er det som på de andre semestre børnefamilierne, der får lov at blive, eller hvad er planen?

  3. Der har gået rygter om at man skulle få bolig “forærende” i Ålborg - er der hold i disse?

  4. Med henvisning til artikler (se tidligere i debatten). Kan dette betragtes som en universitetsfinanceret reklamekampagne for region nordjylland - og er der fair for resten af landet (vest- og sønderjylland f.eks.)?

  5. Eller er det simpelthen en studehandel fra AU’s side for at undgå, at et komlet medicinstudie opstarters i Ålborg med følgende fald i antal studerende (og indtjening) i Århus?
    Jeg husker tydeligt, at AU’s dekan var MEGET imod at starte en uddannelse i Ålborg. Nu har de så fået en sørgelig medicoteknisk uddannelse istedet - og de sidste kliniske semestre. Men pengene går vel stadig gennem AU.

  6. Ser I nogen mulighed for at kombinere medicinstudiet og turnus med et bare nogenlunde almindeligt familieliv? Nu kan man blive tvunget til at tage de første semestre i Århus, de sidste fem i Ålborg OG blive smidt til Sønderborg eller Bornholm i turnus!

MB, jeg tror spørgsmål 1-3 (begge nr. 3) vil blive besvaret på informationsmødet. Men resten af dine spørgsmål er meget gode. Men hvor har du hørt rygterne om at man skulle få bolig forærende i Aalborg?

Burde man egentligt ikke invitere medierne med på onsdag?? Det giver da nogle fornuftige billeder med alle de mennsker der kommer til at møde op.

Det har jeg egentlig gjort. Jeg har sendt en mail til Dagens Medicin ved Steffen Bang Nielsen.

[quote]Hejsa,

Jeg skriver til dig for at informere om at jeres RSS–feed er gået ned igen.

Desuden for at oplyse at denne tråd på studmed.dk måske kunne være interessant.: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=15041

I korthed handler den om at Aarhus Universitet vil til at overflytte x antal studerende midt i deres uddannelsesforløb til Aalborg, hvilket mildes talt ikke vil gå stille af, hvis ikek det sker på frivillig basis.

Mvh

Frederik [/quote]

Jeg sendte den i går aftes…

Med hensyn til boligerne har jeg hørt det fra nogle, der har været i klinik på 10. semester deropppe. Men jeg aner overhovedet ikke, om der er hold i det. Lyder jo lidt vildt må man sige…

Med hensyn til medierne tror jeg lige vi skal gå stille med dørerne indtil videre, det skal jo ikke blæses op til en storm i et glas vand, hvis det ikke er noget. En fælles, gennemtænkt udmelding ville være rarere end selekterede citater fra denne debat.

Tro mig - medierne er her allerede :wink:

Forvent ikke en debat på studmed.dk er privat…

Har undersøgt studieordningen.
På side 68 og frem står der, at i hvert fald “kliniske færdigheder i medicin og kirurgi” skal tages på henholdsvis Århus Universitetshospital og i Skejby. Desuden kan man vel ikke tvinges til Ålborg og skrive forskningsopgave(? eller på den anden side…??).

Det samme gælder onkologi og anæstesi.

se linket:
http://www.health.au.dk/get_media_file.php?mediaid=3045

Det er så bare om man gerne må ændre i studieordningen løbende, eller om man skal følge den studieordning man er begyndt på.

Århus Universitetshospital ER Aalborg sygehus (eller en del af det):
http://www.aalborgsygehus.rn.dk/

Det står på forsiden af Aalborgs sygehus hjemmeside…

Det er jo en skandale hvis det bliver gennemtrumfet! Skulle man så efter 4 års studier i Århus pludselig tvinges til at forlade lejlighed, kæreste, venner, studiemiljø, studiejob osv. i Århus i op til 2 år? :frowning: Det er jo absurd og totalt urimeligt! Det må forsøges bekæmpet med ALLE midler! Sådan noget svineri! Og så har de truffet beslutningen hen over hovedet på de studerende! Magen til arrogance! Fair nok at de gerne vil starte noget op i Aalborg, men så må det retfærdighedsvis først gælde dem, der søger ind fra næste sommer -så ved man i det mindste hvad man går ind til hvis man søger ind i Århus! Det andet kan simpelthen ikke passe -JEG skal i hvert fald IKKE til Aalborg hvis jeg har noget som helst at skulle have sagt!

Men nu må vik høre hvad de har at sige til det der møde. Og så må vi f… stå sammen og stå fast, og bekæmpe det med alle midler!

Mødet er flyttet til Sø-auditoriet - læs mere her: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=15063

Fin med opmærksomhed fra medier og andre studerende. Det er jo et rimelig gennemgribende “forslag” der er igang her.

Det ser ud til, at mødet er blevet flyttet til sø-auditoriet og at FADL/MR vil fortsætte efter mødet, så studerende måske kan få lidt luft for deres frustrationer, for så vidt jeg er orienteret, så er det ikke en høring, men et informationsmøde.

Men det bliver rart at få noget konkret på bordet, for rygterne svirrer i massevis. :slight_smile: (har også hørt at lejlighederne i ålborg først er færdige om 3 år (rygte) osv)

Den unavngivne tone i FADL’s e-mails om emnet er nærmest somom at beslutningen kommer lige så meget bag på FADL som på de studerende - det har jeg dog umiddelbart lidt svært ved at forstå da Laura Mors så sent som i 2005 kommentererede på beslutningen, og da det ved en anden lejlighed blev vendt i FADL i januar 2006 - omend er det dog dejligt at de synes at reagere lige så kraftigt som den menige studerende på “info-mødet” her, onsdag.

I forhold til at Aalborg Sygehus er en del af Århus Universitetshospital, er der så nogen der ved hvor længe dette har været tilfældet?
Hvis dette ikke var gældende fra før man fandt på denne håbøse idé, så er det vel et juridisk argument, at det REELT set ikke er den samme studieordning, som man begyndte sit studie på.
Dvs at man har lavet nogle formelle ændringer, som i praksis er det samme som at ændre ved studieordningen.

Det er i hvert fald ikke de samme vilkår som gælder længere.

Fandt også lidt mere (mest for sjov)

MÅL FOR AU’S KOMMUNIKATION OG FÆLLES NYHEDSTJENESTE:
“Studerende skal have adgang til information, som gør dem i stand til at deltage i universitetets liv og påvirke og tage ansvar for instituttets, fakultetets og universitetets samlede virksomhed - først og fremmest undervisning og pædagogisk aktivitet.”
kilde:
http://www.au.dk/da/politik/kommunikation.htm

Desuden:
“Universitetet vil supplere sine mange kvalitetsuddannelser med særlige uddannelsesinitiativer, sætte fokus på fleksible og fagligt progressive uddannelser samt forbedre studiemiljøet.”
kilde:
http://www.au.dk/da/politik/udviklingsk … uk3/uk2006

Lyder som om man er på vej til at smadre en del af studiemiljøet, ved at skabe ultimativ usikkerhed blandt alle medicinstuderende og ved at fjerne al reel indflydelse på “de store beslutninger”.
Efter min mening, vil man med ét slag gøre medicinuddannelsen i Århus til den mindst eftertragtede af de tre i Danmark. Eneste løsning, hvis man absolut VIL gennemføre dette, må være at tilbyde optag fra 1. semester på enten en Århus-Århus- eller en Århus-Ålborg-linje.

En livlinje kunne være at appellere til Helge Sanders eventuelle liberale(?) livsanskuelse - (han er dog valgt ind i Nordjylland - hvilket man jo så lige kunne stoppe op og fundere lidt over … derfor næppe effektfuldt) :roll:
Jvf. Universitetsloven:
kap 6
§ 34. Retlige spørgsmål ved universitetets afgørelser om studerendes forhold kan indbringes for ministeren efter regler fastsat af denne.
kilde:
http://www.au.dk/da/regler/2006/lbk280

Siden 1. januar 2003 har Aalborg Sygehus derfor været en del af Århus Universitetshospital
http://www.aalborgsygehus.rn.dk/Fakta+o … Sygehuset/

Jeg vil lige gøre folk opmærksomme på, at hvis de har tænkt sig at tage dette op til minesteriet, er der i nogle tilfælder kun 2 ugers klagefrist, fra vi får at vide afgørelsen - altså 2 uger fra i morgen. Bestemt noget vi burde prøve - måske med en stor bunke underskrifter?

Hvad har FADL foretaget sig i de år de har vidst om dette?

Hvis man læser laura’s indlæg så gik de vel ud fra at sagen var en død fisk indtil fadl hørte mere. Indrømmer gerne at jeg ikke har været i fadl i de forgangne år, men rygtet på gangen er, at det er nyt for dem der sidder i de nuværende udvalg.

møde onsdag den 28 er flyttet… se link

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=60724#60724